Asus börjar sälja gamingskärmen MG278Q för AMD Freesync

Permalänk
Skrivet av rektor:

Trevligt att vi nu äntligen börjar att få se fler och fler VESA Adaptive-Sync (aka AMD FreeSync) skärmer.

När ska Nvidia börja stödja VESA Adaptive-Sync?
När ska Intel börja stödja VESA Adaptive-Sync?

När ska Google/Qualcomm börja med VESA Adaptive-Sync eller någon motsvarighet på Android?

Undrar med, Intel borde ju hoppa på. Nvidia har ju gjort det indirekt på laptops

Skrivet av slusk:

Vad jag förstått så nej. Det är scaler som sätter gränsen och nu verkar dom hittat en scaler som klarar upp till 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är TN panel, är ips panelen som dom har problem med.

Skrivet av Xiano:

Från kommentarerna till artikeln vilket belyser en viktig nackdel mad testet, nämligen antalet testanvändare.

This test means nothing. It should had made with a statistician, the same way that a motherboard review is done by somebody knowledgeable in motherboards.

48 samples is too low. If you generate 48 samples randomly, most results will look like this, instead of 50% / 50%

Start excel, generate 1000 samples at random, and it will come close to 50% for each choice (example: 55/45%). But if you generate only 48, most trials will be extremely biased in favor of any alternative.

In other words, this test is not different than a random result. It means nothing. You can repeat exactly the same experiment and get the opposite results.

Worse, if 10 out of 50 players (20%) know what is the real hardware, then it gets even more biased.

Of course, you cannot collect 1000 monitors, but you can cycle the players, and get more players.

Bättre test här :

Enligt mig är skillnaderna små, enligt mig väger Adaptive-Sync lite över.

Men nu börjar ju det trilla ut lite mer skärmar med Adaptive-Sync , är ju fler än första året med g-sync.

Troligen kommer nästa gen bli riktigt bra med Adaptive-Sync.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Eftersom denna nyhetstråd avhandlar en skärm som faktiskt följer en öppen standard,
tycker jag du skjuter en bra bit utanför målet...

Det faktum att Freesync är en öppen standard förändrar inte att de inte har kunnat samsas om en. Vill man ha en viss grafikkortstillverkare får man välja en viss typ av skärm. Nvidia stödjer inte Freesync, och AMD stödjer inte Gsync, så det är snarare du som missar min poäng.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det faktum att Freesync är en öppen standard förändrar inte att de inte har kunnat samsas om en. Vill man ha en viss grafikkortstillverkare får man välja en viss typ av skärm. Nvidia stödjer inte Freesync, och AMD stödjer inte Gsync, så det är snarare du som missar min poäng.

Snarare att AMD inte FÅR stödja G-sync.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av flurrijacob:

Snarare att AMD inte FÅR stödja G-sync.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller att Nvidia vägrar stödja freesync. Oavsett vad så har de inte samsats om en standard.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Det hade varit fint om Intel under IDF skulle gå ut med att de stödjer Adaptive Sync. Även om det finns få eller inga saker som säger emot något sådant så tvivlar jag på att det skulle hända den närmaste tiden. Teknik relaterat till bild och grafik är inget område man direkt kan påstå att Intel verkar prioritera (även om det skett vissa små förbättringar på senare tid).

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Det hade varit fint om Intel under IDF skulle gå ut med att de stödjer Adaptive Sync. Även om det finns få eller inga saker som säger emot något sådant så tvivlar jag på att det skulle hända den närmaste tiden. Teknik relaterat till bild och grafik är inget område man direkt kan påstå att Intel verkar prioritera (även om det skett vissa små förbättringar på senare tid).

För bärbart har Intel mycket att vinna på att använda tekniken.

Men troligt så kom skylake innan adaptive-sync var frivillig standard.

För mig är största frågetecknet 1,3 , för det har inte pratas om att adaptive-sync ska vara frivillig del och tyvärr är redan standarden satt, så troligen kan dom inte ändra något i efterhand.

Så långsamt det går med nya versioner av dp som används så lär det dröja långt in i framtiden innan adaptive-sync kan bli standard (om dom inte kan peta in det tidigare).

Har ju hänt förr att tillverkare har pushat en stängd teknik (mer eller mindre) och sen fått det som en bra standard alla använder.

Få se hur det blir med sync.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

För bärbart har Intel mycket att vinna på att använda tekniken.

Men troligt så kom skylake innan adaptive-sync var frivillig standard.

För mig är största frågetecknet 1,3 , för det har inte pratas om att adaptive-sync ska vara frivillig del och tyvärr är redan standarden satt, så troligen kan dom inte ändra något i efterhand.

Så långsamt det går med nya versioner av dp som används så lär det dröja långt in i framtiden innan adaptive-sync kan bli standard (om dom inte kan peta in det tidigare).

Har ju hänt förr att tillverkare har pushat en stängd teknik (mer eller mindre) och sen fått det som en bra standard alla använder.

Få se hur det blir med sync.

Hehe jo, eller att en tredje (och fjärde, och femte, och sjätte.... osv) standard kommer för att ersätta tidigare standard.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Hehe jo, eller att en tredje (och fjärde, och femte, och sjätte.... osv) standard kommer för att ersätta tidigare standard.

eheh mmm inget vet idag Men dp 1,2 har ju används riktigt länge och dp 1,3 sattes ju 2013 (om jag inte har fel), så tar lång tid innan nyaste standarden hamnar i produkter.

Vad det ser ut räcker dp 1,3 rätt länge (8k är ju inte aktuellt på många år). Så kan ju tyvärr bli 1,3a som frivillig del även denna gång som troligen kommer i vår

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

För bärbart har Intel mycket att vinna på att använda tekniken.

Men troligt så kom skylake innan adaptive-sync var frivillig standard.

För mig är största frågetecknet 1,3 , för det har inte pratas om att adaptive-sync ska vara frivillig del och tyvärr är redan standarden satt, så troligen kan dom inte ändra något i efterhand.

Så långsamt det går med nya versioner av dp som används så lär det dröja långt in i framtiden innan adaptive-sync kan bli standard (om dom inte kan peta in det tidigare).

Har ju hänt förr att tillverkare har pushat en stängd teknik (mer eller mindre) och sen fått det som en bra standard alla använder.

Få se hur det blir med sync.

Specifikationers för DP 1.3 spikades september 2014 och Adaptive Sync ingår fortfarande som valfri del av standarden precis som 1.2a. Så för Adaptive Sync är det ingen skillnad. Se slide 12 i den här presentationen: http://www.displayport.org/wp-content/uploads/2014/09/DP-1.3-...
Det finns även med i deras FAQ: http://www.vesa.org/faqs/#DisplayPort%201.3%20FAQ

Citat:

Q: Is VESA’s new AdaptiveSync supported?

A: Yes. AdaptiveSync was first supported by DisplayPort 1.2a, and it is already supported in some available products. This is also branded as “Free-Sync” from AMD, which is based on VESA’s AdaptiveSync Standard.

Edit: VESA själva skriver Adaptive Sync på tre olika sätt i olika dokument. Antingen Adaptice-Sync, Adaptive Sync eller AdaptiveSync. Sjukt irriterande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Trevligt att vi nu äntligen börjar att få se fler och fler VESA Adaptive-Sync (aka AMD FreeSync) skärmer.

När ska Nvidia börja stödja VESA Adaptive-Sync?
När ska Intel börja stödja VESA Adaptive-Sync?

När ska Google/Qualcomm börja med VESA Adaptive-Sync eller någon motsvarighet på Android?

Är det bättre än G-sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det faktum att Freesync är en öppen standard förändrar inte att de inte har kunnat samsas om en. Vill man ha en viss grafikkortstillverkare får man välja en viss typ av skärm. Nvidia stödjer inte Freesync, och AMD stödjer inte Gsync, så det är snarare du som missar min poäng.

En gamechanger är om Intel börjar stödja Active-sync/Freesync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

En gamechanger är om Intel börjar stödja Active-sync/Freesync.

Kanske, men än sålänge är de för små för att det ska göra skillnad. Men absolut. Om fler sällar sig till en standard så får de andra ju ge upp tillslut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kanske, men än sålänge är de för små för att det ska göra skillnad. Men absolut. Om fler sällar sig till en standard så får de andra ju ge upp tillslut.

Små och små. De har 80% av marknaden eller något liknande. Sen om de flesta har nytta av Active-sync eller inte kan man diskutera. Men det finns nog en hel del som gör. T.ex. 20% av användarna på Steam använder Intel. Det är ju också i låg frame rate som Active-sync gör sin mest användbar. Dessutom har Intel egentligen väldigt liten anledning att inte implementera det - om de inte vill göra som Nvidia och skapa sin egna teknik.

Den som lever får se.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Är det bättre än G-sync?

Skillnaderna är små. Men en öppen standard är bra mycket bättre för kunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skillnaderna är små. Men en öppen standard är bra mycket bättre för kunden.

Jag hör ofta detta mantra om hur bra det är att hårdvara och mjukvara är öppen, men undrar om det inte är mer sannolikt att ett företag är mer benäget att göra något bättre om deras innovationer inte ligger öppna för alla och envar?

Med G-sync betalar man ju dessutom för hårdvara, så det är inte riktigt jämförbart med A-sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Små och små. De har 80% av marknaden eller något liknande. Sen om de flesta har nytta av Active-sync eller inte kan man diskutera. Men det finns nog en hel del som gör. T.ex. 20% av användarna på Steam använder Intel. Det är ju också i låg frame rate som Active-sync gör sin mest användbar. Dessutom har Intel egentligen väldigt liten anledning att inte implementera det - om de inte vill göra som Nvidia och skapa sin egna teknik.

Den som lever får se.

Det vore ju rent dumt. Freesync är ju en öppen färdigspecad standard som det bara är att använda. Men som du säger så får man väl se hur det blir, men man kan ju hoppas

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Är det bättre än G-sync?

Det är i stora drag likadant.
Det är lite bättre än G-Sync för det har mindre overhead och att det är öppet och royalty-free.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att det är väldigt synd att de inte kunde samsas om en och samma standard. Vad blir nästa steg, unika anslutningsportar och protokoll? Exklusiva anslutningar på moderkorten? Nej fy fan säger jag bara.

Ja, bara att skicka ett klagobrev till nvidia.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Inaktiv

FreeSync/Adaptive Sync bör få ett rejält övertag när billigare Sync-skärmar kommer ut på marknaden. Nvidia kommer få svårt att konkurrera med dessa pga kostnaden av G-Sync modulen. Än så länge är det ju dock dyrare skärmar med troligtvis bättre marginaler som någon Sync-lösning. Men det kan nog ändras fort med.