Permalänk
Medlem

Byta Telia router

Hej!
För att göra historien kort.. Inflyttad till en bostad där dem har en Telia Thomsson router minst 5 år gammal som fungerar riktigt dåligt.
Däremot så kör dem både internet, IP-tv och IP-telefoni via den routern.

Jag har sedan innan en asus n56-U router. Fungerar det att använda IP-tv och ip-telefoni via den routern eller måste man använda dem routrarna man får med ifrån Telia?

Mvh Trendy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Hej!
För att göra historien kort.. Inflyttad till en bostad där dem har en Telia Thomsson router minst 5 år gammal som fungerar riktigt dåligt.
Däremot så kör dem både internet, IP-tv och IP-telefoni via den routern.

Jag har sedan innan en asus n56-U router. Fungerar det att använda IP-tv och ip-telefoni via den routern eller måste man använda dem routrarna man får med ifrån Telia?

Mvh Trendy

Fiber eller ADSL?
Om Fiber så kan du slänga Thomsson och bara använda fiberomvandlaren.
Om ADSL så kan du ringa Telia och begära bryggning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hör av dig till Telia och få din Thomsson bryggad. Då kan du ha TV och telefoni kopplat till den, men din Asus för allting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fiber eller ADSL?
Om Fiber så kan du slänga Thomsson och bara använda fiberomvandlaren.
Om ADSL så kan du ringa Telia och begära bryggning.

Fiber 100/100

Vad är en fiberomvandlare?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trendy:

Fiber 100/100

Vad är en fiberomvandlare?

Det är den enhet som gör om "ljus till el" men det spelar nog ingen roll för man bör brygga smarten i vilket fall om man har tv och tele via Telia, annars blir det mycket mer komplicerat och man måste dessutom skaffa en telefoniadapter förutom den router ni redan har tillgång till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är den enhet som gör om "ljus till el" men det spelar nog ingen roll för man bör brygga smarten i vilket fall om man har tv och tele via Telia, annars blir det mycket mer komplicerat och man måste dessutom skaffa en telefoniadapter förutom den router ni redan har tillgång till.

Om man skippar hemtelefonen kan man köra IP tv via asus routern? Om man inte vill ha Telias router alls?

Permalänk

Jag har telia "fiber" (utan fiber, men med rj45 uttag i väggen). Fick från början ett thomson router, tyckte den fungerade dåligt och ringde och bråkade en massa. Fick då en Inteno switch istället, med den så kan jag plocka ut tv, telefoni och "internet" ur olika portar, och har då en egen router i "internet" porten. Eftersom switchen är en gbit switch så får jag bra hastighet och min router sköter all internet trafik.

Man kan lösa det själv också med en egen switch som stödjer vlan, men det är lite meckigt om man inte vet vad man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutralutra:

Jag har telia "fiber" (utan fiber, men med rj45 uttag i väggen). Fick från början ett thomson router, tyckte den fungerade dåligt och ringde och bråkade en massa. Fick då en Inteno switch istället, med den så kan jag plocka ut tv, telefoni och "internet" ur olika portar, och har då en egen router i "internet" porten. Eftersom switchen är en gbit switch så får jag bra hastighet och min router sköter all internet trafik.

Sitter på en Inteno switch med, dock inte en med 1Gbit dock.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trendy:

Om man skippar hemtelefonen kan man köra IP tv via asus routern? Om man inte vill ha Telias router alls?

Ja det går, det finns trådar om hur man konfar det för Telias system och har du andra operatörskombinationer så får man anpassa konfen efter deras system.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-v...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.