Permalänk
Medlem

Ska återställa datorn, hjälp!

Tjena, har blivit dags att återställa datorn och jag pallar inte backupa något. Har byggt ihop den själv och har ingen återställningsskiva tillgänglig. Har även köpt en ny SSD och Windows 10 som jag har på skiva i alla fall. Sökt runt lite men fick inte riktigt någon klarhet.

Vill alltså göra en total återställning, och sedan installera windows 10 på SSD hårddisken. Hur gör jag?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gnawk:

Tjena, har blivit dags att återställa datorn och jag pallar inte backupa något. Har byggt ihop den själv och har ingen återställningsskiva tillgänglig. Har även köpt en ny SSD och Windows 10 som jag har på skiva i alla fall. Sökt runt lite men fick inte riktigt någon klarhet.

Vill alltså göra en total återställning, och sedan installera windows 10 på SSD hårddisken. Hur gör jag?

Stort tack på förhand!

Har du uppdaterat/installerat W10? detta måste du göra för att kunna "reninstallera" W10 från en ISO-fil. Ta och titta här på forumet i windowsdelen för mer info omkring hur man gör detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du uppdaterat/installerat W10? detta måste du göra för att kunna "reninstallera" W10 från en ISO-fil. Ta och titta här på forumet i windowsdelen för mer info omkring hur man gör detta.

Näe alltså SSDn och W10 är inte ens uppackade. Just nu sitter jag med W7.

Permalänk
Medlem

Kanske lite komplicerat men...

Googla på clonezilla how to (och how to shrink volume before cloning).
Klona över din befintliga installation till SSD.n.
Uppgradera till Windows 10 gratis från nätet - använd inte din köpta licens.

Efter uppgradering ladda ner och skapa ett bootbart media för Win10 (lagligt och gratis från Microsoft).
Koppla ur dina mekaniska HDDs, boota och installera Win10 från ditt nerladdade media.
Win10 aktiveras automagiskt eftersom du har uppgraderat från Win7.

Spara din Win10 license till ett datorbygge i framtiden.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Windows brukar inte gnäller på hårddiskbyte. Så det känns onödigt och bränna en ny licens med Windows 10 på datorn när du kan uppgradera din Windows 7. Kör Microsofts verktyg och välj uppgradera (viktigt). Inne i Windows 10 verifierar du att den aktiverat.

Sedan pluggar du ur dina hårddiskar och in med SSD-disken. Installerar Windows 10 från skivan/USB-minnet som följde med din köpta licens. När det är installerat och den ska aktivera automatiskt. Då kan du ansluta de hårddiskar du vill behålla och eventuellt formatera och ange vilka enhtesbokstäver som ska användas via diskhanteraren

Vill du använda din licens kan du hoppa över steget med uppgradering

Permalänk
Medlem

Alltså mitt problem är att jag inte vet hur man gör en total återställning. Vill alltså rensa datorn helt, sen koppla in ssd med nya w10. Till saken kan väl nämnas att w7 inte var äkta så det strulade en massa. Därför köptes w10 så den kmr användas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gnawk:

Alltså mitt problem är att jag inte vet hur man gör en total återställning. Vill alltså rensa datorn helt, sen koppla in ssd med nya w10. Till saken kan väl nämnas att w7 inte var äkta så det strulade en massa. Därför köptes w10 så den kmr användas

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, då är jag med. Om du ska göra en rensning är det enkelt.

Först så formaterar du din/a andra hårddisk/ar så är de rensade. Dock kan du inte rensa den del som är nuvarande C:, det får du göra efter W10 installationen på SSD:n. Sedan kopplar du bort dessa och låter endast din SSD vara inkopplad under W10 installationen.

Koppla in de/n andra HDD:na och formatera det du inte kunde innan.
Klart!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ok, då är jag med. Om du ska göra en rensning är det enkelt.

Först så formaterar du din/a andra hårddisk/ar så är de rensade. Dock kan du inte rensa den del som är nuvarande C:, det får du göra efter W10 installationen på SSD:n. Sedan kopplar du bort dessa och låter endast din SSD vara inkopplad under W10 installationen.

Koppla in de/n andra HDD:na och formatera det du inte kunde innan.
Klart!

Ah tack! Lite noobigt, men jag minns inte riktigt hur man formaterar om datorn ens. Senast gjorde jag det med en återställningsskiva, men har ingen sådan för tillfället. Gör man nåt vid uppstarten av datorn eller hittar man det inne i Windows?

Har bara en hårddisk (C:).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gnawk:

Ah tack! Lite noobigt, men jag minns inte riktigt hur man formaterar om datorn ens. Senast gjorde jag det med en återställningsskiva, men har ingen sådan för tillfället. Gör man nåt vid uppstarten av datorn eller hittar man det inne i Windows?

Har bara en hårddisk (C:).

Ok, hoppas du har W10 på ett medium typ USB eller DVD?! Då kopplar du bara ur den befintliga HDD:n och sätter i SSD:n för OS-installation. När detta är färdigt så kopplar du in din gamla HDD (C:) och hitta den i systemet. Högerklicka på Startknappen välj diskhantering, kolla att du hittar din HDD i listan, som du sedan högerklickar på och väljer Formatera. Kör på och sedan är det klart.

Du kan välja att ta bort partition också för att gå ett steg längre, om du vill ha med dig den lilla startdel som ligger där, dock får du även ta bort denna lilla partition på samma sätt. Då får du en "hel" HDD som du sedan formaterar och sedan ger ett namn, förslagsvis D:.

Du måste välja rätt medium i bios/UEFI:n att starta ifrån så att den hittar din sticka/DVD.

Lycka till!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ok, hoppas du har W10 på ett medium typ USB eller DVD?! Då kopplar du bara ur den befintliga HDD:n och sätter i SSD:n för OS-installation. När detta är färdigt så kopplar du in din gamla HDD (C:) och hitta den i systemet. Högerklicka på Startknappen välj diskhantering, kolla att du hittar din HDD i listan, som du sedan högerklickar på och väljer Formatera. Kör på och sedan är det klart.

Du kan välja att ta bort partition också för att gå ett steg längre, om du vill ha med dig den lilla startdel som ligger där, dock får du även ta bort denna lilla partition på samma sätt. Då får du en "hel" HDD som du sedan formaterar och sedan ger ett namn, förslagsvis D:.

Du måste välja rätt medium i bios/UEFI:n att starta ifrån så att den hittar din sticka/DVD.

Lycka till!

Tack för hjälpen! Innan jag formaterar om har jag ett problem angående SSD-hårddisken som inte hittas av datorn av någon anledning. Gjorde den här tråden om det: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1385084-datorn-hittar-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnawk:

Ah tack! Lite noobigt, men jag minns inte riktigt hur man formaterar om datorn ens. Senast gjorde jag det med en återställningsskiva, men har ingen sådan för tillfället. Gör man nåt vid uppstarten av datorn eller hittar man det inne i Windows?

Har bara en hårddisk (C:).

När du installerar så kommer efter några mus klick till ett ställe med 2 alternativ. Upgrade och Custom (advanced).

Välja Custom (advanced) / Drive options (advanced). Finns det partitioner på disken så tar du bort dom först. Om du sen trycker på next så formaterar och skapar den nya partitioner automatiskt innan den fortsätter installera.

Genom att ta bort partitionerna så fixar du konstiga fel där det inte räcker att bara formatera och installera om. Det tar bara några sekunder extra när man gör det andra så man bör alltid passa på.