Permalänk
Medlem

Funderingar kring Asus H81-Gamer

Hej på er!

Jag är i köptankar och vill komma undan med en i5a, RAM och moderkort billigt men samtidigt så funktionellt som möjligt!
Det enda krav jag har är att moderkortet skall ha Optisk utgång för ljud.

Min budget är ca 4000kr.

Jag har kikat på detta moderkort: http://www.inet.se/produkt/1902791/asus-h81-gamer-atx
Jag har sedan googlat för o kolla upp intels olika chipsets: Z87, H87 samt H81. Jag läser på denna guide: http://www.gamersnexus.net/guides/1132-intel-haswell-chipset-... att intels H81 chipset inte klarar av RAM i Dualchannel-mode. Samt att chipsetet inte stödjer Intel Rapids Storage Technology. (vad är det bra för?)

Asus skriver samtidigt på produktsidan att kortet har stöd för RAM i dualchannel-mode. Så detta gör mig lite fundersam.

Har någon av er någon klok förklaring på dessa funderingar?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Jag skriver här igen med lite fler funderingar. Corsair Carbide 100R Silent edition, på vilket sätt monterar man 2st 120mm fläktar i fronten? Det verkar som att hdd-buren sitter lite för nära för att kunna montera en fläkt på den platsen.

Och om ni kikar på denna bilden:

Jag har ett gammalt Antec 300 chassi som är bra förutom att det blir lite högljutt. Så antingen modda mitt nuvarande chassi eller köpa nytt. Har ni några erfarenheter?

En liten lista på punkter som jag funderar över:
• Hårddiskarna skulle man vilja ha gummibussningar på, vart köper man sådana?
• Täppa igen hål för fläktar som inte använda, finns det någon commersiell produkt för det?
• 140mm fläktplats adapter -> 120mm fläkt?
• Universiell dämpmatta för att tysta ned chassit ytterligare?
• Gummilist att lägga under nätagget?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Avstängd

Jajamen, de har vi.
När de gäller minnet så har H81 Dual-Channel DDR3. Dock låst till ett minne per kanal. Så med två minnen så blir de Dual-Channel.
Och Intel Rapid Storage Technology är ett sätt att slå ihop en vanlig mekanisk hårddisk och en SSD för att få ut en kompromiss mellan SSD prestanda och lagringskapacitet hos mekaniska diskar. En mjukvaruversion av SSHD som till exempel Seagate har.
Ja, lådan på bilden kan ha två 120mm fläktar och den ena är monterat där du har ringat in.
När de kommer till din låda så är dom två enkla metoderna att byta ut fläktarna till tystare modeller eller använda motstånd för att få ner farten lite. De finns även dämpmattor till lådor för att få ner ljudnivån. Men då ökar också värmen och kravet på vettig ventilation i lådan.

Vad skall du göra med datorn i allmänhet?

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.