Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade letat upp en begagnad TI-84 på Blocket. Det var faktiskt precis det jag gjorde efter att jag var tvungen att lämna tillbaks min gamla TI-84 då jag slutade gymnasiet. Tyckte den var helt fantastisk med alla programmen och så man kunde ha till den, saknade den faktiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte mig en TI-83 när jag började gymnasiet och den har jag använding av fortfarande nu 15 år senare. En riktigt livskamrat helt enkelt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

lätt att säga när man inte vet vad TS ska plugga på universitet eller knappt något om vad hen pluggar på gymnasiet.

jag kommer läsa mattematik 1c,2c,3c,4 och möjligtvis 5 sen så kommer jag även läsa fysik och teknik + högskolan

och just nu så lutar det åt att köpa en ti-84

Permalänk

Ursäkta om detta är off-topic, men jag fick en TI-82 gratis av skolan när jag började 1:an, är detta ovanligt eller? Går natur på ett kommunalt gymnasium om det spelar roll.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Ursäkta om detta är off-topic, men jag fick en TI-82 gratis av skolan när jag började 1:an, är detta ovanligt eller? Går natur på ett kommunalt gymnasium om det spelar roll.

Jag fick också de, en TI-82 plus (alltså jag fick behålla efter studenten)
Fast gick industri och produktion på privat skola.
Tror det varierar på hur hög status skolan har och vilket program man läser, samt kommunens ekonomi. Ingen kommunal skola i min kommun gav ut miniräknare vad jag minns

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schackmannen:

Ursäkta om detta är off-topic, men jag fick en TI-82 gratis av skolan när jag började 1:an, är detta ovanligt eller? Går natur på ett kommunalt gymnasium om det spelar roll.

Tror jag inte, känns mer ovanligt att vara i TS situation. Jag vet ingen som inte fick miniräknare.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av swe3633:

jag kommer läsa mattematik 1c,2c,3c,4 och möjligtvis 5 sen så kommer jag även läsa fysik och teknik + högskolan

och just nu så lutar det åt att köpa en ti-84

jag har snart läst alla dessa kurser och man behöver en räknare till dessa annars så blir det svårt att klara dem.

Skrivet av Schackmannen:

Ursäkta om detta är off-topic, men jag fick en TI-82 gratis av skolan när jag började 1:an, är detta ovanligt eller? Går natur på ett kommunalt gymnasium om det spelar roll.

Skrivet av Andreaz1:

Tror jag inte, känns mer ovanligt att vara i TS situation. Jag vet ingen som inte fick miniräknare.

jag går natur på en kommunal gymnasium och jag har fått låna en räknare av skolan tills jag tar studenten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vzano:

jag går natur på en kommunal gymnasium och jag har fått låna en räknare av skolan tills jag tar studenten.

Det är det jag menar med "får" även om jag uttryckte mig luddigt. Däremot vet jag bara en person som faktiskt fick behålla sin räknare.

Permalänk
Medlem

Jag har en TI-82 STATS, läser Matte 3C på komvux. Funkar fint

När jag gick gymnasiet på 90-talet fick vi köpa TI-82, kostade nog 700 spänn eller nåt sånt. Men vad kul det var med snake.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Lättare kanske, men knappast häftigare.

Hahaha, sant. Jag är inte tillräckligt häftig som person...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Inaktiv

Lånade min syrras TI-83 under första året av gymnasiet men när hon sedan ville ha tillbaks den så använde jag en gratis avancerad miniräknare samt grafritare på mobilen. Funkade hur bra som helst. Under prov så fick jag låna en riktig miniräknare så det var inga problem.

Apparna hette Calc2M och Quick graph.

Permalänk
Medlem

Har själv en Casio FX-9750G Plus, hela klassen i gymnasiet blev rekommenderade att köpa den modellen alternativt modellen över som hade 3-färgs skärm. Min upplevelse har alltid varit att Casion är lättare att använda än Texas Instruments i största allmänhet, sen fanns det några grejer som t.ex. fakultet som var lite lättare på TI när vi hade någon statistikkurs på högskolan.

Men som tidigare nämnt är det säkert bäst att gå efter vad lärarna rekommenderar och vad de har möjlighet att utbilda i, aldrig kul att sitta med fel apparat och så kan inte lärarna visa heller eftersom de inte känner till hur alla räknare funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe3633:

jag kommer läsa mattematik 1c,2c,3c,4 och möjligtvis 5 sen så kommer jag även läsa fysik och teknik + högskolan

och just nu så lutar det åt att köpa en ti-84

Låter som ett bra val, jag köpte mig en sån när jag började gymnasiet (teknik) och använder den väldigt mycke nu när jag pluggar till civilingenjör. Som nån sa innan så är de en bra livskamrat!

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

TI-84 plus fick vi låna på gymnasiet, sen köpte jag en till universitetet (ångrar att jag inte "slarvade bort" gymnasieräknare, för det hade nog varit billigare).

Men jag skulle säga att det bästa är att skaffa samma som många andra. Alternativt den läraren använder. Våran lärare hade en skärm kopplad till räknaren som gick att visa på overhead, så då tjänar man såklart på att ha samma.

Det här stämmer givetvis inte. Valfri ingenjörsutbildning (vilket inte lär vara helt ovanligt bland folk här inne) och du kommer ha nytta av den.

Chalmers har en lista på godkända miniräknare, ingen av dem har graf funktioner.

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazing:

Chalmers har en lista på godkända miniräknare, ingen av dem har graf funktioner.

Ja, och den listan används i 2-3 kurser under fem år. I resten av kurserna är det antingen ingen miniräknare eller valfri. I vissa kurser förutsätts det att man har en TI-84 plus eller motsvarande.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Ti-89 Titanium
Min personliga favorit grafräknare, kolla begagnat om du inte vill hosta upp pengarna för den. CAS kommer du uppskatta (iaf om du läser Matematik C, läser du inte C kan en mycket enklare variant fungera.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Ja, och den listan används i 2-3 kurser under fem år. I resten av kurserna är det antingen ingen miniräknare eller valfri. I vissa kurser förutsätts det att man har en TI-84 plus eller motsvarande.

Wut?
Det har jag aldrig varit med om under mina snart 5 år på Chalmers, alltid bara fått ha en typgodkänd eller ingen.
Eller så har jag och mina kurskamrater missat något under dessa år

Fan under vissa kurser önskade jag verkligen att jag fick dra fram min gamla trotjänare TI-84+ Silver edition (utbytbar front ^^)

OnT:
Rekommenderar TI-84an starkt, den drar jag fortfarande fram då och då.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Piece of Cake:

Vad är omvänd polsk notation för något?

Det är ett system där man skriver siffrorna först och operatorn sen så 2+3 blir 2 3 +. Det var standard på miniräknare förr eftersom det sparar minne och passar bättre med hur miniräknaren räknar internt. Sen processorer och minne blev billigt så finns det egentligen ingen anledning att använda det om man inte är gammal stofil eller envis nörd som inte tycker om att använda parenteser. Det blir bara jobbigt att följa längre uträkningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flukke:

Wut?
Det har jag aldrig varit med om under mina snart 5 år på Chalmers, alltid bara fått ha en typgodkänd eller ingen.
Eller så har jag och mina kurskamrater missat något under dessa år

Fan under vissa kurser önskade jag verkligen att jag fick dra fram min gamla trotjänare TI-84+ Silver edition (utbytbar front ^^)

OnT:
Rekommenderar TI-84an starkt, den drar jag fortfarande fram då och då.

Det beror helt på program. Fysikerna får ju typ aldrig ha räknare. Jag läste K och de enda tentorna jag inte hade med mig och använde miniräknare var mattekurserna. Ofta hade det räckt med en enklare men vissa kurser hade man enorm nytta av att kunna lösa ekvationer grafiskt genom att använda funktionen där man kan hitta punkter där grafer korsar varandra. Andra tentor var jag tvungen att iterera fram svar och om man sitter och itererar över 4 ekvationer i 10 steg så blir man glad om man kan automatisera det genom att använda ANS som variabel och bara hoppa tillbaks till tidigare inskriva saker. Hade gått att göra på en typgodkänd men hade tagit väldigt mycket längre tid. Andra kurser var man tvungen att köra linjär regression och sånt vilket går snabbt och smidigt på en grafräknare. Går ju att räkna minstakvadratmetoden manuellt också men det är något man gärna slipper på en tenta.

Jag använde räknaren så mycket att jag köpte en Ti 84+ direkt när jag lyckades slarva bort min älskade Ti-83+ som jag haft sen gymnasiet. Nu ligger min 84+ alltid på skrivbordet för det spelar ingen roll hur ofta jag lägger ner den i skrivbordslådan, den hittar ut igen nästan omedelbart ändå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ti-84 plus utan tvekan.

Använde den otroligt mycket i gymnasiet (nästan för mycket, det straffar sig på universitetet, trust me). Använder den även en hel del på universitetet, dock får den ej användas i matematikkurserna. Tycker dock det är rätt skönt att ha för att kontrollera vissa saker när man är osäker.

Inom våra fysikorienterade kurser måste man ha en ordentlig räknare så som t.ex. Ti-84. Läser Civ Ing inom maskinteknik så vi har en hel del fysik.

Permalänk
Medlem

Helt klart någon graf-räknare från Texas Instruments.
Du behöver inte alls slänga ut flera tusenlappar för att ha den mest avancerade graf/mini-räknaren på marknaden, men köp inte heller en extremt utdaterad sådan.

En miniräknare kommer absolut kunna användas efter plugget, och är inte alls så "onödigt" som vissa säger. Att räkna på din budget om 10år, betala räkningar, kontrollera så siffror stämmer med ditt lån e.t.c, det finns hur mycket som helst som du kan använda den till, medan den knappt tar upp något utrymme ö.h.t.
Visst, det kanske är opraktiskt med en miniräknare nu när du har en dator/smartphone med inbyggd sådan, men just i plugget så är det kanske inte lika poppis att sitta med mobilen/datorn framme när du håller på med ett prov t.ex.

Ti-82 / Ti-84 skulle jag satsat på, Ti-82 finns att få tag på för någon femtiolapp eftersom det är en lite äldre modell(begagnat såklart).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Du kommer klara dig mycket långt med en casio för en åttondel av priset på en Ti84 plus.

rekommenderar http://www.clasohlson.com/se/Kalkylator-CASIO-FX-82ES-PLUS/34... och den kommer lösa alla problem du kastar efter den; utom att lösa integraler för dig. vilket är lika bra för att lära sig integreringsreglerna är fanimej viktig.

(jag säger detta efter att vara lite småsur över att ha sänkt 1200kr på en ti84+ ~2011 btw)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

En begagnad TI-XX duger mer än väl och kan fås för en billig peng. TI-82, 83, 84, 85, 86, 89, etc, spelar egentligen ingen roll. Även TI-80 eller 81 duger, även om de är ovanliga nuförtiden.

Att folk ens kan föreslå Casio framför TI är helt bisarrt. Lyssna inte på dem! Det är uppenbart att man vare sig förstår sig på miniräknare eller matematik-pedagogik om man föredrar Casio.

Så här ser prioordningen ut för grafräknare:
HP<TI<Sharp<<<<<Casio

Om man inte vill lära sig RPN (HP) och vill ha en enkel räknare väljer man TI. Casios räknare är både knepigare att använda, tenderar att isolera funktionssätt från varandra (dålig pedagogik) och har sämre byggkvalité. Möjligen har Casio lite bättre batteritid.

TI och Sharps räknare kan allmänt ses som de mest lättanvända för någon som inte bryr sig så mycket om miniräknare, utan bara vill kunna räkna. HP är knepigare att använda initialt (då tänker jag inte främst på RPN, utan på att triviala saker som att rita en kurva kräver att man åtminstone gluttar i instruktionsboken). Casio brukar ha löjliga menysystem som implicerar att matematik består av olika områden utan kontakt med varandra. "I den här moden kan du bara räkna med reella tal", "den här moden är enkom för komplexa tal", "åh, du vill räkna med baser. Då ska du använda denna mod". Casio har möjligtvis de billigaste symbolhanterande miniräknarna, men om räknaren är symbolhanterande får man i regel inte använda den på prov och liknande.

En TI-82/TI-82 "stats" är nog "standard 1A". Den är aldrig fel. Själv väljer jag dock naturligtvis HP med RPN, och väljer också smidiga funktionsräknare framför grafritare.

Edit: Jag kanske ska förtydliga att om man INTE väljer en grafritare, ja då är Casio ett helt okej alternativ, exempelvis FX-82. Casios funktionsräknare brukar ha utmärkt batteritid och fina funktioner (men fortfarande idiotisk funktionssepararing mellan "vanlig" och exempelvis "stat"). Om du vill ha en funktionsräknare, välj efter känsla, ergonomi, etc. Här skulle jag säga att prioordningen i stället är något i stil med:
HP<Sharp<Casio<TI
...men är inte alls lika kritisk.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

@MBY: Jisses, snacka om ett brandtal. problemet är att jag tycker du missar användningsområdet, vi pratar gymnasiematematik.

Du har en poäng i att casios menysystem är lite väl sektionerat, snarast peka och klicka, men jag tycker det kvittar när det kommer till gymnasiematten. räknaren löser de problemen du ger den, vilket torde vara relativt lätta problem, för 179kr. (FX82-es)

däremot måste jag ändra mig, då det är grafräknare som efterfrågas, och då blir det en 7400GII, http://www.clasohlson.com/se/Kalkylator-Casio-FX-7400GII/44-1...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ksw:

@MBY: Jisses, snacka om ett brandtal. problemet är att jag tycker du missar användningsområdet, vi pratar gymnasiematematik.

Du har en poäng i att casios menysystem är lite väl sektionerat, snarast peka och klicka, men jag tycker det kvittar när det kommer till gymnasiematten. räknaren löser de problemen du ger den, vilket torde vara relativt lätta problem, för 179kr. (FX82-es)

däremot måste jag ändra mig, då det är grafräknare som efterfrågas, och då blir det en 7400GII, http://www.clasohlson.com/se/Kalkylator-Casio-FX-7400GII/44-1...

Men bekymret, tycker jag, är alltså att Casio är svårare att använda för gymnasiematten. Casio kräver i allmänhet mer "klick"/knapptryckningar att komma igång och om du dessutom startar i fel "mod", t.ex. algebraiskt läge men vill räkna statistik, lösa en andragradare eller liknande, så krävs ytterligare knapptryckningar.

På en Texas-räknare nås allt liknande via menysystemet och på en HP är det inte ens "a thing", utan du räknar med reella, diskreta, komplexa, binära, statistiska problem utan att behöva byta "mod" eller liknande.

Casio är alltså okej om man faktiskt redan kan matematik och inser att matematik inte består av flera helt separata områden. Att bara räkna ut ett värde på en ekvation går ju bra.

Om vi rangordnar efter knapptryckningar så blir listan så här:
HP<TI/Sharp<Casio (denna ordning är dessutom tämligen objektiv och inte subjektiv som mina andra rangordningar).

Så, jag vidhåller, som funktionsräknare (alltså inte grafritare) är Casio mycket bra. Jag föredrar Casio över TI när det kommer till funktionsräknare (min lista är som sagt HP<Sharp<Casio<TI där) och batteritiden är oslagbar. Jag är ingen fanboy av TI (eller ens HP men jag ÄR RPN-fanboy och HP råkar vara de enda som har RPN), men som samlare av miniräknare och intresserad av deras funktionssätt innanför skalet så har jag ändå förmåga att välja rätt miniräknare för rätt uppgift. Jag har tiotals Casio och använder några av dessa ofta. Men jag skulle inte välja en sådan (grafritare) för gymnasiematten. Jag tycker Casio är mer stressande att använda, det är lättare att göra misstag och svårare att korrigera, än TI och HP.

Så, min rekommendation kvarstår:
Funktionsräknare -> Casio ger mycket för pengarna, Sharp är det starkaste alternativet. HP om man orkar lära sig RPN (tar tio minuter)
Grafritare -> En begagnad TI kommer att gå och gå i decennier, kan fås billigt och är enkel att använda. HP för RPN
Sharp är lite bubblare när det kommer till grafritare. De är inte så vanliga i Sverige, men de Sharp-grafritare jag använt påminner om TI och brukar ha väldigt trevliga funktioner och väldigt snygg presentation av ekvationer.

Edit: En sak jag tycker man borde ifrågasätta mer är behovet av grafritare. Visst kan det vara kul att plotta funktioner direkt på miniräknaren, men det kommer aldrig till riktig användning, vare sig i plugget eller på ett prov. Fördelarna med en vanlig funktionsräknare är att 1) de är mindre och lättare och studenter måste redan släpa på tunga böcker 2) de är billigare och billigare i drift, batterierna är färre och de räcker längre 3) de är inte lika katastrofalt att ha sönder och 4) det går generellt sätt snabbare att räkna med, med något färre knapptryckningar och snabbare access till funktioner.

Funktionsräknare finns i priser mellan säg 79 kr och över tusenlappen. Själv använder jag en HP-35S dagligen och den kan dessutom för den som vill räkna i algebraiskt läge i stället för RPN. Dock, om man vägrar lära sig RPN är det ingen poäng med att välja en HP och köra i "alg"-mod, eftersom Casio, Sharp och Texas då har billigare och bättre alternativ.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."