Uppgradera från AMD till Intel, är helt lost på Intel

Permalänk
Medlem

Uppgradera från AMD till Intel, är helt lost på Intel

Hej, jag sitter och funderar på att uppgradera från AMD till Intel men jag kan absolut ingenting om Intel, jag har kört AMD så långt jag kan minnas.
Har läst runt en del men jag förstår fortfarande ingenting om alla dessa siffror. Jag som alltid trott att min 8-kärnig är bättre än en ny 4-kärnig från intel

Just nu sitter jag på:
AMD FX-8320 8C 3,5Ghz
4x4gb DDR3 Corsair Vengance
2x GeForce GTX 670 (Kör bara 1st nu) (Blir möjligen ett 970/980/390X snart)
ASUS Sabertooth 990FX R2.0
2x SSD 256gb
Corsair CX 750W PSU
etc...

Helst vill jag bara uppgradera moderkort och CPU då ett nytt grafikkort skall inhandlas.

Kravet är att det skall givetvis vara bättre än det jag har nu men det behöver absolut inte vara det bästa.
Har ingen direkt budget men över 10.000:- för ett uppgraderingspaket tycker jag är lite över gränsen.

Som sagt, jag kan inget om Intel så motivera gärna.

Permalänk
Medlem

då du har ddr3 redan kan du köpa något som http://www.inet.se/produkt/v100371/asus-z97-a-intel-i7-4790k#.... du kan även köpa en 5775c med moderkort. sedan har du http://www.inet.se/produkt/v100370/asus-z97-a-intel-i5-4690k#... och i5 5675c också. vill du ha skylake får du köpa minne också, det blir dyrare, men så kan man också göra om man vill.

skulle nog ha valt 4790k personligen men man kan göra lite som man vill.

förenklat kan man beskriva det som att man får fler kärnor med amd än intel men kärnorna är svagare. de flesta spelen skalar inte så bra med fler kärnor och därför hamnar processorer som 8320 efter.

Permalänk
Medlem

Jag hade också kört på en 4790k eller 5675C. Slipper du köpa nya minnen också. Då sparar du ännu mer pengar fast du får nästan samma prestanda som med Skylake.

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringen om kärnorna, uppskattas.
Om budgeten håller så antar jag att Skylake är bättre? Gissar på att man kommer att köra nya DDR4 snart ändå?

4790K och 5675C får jag kolla ta mig en titt på.

Permalänk
Medlem

Då jag har fobi mot att beställa så hittade jag detta i fysiska butiker nära mig.
Känns detta som något prisvärt?
https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket...

Sedan en Core i7 - 4790K hade jag tänkt mig då den är 200:- billigare på NetOnNet än på Inet

EDIT: Sedan får jag givetvis köpa en ny fläkt, som alltid med nya CPU'er

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en i7:a. Processorutvecklingen går ju ganska långsamt nu och det lär den väl göra ett bra tag till så då tycker jag att det är lika bra att köpa lite bättre grejor. Det finns flera vägar att gå, och vilken som är smartast beror lite på vad du gör med datorn.

Till den senaste Z170 finns 6700K (Skylake). Man får den senaste plattformen med stöd för de senaste teknikerna och högst singeltrådad prestanda. Till denna behöver man DDR4.

Till Z97 finns 4790K (Haswell) och 5775C (Broadwell). Man får inte den senaste plattformen, men slipper byta minnen. 5775C har eDRAM vilket gör att den i dagens spel presterar bättre än den senaste 6700K. Det kan dock komma att ändras i.o.m. DX12. 5775C har dock betydligt lägre klockfrekvens, vilket gör att den presterar sämre än 4790K och 6700K i allt utom spel.

Utöver det finns entusiastplattformen X99. Man får inte de senaste funktionerna i Z170, men fler PCI-E-banor och fyra kanalers minne. Till denna behöver man DDR4. Processorn blir i så fall 5820K (Haswell), vilken har sex kärnor i stället för fyra. Den har dock lägre klockfrekvens och presterar sämre i spel än de andra. Den är däremot väldigt bra för sådant som använder många kärnor. Denna ska du nog mest kika på om du vill överklocka.

Vill man ha det bästa från 6700K och 5775C, d.v.s. Skylake med eDRAM ska detta komma senare.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack MakeCoke, grym förklaring för en nybörjare på Intel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twallden:

Tack MakeCoke, grym förklaring för en nybörjare på Intel!

Kul att hjälpa till!

Vad gör du med datorn? Om du mest spelar skulle jag direkt utesluta 4790K och 5820K.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Kul att hjälpa till!

Vad gör du med datorn? Om du mest spelar skulle jag direkt utesluta 4790K och 5820K.

Spelar CS:GO, LoL och WoW mest. Kollar på mycket film/TV genom streamingtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twallden:

Spelar CS:GO, LoL och WoW mest. Kollar på mycket film/TV genom streamingtjänster.

Okej.

CS och LoL antar jag flyter bra redan? Är det i WoW det går lite knackigt?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Okej.

CS och LoL antar jag flyter bra redan? Är det i WoW det går lite knackigt?

Exakt så är det, CS flyter fint i helsärm, men kan stängas ner ibland efter att jag har tabbat ut fram o tillbaka. WoW går "meh" enligt mig, kunde ha varit bättre, och då kör jag hyfsat låga inställningar.
LoL funkar fint i borderless window mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twallden:

Exakt så är det, CS flyter fint i helsärm, men kan stängas ner ibland efter att jag har tabbat ut fram o tillbaka. WoW går "meh" enligt mig, kunde ha varit bättre, och då kör jag hyfsat låga inställningar.
LoL funkar fint i borderless window mode.

WoW är ju känt för att vara krävande för processorn samtidigt som det inte skalar så bra med många kärnor, vilket inte går så bra ihop med AMD:s nuvarande processorer.

Dock så vet jag många som har lite knackig FPS i WoW även med riktigt bra hårdvara. Sen om eDRAM i 5775C hjälper i WoW har jag ingen aning om, hittar inga benchmarks.

Frågan är om du inte skulle tjäna mer på att skaffa en G-Sync- eller Freesyncskärm. Vad har du för skärm nu?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Om det är så att wow är det enda du upplever som "meh" men är nöjd med allt annat och vill spara pengar/lägga ner så lite som möjligt så kan du alltid överklocka din cpu:)

Det finns rätt mycket att hämta ur en 8320..

Som sagt vill du komma undan billigt så är nog överklocking att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Frågan är om du inte skulle tjäna mer på att skaffa en G-Sync- eller Freesyncskärm. Vad har du för skärm nu?

Någon budget BenQ 24" 1080p skärm för ~1500:-
Har funderat en del på ny skärm också men det kändes inte så viktigt, det kanske det är?

Skrivet av criscros:

Om det är så att wow är det enda du upplever som "meh" men är nöjd med allt annat och vill spara pengar/lägga ner så lite som möjligt så kan du alltid överklocka din cpu:)

Det finns rätt mycket att hämta ur en 8320..

Som sagt vill du komma undan billigt så är nog överklocking att föredra.

Har klockat den till 4Ghz och då hade jag väldigt mycket problem. Iofs så körde jag då även GTX 670 SLI på mitt 750W PSU.
Jag skulle nog ha köpt mer kräm men säljaren sa bestämt att detta räckte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twallden:

Någon budget BenQ 24" 1080p skärm för ~1500:-
Har funderat en del på ny skärm också men det kändes inte så viktigt, det kanske det är?

Har klockat den till 4Ghz och då hade jag väldigt mycket problem. Iofs så körde jag då även GTX 670 SLI på mitt 750W PSU.
Jag skulle nog ha köpt mer kräm men säljaren sa bestämt att detta räckte.

Testat single gpu? Vet att de har varit lite problem med sli i vissa spel dock är jag inte säker .. Men du kan ju ge det ett försök? Och du nog överklocka 400-500mhz till.

Låter skumt att din dator ska ha problem med wow i 1080p faktiskt:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Testat single gpu? Vet att de har varit lite problem med sli i vissa spel dock är jag inte säker .. Men du kan ju ge det ett försök? Och du nog överklocka 400-500mhz till.

Låter skumt att din dator ska ha problem med wow i 1080p faktiskt:/

Gör bara single GPU idag så jag antar att jag kan testa att få upp den lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av twallden:

Gör bara single GPU idag så jag antar att jag kan testa att få upp den lite till

Ja ha det som mål nu tycker jag:) klocka så högt du kan till en stabil nivå utan throttling.

Edit : klocka gpun också ? Kolla om det är den som är "problemet"

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att klocka först nu när du kör singelkort, du kör senaste BIOS och allt sådant va?

Sen hade jag nog avvaktat med byte, det buzzas om att kommande dx12 titlar gynnas av processorer med fler riktiga kärnor än ht trådar.

Så just nu befinner du dig i worst case scenario för din prolle, i slutfasen av dx11. I win10 med dx12 titlar så ska overheaden minska samt utnyttjandet av flera kärnor förbättras.
Då konsolerna nu sitter på 8 svaga kärnor kommer fler spel troligtvis utvecklas för att bättre ta tillvara på den hårdvaran.

Så jag hade suttit still i båten och inväntat dx12 titlarna för tror du kommer få en bra boost på processorsidan med den prollen du sitter på idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av twallden:

Någon budget BenQ 24" 1080p skärm för ~1500:-
Har funderat en del på ny skärm också men det kändes inte så viktigt, det kanske det är?

Jag har själv inte testat G-sync/Freesync men alla som gjort det verkar vara överens om att det ger en mycket mjukare upplevelse. Dippar i frameraten ska inte märkas lika mycket och tearing är borta.

Jag hade nog skaffat en G-sync skärm i din sits faktiskt. Enligt denna benchmark och vad jag har hört så fungerar AMD inte lika bra i WoW, därav G-sync över Freesync.

Två förslag på skärmar med G-sync i olika prisklasser:

Acer XB270HUbprz 144 Hz 1440p IPS G-sync
Sweclockers recension

AOC g2460Pg 144 Hz 1080p TN G-sync
Sweclockers recension

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jag håller med om att klocka först nu när du kör singelkort, du kör senaste BIOS och allt sådant va?

Sen hade jag nog avvaktat med byte, det buzzas om att kommande dx12 titlar gynnas av processorer med fler riktiga kärnor än ht trådar.

Så just nu befinner du dig i worst case scenario för din prolle, i slutfasen av dx11. I win10 med dx12 titlar så ska overheaden minska samt utnyttjandet av flera kärnor förbättras.
Då konsolerna nu sitter på 8 svaga kärnor kommer fler spel troligtvis utvecklas för att bättre ta tillvara på den hårdvaran.

Så jag hade suttit still i båten och inväntat dx12 titlarna för tror du kommer få en bra boost på processorsidan med den prollen du sitter på idag.

Då kanske jag skall lägga pengarna på ett nytt grafikkort? För inte klarar mitt GTX 670 DX12? Eller är jag ute och cyklar nu?

Skrivet av MakeCoke:

Jag har själv inte testat G-sync/Freesync men alla som gjort det verkar vara överens om att det ger en mycket mjukare upplevelse. Dippar i frameraten ska inte märkas lika mycket och tearing är borta.

Jag hade nog skaffat en G-sync skärm i din sits faktiskt. Enligt denna benchmark och vad jag har hört så fungerar AMD inte lika bra i WoW, därav G-sync över Freesync.

Två förslag på skärmar med G-sync i olika prisklasser:

Acer XB270HUbprz 144 Hz 1440p IPS G-sync
Sweclockers recension

AOC g2460Pg 144 Hz 1080p TN G-sync
Sweclockers recension

Dessa testen får jag titta på när jag kommer hem, helt klart ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twallden:

Då kanske jag skall lägga pengarna på ett nytt grafikkort? För inte klarar mitt GTX 670 DX12? Eller är jag ute och cyklar nu?

Dessa testen får jag titta på när jag kommer hem, helt klart ett alternativ.

Det med vilket kort som supportar vilket directx är en soppa :D.
Är skillnad på support och feature levels etc. Står iaf:
Nvidia’s various 4xx, 5xx, 6xx, and 7xx families will all support DirectX 12 at the 11_0 or 11_1 feature level, with the GTX 750 Ti offering FL 12_0 support.

Ngn mer insatt kan kanske förklara detta på ett enkelt sätt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jag håller med om att klocka först nu när du kör singelkort, du kör senaste BIOS och allt sådant va?

Sen hade jag nog avvaktat med byte, det buzzas om att kommande dx12 titlar gynnas av processorer med fler riktiga kärnor än ht trådar.

Så just nu befinner du dig i worst case scenario för din prolle, i slutfasen av dx11. I win10 med dx12 titlar så ska overheaden minska samt utnyttjandet av flera kärnor förbättras.
Då konsolerna nu sitter på 8 svaga kärnor kommer fler spel troligtvis utvecklas för att bättre ta tillvara på den hårdvaran.

Så jag hade suttit still i båten och inväntat dx12 titlarna för tror du kommer få en bra boost på processorsidan med den prollen du sitter på idag.

Ska man tro Ashes-spelet så hjälper inte dx12 mycket då det gäller AMD CPU. i3 presterade bättre än 8370.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Ska man tro Ashes-spelet så hjälper inte dx12 mycket då det gäller AMD CPU. i3 presterade bättre än 8370.

Det har du rätt i men jag hade ändå avvaktat lite och sett hur dx12 titlarna är när de kommer och alla nya motorer som är byggda med de nya konsolerna i åtanke.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av twallden:

Dessa testen får jag titta på när jag kommer hem, helt klart ett alternativ.

Komplett har rabatt på AOC G-Sync-skärmen, 3390 kr. Gäller nu i helgen.

https://www.komplett.se/product/815653/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB