Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Vem köper ett 780 när 970 har lanserats?

Jo, är rätt ologiskt det med. Men mest cpu:n jag är mest skeptisk till.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

"Apple-datorer kan inte få virus"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det bevisar ju inte om denne är kunnig många vet om att Moccamaster är bra, speciellt kaffe drinkare. Skulle det vara en som bara druckit saft hela livet så hade du inte fått lika kompetent svar DEt jag menar är att man får ha tur om man ska få tag i en bra försäljare

Hur som finns även konkurrenter till Moccamaster, frågan är om dom är lika bra/bättre (sett i tester att dom fått okej resultat med).

Tror detta är lite märkes paranoia.
Skillnaden är väl (rätta mig om jag har fel) att Moccamaster faktiskt brygger i exakt rätt temp (94 grader), har hållbara maskiner med både reservdelar och allt tillgängligt.

Om ett annat märke bara gör detta rätt, håller så är det nog bara placebo effekt med märket. Dock finns det mycket skit kokare som "kokar" kaffet", vilket gör att folk troligen köper just Mocca för att de vet att "alla deras är bra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror detta är lite märkes paranoia.
Skillnaden är väl (rätta mig om jag har fel) att Moccamaster faktiskt brygger i exakt rätt temp (94 grader), har hållbara maskiner med både reservdelar och allt tillgängligt.

Om ett annat märke bara gör detta rätt, håller så är det nog bara placebo effekt med märket. Dock finns det mycket skit kokare som "kokar" kaffet", vilket gör att folk troligen köper just Mocca för att de vet att "alla deras är bra".

Jo är ju så jämförde min vanliga bryggare och skillnaden är liten. Det enda fördelen är att det går åt mindre kaffe. Men stämmer det du säger, placeboeffekten är svår att undvika. Samma med högtalare

liknande denna typen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Det stod "Blinkande prom för enkel uppgradering" på nåt paket för längesen.. tror det var telefonsvarare eller nåt sånt

Hehe.. misstänker att denna gick över huvudet på många som inte är så insnöade på gårdagens teknik

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Likt farmorn som slickade på fingret innan hon bläddrade i smartphonen gjorde jag själv en liknande grej.

Testade en laptop med touchscreen och härjar runt i paint. Lyfter sedan fingret och tittar på det för att kollla om det kommit färg på det. *facepalm*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenix:

Det stod "Blinkande prom för enkel uppgradering" på nåt paket för längesen.. tror det var telefonsvarare eller nåt sånt

Skrivet av Karaff:

Hehe.. misstänker att denna gick över huvudet på många som inte är så insnöade på gårdagens teknik

Det kan vara en översättningsmiss av nått "flash" men fel på svenska blir det.

Kommer ihåg en annan översättningsmiss, känner en som översatte en testartikel från svenska till engelska och mailade den till tillverkaren i England utan att någon annan hade läst den. Det handlade om apparatfötter och han hade översatt den svenska texten och fått den till "3 gays playing with rubber balls."
Det var alltså 3 personer, (han menade 3 guys) som testat "lekt med" en apparat och kommenterat dess gummifötter som var "halvsfäriska gummibollar", några timmar efter att han mailat till tillverkaren i England så ringde de och sa att hela kontoret har slutat jobba och ligger och vrider sig dubbelvikta av skratt och de undrade hur testen hade gått till

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Du har inte stött på något i stil med: "fjärrtelegraferade kontroll med räckvidd av 13 fötter" ?

Tror det kan ha varit Samsung el liknande som hade denna fantastiska översättning en gång i tiden, video eller tv.

Föräldrarna hade Samsung Tv och video på 90 talet som vad jag minns, hade en i vissa fall ganska förvirrande instruktionsbok.

Blinkade prom är nog i själva verket "(Flash) EPROM" som kan kunde lysa med UV och bränna om.
(blir osäker på om man faktiskt inte bara kallade dem EPROM, men att man nollade dem med UV)

Kolla gamla kort med mycket EPROMs så har de sina folieklistermärken på kapslarna, pillar man bort ser man chip:en genom ett glasfönster. Ganska fräcka !

Har lite sånt sparat..

Kretsarna är inte så täta så man ser ganska mycket med ett simpelt mikroskop.

Sen kom väl EEPROM:s ? (Electric eraseable programable read only memory )

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara en översättningsmiss av nått "flash" men fel på svenska blir det.

Kommer ihåg en annan översättningsmiss, känner en som översatte en testartikel från svenska till engelska och mailade den till tillverkaren i England utan att någon annan hade läst den. Det handlade om apparatfötter och han hade översatt den svenska texten och fått den till "3 gays playing with rubber balls."
Det var alltså 3 personer, (han menade 3 guys) som testat "lekt med" en apparat och kommenterat dess gummifötter som var "halvsfäriska gummibollar", några timmar efter att han mailat till tillverkaren i England så ringde de och sa att hela kontoret har slutat jobba och ligger och vrider sig dubbelvikta av skratt och de undrade hur testen hade gått till

oftopic men har du sett denna NSFW
https://www.youtube.com/watch?v=Y3loy0EG4uQ

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

@mrqaffe:

Du har inte stött på något i stil med: "fjärrtelegraferade kontroll med räckvidd av 13 fötter" ?

Tror det kan ha varit Samsung el liknande som hade denna fantastiska översättning en gång i tiden, video eller tv.

Föräldrarna hade Samsung Tv och video på 90 talet som vad jag minns, hade en i vissa fall ganska förvirrande instruktionsbok.

Blinkade prom är nog i själva verket "(Flash) EPROM" som kan kunde lysa med UV och bränna om.
(blir osäker på om man faktiskt inte bara kallade dem EPROM, men att man nollade dem med UV)

Kolla gamla kort med mycket EPROMs så har de sina folieklistermärken på kapslarna, pillar man bort ser man chip:en genom ett glasfönster. Ganska fräcka !

Har lite sånt sparat..

Kretsarna är inte så täta så man ser ganska mycket med ett simpelt mikroskop.

Sen kom väl EEPROM:s ? (Electric eraseable programable read only memory )

Man kan ibland undra om kineserna översätter uselt med avsikt, deras formuleringar är ibland helt uppåt väggarna men det det kanske fångar intresset hos läsaren?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Hämnden från en översättare som får otroligt dåligt betalt ?

Eller någon som fått jobbet med bananskal och kan svenska "med ordbok" ?

Korea, Kina, Hongkong etc.. det var väl inte som här för 25 år sen ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

En polares grabb hade problem med med att komma ut på Internet. Kundtjänst frågade honom om han använde Explorer eller något annat. Han svarade då att han har några flaskor Explorer i skafferiet ifall det hjälper.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

En polares grabb hade problem med med att komma ut på Internet. Kundtjänst frågade honom om han använde Explorer eller något annat. Han svarade då att han har några flaskor Explorer i skafferiet ifall det hjälper.

Det skulle faktiskt hjälpa att dämpa ilskan när det inte fungerar!

Permalänk
Skrivet av Karaff:

@mrqaffe:

Hämnden från en översättare som får otroligt dåligt betalt ?

Eller någon som fått jobbet med bananskal och kan svenska "med ordbok" ?

Korea, Kina, Hongkong etc.. det var väl inte som här för 25 år sen ?

som översättare så tror ja man får erbjudande gör jobb Z för X mycket pengar, är man inte tillräckligt bra så får man inga mer jobb.
dom riktigt dåliga är nog maskinöversatta för att dom tänkt spara pengar.

Förra året fanns det en vagn som sålde stekt strömming nere vid slussen i Stockholm för mig i kön stod ett franskt par som inte fattade ett skvatt av menyn på engelska för den var översatt med Google translate, fick hjälpa dom på traven

vad ja kommer ihåg var det eng/svenska könsord blandat med ren rappakalja,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Rajat: Gör det? Trodde Nvidia hade slutat släppa drivrutiner för allt som är äldre än 500-serien?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Men hur mycket maskinöversättning hade man i Asien för 25 år sedan ?

Där många fabriker fortfarande arbetar under förhållanden som påminner om väst för hundra år sedan ?

Bara min tanke men jag kanske har fel

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

@Rajat: Gör det? Trodde Nvidia hade slutat släppa drivrutiner för allt som är äldre än 500-serien?

Alla dessa antaganden, ta reda på istället, bara att surfa in på deras sida så får man svar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Alla dessa antaganden, ta reda på istället, bara att surfa in på deras sida så får man svar

Permalänk
Medlem

@Rajat: Jag kollade precis och precis som jag tänkte så finns det inga nya drivrutiner. 341 är den senaste.

Jag är ganska osäker av mig så blir att jag skriver och säger många ord som "kanske" "ungefär" och skapar frågeställningar. Även om jag var helt säker på att Nvidia inte släpper nya drivrutiner till 8800 Ultra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

@Rajat: Jag kollade precis och precis som jag tänkte så finns det inga nya drivrutiner. 341 är den senaste.

Jag är ganska osäker av mig så blir att jag skriver och säger många ord som "kanske" "ungefär" och skapar frågeställningar. Även om jag var helt säker på att Nvidia inte släpper nya drivrutiner till 8800 Ultra.

Och du kollade upp att releasedatum för 341.81 var 24 Aug 2015, dvs 2 veckor sedan?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Rajat: Vi är på 355.82 och Nvidia jobbar inte på så snabbt med drivrutinerna så den måste antingen vara äldre än så eller så är det en "hotfix".

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

@Rajat: Vi är på 355.82 och Nvidia jobbar inte på så snabbt med drivrutinerna så den måste antingen vara äldre än så eller så är det en "hotfix".

Jag vet vad vi är på, men jag skrev mitt ursprungliga inlägg om det den 19 Aug och den 24 Aug kom 341.81, så säg inte att NVIDIA INTE gör drivers till äldre grafikkort, den är t.o.m gjord för Windows 10 för att korten i 8-serien ska fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag vet vad vi är på, men jag skrev mitt ursprungliga inlägg om det den 19 Aug och den 24 Aug kom 341.81, så säg inte att NVIDIA INTE gör drivers till äldre grafikkort, den är t.o.m gjord för Windows 10 för att korten i 8-serien ska fungera.

Umm en för att de ska ha stöd för Windows 10...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Karaff:

@Grönahunden:

Men hur mycket maskinöversättning hade man i Asien för 25 år sedan ?

Där många fabriker fortfarande arbetar under förhållanden som påminner om väst för hundra år sedan ?

Bara min tanke men jag kanske har fel

översätta ord för ord. ja då blir det dåligt när det finns samma ord som betyder olika saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En kollega till mig fick en epost med en bilaga som han önskade få på en overhead (ni vet de där plastarken med tryck på som man lade på äldre tiders OH-apparater...). Så han skriver ut bilagan på ett papper, slänger eposten och kommer till mig och ber att jag skannar av utskriften och skriver ut en OH av den! Det var svårt att hålla sig för skratt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bill50x:

En kollega till mig fick en epost med en bilaga som han önskade få på en overhead (ni vet de där plastarken med tryck på som man lade på äldre tiders OH-apparater...). Så han skriver ut bilagan på ett papper, slänger eposten och kommer till mig och ber att jag skannar av utskriften och skriver ut en OH av den! Det var svårt att hålla sig för skratt...

Det hemska är att det finns folk som gör typ sådär alltid trots att det är något de gör väldigt ofta. Typ att de vill ha en webbsida som pdf och därför skriver ut den och scannar sen in den då scannern kan ge pdf direkt. Jag har stött på en del som gör det här många gånger per dag i sitt arbete...

Permalänk

Ringde till Telia en herrans massa år sedan när inte internet fungerade. Förklarade lugnt och sansat att allt på modemet lyser men att jag inte har någon åtkomst. Kan inte heller pinga deras gamla klassiska server 10.0.0.6

Hon frågar då lite lätt: Har det kanske gått en propp?

- Ja hos dig har det uppenbarligen gått en propp! Då hade jag bytt den!

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Hade en diskussion med ett par grannar som jag hälpte med deras datorer. De påstod att deras 4G modem fungerade att surfa med på deras bärbara dator, även fast den inte var inkopplad och låg hemma när de var ute på husvagnssemester...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är väl sisådär relevant.

Jobbar inom BankID Support och i princip varenda dag när man ber kunden gå in på test.bankid.com så börjar de fråga om fest.bankgiro.com. Jag kanske pratar lite snabbt, men du ringer om BankID, jag säger välkommen till BankID Supporten, hela vårt samtal handlar om ditt BankID. Varför ska vi med BankGiro att göra?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

En anställd på netonnet sa att ett nvidia gt 730 4GB var snabbare än ett gtx 960 2 GB för att 730 hadde mer Vram

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA