Ersättning från försäkringsbolag?

Permalänk
Medlem

Ersättning från försäkringsbolag?

Tjena!
Råkade ut för en olycka förra året och bröt vänster handled. Fick först springa runt med något provisoriskt gips eftersom jag tydligen hade brutit den lite "skumt" och var tvungen att opereras. Fick in lite metall i kroppen och ett litet "fint" ärr precis under handflatan på 8cm och ungefär 2 cm brett. Förutom det så kan jag inte börja handleden fram och tillbaka ordentligt. Med höger handen kan jag ju börja den tillbaka typ 90 grader som alla andra men vänstran går bara till uppskattningsvis 60-70 grader. Försäkringsbolaget som jag anmälde skadan till är SalusAnsvar och fick lite pengar förra året för sveda, verk och något på det som jag inte kommer ihåg. Fick däremot papper från Folksam för några månader sedan att dem hade köpt upp SalusAnsvar. Frågan är nu vad jag ska förvänta mig i ersättningsväg då jag har ett skitfult ärr och en icke helt fungerande handled. Googlade runt lite och hittade något som kallas "medicinskt invaliditet". Vad jag har förstått så får man ersättning beroende på hur många procent invalid man är och vilken sorts försäkring man har. Papperna från folksam säger att jag har ett försäkringsbelopp på såkallade "20 prisbasbelopp" och prisbasbeloppet är 44500kr".
Vad borde jag få i ersättning utifrån denna info?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zadrok:

Tjena!
Råkade ut för en olycka förra året och bröt vänster handled. Fick först springa runt med något provisoriskt gips eftersom jag tydligen hade brutit den lite "skumt" och var tvungen att opereras. Fick in lite metall i kroppen och ett litet "fint" ärr precis under handflatan på 8cm och ungefär 2 cm brett. Förutom det så kan jag inte börja handleden fram och tillbaka ordentligt. Med höger handen kan jag ju börja den tillbaka typ 90 grader som alla andra men vänstran går bara till uppskattningsvis 60-70 grader. Försäkringsbolaget som jag anmälde skadan till är SalusAnsvar och fick lite pengar förra året för sveda, verk och något på det som jag inte kommer ihåg. Fick däremot papper från Folksam för några månader sedan att dem hade köpt upp SalusAnsvar. Frågan är nu vad jag ska förvänta mig i ersättningsväg då jag har ett skitfult ärr och en icke helt fungerande handled. Googlade runt lite och hittade något som kallas "medicinskt invaliditet". Vad jag har förstått så får man ersättning beroende på hur många procent invalid man är och vilken sorts försäkring man har. Papperna från folksam säger att jag har ett försäkringsbelopp på såkallade "20 prisbasbelopp" och prisbasbeloppet är 44500kr".
Vad borde jag få i ersättning utifrån denna info?

Vad täcker din försäkring?
Medicinsk invaliditet eller endast ekonomisk invaliditet.
Är det en olycksfallsförsäkring eller sjukfallsförsäkring.

Du missar den mesta relevanta informationen kring försäkringen du har. Kolla försäkringspapper och återkom.
Har jobbat som försäkringshandläggare så har hyfsad koll.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad täcker din försäkring?
Medicinsk invaliditet eller endast ekonomisk invaliditet.
Är det en olycksfallsförsäkring eller sjukfallsförsäkring.

Du missar den mesta relevanta informationen kring försäkringen du har. Kolla försäkringspapper och återkom.
Har jobbat som försäkringshandläggare så har hyfsad koll.

Det är en Sjuk och olycksfallsförsäkring där medicinskt och ekonomisk invaliditet ingår.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zadrok:

Det är en Sjuk och olycksfallsförsäkring där medicinskt och ekonomisk invaliditet ingår.

Generellt sett fastställs ärr-ersättning först efter 3år när ärret har bleknant och kan bedömas. Kontakta försäkringsbolaget och fråga hur de gör. Varierar mellan försäkring.

Samma sak med invaliditet, oftast en bedömning efter en tid. Kontakta bolaget för prövning.
Oftast görs detta av en läkare och efter schablonbelopp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Okej anledningen till att jag frågade precis nu är pga. dem bedömer det tidigast efter ett år vilket är gånget men då låter det som om jag har lite och göra på denna fronten imorgon. Tack för all info så långt:) återkommer i tråden vad som händer.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Min fru har en "Olycksfallsförsäkringar" både via jobbet och via Länsförsäkringar.

Hon ramlade på ett glas och fick ett ärr på 4cm längd och ca 2-3 mm "tjockt".
På undersidan av handen.

Ingen som helst funktionsnedsättning.

Från jobbet måste hon vänta minst 2 år för ersättning.

Men efter 1 år, från Länsförsäkringar så fick hon pengar för "vanprydande ärr" en summa á 6000:-

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Pratade med både SalusAnsvar och Folksam idag. Dem skickar ut papper för mig att fylla i så jag får väl se vad som händer härnäst...

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5