Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4 GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SwedenVirre:

@Zotamedu: Yes, men Tonga har en 256bits minnes buss och denna kretsen har en 384bitars enl nyheten som kom häromdagen.

Så min gissning blir att dom kör tahiti XT igen. Men det ser vi när kortet kommer

Och bilderna från en presentation för ett par månader sedan som visade sex stycken 64-bit minnescontroller? Har det visat sig att den inte stämde? AMD har klippt i minnesbussen förr. Senast var väl 7870 XT som till skillnad från vanliga 7870 var baserad på en bantad Tahiti istället för Pitcairn. Den hade färre kärnor än Tahiti Pro och dessutom 256-bit minnesbuss istället för 384-bit. Jag är tveksam till att de släpper ett kort med GCN 1.0 så högt om de nu har en bra krets med GCN 1.2 i produktion. Att Apple bara har 256-bit i M295X behöver ju heller inte betyda något då AMD gladeligen tillverkar speciallösningar när det handlar om de volymerna. Se Mac Pro som exempel. FirePro 500 verkar vara en Tahiti LE, alltså samma som 7870 XT fast med hela minnesbussen på 384-bitar aktiv. Så Apple fick en egen GPU där utöver specialdesignade kort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är både tur och skönt att varje år innebär en ny Generation av spelare ( och kunder )
För det gör att namnbyten och små prestanda ökningar inte syns så mycket och man kan sälja gammal skåpmat som nytt...
ingen vet och ingen bryr sig.

ø
AMD´s pr-byrå borde få sparken, likaså de flesta chefer som väljer att behålla det mycket missvisande och onödiga R(x)-prefixet.
Det fanns en mening och Vision, en gång... men sedan... fick någon spelet och började mixa med innebörd och "koppling"
( där kopplingen innebar en viss sak... men sedan länge, missbrukas och därmed förvanskats,
i sådan grad att det ej längre är möjligt att veta, vad ett kort " står för... med då, detta prefix, som härledning.
R9 ska ha inneburit High-end kort !
R7 Mellansegment
och R3 låg eller budget kort... [ med eventuella varianter/versioner * ]

Så hur nu ett återanvänt "mellanklasskort" kan få R9 i sitt prefix är för mig en gåta.
( därmed onödigt och felaktigt, Även om nu Amd´s pr-sida vill sälja kort och vill att det ska bli bra etc,
saker som i sig inte har Något med saken att göra, o.s.v. )

Varför inte använda samma namn utan prefixet, det gör ju ingen skillnad Och det blir ej heller missvisande
på det eller andra sättet ! (ett kort är ett kort, nämligen; det kortet ! typ: S...R... 380(x) )

* när det håller på och byter, [ dessa prefix; namn] tappar jag snart intresset och hur de nu försvarar eller förklarar sina versioner är mer eller mindre ointressant, det är namnet jag tittar på när jag jämför, inte deras prefix.

( dessutom, är det sant att unga " gamers/ spelare/ kids" är kåta på kort,
med namn, långa som en telefonkatalog ?
För mig som är gammal så räcker det med att veta att kortet är snabbt/bra... ( och prisvärt)
färg, flänsar eller dubbelturbo iceflow fläktar med ultra intense tempchanger controlled endstopper...
eller vad de nu heter, är av mindre intresse... För allt detta är "skitreklam...."
Det jag vill ha, är ett grafikkort som gör sitt jobb... inte sitta och fundera på vad de "knåpat ihop för löjliga namn,
på sina kort.. o.s.v. !

- en tanke och åsikt, ifrån en som ibland läser dessa reportage och efterföljande kommentarer.
-T.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Zotamedu: Yes, men Tonga har en 256bits minnes buss och denna kretsen har en 384bitars enl nyheten som kom häromdagen.

Så min gissning blir att dom kör tahiti XT igen. Men det ser vi när kortet kommer

Det är inte säkert att den får 384 bit. Men Tonga har minneskontrollerna fysiskt så det är fullt möjligt med Tonga. Syns tydligt på dieshots att det är 6 minneskontroller.

Skrivet av tal666:

Det är både tur och skönt att varje år innebär en ny Generation av spelare ( och kunder )
För det gör att namnbyten och små prestanda ökningar inte syns så mycket och man kan sälja gammal skåpmat som nytt...
ingen vet och ingen bryr sig.

ø
AMD´s pr-byrå borde få sparken, likaså de flesta chefer som väljer att behålla det mycket missvisande och onödiga R(x)-prefixet.
Det fanns en mening och Vision, en gång... men sedan... fick någon spelet och började mixa med innebörd och "koppling"
( där kopplingen innebar en viss sak... men sedan länge, missbrukas och därmed förvanskats,
i sådan grad att det ej längre är möjligt att veta, vad ett kort " står för... med då, detta prefix, som härledning.
R9 ska ha inneburit High-end kort !
R7 Mellansegment
och R3 låg eller budget kort... [ med eventuella varianter/versioner * ]

Så hur nu ett återanvänt "mellanklasskort" kan få R9 i sitt prefix är för mig en gåta.
( därmed onödigt och felaktigt, Även om nu Amd´s pr-sida vill sälja kort och vill att det ska bli bra etc,
saker som i sig inte har Något med saken att göra, o.s.v. )

Varför inte använda samma namn utan prefixet, det gör ju ingen skillnad Och det blir ej heller missvisande
på det eller andra sättet ! (ett kort är ett kort, nämligen; det kortet ! typ: S...R... 380(x) )

* när det håller på och byter, [ dessa prefix; namn] tappar jag snart intresset och hur de nu försvarar eller förklarar sina versioner är mer eller mindre ointressant, det är namnet jag tittar på när jag jämför, inte deras prefix.

( dessutom, är det sant att unga " gamers/ spelare/ kids" är kåta på kort,
med namn, långa som en telefonkatalog ?
För mig som är gammal så räcker det med att veta att kortet är snabbt/bra... ( och prisvärt)
färg, flänsar eller dubbelturbo iceflow fläktar med ultra intense tempchanger controlled endstopper...
eller vad de nu heter, är av mindre intresse... För allt detta är "skitreklam...."
Det jag vill ha, är ett grafikkort som gör sitt jobb... inte sitta och fundera på vad de "knåpat ihop för löjliga namn,
på sina kort.. o.s.v. !

- en tanke och åsikt, ifrån en som ibland läser dessa reportage och efterföljande kommentarer.
-T.

Jobbigt för dig. Då får du sitta på Intelgrafik, eller nä, deras namnschema blir ju ingen klok på heller. Vad ska du göra då?
nVidia är ju onekligen värre än AMD på just det du klagar på. GTX hela vägen ner till 950, för att inte tala om genidragen GTX 645 och GT 645. För att inte tala om att Ti och icke-Ti sällan ens baseras på samma krets.

Permalänk
Medlem

Bra recension, har saknat recension i detta segment.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Visst är det så att högre prestanda rättfärdigar att ett kort drar mer, men bara för den sakens skull kan vi inte ignorera den faktorn. Om vi höftar och drar av ett schablonvärde på 100 W (CPU, RAM, moderkort, lagring, etc.) drar R9 380 ungefär 75% mer än GTX 960 samtidigt som fördelen prestandamässigt "bara" är 10–15%. Egentligen behöver man inte krångla till det så, det räcker med att rikta blicken mot GTX 970 som drar lite mindre och presterar mycket bättre.

Kort sagt är strömförbrukning hög relativt prestandan, men det är också den enda riktiga nackdelen på ett i övrigt riktigt bra grafikkort (därav utmärkelsen). Sen kan man alltid argumentera för låga elpriser i Sverige, spelar högre strömförbrukning och därmed värmeutveckling verkligen roll i ett stort chassi – med mera. Men oavsett dessa faktorer är ett bättre förhållande mellan prestanda per förbrukad watt alltid en fördel och det motsatta en nackdel.

Ja, om man ser till kortens prestanda oavsett pris så är det klart det är en enorm fördel om ett kort drar mindre och presterar bättre, men ser man till prisklassen så spelar ju 970 i en annan liga och blir inte relevant för jämförelsen längre. Dock känner jag såhär i efterhand att jag uttryckte mig rätt rejält svävande och borde varit mer specifik i vad jag syftade på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning!
Mitt 280X, som jag köpte för en spottstyver, hänger fortfarande med ganska bra.

Visa signatur

Dator: FD R4 | EVGA SuperNOVA G2 750 W | ASUS Z97-A | Intel Core i7 4790K @ 4.5 GHz | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | 500 GB M.2 NVMe | 2000 GB SSD | 6 TB HDD | Server 1: HP Microserver G7 N54L | 120 GB SSD | 15 TB HDD | Server 2: HPE Microserver G8 | 120 GB SSD | 16 TB HDD | HTPC: Intel NUC 6th Gen i3 SYH | 240 GB SSD | DDR4 2133 MHz 8 GB

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Zotamedu: Yes, men Tonga har en 256bits minnes buss och denna kretsen har en 384bitars enl nyheten som kom häromdagen.

Så min gissning blir att dom kör tahiti XT igen. Men det ser vi när kortet kommer

Dock är delar av tonga avstängd och Apple hade ensamrätt på tonga pro, så troligt typo eller någon som inte har koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Ja, om man ser till kortens prestanda oavsett pris så är det klart det är en enorm fördel om ett kort drar mindre och presterar bättre, men ser man till prisklassen så spelar ju 970 i en annan liga och blir inte relevant för jämförelsen längre. Dock känner jag såhär i efterhand att jag uttryckte mig rätt rejält svävande och borde varit mer specifik i vad jag syftade på.

Fast att enbart ta upp GTX 970 är att plocka russinet ur mitt inlägg, det var mer ett konstaterade om att Nvidia ligger före den här generationen sett till energieffektivitet. Det ändrar inte den mycket mer relevanta jämförelsen mellan GTX 960 och R9 380, där jag faktiskt bemötte din kritik/feedback om att försöka normalisera prestanda mot strömförbrukning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Gigabyte 960 vs MSI 380:
https://www.youtube.com/watch?v=NTpNZEW31G0 (vid 5:45 börjar speltesterna om du vill skippa försnacket)

Klart bättre, tack för det! Hoppas Sweclockers anammar samma koncept så man får se tester som är jämförbara med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Off topic:
Tror du att ett nätag som har sin optimala verkningsgrad på 50-75% och är på t.ex 850w drar 850w hela tiden?

Han menar såklart besparingen på inköpspriset och inte vid drift.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Gigabyte 960 vs MSI 380:
https://www.youtube.com/watch?v=NTpNZEW31G0 (vid 5:45 börjar speltesterna om du vill skippa försnacket)

Strömförbrukningen stämmer ju inte med swecs test. Här är skillnaden bra mycket större än i din länk.

Hur går det ihop?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Fast att enbart ta upp GTX 970 är att plocka russinet ur mitt inlägg, det var mer ett konstaterade om att Nvidia ligger före den här generationen sett till energieffektivitet. Det ändrar inte den mycket mer relevanta jämförelsen mellan GTX 960 och R9 380, där jag faktiskt bemötte din kritik/feedback om att försöka normalisera prestanda mot strömförbrukning.

Nej visst, det är rätt mycket mer förbrukning det handlar om. Och om man tycker att strömförbrukning trumfar prestanda så är nog 960 ett bättre val.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock är delar av tonga avstängd och Apple hade ensamrätt på tonga pro, så troligt typo eller någon som inte har koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Gissningsvis för att det inte är samma kort som testas. XFXkortet drar kanske mindre än Sapphirekortet samt att det andra testet inte kör med referensmodell av GTX 960 utan gigabytes egen modell som kanske drar mer?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Gigabyte 960 vs MSI 380:
https://www.youtube.com/watch?v=NTpNZEW31G0 (vid 5:45 börjar speltesterna om du vill skippa försnacket)

Tack för den. I detta testet visas det att det är samma drag på ström, men att prestandan skiljer sig upp till 10-50% (till 380 fördel). Även när det gäller 1080p. Jag är väldigt överraskad!

Edit:
https://www.youtube.com/watch?v=ESeFXwGfBsI
Runt 0:35 ser man ganska nasty frame times på AMDs kort. Händer en gång tidigare också. Vet någon vad det är? Samma sak händer i AC för nVidia och AMD. Förutom för 4GB/380. Där klarar det sig bra. 380 här står sig likt eller 10% bättre än 960. Kommer det ned i pris, så kommer jag nog köpa ett (och lämna NV tills vidare), men jag avvaktar alla DX12 benches.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Snacka om ett tråkigt dåligt kort. Där försvann Nvidia konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Strömförbrukningen stämmer ju inte med swecs test. Här är skillnaden bra mycket större än i din länk.

Hur går det ihop?

Ingen aning, därför jag enbart refererade till speltesten.

Hört rykten om att effektmätare kan skilja i kvalité, frågan är då vems mätare som visar fel ;).

Hade varit kul att veta vad för effektmätare sweclockers använder, en för 100kr från Kjell & company eller en professionel ampereklo för 1000kr (har ingen aning om vad en sådan kostar, jag bara drar till med lite summor).

Skrivet av IceDread:

Snacka om ett tråkigt dåligt kort. Där försvann Nvidia konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha woot? Ett kort som kostar som ett 960 och är snabbare, hur kan det anses "tråkigt" eller att konkurrensen skulle försvinna lol.
Imo ser ett 380 ut att vara det självklara köpet i det prissegmentet om man prioriterar prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Strömförbrukningen stämmer ju inte med swecs test. Här är skillnaden bra mycket större än i din länk.

Hur går det ihop?

Skrivet av stimpen:

Ingen aning, därför jag enbart refererade till speltesten.

Hört rykten om att effektmätare kan skilja i kvalité, frågan är då vems mätare som visar fel ;).

Hade varit kul att veta vad för effektmätare sweclockers använder, en för 100kr från Kjell & company eller en professionel ampereklo för 1000kr (har ingen aning om vad en sådan kostar, jag bara drar till med lite summor).

Tittar man på bilderna i artikeln så använder Sweclockers en Voltcraft Energy Monitor 3000. Bästa namnet!

Jag skulle gissa på att en del av skillnaden beror på hur de testar effekten. Sweclockers kollar på toppeffekten i spel medan MW Technology använder Furmark. Just Furkmark lastar GPUn betydligt mer än spel och det har förekommit att tillverkare pillat med drivrutinerna för tester i just Furmark eftersom det är så extremt elakt mot kortet. Så jag hade inte litat på tester med Furmark. Om inte annat ger det en orealistisk bild av hur mycket korten drar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ingen aning, därför jag enbart refererade till speltesten.

Hört rykten om att effektmätare kan skilja i kvalité, frågan är då vems mätare som visar fel ;).

Hade varit kul att veta vad för effektmätare sweclockers använder, en för 100kr från Kjell & company eller en professionel ampereklo för 1000kr (har ingen aning om vad en sådan kostar, jag bara drar till med lite summor).

Haha woot? Ett kort som kostar som ett 960 och är snabbare, hur kan det anses "tråkigt" eller att konkurrensen skulle försvinna lol.
Imo ser ett 380 ut att vara det självklara köpet i det prissegmentet om man prioriterar prestanda.

Det kallas perspektiv!

För dig kanske det är intressant, för mig är det ett tråkigt dåligt kort då jag tycker 970 kunde haft mer prestanda och nu finns det ingen ens som tävlar om tronen med nvidia.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Gissningsvis för att det inte är samma kort som testas. XFXkortet drar kanske mindre än Sapphirekortet samt att det andra testet inte kör med referensmodell av GTX 960 utan gigabytes egen modell som kanske drar mer?

Jo men ändå 75 watt är inte dåligt att komma ikapp refrens drar ju rätt likt med Sapphire (5 watt handlar det om).

Skrivet av IceDread:

Snacka om ett tråkigt dåligt kort. Där försvann Nvidia konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja inte riktigt, 380 är ju riktigt bra kort, men ligger aningen högt i pris får hoppas med 380X att det ändras lite.

Skrivet av Zotamedu:

Tittar man på bilderna i artikeln så använder Sweclockers en Voltcraft Energy Monitor 3000. Bästa namnet!

Jag skulle gissa på att en del av skillnaden beror på hur de testar effekten. Sweclockers kollar på toppeffekten i spel medan MW Technology använder Furmark. Just Furkmark lastar GPUn betydligt mer än spel och det har förekommit att tillverkare pillat med drivrutinerna för tester i just Furmark eftersom det är så extremt elakt mot kortet. Så jag hade inte litat på tester med Furmark. Om inte annat ger det en orealistisk bild av hur mycket korten drar.

Jo, är troligen där felet ligger Med just Furmark så har ju båda tillverkarna satt in spärrar (om dom inte är borta nu), men i så fall borde korten dra i bromsen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det kallas perspektiv!

För dig kanske det är intressant, för mig är det ett tråkigt dåligt kort då jag tycker 970 kunde haft mer prestanda och nu finns det ingen ens som tävlar om tronen med nvidia.

Eh, vad?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nja inte riktigt, 380 är ju riktigt bra kort, men ligger aningen högt i pris får hoppas med 380X att det ändras lite.

Vad definierar ett bra kort för dig? Det är inte direkt så att alla har samma värderingar. Detta är ett värsting kort från Amd som inte kan konkurrera med Nvidias bästa och därmed är det inte bra. Det skapar en dålig situation på marknaden där ingen just nu jagar Nvidias top kort som får dominera fritt. Amd kortet kan vara bra ur ett pris/prestanda men den totala prestandan är för låg på kortet för att jag skall vara intresserad och alltså är kortet inte bra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Vad definierar ett bra kort för dig? Det är inte direkt så att alla har samma värderingar. Detta är ett värsting kort från Amd som inte kan konkurrera med Nvidias bästa och därmed är det inte bra. Det skapar en dålig situation på marknaden där ingen just nu jagar Nvidias top kort som får dominera fritt. Amd kortet kan vara bra ur ett pris/prestanda men den totala prestandan är för låg på kortet för att jag skall vara intresserad och alltså är kortet inte bra.

Jag jämför mot 960, jag bryr mig inte om strömförbrukning. Större bus och klarar lite högre upplösning bättre.

Men tycker både 960 och 380 ska ligga på 1500/1800kr max och 390/970 3000/3500kr , 380x runt 2000/2500kr. Som det ser ut nu är det helt skev marknad. Får ju inte bättre prestanda i lägre prisklasser utan står mer eller mindre still och får betala samma pris för samma prestanda sen flera år tillbaka.

Du behöver gå över 3000kr för att få mer prisvärda kort. Köpte ju mitt 5770 för 1500kr ungefär och nu verkar ju marknaden gå galet fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag jämför mot 960, jag bryr mig inte om strömförbrukning. Större bus och klarar lite högre upplösning bättre.

Men tycker både 960 och 380 ska ligga på 1500/1800kr max och 390/970 3000/3500kr , 380x runt 2000/2500kr. Som det ser ut nu är det helt skev marknad. Får ju inte bättre prestanda i lägre prisklasser utan står mer eller mindre still och får betala samma pris för samma prestanda sen flera år tillbaka.

Du behöver gå över 3000kr för att få mer prisvärda kort. Köpte ju mitt 5770 för 1500kr ungefär och nu verkar ju marknaden gå galet fel.

Och jag bryr mig inte om kort som inte presterar bättre på't ungefär än ett några år gammalt fabriksöverklockat 680.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Zotamedu: Yes, men Tonga har en 256bits minnes buss och denna kretsen har en 384bitars enl nyheten som kom häromdagen.

Så min gissning blir att dom kör tahiti XT igen. Men det ser vi när kortet kommer

Japp det återstår att se.

Hittade detta.
http://wccftech.com/amd-tonga-gpu-die-shot-features-384bit-me...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Och jag bryr mig inte om kort som inte presterar bättre på't ungefär än ett några år gammalt fabriksöverklockat 680.

Vilket kort menade du nu?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vilket kort menade du nu?

Mitt förra kort var ett fabriksöverklockat gtx 680, några år gammalt nu och sålt men var grymt, detta nya kort från amd presterar ungefär som det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Mitt förra kort var ett fabriksöverklockat gtx 680, några år gammalt nu och sålt men var grymt, detta nya kort från amd presterar ungefär som det.

Jo och 960 presterar lite sämre än 680 Om vi ska dra det så långt, men tycker ändå inte priset stämmer med verkligheten helt. Men måste vara för valutan blivit dyrare och en annan är van vid mycket prestanda för pengarna även i prisklasser runt 2000kr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Vad definierar ett bra kort för dig? Det är inte direkt så att alla har samma värderingar. Detta är ett värsting kort från Amd som inte kan konkurrera med Nvidias bästa och därmed är det inte bra. Det skapar en dålig situation på marknaden där ingen just nu jagar Nvidias top kort som får dominera fritt. Amd kortet kan vara bra ur ett pris/prestanda men den totala prestandan är för låg på kortet för att jag skall vara intresserad och alltså är kortet inte bra.

Vad du säger låter det som endast Nvidia Titan X och AMD Fury X skulle vara de relevanta korten då de andra korten från respektive tillverkare är sämre än dessa top tier kort.

Det är ej meningen att 380 ska konkurrera mot Nvidias bästa, 380 konkurrerar mot 960.
Mot 970 konkurrerar AMD 390 osv.
Så jämför man med 960 i det prestandasegmentet så är 380 ett bra kort. Jag säger inte att 380 är bra jämfört med ett Titan X och det är helt orelevant då de inte ligger i samma pris eller prestandasegment.

Så du köper bara det bästa? Dvs titan x för 10k plus för alla andra kort är ju sämre än det och då är de inte bra?
Och att nvida dominerar fritt i toppen med titan x spelar nog ingen roll då marknaden för grafikkort som kostar över 10 000kr är väldigt liten.
Gissar den stora marknaden ligger i prisklass 2-4k och där återfinns bl.a. 380.

Skrivet av IceDread:

Och jag bryr mig inte om kort som inte presterar bättre på't ungefär än ett några år gammalt fabriksöverklockat 680.

Vad gör du då inne i en diskussion kring ett kort som 380?
Du borde ju vara i trådarna där de diskuterar titan x för alla andra kort är sämre än det och isåfall tråkiga enl din definition.

Vad jag kan se har du bara ett 970 själv? Är inte det tråkigt då t.ex. 390, 980, 390x, fury, 980 ti, fury X och titan x är bättre än 970?

Varför har Nvidia släppt ett så tråkigt kort som 970 då det inte har en chans mot korten i toppen? Tillverkarna borde bara släppa toppkort för 10k enligt dina resonemang.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vad du säger låter det som endast Nvidia Titan X och AMD Fury X skulle vara de relevanta korten då de andra korten från respektive tillverkare är sämre än dessa top tier kort.

Det är ej meningen att 380 ska konkurrera mot Nvidias bästa, 380 konkurrerar mot 960.
Mot 970 konkurrerar AMD 390 osv.
Så jämför man med 960 i det prestandasegmentet så är 380 ett bra kort. Jag säger inte att 380 är bra jämfört med ett Titan X och det är helt orelevant då de inte ligger i samma pris eller prestandasegment.

Så du köper bara det bästa? Dvs titan x för 10k plus för alla andra kort är ju sämre än det och då är de inte bra?
Och att nvida dominerar fritt i toppen med titan x spelar nog ingen roll då marknaden för grafikkort som kostar över 10 000kr är väldigt liten.
Gissar den stora marknaden ligger i prisklass 2-4k och där återfinns bl.a. 380.

Vad gör du då inne i en diskussion kring ett kort som 380?
Du borde ju vara i trådarna där de diskuterar titan x för alla andra kort är sämre än det och isåfall tråkiga enl din definition.

Massa folk citerar mig och förstår inte hur jag resonerar, ska man inte svara då? Det vore ju oartigt.
Gtx 980 och bättre kort intresserar mig. Jag hade hoppats på att Amd skulle ge nvidia en fight, därav min besvikelse.
Och för att förtydliga så inga fanboys börjar tänka snett, jag struntar i märken hit och dit. Vad som behövs är konkurrens kring kronan vilket vi tyvärr nu inte har.

Glömde svara ang. 970, jo det var ett misstag att köpa det. Trodde det skulle prestera bättre än det gjorde jämfört med mitt föregående kort. Samtidigt när jag köpte det behövde jag inget top notch kort, men blir nog till att uppgradera i vinter

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Massa folk citerar mig och förstår inte hur jag resonerar, ska man inte svara då? Det vore ju oartigt.
Gtx 980 och bättre kort intresserar mig. Jag hade hoppats på att Amd skulle ge nvidia en fight, därav min besvikelse.
Och för att förtydliga så inga fanboys börjar tänka snett, jag struntar i märken hit och dit. Vad som behövs är konkurrens kring kronan vilket vi tyvärr nu inte har.

Glömde svara ang. 970, jo det var ett misstag att köpa det. Trodde det skulle prestera bättre än det gjorde jämfört med mitt föregående kort. Samtidigt när jag köpte det behövde jag inget top notch kort, men blir nog till att uppgradera i vinter

Ja AMD har 390x, fury och furyx där 390x presterar som ett 980 och fury och fury X presterar bättre än ett 980. Så AMD har redan kort som fightar i det prestandasegmentet.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync