Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Löneanspråk Webbdesigner

Var på arbetsintervju för några veckor sedan och fick nu ett email där de kom på att de glömde fråga om löneanspråk.

Jag har de senaste 8 åren jobbat inom webbdesign och webbutveckling hos tre företag. Tjänsten de söker är exakt mina kunskaper.

Mitt senaste jobb hade jag väldigt länge och har därmed ingen bra koll på vad man kan ange för löneanspråk vid en ny anställning?

Googlade lite och hittade tre referenser på lön, men kände att de kanske var lite gamla och inte så pålitliga.

Hur ska man göra för att hitta vad man ska begära i löneanspråk?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Ta och kika här.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Hjälpsam

Prata med ditt fack?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Ta och kika här.

Exakt den sidan jag redan hittat, de lönerna är baserade på tre referenser i mitt län och jag har ingen aning om när de uppdaterades senast.

Skrivet av Fluf:

Prata med ditt fack?

Ska kolla detta, tack.

Någon mer som har tips / erfarenheter?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Exakt den sidan jag redan hittat, de lönerna är baserade på tre referenser i mitt län och jag har ingen aning om när de uppdaterades senast.

Ska kolla detta, tack.

Någon mer som har tips / erfarenheter?

Denna sida finns även för lönestatistik. http://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner

Permalänk
Medlem

@Electrix: Vilken stad gäller det? Lönerna är ju markant annorlunda i Stockholm jämfört ex. Linköping. Är tjänsten på ett produktbolag eller konsultbolag? Privat eller offentlig sektor?

Som referens har jag suttit som programmerare/konsult på ett konsultbolag i Stockholm i 3,5 år och ligger på strax över 38 000 kr i lön.

Permalänk
Medlem

Du nämner inte mycket om vad du skall göra och vilka ansvars uppgifter du får och vad som förväntas av dig samt hur gammal du är.

Permalänk
Medlem

Försök få tag i någon facklig person på företaget i fråga, bör vara den som kan ge dig det mest relevanta svaret! Kan skilja oerhört mycket mellan företag när det gäller lön så generell statistik är sällan bra.

Permalänk
Medlem

Vad du har i dag + 10k. Du borde få 5-7 och vara nöjd.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Electrix:

Var på arbetsintervju för några veckor sedan och fick nu ett email där de kom på att de glömde fråga om löneanspråk.

Jag har de senaste 8 åren jobbat inom webbdesign och webbutveckling hos tre företag. Tjänsten de söker är exakt mina kunskaper.

Mitt senaste jobb hade jag väldigt länge och har därmed ingen bra koll på vad man kan ange för löneanspråk vid en ny anställning?

Googlade lite och hittade tre referenser på lön, men kände att de kanske var lite gamla och inte så pålitliga.

Hur ska man göra för att hitta vad man ska begära i löneanspråk?

Prata med facket.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Du säger "ditt senaste jobb" vilket låter som du är arbets sökande. Så det kan väl vara lite farligt att begära för hög lön där de kan välja någon annan med mindre erfarenhet som kräver mindre lön. Det är lättare att stå på sig och begära högre löner när du inte har behovet av jobb.

Annars så skulle jag nog säga, särskilt med dina 8 års erfarenhet att du nog kan begära runt 30.000kr även i en mindre stad. Frågan är väl kanske vad du tjänade innan, jag skulle nog ta den lönen och lägga på ett par tusen helt enkelt, om du arbetade där en längre tid.

Permalänk
Medlem

Webbutvecklare får rätt okej lön, det graderas MYCKET baserat på hur bra du är ungefär som programmerare.

Vilka språk kan du? Kan du Ruby, Python, JS, HTML, CSS, PHP, SQL(My eller Microsoft) och C# på hög nivå så kan du lätt begära mycket.

Kan du bara dom simpla HTML/CSS så kommer du tyvärr ligga lägre.

Om ditt mål är en karriär inom webbutveckling så fokusera på HTML->CSS->JS->Python->PHP->Ruby eller SQL eller C#.

Dom som tjänar mest är ruby eftersom det har hettat till som galet det senaste, ligger säkert omkring 40k i Sverige.

http://www.cybercoders.com/jobs/ruby-on-rails-jobs/

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600