Får Tradera göra såhär?

Permalänk
Skrivet av iFraja:

Du har nog en ganska skev bild av vad som faller inom ramen för vilseledande marknadsföring. Order du tänker på är möjligen dålig kundservice, men vi är långt ifrån vilseledande marknadsföring.

Hahaha var nog bra trött där, lagmässigt så är det ju inte vilseledande marknadsföring, fast sedan så är det dålig stil av Tradera men brytit mot någon lag har de nog inte gjort

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

@Kevinkingeen: Fattar inte vad du menar. De kan inte ta ut en "osålt" avgift ifall han säljer varorna.

Gränsen är 100 avslutade auktioner (sålda + osålda) sen tas ju avgiften endast ut på osålda annonser

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

@Kevinkingeen: Precis, det är ju därför han ska bjuda på sina egna varor men skita i att betala. Det borde inte räknas som att de inte lyckades säljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

@Kevinkingeen: Precis, det är ju därför han ska bjuda på sina egna varor men skita i att betala. Det borde inte räknas som att de inte lyckades säljas.

Och faller väl snarare under bedrägeri vilket kanske inte är så kul att göra sig skyldig till.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

@HugSeal: Det är inte bedrägeri? Det hade varit bedrägeri om personen i fråga beställde och mailade att denne betalt trots att denne inte gjorde det. Det är inte bedrägeri att bjuda på en vara och sedan ångra sig.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

@HugSeal: Det är inte bedrägeri? Det hade varit bedrägeri om personen i fråga beställde och mailade att denne betalt trots att denne inte gjorde det. Det är inte bedrägeri att bjuda på en vara och sedan ångra sig.

Nej, men att bjuda på en vara och sedan ångra sig är inte vad du föreslår. Det går inte ens att föreslå någon att bjuda på en bara och sedan ångra sig eftersom ett planerat ångrande inte är att ångra sig. Det är att ljuga och bete sig bedrägligt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

@HugSeal: Det är iofs sant. Lär dock inte bli någon rättslig påföljd mer än att bjudaren får sitt konto avstängt.

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

@Kevinkingeen: Precis, det är ju därför han ska bjuda på sina egna varor men skita i att betala. Det borde inte räknas som att de inte lyckades säljas.

Skulle inte kalla det bra beteende i alla fall, och kommer kosta 3 kr per annons i avgift för såld vara. 10% av köpeskillingen, dock minst 3 kr och max 100.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Jag förstår inte hur Traderas sätt att hantera situationen är annorlunda från vad t.ex elektronikföretagen använder sig av "RÄNTEFRITT! 12 Månader GRATIS avbetalning". Här står i det finstilta att det tillkommer uppläggningsavgifter och liknande. Som någon annan var inne på, självklart skriver du det positiva på din förstasida och meddelar om eventuella andra kostnader när du klickat dig längre in.

I TS fall så står det ju tydligt (möjligen finstilt) att 100 annonser och uppåt debiteras. Om TS hade valt att endast "prova på" med färre annonser hade det varit gratis. Jag ifrågasätter agerandet att TROTS texten 100+ så lägger man upp massvis med annonser och tror det ska vara gratis. De har ju helt enkelt denna gränsen för att folk inte ska kunna lägga upp skräp från höger och vänster som belastar deras servrar och omkostnader utan att de får ett skvatt för det. De vill helt enkelt att du omsorgsfullt ska lägga ut saker som du tror du kan sälja, vilket i längden vinner både Dig och De mer pengar.

Jag säger inte att Tradera är ärliga och raka och världens gullegrisar. Men det har hänt en hel del sedan 1995 och någon form av kritik tycker jag alla ska rikta mot erbjudanden som verkar "för bra". Tycker det någonstans säger sig självt att du inte ska få lägga upp en jädrans massa annonser gratis.

Det ENDA knepiga jag kan anse vara är återuppläggningen av annonserna. Detta ska vara tydligt att det räknas till summan 100 annonser. Det kan jag förstå att det kan vara vilseledande då det är lätt att tro det gäller 100 separata säljannonser.

Jag sätter mig i situationen själv:

Scenario 1: Jag har 100 saker jag skulle kunna tänka mig att sälja på tradera. Jag ser rutan "obs 100 annonser och uppåt kan komma att debiteras". Självklart gör jag vad som står i min makt för att kolla upp vad detta innebär.

Scenario 2: Jag har 34 saker jag skulle kunna tänka mig att sälja på tradera. Jag ser rutan "obs 100 annonser och uppåt kan komma att debiteras". Här är jag nog inte lika noggrann med att läsa det finstilta - Jag har ju bara 34 varor inte 100. Och det är också här det knepiga ligger, enligt mig. För hade alla mina varor varit osålda hade jag åkt på niten.

Slutligen: Att texterna i sig är otydliga håller jag inte med om. Tycker det står tydligt och klart vad som gäller. Det är Var informationen presenteras som är intressant. Är man osäker på vad en text betyder och innebär får man faktiskt se till att ta reda på det innan man accepterar den.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

På gamla Tradera stod det följande i samband med att man la upp en annons:"Starta om automatiskt vid osålt objekt (max två omstarter).
Eventuell osåltavgift och tillval debiteras på nytt för varje ny annonsperiod.
"

Tycker den informationen är mer klar vad avser att informera om att varje annonsperiod räknas in i de 100 annonser man får ha per månad innan osåltavgifterna kommer. Dock nämns inte specifikt att det rör sig om 100 perioder så den texten är ju otydlig på det sättet istället. Men om det står eventuell osåltavgift så skulle i alla fall jag om jag sålde på Tradera kolla upp vad det rör sig om då man ju inte vill överraskas av konstiga avgifter då annonsen skall betalas!

Tradera är dock ett företag som gradvis sedan de köptes upp av eBay genomgått en gradvis förruttnelseprocess så jag annonserar inte där längre. Köper endast!

Sist jag annonserade var 2010. Man har gradvis genom åren försämrat kommunikationsmöjligheterna, första steget togs då Tradera café togs bort vilket var en massa intressegrupper för säljare och köpare. Detta ersattes med ett forum som i sin tur ersattes av Facebook forum som gradvis blev allt mer hårdmodererat och användare/säljare som yttrade sig kritiskt riskerade bli bannade till höger och vänster. Sen togs det bort och även möjlighet att kommunicera via e-post togs bort. Jag antar att de vill minska risken för att skrivna spår sparas vid klagomål.
De slutade även svara på klagomål hos Fairshopping! Samt har ju avgifterna för att sälja kraftigt ökas, nästan fördubblats sedan jag slutade sälja!

Tradera is going downhill som man säger!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Om man återgår till grundtopic tycker jag synd om cinder, som känner sig lurad. Hemska värld, han kan ju inte sälja där ute igen. Synd är även att ingen är inställd på att det värsta kan hända utan bara "ska ha" menatalitet. Då blir det så här. Det är min diagnos.

Sätt upp annonser på din lokala Icabutik är ju perfekt för din enkla och marginella budget då en ev. vinst på en enda annons är betydande.

Tredje steg på detta är väl att leta pant.

Jag fick nog ihop 15 000 på diverse delar och komponenter, fan var de skurkar för de tog betalt då.

H, Henrik

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

- Att påpeka att extra kostnader kan tillkomma är inte ett tydligt sätt att tala om att extra kostnader kan tillkomma?

Som jag flera gånger sagt - NEJ - inte om det görs med en liten notis med finstilt text utan länkning till vidare information. OK? - Eller ska jag skriva det fem gånger till innan du förstår/accepterar min åsikt, eller tror du att du får ett annat svar om du frågar några gånger till? (Rätt svar: Nej det får du inte)

Skrivet av HugSeal:

- Och informationen finns under att sälja varor i deras kundtjänstavdelning, där är den så relevant det går.

Nej, den är som mest relevant när man lägger upp en annons (dvs. brukar tjänsten) som kan komma att kosta pengar i slutändan.

Skrivet av HugSeal:

- Vem har sagt något om hundra annonser? Både du och jag pratar om åtminstone 200 annonser då detta är vad du själv talat om. Det är alltså 40 varor som har fem annonser vardera där de inte har sålts. Jo, jag tycker det är kopiösa mängder annonser innan man inser att folk kanske inte är intresserade av att köpa prylarna.

Jag har sagt något om hundra annonser då det är kvoten Tradera räknar på, om du läser om stycket du citerar. Även 200 annonser innebär inte mer än 40 prylar x 5 automatiska omstarter = 200, så fortfarande inte "kopiösa mängder" enligt mina mått.
Vi har inte fått slutfakturan så du kan sluta dra felaktiga slutsatser om antalet annonser.

Skrivet av HugSeal:

- Återigen en liknelse som inte har något med verkligheten att göra. Snarare är det som att skriva att en ny volvo bara har en uppläggningsavgift på 1000kr. Du missade bitar av villkoren också. "Att annonsera hos oss är kostnadsfritt. Du betalar bara om din vara blir såld. Vid fler än 100 annonser kan extra avgifter tillkomma" är en mer sanningsnära beskrivning.

Du tar ju till ett perfekt exempel när du visar hur Tradera inte lägger till den sista delen i meningen som du själv lägger fram : "Att annonsera hos oss är kostnadsfritt. Du betalar bara om din vara blir såld. Vid fler än 100 annonser kan extra avgifter tillkomma". Tack för att du gjorde poängen så klar helt själv.

Min liknelse var att undanhålla information och bara visa den positiva delen, vilket är precis vad Traderas rubriker på bl.a. Kundservice-sidan gör, enligt ditt exempel ovan.

Skrivet av HugSeal:

- Men det är ju helt irrelevant för diskussionen? Du visste ju uppenbarligen om att det kunde tillkomma kostnader när du lade upp en massa annonser men struntade i att kolla upp vad det faktiskt skulle kosta.

Jag har fortfarande inte lagt upp några annonser som det är fråga om, jag börjar undra om du har någon koll på vad det är du egentligen diskuterar.

Skrivet av HugSeal:

- Fast att tro att tradera gömmer undan saker för att tjäna lite "snabba pengar" är foliehattigt. Foliehattigt som i att leta konspirationsteorier där inga finns att finna. Hänger inte med på resten av kommentaren? Varför jag tycker att tradera gjort rätt när din sambo gjort en miss? Det jag har argumenterat för är att ni har klantat er och att ni istället för att försöka slänga över ansvaret på allt annant utom er så kanske ni skulle ta hand om det ansvaret själva. Nu säger du ju helt plötsligt själv att din sambo erkänt gjort en miss, så hur ska du ha det?

Det krävs ingen foliehatt på långa vägar för att inse att de medvetet tjänar pengar på att låta sidan bestå i dess nuvarande form, det var ännu mer uppenbart när sambon förklarade att de hade en inlärd ramsa som de rabblade upp som rinnande vatten i telefonen om just det här "det står si och så i villkoren, max 800kr avdrag på faktura osv.". Konstigt att någon med sånt kritiskt tänk och granskande öga som du inte ser det.

Det jag säger är att ja - min sambo har gjort en miss, men det är inte utan att Tradera står som del av anledningen till misstaget med sitt upplägg och webbdesign. De har lagt upp sidan på ett sätt som gör att det är lätt att göra just den missen, som så många andra också redan påpekat, det tillsammans med oaktsamhet har lett till ett fel för oss och många andra. Oaktsamheten är vårt fel, tjänstens design är Traderas. Vi har en anledning till varför det blev som det blev (mänsklig faktor), jag anser inte att Tradera har det då de känt till problemet under längre tid av allt att döma. Allt är inte alltid 100% den ena eller andra partens fel.

Skrivet av HugSeal:

- Att börja prata om ad hominem i samma stycke som du snackar om skitsnack och stycket efter dina kommentarer om svamlande är ju fantastiskt roligt.

Ad hominem - Personangrepp = "du är ett unikum" "du är en foliehatt" .
Skitsnack/svammel = Dumheter som de flesta i något sammanhang häver ur sig, i det här fallet du - säger dock inget om dig som person.
Lär dig skillnaden.

Skrivet av HugSeal:

Hade Tradera kunnat vara ännu tydligare? Ja det hade de kunnat. Är de tydliga nog för att någon som har intresse av att ta reda på vad avgifter de är tydliga med kan tillkomma innebär ska kunna göra det? Helt klart.

Är de otydliga nog för att massor med folk ska göra samma misstag och de medvetet ändå inte åtgärdar problemet, trots att många kritiserat det, för att det tjänar pengar på det? - Uppenbarligen ja.

Skrivet av HugSeal:

Jag har inte problem med att ni har gjort ett misstag och jag har gjort nog med sådana misstag själv för at tha några hästar att sitta på.

Det jag har problem med är att er spontana reaktion är att hoppa igång på forum och gnälla över tradera istället för att inse att ni har ett eget ansvar.

Jag skapade inte tråden för att "gnälla" på Tradera, jag ville i första hand få input om min uppfattning att det sätt som Tradera lagt upp sin sida på bidrar till misstag som kostar folk pengar, och om jag borde ta ärendet vidare. Dock leder uppenbarligen såna diskussioner/frågeställningar på det här forumet till att folk som du kliver fram och ska klanka ner på- och dumförklara de som ifrågasätter företaget. Varför förstår jag inte, speciellt inte när du säger att du själv gått på liknande nitar. Man kan ju kanske istället sakligt försöka diskutera frågan och lägga fram sin åsikt istället för att som du gör, ta på dig hårdhandskarna direkt och försöka såga mig och min sambo med fotknölarna. Vi är varken dumma eller lata människor som du vill få det att låta som, inte heller är din åsikt någon "sanning" i frågan då det är väldigt många som håller med om att Tradera informerar alldeles för dåligt om vad som gäller.

Det är såna här misstag som en interaktionsdesigner/webbdesigner/produktutvecklare i regel arbetar med för att eliminera, det har Tradera inte gjort, vilket gör att jag upplever företaget som oseriöst. Att du stenhårt hävdar att det är lätt att hitta informationen bara med fyra klick osv. väger ingenting, en väl utformad tjänst ska inte kräva sökande efter väsentlig information som priser och liknande bland användarvillkoren, det ska presenteras tydligt vid användande av tjänsten, det är inget "silverfat" eller liknande som du vill få det till, det är god praxis och en del av hur man skapar en tjänst med god semantik.

Skrivet av JSvanberg:

@Cinder: då är ju Telia lika stora bovar som Tradera, för finns ju folk som inte förstår varför senaste räkningen blev så dyr bara för att "jag" har surfat lite över gränsen. Finns skrivet klart och tydligt vad det kostar och inte kostar, så tyvärr så är alla bovar enligt dig och det tycker inte jag.

Återigen lägger du ord i munnen på mig och påstår saker som jag inte har sagt. Vill du argumentera mot dig själv så gör det i någon annan tråd.

Skrivet av lucifer579:

Scenario 2: Jag har 34 saker jag skulle kunna tänka mig att sälja på tradera. Jag ser rutan "obs 100 annonser och uppåt kan komma att debiteras". Här är jag nog inte lika noggrann med att läsa det finstilta - Jag har ju bara 34 varor inte 100. Och det är också här det knepiga ligger, enligt mig. För hade alla mina varor varit osålda hade jag åkt på niten.

Även om jag inte håller med om din jämförelse med elektronikföretagen, så måste jag respektera att du faktiskt förstått hur misstaget har gått till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Som jag flera gånger sagt - NEJ - inte om det görs med en liten notis med finstilt text utan länkning till vidare information. OK? - Eller ska jag skriva det fem gånger till innan du förstår/accepterar min åsikt, eller tror du att du får ett annat svar om du frågar några gånger till? (Rätt svar: Nej det får du inte)

Nej, den är som mest relevant när man lägger upp en annons (dvs. brukar tjänsten) som kan komma att kosta pengar i slutändan.

Jag har sagt något om hundra annonser då det är kvoten Tradera räknar på, om du läser om stycket du citerar. Även 200 annonser innebär inte mer än 40 prylar x 5 automatiska omstarter = 200, så fortfarande inte "kopiösa mängder" enligt mina mått.
Vi har inte fått slutfakturan så du kan sluta dra felaktiga slutsatser om antalet annonser.

Du tar ju till ett perfekt exempel när du visar hur Tradera inte lägger till den sista delen i meningen som du själv lägger fram : "Att annonsera hos oss är kostnadsfritt. Du betalar bara om din vara blir såld. Vid fler än 100 annonser kan extra avgifter tillkomma". Tack för att du gjorde poängen så klar helt själv.

Min liknelse var att undanhålla information och bara visa den positiva delen, vilket är precis vad Traderas rubriker på bl.a. Kundservice-sidan gör, enligt ditt exempel ovan.

Jag har fortfarande inte lagt upp några annonser som det är fråga om, jag börjar undra om du har någon koll på vad det är du egentligen diskuterar.

Det krävs ingen foliehatt på långa vägar för att inse att de medvetet tjänar pengar på att låta sidan bestå i dess nuvarande form, det var ännu mer uppenbart när sambon förklarade att de hade en inlärd ramsa som de rabblade upp som rinnande vatten i telefonen om just det här "det står si och så i villkoren, max 800kr avdrag på faktura osv.". Konstigt att någon med sånt kritiskt tänk och granskande öga som du inte ser det.

Det jag säger är att ja - min sambo har gjort en miss, men det är inte utan att Tradera står som del av anledningen till misstaget med sitt upplägg och webbdesign. De har lagt upp sidan på ett sätt som gör att det är lätt att göra just den missen, som så många andra också redan påpekat, det tillsammans med oaktsamhet har lett till ett fel för oss och många andra. Oaktsamheten är vårt fel, tjänstens design är Traderas. Vi har en anledning till varför det blev som det blev (mänsklig faktor), jag anser inte att Tradera har det då de känt till problemet under längre tid av allt att döma. Allt är inte alltid 100% den ena eller andra partens fel.

Ad hominem - Personangrepp = "du är ett unikum" "du är en foliehatt" .
Skitsnack/svammel = Dumheter som de flesta i något sammanhang häver ur sig, i det här fallet du - säger dock inget om dig som person.
Lär dig skillnaden.

Är de otydliga nog för att massor med folk ska göra samma misstag och de medvetet ändå inte åtgärdar problemet, trots att många kritiserat det, för att det tjänar pengar på det? - Uppenbarligen ja.

Jag skapade inte tråden för att "gnälla" på Tradera, jag ville i första hand få input om min uppfattning att det sätt som Tradera lagt upp sin sida på bidrar till misstag som kostar folk pengar, och om jag borde ta ärendet vidare. Dock leder uppenbarligen såna diskussioner/frågeställningar på det här forumet till att folk som du kliver fram och ska klanka ner på- och dumförklara de som ifrågasätter företaget. Varför förstår jag inte, speciellt inte när du säger att du själv gått på liknande nitar. Man kan ju kanske istället sakligt försöka diskutera frågan och lägga fram sin åsikt istället för att som du gör, ta på dig hårdhandskarna direkt och försöka såga mig och min sambo med fotknölarna. Vi är varken dumma eller lata människor som du vill få det att låta som, inte heller är din åsikt någon "sanning" i frågan då det är väldigt många som håller med om att Tradera informerar alldeles för dåligt om vad som gäller.

Det är såna här misstag som en interaktionsdesigner/webbdesigner/produktutvecklare i regel arbetar med för att eliminera, det har Tradera inte gjort, vilket gör att jag upplever företaget som oseriöst. Att du stenhårt hävdar att det är lätt att hitta informationen bara med fyra klick osv. väger ingenting, en väl utformad tjänst ska inte kräva sökande efter väsentlig information som priser och liknande bland användarvillkoren, det ska presenteras tydligt vid användande av tjänsten, det är inget "silverfat" eller liknande som du vill få det till, det är god praxis och en del av hur man skapar en tjänst med god semantik.

Återigen lägger du ord i munnen på mig och påstår saker som jag inte har sagt. Vill du argumentera mot dig själv så gör det i någon annan tråd.

Även om jag inte håller med om din jämförelse med elektronikföretagen, så måste jag respektera att du faktiskt förstått hur misstaget har gått till.

Du har helt rätt i allt du skriver och om någon kan bestrida fakturan och vinna så är det du. Kämpa på!
Ganska skrämmande hur folk svarar här på forumet, empati och medkänsla är helt bortblåst. De borde läsa trivselreglerna en gång extra.

Jag blev som sagt själv drabbad när mitt ex gjorde samma misstag, Traderas sätt att svara gav också henne känslan av att Tradera satt det här i system. Att snabbt räkna ut att 10 annonser kan räknas som 50 i värsta fall är det inte många som kopplar med den info som finns.

Även Traderas fördröjda fakturasystem bygger på att det inte ska smälla till innan det är försent. Månad 1 var det 60:- kronor i avgifter, månad 2 var det 3000:-

Allt för att man inte ska upptäcka det i tid och granska vad som gäller. Även om de inte gör fel enligt lagen så är deras fälla ganska listigt utformad.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Du har helt rätt i allt du skriver och om någon kan bestrida fakturan och vinna så är det du. Kämpa på!
Ganska skrämmande hur folk svarar här på forumet, empati och medkänsla är helt bortblåst. De borde läsa trivselreglerna en gång extra.

Jag blev som sagt själv drabbad när mitt ex gjorde samma misstag, Traderas sätt att svara gav också henne känslan av att Tradera satt det här i system. Att snabbt räkna ut att 10 annonser kan räknas som 50 i värsta fall är det inte många som kopplar med den info som finns.

Även Traderas fördröjda fakturasystem bygger på att det inte ska smälla till innan det är försent. Månad 1 var det 60:- kronor i avgifter, månad 2 var det 3000:-

Allt för att man inte ska upptäcka det i tid och granska vad som gäller. Även om de inte gör fel enligt lagen så är deras fälla ganska listigt utformad.

Empati och medkänsla? Trådens titel ställer en väldigt tydlig fråga. Det är inte brist på medkänsla att ge ett korrekt svar på frågan. Och i mina ögon är det snarare extremt elakt att sitta och puttinutta med folk och ge dem en massa falska förhoppningar när svaret helt enkelt är att ja, det får de göra.

Ett forum är inte rätt ställe att vända sig till om man söker stöd och tröst, isåfall är det ofantligt mycket bättre att vända sig till folk som faktiskt känner en eller har någon form av koppling till en. Och OP lät redan från sitt första inlägg inte som någon som letade efter empati och tröst utan som någon som letade nickedockor som instämde med denne.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Tradera har verkligen blivit sämre och sämre. Väldigt höga avgifter. Dom har bla infört att man MÅSTE ta betalt med Klarna om man säljer vissa varor.

Jag är inget stort fan av Tradera, men det där är ju faktiskt bara trams. Jag behöver aldrig använda Klarna, även om jag förstås gör det iaf för att det verkar generera fler bud. Att det blivit dyrare är inte heller något jag kan skriva under på, de har tvärtom tagit bort osåltavgiften som fanns förut om man la upp mindre än 100 annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag är inget stort fan av Tradera, men det där är ju faktiskt bara trams. Jag behöver aldrig använda Klarna, även om jag förstås gör det iaf för att det verkar generera fler bud. Att det blivit dyrare är inte heller något jag kan skriva under på, de har tvärtom tagit bort osåltavgiften som fanns förut om man la upp mindre än 100 annonser.

Det finns kategorier där man måste använda Klarna för att få sälja (tidigare var det att man måste använda Paypal), t.ex. Mobiltelefoner.

Jag har inga höga tankar om företaget Klarna men använder det ändå som köpare för att många säljer trasiga grejer och packar dåligt och sen slutar svara på mail när man klagar på sina trasiga varor (dock brukar dessa bara använda banköverföring).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Ganska skrämmande hur folk svarar här på forumet, empati och medkänsla är helt bortblåst.

Nu tror jag nog att du frågar efter för mycket. Försök se det från det andra hållet, om du inte håller med argumentet och anser att TS gjort fel genom att inte läsa igenom villkoren innan denne accepterade dem, skulle du då känna empati och medkänsla? Hade jag personligen hålt med, och/eller drabbas av något liknande, så kanske jag skulle känna en gnutta medkänsla. Nu gör jag dock inte det, och anser egentligen att man får skylla sig själv om man inte läser (eller missar) det finstilta.

TS ställde frågan om vi var på konsumentens sida (mycket Vi mot Dem vibbar från Cinder tycker jag.) och ja, om jag anser att den enskilda konsumenten har/gjort rätt så är jag det, inte annars.

I detta fall känner jag lika mycket empati för TS som för någon som slarvat bort passet dagen innan dom skall ut på en USA resa, dvs. inget alls.

Jag kan dock hålla med om att informationen kan (bör?) stå mer tydligt. Jag har dock full förståelse till varför de valt att inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

Nu tror jag nog att du frågar efter för mycket. Försök se det från det andra hållet, om du inte håller med argumentet och anser att TS gjort fel genom att inte läsa igenom villkoren innan denne accepterade dem, skulle du då känna empati och medkänsla? Hade jag personligen hålt med, och/eller drabbas av något liknande, så kanske jag skulle känna en gnutta medkänsla. Nu gör jag dock inte det, och anser egentligen att man får skylla sig själv om man inte läser (eller missar) det finstilta.

TS ställde frågan om vi var på konsumentens sida (mycket Vi mot Dem vibbar från Cinder tycker jag.) och ja, om jag anser att den enskilda konsumenten har/gjort rätt så är jag det, inte annars.

I detta fall känner jag lika mycket empati för TS som för någon som slarvat bort passet dagen innan dom skall ut på en USA resa, dvs. inget alls.

Jag kan dock hålla med om att informationen kan (bör?) stå mer tydligt. Jag har dock full förståelse till varför de valt att inte göra det.

Så om du gick med på att frisäga dig allt du ägde när du registrerade dig på sweclockers forum så vore det ditt fel.

Jag förstår logiken avtal/rätt=sanning. Jag tycker bara det är töntigt att inte förmåga att se lite längre.

Vissa andra i tråden har argumenterat att om det står i avtalet så har tradera rätt enligt lag och därmed är trådfrågan "har tradera rätt att..." besvarad detsamma. Hade så varit fallet är jag övertygad om att TS aldrig hade startat tråden.
Kan man inte diskutera konsumenträtt (återigen: notera att forumdelen inte heter företagsrätt) så kan man hålla sig därifrån.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Kan man inte diskutera konsumenträtt (återigen: notera att forumdelen inte heter företagsrätt) så kan man hålla sig därifrån.

Skrivet av Igelkott:

Det är tyvärr så i det här forumet. Jag har blivit trött på det vid många tillfällen och beundrar dig som behåller humöret och uttrycker dig sakligt.

Det kanske känns som ett allmänt påhopp men jag vet inte något bättre sätt att beskriva dem: "Barnen" som hänger på det här forumet är gärna på företagens och butikernas sida av någon anledning. De sitter på höga moraliska hästar och har antagligen aldrig upptäckt hur det är att komma i kläm själva.

Alltså, vad har något av dina inlägg med konsumenträtt (notera att konsumenträtt inte är samma sak som att "kunden alltid har rätt". Jag förstår att det är lätt att göra det misstaget men det är alltså fel.) att göra?

Och vad har din liknelse med avtalet i sweclockers med tråden att göra överhuvudtaget? Sluta att slåss mot väderkvarnar och halmgubbar och håll dig till ämnet.

TS sambo visste klart och tydligt att det skulle kunna tillkomma extrakostnader efter 100 annonser, detta har TS visat redan i sitt första inlägg. Att ts sedan inte bemödade sig att göra de fyra klick som krävdes för att faktiskt se vad avgifterna innebar betyder inte att vi som inte åhller med TS är småbarn som gör allt vi kan för att ställa oss på butikernas sida.

Det finns ingen "sida" att stå på, det finns rätt och fel. Och TS har fel.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Alltså, vad har något av dina inlägg med konsumenträtt (notera att konsumenträtt inte är samma sak som att "kunden alltid har rätt". Jag förstår att det är lätt att göra det misstaget men det är alltså fel.) att göra?

Jag gissar att det är kanske 5 inlägg i tråden som handlar om ämnet. Jag brukar för övrigt inte ha något problem med att man går ifrån ämnet om det tillför något.
Jag har inte heller påstått att kunden alltid har rätt. Jag försvarar TS i att han ställer frågan och förväntar sig hjälp för att hitta svaret. Svaret är nämligen inte att Tradera har rätt bara för att det står i ett avtal. Detta framgår mer eller mindre underförstått i trådrubriken och första inlägget. Jag har heller själv inte svarat motsatsen.

Skrivet av HugSeal:

Och vad har din liknelse med avtalet i sweclockers med tråden att göra överhuvudtaget? Sluta att slåss mot väderkvarnar och halmgubbar och håll dig till ämnet.

Vad är det som är svårt att förstå med min liknelse? Jag svarade på ett inlägg som beskrev ungefär att "om man inte läser hela avtalet... så får man ta konsekvenserna...".

Skrivet av HugSeal:

TS sambo visste klart och tydligt att det skulle kunna tillkomma extrakostnader efter 100 annonser, detta har TS visat redan i sitt första inlägg. Att ts sedan inte bemödade sig att göra de fyra klick som krävdes för att faktiskt se vad avgifterna innebar betyder inte att vi som inte åhller med TS är småbarn som gör allt vi kan för att ställa oss på butikernas sida.

Ja, vi kan inte veta vad TS sambo visste klart och tydligt. Det är också irrelevant.

Och låt mig fråga vad det innebär att "hålla med TS"..?

Skrivet av HugSeal:

Det finns ingen "sida" att stå på, det finns rätt och fel. Och TS har fel.

Ja TS gjorde uppenbarligen fel som ställde frågan i detta forum.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja TS gjorde uppenbarligen fel som ställde frågan i detta forum.

Alltså, jag bad dig bara för ett inlägg sedan att sluta bygga halmgubbar att slåss mot. Så nu väljer du att förvränga allt som sägs för att det skall passa dig? Det underlättar om du hade kunnat hålla dig saklig för åtminstone ett enda inlägg om man skall ha en chans att kunna föra en diskusison.

TS har fel, det är faktiskt inget att diskutera. Det TS gjorde fel var att ignorera information som gavs och anse att det inte ligger på personerna som ignorerade informationen.

Nåväl, du är inte intresserad av en saklig diskussion, jag är inte intresserad av att försöka prata med någon som inte klarar av att ha en saklig diskussion. Så vi kan lämna det där.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden, men TS klagomål är helt obefogat.

Alltså om man säljer +100 annonser i månaden är man nästan garanterat ett företag. Tradera erbjuder en oerhört generös plattform, så att du klagar och gnäller på att du faktiskt behöver betala för dig (i synnerhet med tanke på ert absurt höga användande) framstår som patetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Alltså, jag bad dig bara för ett inlägg sedan att sluta bygga halmgubbar att slåss mot. Så nu väljer du att förvränga allt som sägs för att det skall passa dig? Det underlättar om du hade kunnat hålla dig saklig för åtminstone ett enda inlägg om man skall ha en chans att kunna föra en diskusison.

TS har fel, det är faktiskt inget att diskutera. Det TS gjorde fel var att ignorera information som gavs och anse att det inte ligger på personerna som ignorerade informationen.

Nåväl, du är inte intresserad av en saklig diskussion, jag är inte intresserad av att försöka prata med någon som inte klarar av att ha en saklig diskussion. Så vi kan lämna det där.

Allting som skrivs i tråden är inte emot dig personligen. Vi vet nu att du har tagit dig tid att undersöka Traderas villkor. Det är också jättebra att någon gör så att det kan klargöras här i tråden. Men du har inte ensamrätt på tråden för det. Och du har definitivt inte svaret på frågan.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@MultiMan Tradera har blivit sämre sedan de blev uppköpta av Ebay, tyvärr. Frågan är om vi någonsin kommer se en konkurrent.

det har funnits två stycken bra länge. den inte helt lyckat namngivna budera.se (som nyligen verkar gett upp) och alltinget.se (vars annonser i princip utgörs av en enda kategori nu, lols)

båda har i mycket bättre funktion och villkor än Tradera, men det spelar inte mycket roll när Tradera inte bara är en verksamhet, utan nästan blivit ett begrepp.

Skrivet av MultiMan:

Du tycker alltså det är bättre idag med ett Tradera fullt med tiotusentals Kinaskit-fastprisannonser istället (maxtak på 500kr för osålda fastpris) än några överprisade auktioner från privatpersoner som hittar unika prylar i sina lador?

fast det där spelar mindre roll. det var inte bättre förr eftersom de då dels hade ett tak för kostnaden totalt istället (fler annonser lönade sig alltså) och att de ändå inte brydde sig om att ta in avgifter från vissa storhandlare. för att de var för viktiga för volymen som drog till sig klick.

idag kanske det är möjligt volymen är för hög, svåröverskådlig. men kommer de fram till det eller nått annat så ändra väll villkoren igen.

troligen är det just många av de där handlarna som idag har dessa krimskramsbutiker. vad som skulle hända om de tvingas bort är lite svåröverskådligt, men Tradera verkar ju inte så intresserade av det att de ens vågar orsaka problem för dem.

som tex genom att lägga in möjligheten att helt sortera bort butiker när objekt visas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@HugSeal, I verkligheten är inte dina åsikter allmängiltiga sanningar, och alla andra har inte per automatik fel för att du tycker det.

För övrigt är det du om någon som inte klarar av att hålla en saklig diskussion av alla påhopp och glåpord att döma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det har funnits två stycken bra länge. den inte helt lyckat namngivna budera.se (som nyligen verkar gett upp) och alltinget.se (vars annonser i princip utgörs av en enda kategori nu, lols)

båda har i mycket bättre funktion och villkor än Tradera, men det spelar inte mycket roll när Tradera inte bara är en verksamhet, utan nästan blivit ett begrepp.

Det är lite som att vårt svenska ordspråk har inte yahooa eller duckduckgoa, men tydligen är googla ett ord. (Titta inte ens rättstavningen reagerade...)

- Spotify är de enda som kan leverera musik.
- Blocket är det enda ställe som scams sker.
- Att alla andra bilar är skit på säkerhet förutom Volvo och allt franskt går automatiskt sönder dag 2.
- Att Intel CPUer (naturligtvis i5a eller bättre) är det enda man kan använda. De andra kan man tydligen inte ens surfa med...
- Att Nvidia alltid gör bra grafikkort... ehh juste, lol.
- Windows är det enda OS man kan använda, öht... (tydligen enligt vissa)
- Eller Sweclockers är den enda hårdvarusidan ... hrrm .. vänta, den kanske stämmer
(Tänker ni efter så borde ni kunna göra denna väldigt listan lång.)

Poängen är att folk har alltid haft och kommer alltid ha ett synonym med en produkt, eller begrepp med ett visst märke, även om det inte alltid är det bästa, eller inte alltid stämmer. Ofta är det pga det var de första som kom och därför anses vara "originalet".

Problemet är att inom teknikvärlden/internet är ibland kopiorna bättre än originalen, därför de kan förfinas och förbättras. Det svåra är att alla alternativ hela tiden jämförs med originalen, och om det inte ser ut, gör exakt samma eller kan ändras till att göra samma, "så är det sämre".

När det gäller Tradera och försäljning så förstår jag varför folk hellre vill använda det. Fler köpare... = mer pengar. Är typ som att om du får välja att sälja din produkt i en liten nära-affär i någon lite stad, eller på en stort köpcentrum i Stockholm. Vilket tror du att du kommer kunna sälja mest av, eller rättare sagt, få flest bud av?

Men det innebär inte att de andra alternativen är sämre, men de har extremt svårt att konkurrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

@HugSeal, I verkligheten är inte dina åsikter allmängiltiga sanningar, och alla andra har inte per automatik fel för att du tycker det.

För övrigt är det du om någon som inte klarar av att hålla en saklig diskussion av alla påhopp och glåpord att döma.

Fast nu blandar du ihop tyckade och fakta. Det är inte mina åsikter som är allmängiltiga sanningar, men att du var medveten om att det kunde tillkomma avgifter efter 100 annonser är en allmängiltig sanning.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HugSeal:

Fast nu blandar du ihop tyckade och fakta. Det är inte mina åsikter som är allmängiltiga sanningar, men att du var medveten om att det kunde tillkomma avgifter efter 100 annonser är en allmängiltig sanning.

Jag kan inte minnas att Cinder någonsin skrivit att sambon såg den rutan under godkänn knappen. Jag kan dock ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Fast nu blandar du ihop tyckade och fakta. Det är inte mina åsikter som är allmängiltiga sanningar, men att du var medveten om att det kunde tillkomma avgifter efter 100 annonser är en allmängiltig sanning.

Det är fortfarande, efter 5 sidor i tråden, varken jag eller min sambo som var medveten om avgifterna innan problemet uppdagades och jag skapade tråden för att diskutera dom. Så nej, du har återigen fel i dina uttalanden. Att du kommer och hävdar att min eller min sambos kännedom om avgifterna är allmänt kända fakta är bara rent absurt, nu är du plötsligt även tankeläsare?

@anon186252 har uppfattat rätt, du HugSeal förvränger dock verkligheten till din egna världsbild vid varje tillfälle som ges.