Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Inredningstips 1a 30kvM!

Hallå där!
Har köpt en lägenhet som jag sitter och spånar på hur jag skulle kunna inreda..
Sängen har en given plats nere i högra hörnet men vill på bästa sätt få in TV runt 42", Soffa (gärna med divan) och ett skrivbord!

Den enda bilden jag har på planlösningen är

Finns även i pdf.

Som jag tänk nu kommer soffan stå i hörnet nere till vänster med divan mot väggen pekande mot köket och tv på ett vridbart väggfäste mellan fönsterna.
Ursäkta bilden men typ såhär:

Hur hade ni gjort?
Måtten är ungefärliga då lägenheten inte finns ännu och jag vet inte hur jag ska ta dom från bilden

Alla tankar, funderingar och åsikter är välkomna!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut försökt byta plats på teven och soffan och placerat datorn precis bredvid teven. Högtalarplaceringen på 470cm-väggen kommer då funka helt ok både när man sitter vid datorn och när man ligger i soffan och kollar film på teven. Kabeldragningen blir typ en miljon gånger bättre också. Upp med högtalarna på väggen så vinner man en hel del utrymme. ~260 cm (säng ~210) räcker gott till både ett ganska stort datorbord och en ganska stor tv.

Baksidan på soffan är betydligt trevligare att se på än baksidan på teven. Fönstren mot balkongen gör det rätt svårt att på ett snyggt sätt dölja baksidan med en bokhylla/rumsavdelare. Genom att ha soffan mitt i rummet så behöver du inte dela av på något sätt och eftersom soffan är så pass låg så kommer det kännas rymligare. Placeringen blir lite otacksam med tanke på ljuset, men eftersom det är norrläge så är det kanske inte något problem över huvudtaget. Annars är det ju lätt att hänga upp nåt i fönstret.

Med högtalare och tv på sagda vägg så är det ju ett plus också om du skulle ha fler gäster som sitter vid köksbordet bakom soffan (bakom teven i din bild, ej utritat ). När du står och steker hamburgare så har du också möjlighet att se tv:n och/eller njuta av musik som kommer från någorlunda vettigt håll.

Permalänk
Medlem

Loftsäng!

Jag skiter i om folk tycker det är "barnsligt", det finns få saker som är så smidiga och ger så mycket plats som att lyfta upp sängen i luften och nyttja utrymmet under!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Precis så hade jag också gjort, verkar som smartaste lösningen på den ytan.
Och ser nog bäst ut dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Loftsäng!

Jag skiter i om folk tycker det är "barnsligt", det finns få saker som är så smidiga och ger så mycket plats som att lyfta upp sängen i luften och nyttja utrymmet under!

Har själv testat loftsäng, inte värt det imo.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Jag hade absolut försökt byta plats på teven och soffan och placerat datorn precis bredvid teven. Högtalarplaceringen på 470cm-väggen kommer då funka helt ok både när man sitter vid datorn och när man ligger i soffan och kollar film på teven. Kabeldragningen blir typ en miljon gånger bättre också. Upp med högtalarna på väggen så vinner man en hel del utrymme. ~260 cm (säng ~210) räcker gott till både ett ganska stort datorbord och en ganska stor tv.

Baksidan på soffan är betydligt trevligare att se på än baksidan på teven. Fönstren mot balkongen gör det rätt svårt att på ett snyggt sätt dölja baksidan med en bokhylla/rumsavdelare. Genom att ha soffan mitt i rummet så behöver du inte dela av på något sätt och eftersom soffan är så pass låg så kommer det kännas rymligare. Placeringen blir lite otacksam med tanke på ljuset, men eftersom det är norrläge så är det kanske inte något problem över huvudtaget. Annars är det ju lätt att hänga upp nåt i fönstret.

Med högtalare och tv på sagda vägg så är det ju ett plus också om du skulle ha fler gäster som sitter vid köksbordet bakom soffan (bakom teven i din bild, ej utritat ). När du står och steker hamburgare så har du också möjlighet att se tv:n och/eller njuta av musik som kommer från någorlunda vettigt håll.

Högtalare har jag inte bestämt mig hur jag ska göra än. Lutar åt aktiva studiomonitorer eller att jag tom går ner på att köra nån sonos/marshall liknande högtalare (ytters osäker än dock eftersom jag inte lyssnar ordentligt på dom högtalarna).
Ang ha soffan mitt i rummet var det planen först men den avskrevs då jag vill ha ganska stor soffa och det skulle dels äta upp rymden och det skulle bli smalt att gå från köket till sängen. Gillar dock den iden men TV nere i hörnet och soffan som avgränsare.
Kanske blir en sådan lösning om jag bestämmer mig för en mindre soffa.

Skrivet av GLaDER:

Loftsäng!

Jag skiter i om folk tycker det är "barnsligt", det finns få saker som är så smidiga och ger så mycket plats som att lyfta upp sängen i luften och nyttja utrymmet under!

Kommer inte hända! Smart men allt krångel med att bädda, vara magsjuk, bara klättra upp varje kväll. Nej tack.

Den har också varit på tapeten, ser bättre ut nu än när jag ritade upp den själv så tack för det!
Längst in i hörnan bredvid skrivbordet, vad är det? Anledningen att jag tvivlade på den lösningen var att det kändes som att all luft hamnade i hörnet istället för mitt i rummet, vill gärna klämma in ett soffbord framför soffan också. Det lär gå bra där ändå kanske, ska försöka ta ett vettigt mått.

Matbordet orkade jag inte placera ut då det mesta ätandet sker nog vid soffan/datorn när jag flyttar. Men ska absolut klämma in ett litet matbord där när jag myst in mig i lägenheten och hitta något smidigt.

Vill tacka alla för era svar, hjälper enormt mycket då alla olika lösningar fladdrar runt i huvudet!
Vet inte riktigt var el/tv/bredbandsuttag hamnar men det går alltid att lösa på det ena eller andra sättet.

Permalänk

@Alligatorn: Vad sägs om något i denna stilen? Och är hela det utrymmet märkt ELC el-central eller hänger den bara på väggen där?
Vilket fall så kan du ju välja att placera de gula matbordet där istället..

(Jag har använt mig av samma skala på möbler som TS, vilka jag är lite skeptisk mot.)

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

@Alligatorn: Vad sägs om något i denna stilen? Och är hela det utrymmet märkt ELC el-central eller hänger den bara på väggen där?
Vilket fall så kan du ju välja att placera de gula matbordet där istället..
http://i.imgur.com/tnNxSSw.jpg(Jag har använt mig av samma skala på möbler som TS, vilka jag är lite skeptisk mot.)

Mja.. Gillat att rymden är mer i mitten av rummet, känns luftigare.
Dock så skrivbordet vid fönstret kan bli problematiskt men det är ju bara dra ner gardinen iofs.

Jsut nu känns Aseth222 planlösning bäst men vi får se hur det blir, tar gärna emot fler förslag ändå! Uppskattas väldigt mycket

Permalänk
Medlem

Den är ju dock omöjlig för en schysst ljudsetup och kabeldragning blir jobbigt om man vill koppla ihop tv, stereo och dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Den är ju dock omöjlig för en schysst ljudsetup och kabeldragning blir jobbigt om man vill koppla ihop tv, stereo och dator.

Det fixar man med en kabelkanal eller en väldigt lång kabel som får går runt om sängen.

Permalänk
Medlem

Bara riva allt. Förvara under sängen

skämt åsido

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Om garderoberna har vanliga dörrar så hysta dom på tippen och sätt dit antingen:
1. Draperier, billigast och lite kul när man kan byta design på 2 minuter.
2. Skjutdörrar, dyrare och inte alls enkelt beroende på hur det ser ut, men kanske bäst när du skall sälja i framtiden.
På så sätt sparar man en väldans massa plats, eller snarare får mer utrymme man faktiskt kan använda.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade lite dåligt med sysselsättning och viss sketchup-abstinens så jag ritade upp allt. Inredning får ni fylla på med sen

http://www.oskar000.se/slask/30kvm.skp

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av leadc4ge:

Bara riva allt. Förvara under sängen

http://i.imgur.com/gSGj1mA.jpg

skämt åsido

Faktiskt inte helt dum idé. Om man bygger upp sängen lite så man får plats med typ 80cm höga skåp under så kan det bli kanon, kan säljas som en 2a sen också! Jag gillar idén desto mer jag kollar på den

@Aseth222 vad är det du ritat bredvid skrivbordet? Är det ett stort chassi eller en fotpall? Jag är helt clueless

Edit:är det en byrå kanske?

Permalänk

@Alligatorn: Att jag sätter skrivbordet där är så du kan sitta vid datorn hela dagen utan att få allt för mycket reflektioner i skärmen. Hellre en stund med solen i ögonen än hela dagen i skärmen.

Och jag trodde Aseth222 förslag ratades pgr den stora soffan. Annars hade jag nog med kört på det. Men kan du/har råd med att bygga om så är ju det bäst!

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

@Alligatorn: Att jag sätter skrivbordet där är så du kan sitta vid datorn hela dagen utan att få allt för mycket reflektioner i skärmen. Hellre en stund med solen i ögonen än hela dagen i skärmen.

Och jag trodde Aseth222 förslag ratades pgr den stora soffan. Annars hade jag nog med kört på det. Men kan du/har råd med att bygga om så är ju det bäst!

Jo det är sant..
Å andra sidan kommer reflektionerna i tvn istället man kan inte få allt haha
Ska dock försöka fixa fjärrstyrda rullgardiner.
Bygga om kommer nog inte ske i första hand. Fast farsan ska gå i pension och vill alltid ha något att göra..

Tänkte först en divan på typ 180cm men om man bara har 140 så blir det lite mindre och då kanske det funkar!
Jag är lite kluven måste jag säga
Inte inflyttning förens början av 2017 så hinner säkert ändra mig många gånger det är därför jag vill se hur andra skulle gjort!

Permalänk
Medlem

Du har en rumshöjd på 2,9m detta i kombination med att du har en etta hade fått mig att fundera på loftsäng. http://www.compact-living.com/ kan ge lite inspiration. Då kan du ha sängen och skrivbordet på samma yta. Sen kan du fundera på om du kan få in en lite snyggare trappa istället för en stege.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Du har en rumshöjd på 2,9m detta i kombination med att du har en etta hade fått mig att fundera på loftsäng. http://www.compact-living.com/ kan ge lite inspiration. Då kan du ha sängen och skrivbordet på samma yta. Sen kan du fundera på om du kan få in en lite snyggare trappa istället för en stege.

Höjden är tyvärr bara ~2,5M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Höjden är tyvärr bara ~2,5M

Ritningen säger 2,9. Är det 2,5 så blir passar det nog inte lika bra.

Permalänk

Mjo, om du kollar pdf länken så står det att det bara är för en av lägenheterna med samma planlösning. Borde kanske strukit över det.

Permalänk
Inaktiv

Hade ej utgått ifrån att väggen i hallen skall vara kvar om den går att riva. Väggens nuvarande position utesluter för många möjligheter. Men du har kanske ej budget att få en optimal lösning?

Tänk på att det går aldrig att få för mycket förvaring, planera för en dubbelsäng och skaffa endast en loftsäng om du lever i celibat. Lycka till.

Permalänk
Medlem

@Alligatorn du nämner att det är inflyttning 2017. Antar att detta då är ny produktion? Om du gillar @leadc4ge förslag med att riva väggen och ta bort skåpen så bör du kolla upp detta med byggbolaget. Eventuellt kanske du kan få detta fixat redan innan du flyttar in.

Det kommer dock bli ont om utrymme främst för kläder. Så här behöver du tänka smart. Bra att vet är att lägenheten inte officiellt kommer bli en två då varje rum kräver ett fönster.

Permalänk

@tino @anon112397
Det där med väggen kommer inte byggbolaget fixa, dom gör inget sånt. Allt ska ju vara standard osv. Vore kul att göra om lite med det känna väldigt tight då sängen är 210x120. Måste n8g riva båda väggarna och då blir det så nära med tvn från soffan.
Bra att veta att det inte räknas officiellt om det är utan fönster!

Skulle kunna bygga in schysst förvaring under sängen när den står nere i högra hörnet också. Om det behövsbehövs..

Permalänk
Medlem

en bokhylla ska det vara!

Skrivet av Alligatorn:

Faktiskt inte helt dum idé. Om man bygger upp sängen lite så man får plats med typ 80cm höga skåp under så kan det bli kanon, kan säljas som en 2a sen också! Jag gillar idén desto mer jag kollar på den

@Aseth222 vad är det du ritat bredvid skrivbordet? Är det ett stort chassi eller en fotpall? Jag är helt clueless

Edit:är det en byrå kanske?

Permalänk
Skrivet av Aseth222:

en bokhylla ska det vara!

Aha!
Det kan vara bra att ha.. fan va du fick in saker då Lite skeptisk till att det är så mycket plats mellan divanen och tvn men jag behöver inte skaffa en 180cm divan utan typ en 140 så blir det nog bra. + ett litet soffbord

Permalänk

Om jag hade en 1a så hade jag byggt en egen 160cm loftsäng som hänger i taket och haft skrivbordet under. För att få ut så mycket som möjligt av ytan. Ska du köra några konstiga kamasutra ställningar så får du använda soffan till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

@DasBoot_swe:
Visst om jag bodde på under 20kvadrat.
Nu ser jag det dock som onödigt. Om jag behöver mer förvaring kan man ha några skåp sängen står på
Kan faktiskt vara skönt och snyggt när den är lite upphöjd

Permalänk

Kan vara kul med en uppdatering för er!

Är inge bra alls på att rita med datorn (eller för hand) så får förklara lite hur den senaste setupen ser ut.

Utgår från Aseth222 fina ritning

Men soffan kommer att gå över hela fönsterna (divan är ej planerat längre) och skrivbordet kommer byggas liknande den här:

Sen tänkte jag ha ett hörnskåp (som får agera barskåp) i den nedre hörnan som blir lite inklämd mellan skrivbord och soffa.

Datorn (m-itx) får stå på någon liten hylla bredvid och skärmen ska sitta på väggen inuti boxen.

Hdmi kabel från dator > tv får gå upp i taket eller liknande och tyvärr blir det nog en soundbar under tvn då jag inte planerar att ha någon tv-möbel med plats för förstärkare och annat.

Bredvid sängen får ett nattduksbord klämmas in på 50-60cm.

Nu är det sagt att inflyttning sker första halvan av April så jag har ett tag till på mig att planera! Svårt att få en riktig känsla då våningen inte är klar än.

Tack alla som bidragit!