Permalänk
Medlem

Z710 kort med mest SATA portar?

Verkar som dom flesta Z710 kort har max 6 sata portar, vilket känns rätt kasst (Behöver 8 helst)

Kollat och är det Asus Her som är bästa valet om man vill ha fler?
http://www.inet.se/produkt/1902861/asus-z170-maximus-viii-her...

Har 8 st.

En fråga också, förr skrev dom alltid ut typ 4 Intel sata, 2 Asmedia.

Är ALLA intel 6gb/s portar nu med Z710?

Permalänk
Medlem

Z170 har 6st SATA direkt via styrenheten ja. Har upptäckt att ASRock har flera fina moderkort, deras extreme 6 har 8 SATA och extreme 7 har 10 SATA

Permalänk

En lista med Z170 och minst 8 sata portar: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s239981626&o=eg_608&rev... .. Bara att välja och vraka

Visa signatur

5900X NH-D15 X570 TOMAHAWK 32GB EVGA G3 750W EVGA 3080 FTW3 Samsung 830 256GB Crucial MX100 512GB Crucial MX300 750GB Crucial MX500 2TB Define C

FreeNAS G3258 Supermicro X10SLM-F 16GB ECC 6x3TB WD Red RAIDz2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Verkar som dom flesta Z710 kort har max 6 sata portar, vilket känns rätt kasst (Behöver 8 helst)

SATA är ju sannolikt ett av de interface som kommer att dö ut härnäst, där både M.2 och kanske framförallt U.2 håller på att ta dess plats. Vad är det du behöver så många SATA-portar till? Nyfiken.

Permalänk
Medlem

Behöver till mina HDD.
M.2 och U.2 är ju främst för snabbare enheter så

Men vill ha Intel portar på SATA, för asmedia är det sämsta skräpet någonsin.

Så om jag kan få 8 st med Intels styrkrets är det värt att byta för mig.
Men det måste vara 8 intel då, och inte 6 intel med 2 3:e parts.

Men antar att alla är intel om det inte står något specifikt då på styrkretsen på typ asus hemsida osv under specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Behöver till mina HDD.

Funderade mest på om du hade någon exotisk diskkonfiguration i RAID eller motsvarande.

Skrivet av JimmieSan:

M.2 och U.2 är ju främst för snabbare enheter så

Absolut, jag bara menar att det inte läggs något större krut på att ha många, då SATAs glansdagar är över.

På ark.intel.com står det Max # of SATA 6.0 Gb/s Ports 6 för Z170, och Max # of SATA 6.0 Gb/s Ports 10 för X99. Jag skulle tro att de kort som har fler portar använder någon annan kontroller för dessa, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Nej inget speciellt, men en hel del saker bara

Hm. Dåligt att dom inte skriver ut det tydligt att det handlar om 3e parts kontroller då.
Har dom alltid gjort förr på typ asus osv :/

Ja då är de ingen mening o köpa dom dyrare moderkorten för det då.