Antivirusprogram, nödvändigt?

Permalänk
Inaktiv

Antivirusprogram, nödvändigt?

Hej,

Är antivirusprogram nödvändigt idag? Jag kör Windows 10.

Om läget nu är så att det är nödvändigt, vilka program är bra?

Permalänk
Medlem

Nej, kör du MSE i win 10 behöver du inget mer. Inte kört ngt annat än MSE i 4 burkar nu i snart 2år utan något problem än.

(Lutar mig tillbaka för att njuta av spektaklet som kommer följa)

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Det finns så många trådar om detta så sök i forumet.

@stimpen:
Du har så rätt, väntar/bävar också på spektaklet!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Nog för att MSE erbjuder ett bra basskydd, av den allra enklaste graden. Men mer än så mäktar det inte med tyvärr, den läcker släpper in farligheter efter farligheter i ens dator. Det kan mängder med sajter bevisa, både seriösa och oseriösa.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Korta svaret:

Har du koll på vad du gör och inte laddar hem fuffens grejer samt har backup = väldigt lite nytta

Trycker du på alla länkar som finns, laddar ner warez eller program från opålitliga platser = stor nytta

Något du däremot kan ha nytta av i båda fallen är möjlighet att bli av med Malware, typ sådant som kan komma på köpet vid installation av helt vanliga saker.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Varför vaccinerar man sig?
För att man tror att man ska få sjukdomen eller för att man vill minimera risken att få den?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Rekordmedlem

Absolut helt nödvändig om du inte har datorn totalt isolerad mot omvärlden, men om du egentligen frågar om du behöver nått externt program så är det svårare att veta (det ingår antivirusprogram i win 10)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

Korta svaret:

Har du koll på vad du gör och inte laddar hem fuffens grejer samt har backup = väldigt lite nytta

Trycker du på alla länkar som finns, laddar ner warez eller program från opålitliga platser = stor nytta

Något du däremot kan ha nytta av i båda fallen är möjlighet att bli av med Malware, typ sådant som kan komma på köpet vid installation av helt vanliga saker.

Jag brukade hänga på Existenz på mobilen, men drog på mig nå djävulskt virus, så jag vågar inte hänga där på datorn nu. Det är lite därför jag är fundersam.

Det är ju mycket skit man klickar på via Facebook också...

Vilka program är bra då?

Windows 10 home vs pro är väl att det är bättre antivirus va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Se antivirus som datorns motsvarighet till våra försäkringar. Du skaffar inte ett för att du tror att du ska råka illa ut eller få skadlig kod osv. Du skaffar en utifall att någonting skulle hända. Och när det finns alternativ som är helt gratis och som funkar galant...vad finns det egentligen för anledning att inte köra med ett?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Varför vaccinerar man sig?
För att man tror att man ska få sjukdomen eller för att man vill minimera risken att få den?

Fast man kan få en annan sjukdom av att vaccinera sig. http://vaccin.me/2012/10/04/svininfluensavaccin-orsakar-narko...
Det samma gäller alla antivirusprogram. De slöar ner och så vidare.
Säger som andra innan, håller du inte på med hackerprogram, olagliga nedladdningar osv är MSE väldigt bra. Det räcker för de flesta.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Fast man kan få en annan sjukdom av att vaccinera sig. http://vaccin.me/2012/10/04/svininfluensavaccin-orsakar-narko...
Det samma gäller alla antivirusprogram. De slöar ner och så vidare.
Säger som andra innan, håller du inte på med hackerprogram, olagliga nedladdningar osv är MSE väldigt bra. Det räcker för de flesta.

Så... Det spelar inte någon roll om man klickar på fel länkar osv? Kan Windows antivirus fixa det på egen hand då?

Permalänk
Medlem

Sen Microsoft lanserade Security Essentials så är det det enda som jag har kört. Jag har inte drabbats av något (som jag vet om). Security Essentials (XP-7), Defender (8 och 10) reagerar ibland på tempfiler för min mail och ibland lite temp från webbläsaren möjligtvis. Har man lite koll på vad man gör så behöver man inte vara överdrivet orolig. Chrome uppdaterar sig själv och Windows Update håller Windows och Office365 uppdaterat. I Windows 8 - 10 så kommer det ju installerat som standard.

Permalänk
Entusiast

Ett antivirusprogram bör man nog ha men frågan är om man behöver ett betalt antivirusprogram och på den frågan känns det som att alla antingen går efter gammal vana att man helt enkelt är säkrare om man betalar för det medan andra (som jag själv) känner att det inte riktigt behövs längre och hellre betalar en mindre summa för Malwarebytes i kombination med ett gratis antivirusprogram.

Huruvida det är rätt att göra eller inte har jag ingen aning om och det är så svårt att få reda på när alla som sagt bara diskuterar antivirusprogram med sin magkänsla och inte med fakta.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Ett antivirusprogram bör man nog ha men frågan är om man behöver ett betalt antivirusprogram och på den frågan känns det som att alla antingen går efter gammal vana att man helt enkelt är säkrare om man betalar för det medan andra (som jag själv) känner att det inte riktigt behövs längre och hellre betalar en mindre summa för Malwarebytes i kombination med ett gratis antivirusprogram.

Huruvida det är rätt att göra eller inte har jag ingen aning om och det är så svårt att få reda på när alla som sagt bara diskuterar antivirusprogram med sin magkänsla och inte med fakta.

Jag håller med dig. Det är väldigt många som diskuterar antivirusprogram med sin magkänsla och inte med fakta. Men det är ju så med det mesta man pratar om.

Så, Avast är ett bra val?

Malwarebytes, vad finns det för såna program då? Kan man lira antivirusprogram och malwarebytes samtidigt på datorn?

Permalänk
Medlem

Jag kan väl berätta hur jag jobbar proaktivt för att förhindra virus/malware på mina maskiner:

1. Antivirus - I dagsläget använder jag Avira (gratis versionen) där jag genom inställningar tagit bort all onödigt fluff som ploppar upp som standard, ganska enkelt att fixa själv! Anledningen till att jag valde Avira är efter att jag gjort lite research på olika Anti-Virus validerings siter så var Avira ett av de bästa gratisprogrammen med minst påverkan på ens system.
2. Brandvägg - Se till så du inte har kvar gamla regler för program/portar som ligger öppna mot internet.
3. Anti-Exploit - Kör ett program som heter Malwawarebytes Anti-exploit som är tänkt att skydda ens surf emot Zero-day exploits. Hur bra det fungerar kan jag inte svara på, men det drar nära 0 av din CPU. Lite foliehatt där alltså.
4. Scanningar - Kör antivirus scanning samt malwarescanning med tex MBAM en gång varannan månad ungefär.
5. Undvik "Clickbait" och besök inte sidor om du inte kan vara säker på att de är ok!
6. Kolla i din router så att den inte släpper genom trafik på portar som du inte längre använder.

Lite länkar:
Malwarebytes Anti-Malware
Malwarebytes Anti-Exploit
Avira Anti-Virus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av willaim:

Jag kan väl berätta hur jag jobbar proaktivt för att förhindra virus/malware på mina maskiner:

1. Antivirus - I dagsläget använder jag Avira (gratis versionen) där jag genom inställningar tagit bort all onödigt fluff som ploppar upp som standard, ganska enkelt att fixa själv! Anledningen till att jag valde Avira är efter att jag gjort lite research på olika Anti-Virus validerings siter så var Avira ett av de bästa gratisprogrammen med minst påverkan på ens system.
2. Brandvägg - Se till så du inte har kvar gamla regler för program/portar som ligger öppna mot internet.
3. Anti-Exploit - Kör ett program som heter Malwawarebytes Anti-exploit som är tänkt att skydda ens surf emot Zero-day exploits. Hur bra det fungerar kan jag inte svara på, men det drar nära 0 av din CPU. Lite foliehatt där alltså.
4. Scanningar - Kör antivirus scanning samt malwarescanning med tex MBAM en gång varannan månad ungefär.
5. Undvik "Clickbait" och besök inte sidor om du inte kan vara säker på att de är ok!
6. Kolla i din router så att den inte släpper genom trafik på portar som du inte längre använder.

Lite länkar:
Malwarebytes Anti-Malware
Malwarebytes Anti-Exploit
Avira Anti-Virus

Om jag nu skulle skaffa Avast och Malwarebytes, dessa program bråkar inte med varandra så datorn kraschar va?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bonzajen:

Jag håller med dig. Det är väldigt många som diskuterar antivirusprogram med sin magkänsla och inte med fakta. Men det är ju så med det mesta man pratar om.

Så, Avast är ett bra val?

Malwarebytes, vad finns det för såna program då? Kan man lira antivirusprogram och malwarebytes samtidigt på datorn?

Använd den fakta som länkats i alla de andra hundra trådar då?

AV-test eller AV-comparatives t.ex., så ser du att MSE är helt värdelöst, och att det finns gott om gratisprogram man kan använda.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Norton internet security

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Använd den fakta som länkats i alla de andra hundra trådar då?

AV-test eller AV-comparatives t.ex., så ser du att MSE är helt värdelöst, och att det finns gott om gratisprogram man kan använda.

Jag lyckas inte ens hitta MSE i dom testerna jag kollat på. De testerna jag har hittat tidigare visar på att betalprogrammen är bäst, det är lite därför jag sitter och finular på vad som är "bäst".

Permalänk
Medlem

Jag kör Avast Free av den enkla anledningen att MSE då och då använde runt 10-30% av CPUn i bakgrunden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tudz:

Jag kör Avast Free av den enkla anledningen att MSE då och då använde runt 10-30% av CPUn i bakgrunden.

När man då installerar Avast till exempel, stänger Windows av MSE av sig själv då?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bonzajen:

Jag lyckas inte ens hitta MSE i dom testerna jag kollat på. De testerna jag har hittat tidigare visar på att betalprogrammen är bäst, det är lite därför jag sitter och finular på vad som är "bäst".

Här är ett exempel: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/

MSE har 0,5 av 6 i "protection".

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Om jag nu skulle skaffa Bitdefender Total Security, innebär det att jag fortfarande behöver Malwarebytes Anti-Malware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Om jag nu skulle skaffa Bitdefender Total Security, innebär det att jag fortfarande behöver Malwarebytes Anti-Malware?

Du behöver inte gratisversionen av MBAM om du inte vill. Det är bara ett kompletteringssystem för att ta bort sånt som ens riktiga antivirus-program missar (citat från funktionssidan för MBAM: "Detects and eliminates malware your antivirus will miss"). Inget antivirus-program är hundraprocentigt, då det är omöjligt att skapa ett sånt system. Hundratusentals nya hot skapas varje vecka.

För övrigt. Varför söker du inte, och (som vad DunderKlumpen skrev tidigare) varför tar du inte in fakta som har bland annat existerat på det här forumet i flera månader och år?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Du behöver inte gratisversionen av MBAM om du inte vill. Det är bara ett kompileringssystem för att ta bort sånt som ens riktiga antivirus-program missar (citat från funktionssidan för MBAM: "Detects and eliminates malware your antivirus will miss"). Inget antivirus-program är hundraprocentigt, då det är omöjligt att skapa ett sånt system. Hundratusentals nya hot skapas varje vecka.

För övrigt. Varför söker du inte, och (som vad DunderKlumpen skrev tidigare) varför tar du inte in fakta som har bland annat existerat på det här forumet i flera månader och år?

Vet inte riktigt faktiskt, jag tycker alltid att det är så rörigt när man söker bland forumen som finns.

Min fråga är fortfarande, kraschar antivirus total security med malwarebytes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Vet inte riktigt faktiskt, jag tycker alltid att det är så rörigt när man söker bland forumen som finns.

Min fråga är fortfarande, kraschar antivirus total security med malwarebytes?

Det är därför jag har skapat en samlingstråd.

Jag har redan svarat på den frågan (lite kryptiskt svar dock). Läs mitt förra inlägg igen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Det är därför jag har skapat en samlingstråd.

Jag har redan svarat på den frågan (lite kryptiskt svar dock). Läs mitt förra inlägg igen.

Hittade tillslut svaret på min fråga: https://forums.malwarebytes.org/index.php?/topic/158437-does-...

Det gäller att man väljer rätt ord på engelska när man söker... Kurs i engelska ja tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Hittade tillslut svaret på min fråga: https://forums.malwarebytes.org/index.php?/topic/158437-does-...

Det gäller att man väljer rätt ord på engelska när man söker... Kurs i engelska ja tack!

Svaret på deras forum, är samma svar som vad mitt var, fast mer tydligt. Jag upprepar (från källa): MBAM är endast ett kompletteringssystem för att ta bort sånt som ens riktiga antivirus-program missar. Komplettering = utfyllnad, fyllnad, tillägg, tillsats, tillskott. Nu när jag tänker på det, så var mitt svar inte alls kryptiskt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Svaret på deras forum, är samma svar som vad mitt var, fast mer tydligt. Jag upprepar (från källa): MBAM är endast ett kompletteringssystem för att ta bort sånt som ens riktiga antivirus-program missar. Komplettering = utfyllnad, fyllnad, tillägg, tillsats, tillskott. Nu när jag tänker på det, så var mitt svar inte alls kryptiskt.

Saken är ju den det finns olika versioner av antivirusprogrammen - internet security, total security, etc. Jag tänkte att jag skulle köra hela paketet total security och då kanske just det paketet har samma arbete som malwarebytes har? Jag kan inte se det svaret i det du har skrivit i alla fall. Det blir ju två saker jag tänker på då: Onödiga kostnader och två program som kanske har exakt samma funktion.

Jag är långt ifrån insatt i datorns inre värld, så jag har inte så stor koll på VAD malwarebytes gör, samt vad ett antivirusprogram gör och sen om de utför samma funktionalitet vet jag inte heller, etc, etc. Dock så vet jag lite bättre nu. Man vill ju ha full säkerhet i datorn.

Men nog om detta, jag hittade det utförliga svaret som jag eftersökte när jag valde rätt ord på engelska när jag sökte på Google. Tack för hjälpen ändå!

Permalänk
Medlem

All denna diskussion när en länk säger mer än tusen ord

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical