Gaming-rigg i IKEAs hurts "ALEX": Kommer det fungera?

Permalänk
Medlem

Gaming-rigg i IKEAs hurts "ALEX": Kommer det fungera?

Hej! Dags att skaffa nytt skrivbord, och en ide som slog mig såhär en timme innan det är dags att dra till ikea, var att man kanske kan ha datorn i en av Ikeas hurtsar:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60192826/

Vid låg belastning kan man ju ha dörren stängd, för estetik. Vid spelande borde det ju bara vara att öppna dörren (på hurtsen), om det inte ändå förstör luftflödet alltför mycket?

Frågan är alltså om det kommer fungera att ha datorn i hurtsen, eller om det kommer bli på tok för dåligt luftflöde, även med öppen dörr.

Det rör sig om ett medelkraftigt gaming-rigg: Gtx 760 med eftermarknadskylare, amd 8350 med medelstor luftkylare (CM evo 212), en ssd och en WD red 4 TB. Alltihop sitter i ett ombyggt powermac g5 chassi, med nätagg i annan avdelning.

Datorn i sig har två 140mm fläktar som insug, och två 92mm som utblås.

Tacksam för all respons

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukati8:

Hej! Dags att skaffa nytt skrivbord, och en ide som slog mig såhär en timme innan det är dags att dra till ikea, var att man kanske kan ha datorn i en av Ikeas hurtsar:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60192826/

Vid låg belastning kan man ju ha dörren stängd, för estetik. Vid spelande borde det ju bara vara att öppna dörren (på hurtsen), om det inte ändå förstör luftflödet alltför mycket?

Frågan är alltså om det kommer fungera att ha datorn i hurtsen, eller om det kommer bli på tok för dåligt luftflöde, även med öppen dörr.

Det rör sig om ett medelkraftigt gaming-rigg: Gtx 760 med eftermarknadskylare, amd 8350 med medelstor luftkylare (CM evo 212), en ssd och en WD red 4 TB. Alltihop sitter i ett ombyggt powermac g5 chassi, med nätagg i annan avdelning.

Datorn i sig har två 140mm fläktar som insug, och två 92mm som utblås.

Tacksam för all respons

Klart det blir varmt om det är stängt. Även om dörren är öppen så blir det lite svalare.

Om du kunde öppna upp bakdelen på hurtsen, så skulle det hjälpa betydligt mer Istället för att luften åker ut bak på chassiet, studsar mot väggen och måste ut i fronten på hurtsen. Skulle bli bättre om luften kunde slinka ut bakåt

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Misstänker att det inte kommer fungera så bra, åtminstone inte med standardchassin som brukar kasta ut varmluften bakåt. Jag skulle nog som allra minst göra ventilationshål i hurtsens bakstycke, eller skippa bakstycket helt och hållet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Om jag hade slängt in en dator i det hade jag gjort ett hål längst bak högst upp och satt en fläkt där.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Klart det blir varmt om det är stängt. Även om dörren är öppen så blir det lite svalare.

Om du kunde öppna upp bakdelen på hurtsen, så skulle det hjälpa betydligt mer Istället för att luften åker ut bak på chassiet, studsar mot väggen och måste ut i fronten på hurtsen. Skulle bli bättre om luften kunde slinka ut bakåt

Skrivet av backfeed:

Misstänker att det inte kommer fungera så bra, åtminstone inte med standardchassin som brukar kasta ut varmluften bakåt. Jag skulle nog som allra minst göra ventilationshål i hurtsens bakstycke, eller skippa bakstycket helt och hållet.

Sant som ni säger, öppnat/borttaget bakstycke bör göra stor skillnad när jag tänker på det.

Har också funderat på att göra något i stil med det LinusTechTips gjorde i någon av sina videor, d.v.s. öppna hurtsens undersida, och bygga in fläktar som agerar insug, och sen då ha övertryck, med passivt utblås, i hurtsen. Kom dock fram till att detta kommer bli för mycket jobb, och att jag inte direkt har något vettigt sätt att driva fläkten.

Permalänk

Själv har jag datorn monterad direkt på undersidan av skrivbordet. Smidigt, tyst och lättskött

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Om jag hade slängt in en dator i det hade jag gjort ett hål längst bak högst upp och satt en fläkt där.

Högst upp kommer inte fungera särskilt bra då det med all sannolikhet kommer ligga en bordsskiva där.

Permalänk
Medlem

Vänd på bakstycket, och sätt en fläkt där kabelhålet är Men som tidigare sagts så blir det nog lite för ljummet vid hög belastning vid längre spel sessions.

Visa signatur

GameMachine |Intel I7-3770K 3.5GHz @ 4.8GHz | Corsair H80 | Corsair Vengeance 1600Mhz 16gb| EVGA Nvidia GTX980 | ASUS P8Z77-V | OS HDD: 2x SSD 840|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbetobbe:

Själv har jag datorn monterad direkt på undersidan av skrivbordet. Smidigt, tyst och lättskött

Har övervägt det också, dock alltid tänkt att man inte kommer kunna ta med sig datorn till LAN etc på smidigt sätt. Beror ju förstås på vilken fästanordning man har.

Hur fungerar det/hade det fungerat med din monteringsanordning? Var köpte/ hur tillverkade du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukati8:

Högst upp kommer inte fungera särskilt bra då det med all sannolikhet kommer ligga en bordsskiva där.

han menar nog längst upp på baksidan!

Permalänk

Jag har en snarlik lösning för min "surf"-dator i signatur, som det även spelas en del på.

Har plockat bort baksidan av hurtsen och inte tryckt skrivbordet direkt mot väggen bakom, samt har framdörren öppen då datorn är igång. Har inga som helst värmeproblem och dessutom slipper man se datorn. Har inga extra fläktar eller borrhål i hurtsen, fullt öppet fram och bak med lite marginal till väggen som sagt, räcker gott.

Skönt eftersom datorer är fula i ett hem och helst ska stuvas undan

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Själv skall jag gömma min burk i en sån här.

Inte lika mycket problem med ventilationen

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeZZa:

Vänd på bakstycket, och sätt en fläkt där kabelhålet är Men som tidigare sagts så blir det nog lite för ljummet vid hög belastning vid längre spel sessions.

Hänger inte riktigt med på hur du menar, på vilket håll ska jag vända på hela bakstycket? Upp-och-ner? I så fall: snurrat så att väggens utsida fortfarande är ut, eller så att man vänder ut- och insida? Eller på något annat sätt (finns ganska många som jag ej orkar skriva <.<)
Ska fläkten hamna där kabelhålet var eller där kabelhålet hamnar?
Vill helst ha kvar kabelhålet då det känns smidigt

Skrivet av smajlY:

han menar nog längst upp på baksidan!

Ah, ok! Då blir det ju snarlikt många andras lösningar.

Skrivet av marmeladov:

Jag har en snarlik lösning för min "surf"-dator i signatur, som det även spelas en del på.

Har plockat bort baksidan av hurtsen och inte tryckt skrivbordet direkt mot väggen bakom, samt har framdörren öppen då datorn är igång. Har inga som helst värmeproblem och dessutom slipper man se datorn. Har inga extra fläktar eller borrhål i hurtsen, fullt öppet fram och bak med lite marginal till väggen som sagt, räcker gott.

Skönt eftersom datorer är fula i ett hem och helst ska stuvas undan

Ok, frågan är hur hurtsen håller ihop om man tar bort det sidan helt och hållet. Planerar ju att använda hurtsen istället för ett par ben till skivan, så den måste ju kunna ta lite belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Själv skall jag gömma min burk i en sån här.

Inte lika mycket problem med ventilationen

Sant det du säger, ventilation ser ju inte ut att bli ett problem för dig
Dock är min burk 51.5 cm hög, så går inte in i din låda

Lådan är dessutom inte i samma höjd som hurtsar (70cm), så det får bli ett lågt eller ett snett skrivbord om jag ska använda den som hurts
Och om man bara har den ståendes under skrivbordet känns det lite som att det tappar sin poäng eftersom lådan är mer än dubbelt så bred som min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukati8:

Högst upp kommer inte fungera särskilt bra då det med all sannolikhet kommer ligga en bordsskiva där.

Nej inte högst upp alltså på toppen av den, utan i väggen längst bak, men högt upp på den.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Gör ett hål där jag målat en svart cirkel på den HÄR bilden, och montera eventuellt en fläkt där, så kommer du bli av med mycket av värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukati8:

Sant det du säger, ventilation ser ju inte ut att bli ett problem för dig
Dock är min burk 51.5 cm hög, så går inte in i din låda

Lådan är dessutom inte i samma höjd som hurtsar (70cm), så det får bli ett lågt eller ett snett skrivbord om jag ska använda den som hurts
Och om man bara har den ståendes under skrivbordet känns det lite som att det tappar sin poäng eftersom lådan är mer än dubbelt så bred som min dator.

Det är nog inte många lådor som passar bra i den. Men jag hade nog som andra sagt försökt att modda hurtsen du hittade på IKEA och få in någon slags fläkt eller öppning åtminstone.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Nej inte högst upp alltså på toppen av den, utan i väggen längst bak, men högt upp på den.

Skrivet av tudz:

Gör ett hål där jag målat en svart cirkel på den HÄR bilden, och montera eventuellt en fläkt där, så kommer du bli av med mycket av värmen.

Slapp göra en bild själv, tackar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Som flera har sagt du bör öppna upp den bakåt, men tar du bort hela bakstycket så blir hurtsen extremt instabil, så ta bara bort halva eller så. Blir den ändå instabil så köper du små vinkeljärn på Clas Ohlson och förstärker.
Ta förslagsvis bort den övre halvan eftersom varmluft stiger, men det beror lite på hur fläktarna sitter på din dator och hur nära bakstycket på datorn kommer hurtsens bakdel.

Permalänk
Skrivet av dukati8:

Ok, frågan är hur hurtsen håller ihop om man tar bort det sidan helt och hållet. Planerar ju att använda hurtsen istället för ett par ben till skivan, så den måste ju kunna ta lite belastning.

Jag har så, utan några som helst problem. Bakstycket är ju oftast bara en tunn tunn skiva mest för syns skull. Jag drar mitt skrivbord fram och tillbaka lite då jag ska in och fixa något med datorn och behöver komma åt. Den har hållit i flera år ännu så det är nog rätt lugnt.

Annars kan du ju, som redan nämnt av annan skribent, köpa vinkeljärn och förstärka.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Jag har så, utan några som helst problem. Bakstycket är ju oftast bara en tunn tunn skiva mest för syns skull. Jag drar mitt skrivbord fram och tillbaka lite då jag ska in och fixa något med datorn och behöver komma åt. Den har hållit i flera år ännu så det är nog rätt lugnt.

Annars kan du ju, som redan nämnt av annan skribent, köpa vinkeljärn och förstärka.

Den tunna masoniten är helt avgörande för stabiliteten i sidled. Den kan ta upp stora krafter av den typen.
Klart det kan hålla ändå men då har du en IKEA-möbel som är mkt svagare än det är tänkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukati8:

Hej! Dags att skaffa nytt skrivbord, och en ide som slog mig såhär en timme innan det är dags att dra till ikea, var att man kanske kan ha datorn i en av Ikeas hurtsar:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60192826/

Vid låg belastning kan man ju ha dörren stängd, för estetik. Vid spelande borde det ju bara vara att öppna dörren (på hurtsen), om det inte ändå förstör luftflödet alltför mycket?

Frågan är alltså om det kommer fungera att ha datorn i hurtsen, eller om det kommer bli på tok för dåligt luftflöde, även med öppen dörr.

Det rör sig om ett medelkraftigt gaming-rigg: Gtx 760 med eftermarknadskylare, amd 8350 med medelstor luftkylare (CM evo 212), en ssd och en WD red 4 TB. Alltihop sitter i ett ombyggt powermac g5 chassi, med nätagg i annan avdelning.

Datorn i sig har två 140mm fläktar som insug, och två 92mm som utblås.

Tacksam för all respons

Vi hade en kontorsdator som stod i idle i ett liknande skåp/hurts på jobbet och den kraschade på grund av överhettning på sommaren. Det blev i runda slängar 35 grader varmt i skåpet mot slutet av arbetsdagen, 8 timmar.

Du kommer behöva sätta in en eller flera fläktar för utsug baktill, annars kommer du inte klara av det.

Att bara öppna luckan kommer nog inte leda till dramatiskt bättre luftgenomströmning så länge du inte samtidigt ser har något som aktivt flyttar på luften från ena änden av skåpet till det andra.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av teejee:

Den tunna masoniten är helt avgörande för stabiliteten i sidled. Den kan ta upp stora krafter av den typen.
Klart det kan hålla ändå men då har du en IKEA-möbel som är mkt svagare än det är tänkt...

Tror inte det är masonit, i beskrivningen står det.

Citat:

Du kan placera möbeln hur och var du vill i rummet eftersom den är ytbehandlad även på baksidan.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av teejee:

Den tunna masoniten är helt avgörande för stabiliteten i sidled. Den kan ta upp stora krafter av den typen.
Klart det kan hålla ändå men då har du en IKEA-möbel som är mkt svagare än det är tänkt...

Klart den är mer stabil med bakstycket monterat, jag har aldrig påstått annat.

Däremot VET jag att den håller utmärkt även utan masonit. Jag får väl citera mig själv igen då för att förtydliga; mitt skrivbord är, nu då jag tänker på det, faktiskt över 10år och flyttar runt det rätt friskt emellanåt, inklusive ett flyttlass på 103mil. Skrivbordet håller lika bra som idag, helt utan bakstycke. Men det är klart, har du tänkt utöva någon slags obskyr kampsport mot skrivbordet, så rekommenderar jag att behålla bakstycket.

Nu vet jag inte exakt hur det är med länkad möbel då min är av annat märke, men principen är densamma.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Såga upp ett antal 120mm (eller större) hål där bak och sätt utblåsande fläktar för dessa. Borde göra mer nytta än att ta bort hela bakstycket då den varma luften då inte har en chans att ta sig in hurtsen igen utan all luft måste komma framifrån. Glöm inte att täcka för kabelhålet så gott det går så att varm luft inte kan ta sig in den vägen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Klart den är mer stabil med bakstycket monterat, jag har aldrig påstått annat.

Jo du påstod att det mest var där för syns skull och det är helt fel. Hållfastheten för bl a belastning uppifrån minskar mkt drastiskt. Om det är ett problem för TS är upp till han att avgöra. IKEA lägger inte pengar på att överdimensionera så man förändrar det tänkta användningsområdet rejält. Om någon sätter sig på hurtsen så kommer hurtsen sannolikt braka ihop istället får att hålla ihop t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Tror inte det är masonit, i beskrivningen står det.

Du har rätt, jag hade fel, jag antog det var IKEAs vanliga lösning. Här är det vanlig 18mm(?) MDF-platta även i bakstycket.

Men har man borrmaskin och sticksåg är det lätt att såga upp ett stort hål.

Permalänk

Ta bort bakstycket på hurtsen så är problemet löst. Jag har förvarat mina datorer på det sättet i många år.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Jo du påstod att det mest var där för syns skull och det är helt fel. Hållfastheten för bl a belastning uppifrån minskar mkt drastiskt. Om det är ett problem för TS är upp till han att avgöra. IKEA lägger inte pengar på att överdimensionera så man förändrar det tänkta användningsområdet rejält. Om någon sätter sig på hurtsen så kommer hurtsen sannolikt braka ihop istället får att hålla ihop t ex.

Måhända var min "för syns skull"-formulering lite olycklig, men jag har med mina inlägg dock på intet sätt ämnat dra igång en diskussion om hållfasthetslära, utan avser normalt användande.

Vid normalt användande så kommer konstruktionen att hålla. Om man sedan vid vuxen ålder har tänkt bete sig som ett barn och sitta på sina skrivbord och annat för ändamålet ej avsett, så ja, då kanske man bör regla upp sitt hem lite varstans. Själv sitter jag på stolar/soffor och inte på bord, men allt för envar såklart...

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM