Router (med WiFi) till fibernätverket?

Permalänk
Medlem

Router (med WiFi) till fibernätverket?

Hej SC.

Jag har köpt en Asus RT-AC66U (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082) som jag försökt koppla in i fibermodemet.
Tanken är att få WiFi i lägenheten medans min stationära dator fortfarande är kopplad med sladd direkt till modemet - om det är möjligt?

Jag kommer in i routern från min dator men lyckas inte få internet att fungera. Vad kan jag ha gjort för fel?

Vore väldigt tacksam för hjälp.

Permalänk

Lite mer info behövs

Hej,

Du nämnde aldrig om det fungerat tidigare med en annan router?
Har du kört installations guiden på nya routern?

Det kan vara så att operatörens nät 'mins' din gamla router.
1. Funkar internet igen om du kopplar in din gamla router?
2. Prova att koppla ur både gamla och nya routern i 1h, koppla sen in den nya routern.
Eller varför inte över natten om 1h inte hjälper...

/JoJo

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoJoMiner:

Hej,

Du nämnde aldrig om det fungerat tidigare med en annan router?
Har du kört installations guiden på nya routern?

Det kan vara så att operatörens nät 'mins' din gamla router.
1. Funkar internet igen om du kopplar in din gamla router?
2. Prova att koppla ur både gamla och nya routern i 1h, koppla sen in den nya routern.
Eller varför inte över natten om 1h inte hjälper...

/JoJo

Nej, inte riktigt.

Jag ska ha kopplat in routern korrekt, med WAN-porten in till modemet och fiberkablarna från modemet till routern (följt manualen noga)

Såhär ser det ut:
http://imgur.com/a/ue4vD

Jag följer alla routerns steg men kommer alltid till "Step 1 of 2. Turn off the Cable/DSL Modem"
Drar ut kabeln och väntar 2 minuter, försöker igen, tills jag kommer till sista bilden "Unable to connect to the internet" och får börja om hela processen.

Någon aning?

Mvh.

Permalänk
Medlem

@chaine
Har du ställt in router rätt Driftläge? för mig står den i "Trådlös router".

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@chaine
Har du ställt in router rätt Driftläge? för mig står den i "Trådlös router".

Förlåt mig, men jag förstår inte riktigt vad du menar.

Permalänk

Lite mer info behövs

Skrivet av chaine:

Nej, inte riktigt.

Jag ska ha kopplat in routern korrekt, med WAN-porten in till modemet och fiberkablarna från modemet till routern (följt manualen noga)

Såhär ser det ut:
http://imgur.com/a/ue4vD

Jag följer alla routerns steg men kommer alltid till "Step 1 of 2. Turn off the Cable/DSL Modem"
Drar ut kabeln och väntar 2 minuter, försöker igen, tills jag kommer till sista bilden "Unable to connect to the internet" och får börja om hela processen.

Någon aning?

Mvh.

För felsökning, prova att koppla in datorn direkt utan router.
Fungerar det inte med datorn direkt kopplad till modemet så då bör du ringa din leverantör...

/JoJo

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte tekniskt möjligt att ansluta mer än en enhet till ett modem och man har inte heller modem om man har fiberanslutning.
Du har alltså med största sannolikhet inget modem utan det är en fiberkonverter, switch eller en router (men inget modem) och beroende på vad det är för pryl så får du anpassa kopplingen, börja med att ta reda på vad det är för pryl du har, exakt namn och sök på den eller så frågar du operatören.
Efter det kan man koppla upp lanet, normal sett sätter man alla enheter på samma nät, man ska alltså inte ha någon klient före routern eftersom de då hamnar på olika nät och det kräver dessutom flera publika ipnummer och de flesta operatörer ger bara ut en ip idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaine:

Hej SC.

Jag har köpt en Asus RT-AC66U (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082) som jag försökt koppla in i fibermodemet.
Tanken är att få WiFi i lägenheten medans min stationära dator fortfarande är kopplad med sladd direkt till modemet - om det är möjligt?

Jag kommer in i routern från min dator men lyckas inte få internet att fungera. Vad kan jag ha gjort för fel?

Vore väldigt tacksam för hjälp.

Får man fråga varför din stationära inte ska gå via routern?
Jag kör med ac68u och har också fiber.
Allt går via routern, bärbar, stationär (trådade) och mobiler och sånt på Wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Får man fråga varför din stationära inte ska gå via routern?
Jag kör med ac68u och har också fiber.
Allt går via routern, bärbar, stationär (trådade) och mobiler och sånt på Wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså jo, det funkar ju också.

Sålänge jag har snabbt internet på min stationära (utan wi-fi) och tillgång till wi-fi genom routern RT-N66U.

Jag har 4 portar från modemet, som går till uttag runtom lägenheten. PORT 3 är porten närmast min stationära dator, den jag använder mig av. Internet funkar klockrent, då.

Sen följer jag instruktionerna (noga) i RT-N66U instruktionsbok.

1) stänger av bredbandsswitchen
2) kopplar ifrån nätverkskabeln från bredbandsswitchen till datorn
3) startar om datorn

sen

4) kopplar in routern i el-uttaget,
5) kopplar in dessa 4 portar, från modemet och sätter in dom i routern istället
6) tar en femte nätverkskabel och kopplar in WAN, modem till router
7) kopplar in modemet igen

Efter detta vägrar internet funka. Har problemen som jag länkade till min IMGUR.

Har startat om bredbandsswitchen, routern, datorn flera gånger. Försökt koppla om, så dessa 4 nätverkskablar är i bredbandsswitchen istället för routern (med WAN från router till bredbandsswitchen fortfarande) och det går inte heller.

Ett tag fungerade Wi-Fi mirakulöst, när jag testade runt lite. Men då var inte PORT 3 inkopplad till routern utan till bredbandsswitchen, så hade inte tillgång till routern ifrån datorn.

Jag blir galen! Vad ska jag göra? Har följt instruktionerna. Felsökt flera gånger på datorn. Vet inte hur många timmar jag spenderat på detta hitills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte tekniskt möjligt att ansluta mer än en enhet till ett modem och man har inte heller modem om man har fiberanslutning.
Du har alltså med största sannolikhet inget modem utan det är en fiberkonverter, switch eller en router (men inget modem) och beroende på vad det är för pryl så får du anpassa kopplingen, börja med att ta reda på vad det är för pryl du har, exakt namn och sök på den eller så frågar du operatören.
Efter det kan man koppla upp lanet, normal sett sätter man alla enheter på samma nät, man ska alltså inte ha någon klient före routern eftersom de då hamnar på olika nät och det kräver dessutom flera publika ipnummer och de flesta operatörer ger bara ut en ip idag.

Såhär ser prylen ut:

http://imgur.com/a/cqkrL

Så det är en "bredbandsswitch".

Den smala gula sladden går in i lådan bakom. Antar att det är internet (haha...)
Medans LAN1 - LAN4 gick in i portarna 1 - 4 från början (se bild 4)

Instruktionsboken till min router, RT-N66U vill att jag kopplar in dessa direkt till modemet. Ptja, se mitt inlägg ovan. Hur ska jag läsa detta?
När jag kopplar "rätt" och går in i routern står det även att WAN inte är connected trots att båda nätverkskablarna sitter i WAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaine:

Såhär ser prylen ut:

http://imgur.com/a/cqkrL

Så det är en "bredbandsswitch".

Den smala gula sladden går in i lådan bakom. Antar att det är internet (haha...)
Medans LAN1 - LAN4 gick in i portarna 1 - 4 från början (se bild 4)

Instruktionsboken till min router, RT-N66U vill att jag kopplar in dessa direkt till modemet. Ptja, se mitt inlägg ovan. Hur ska jag läsa detta?
När jag kopplar "rätt" och går in i routern står det även att WAN inte är connected trots att båda nätverkskablarna sitter i WAN.

Anledningen till att det inte fungerar är möjligen följande:

När du anslöt din bärbara dator tilldelades den den enda IP-adress som uttaget i din L2-switch erhåller. IP-adressen låses då till mac-adressen i din bärbara dators nätverkskort i 20 minuter, innan den förnyas.

Så, om du - utan att först frigöra IP-adressen - kopplar in en annan dator eller bredbandsrouter till L2-switchen så får den ingen IP-adress eftersom den redan är knuten till mac-adressen i din bärbara dator.

Du kan vänta i 20 minuter, eller så öppnar du en kommandoprompt på din bärbara dator och skriver c:\>ipconfig /release innan du kopplar bort nätverkskabeln. Detta frigör IP-adressen från mac-adressen.

Därefter kan du ansluta din bredbandsrouter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av chaine:

Instruktionsboken till min router, RT-N66U vill att jag kopplar in dessa direkt till modemet. Ptja, se mitt inlägg ovan. Hur ska jag läsa detta?
När jag kopplar "rätt" och går in i routern står det även att WAN inte är connected trots att båda nätverkskablarna sitter i WAN.

Det är här det blir galet. Du ska inte använda porten märkt "WAN" på Intenon. Koppla istället t ex LAN1 på Intenon till WAN porten på routern. Därefter kopplar du kablarna från lägenhetensuttagen till LAN1-LAN4 på routern.

Jag har exakt samma utrustningar hemma och har kopplat så, fungerar fint.

(Det finns nämligen 2 WAN portar på Intenon, en är en fiberport (den som används idag) och en vanligt ethernet-port. Då du redan får internet via fiberporten så ska den andra WAN-porten inte användas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RippleCarry:

Det är här det blir galet. Du ska inte använda porten märkt "WAN" på Intenon. Koppla istället t ex LAN1 på Intenon till WAN porten på routern. Därefter kopplar du kablarna från lägenhetensuttagen till LAN1-LAN4 på routern.

Jag har exakt samma utrustningar hemma och har kopplat så, fungerar fint.

(Det finns nämligen 2 WAN portar på Intenon, en är en fiberport (den som används idag) och en vanligt ethernet-port. Då du redan får internet via fiberporten så ska den andra WAN-porten inte användas)

Tack! Jag kopplade in som du sa (bild 1): http://imgur.com/a/diVRN

Wi-Fi fungerar nu klockrent!
WAN är "connected" och lyser grönt, LAN likaså. Allt på routern lyser som det ska.

Däremot, på min stationära dator står det "Oidentifierat nätverk" och att LAN inte fungerar. (bild 2)

För tillfället har jag Wi-Fi från routern och internet till stationära från bredbandsswitchen - men, varför fungerar inte internet från routern till min stationära?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Anledningen till att det inte fungerar är möjligen följande:

När du anslöt din bärbara dator tilldelades den den enda IP-adress som uttaget i din L2-switch erhåller. IP-adressen låses då till mac-adressen i din bärbara dators nätverkskort i 20 minuter, innan den förnyas.

Så, om du - utan att först frigöra IP-adressen - kopplar in en annan dator eller bredbandsrouter till L2-switchen så får den ingen IP-adress eftersom den redan är knuten till mac-adressen i din bärbara dator.

Du kan vänta i 20 minuter, eller så öppnar du en kommandoprompt på din bärbara dator och skriver c:\>ipconfig /release innan du kopplar bort nätverkskabeln. Detta frigör IP-adressen från mac-adressen.

Därefter kan du ansluta din bredbandsrouter.

Detta har jag gjort och det fungerar nu! Tack. Nu är det bara så att internet från routern till stationära ej fungerar.

UPPDATERING: Nu fungerar allting som det ska. Provade att stänga av routern i 30 sekunder och på igen, fungerade inte. Men återställde då routern till fabriksinställningar och då började internet fungera

Tack för all hjälp!

Permalänk

Skönt att det löste sig!