Roota telefon, för- och nackdelar?

Permalänk
Inaktiv

Roota telefon, för- och nackdelar?

Hej,

Jag tänkte roota min Samsung S6 eftersom den är nå djävulskt seg som stockversion. Men jag har aldrig tidigare rootat en telefon, så jag är en äkta gröngöling. Vad är för- och nackdelar med att roota? Vilka program ska man använda när man rootar? Vilket OS ska man köra?

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det är Odin som används för att ladda in ny bootloader så att du sedan kan roota/flasha ROM.
Fördelar är ju att du kan modifiera telefonen/mjukvaran precis som du vill.
Nackdelen är väl att garantin rent teoretiskt försvinner om du inte lyckas återställa telefonen. Det är även en risk att bricka den.

Kolla på http://www.xda-developers.com/ efter en välfungerande ROM till din telefon.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

Jag gissar på att det är Odin som används för att ladda in ny bootloader så att du sedan kan roota/flasha ROM.
Fördelar är ju att du kan modifiera telefonen/mjukvaran precis som du vill.
Nackdelen är väl att garantin rent teoretiskt försvinner om du inte lyckas återställa telefonen. Det är även en risk att bricka den.

Kolla på http://www.xda-developers.com/ efter en välfungerande ROM till din telefon.

Vad innebär om man "brickar" den? Går den helt sönder då?

Hur stor chans är det att man river av sig håret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Vad innebär om man "brickar" den? Går den helt sönder då?

Att "bricka" innebär att telefonen blir omöjlig att använda genom att du exempelvis råkar förstöra uppstartsprocessen i den, vilket leder till att den inte kan startas överhuvudtaget. Engelska ordet "brick" betyder tegelsten och det är just vad en sådan telefon blir då, en värdelös klump som inte kan användas till något längre.

Däremot måste man enligt min uppfattning ha extrem otur då, eller att man inte alls följer guider. Jag har rootat bortåt tio telefoner senaste åren åt både mig själv och andra och det har inte varit några bekymmer alls när man gör alla moment i rätt ordning och på rätt sätt. Det är egentligen bara att du måste ha i bakhuvudet ATT det finns en minimal risk nåt kan gå snett och att du inte kan klandra någon annan än dig själv då eftersom allt sådant här utförs på egen risk.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

@Bonzajen: Precis!

Inte stor om du följer guiderna. Läs på på länken i mitt förra inlägg.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Här hittar du all information du behöver vad beträffar root, custom roms etc.:

http://forum.xda-developers.com/galaxy-s6
http://www.swedroid.se/forum/forums/galaxy-s6.330/

När det gäller custom roms brukar Cyanogenmod vara ett säkert kort men vad jag vet har de tyvärr inte släppt några roms till S6 än. Vill minnas att jag läste något om att det dröjer då de saknar nödvändig information om Exynos processorn som används i S6.

Vet inte om du redan har gjort det men saker som kan snabba upp en Samsung telefon med standardmjukvara är att stänga av alla systemanimationer helt och avaktivera program som man inte använder så att de inte körs i bakgrunden.
Den här videon visar hur man gör: https://www.youtube.com/watch?v=1RE8cNisslI (Ignorera det som sägs om S.Voice och Art, det gäller S5.)

Kör du inte redan en custom launcher så kan även det snabba upp upplevelsen rejält om man väljer rätt launcher.
Nova Launcher är i mitt tycke mycket bra och Prime är värd pengarna.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslacoilsw...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslacoilsw...

Permalänk
Medlem

På tal om att bricka så är de flesta telefoner väldigt svåra att "hard bricka", dvs att man permanent tar sönder den. Det är däremot rätt så enkelt att "soft bricka" telefonen men skillnaden är att man alltid kan ta sig ur en soft brick på ett eller annat sätt, det är alltså inte kört.

Permalänk
Medlem

Att roota ska inte vara något problem, sedan kan du ju flasha en ny rom, typ cyanogenmod, en ny kernel kan också snabba upp telefonen samtidigt som den förbättrar batteritiden. Kolla om det finns några guider, för just din modell av s6, på typ xdadevelopers forum.

Gör du alla stegen i rätt ordning ska allt gå bra...

annars; http://trendblog.net/fix-soft-bricked-android-device-first-ai...

...👆 räddade mitt liv 👆...

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Fördelar: root.
Nackdelar: inga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

hade en s6 tidigare.. bytte ut den pga av usel signalkvalite.. men som sagt körde först med stock o telefonen var inte seg men nog hackade det till här o där... bytte sen till custom rom Xstreolite o telefonen va blixtsnabb.. skulle rekommendera den..

rotta är enkelt .. ladda ner odin på datorn.. flasha in TWRP .. sen måste man köra en knappkombo direkt efter du startar telefonen.. (minns den ej men går googla eller se film på youtube) sen när du väl har custom recovery lägger du över "custom rom filen" på minnes kortet o flashar den från den nya recoveryn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Fördelar: root.
Nackdelar: inga.

Det är en lögn, det finns ALLTID pros & cons med allt, bara för att du inte tycker det så betyder det inte att de inte finns.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Root är anledningen Android > Iphone för alltid i min mening.
Skulle aldrig ha en Android utan root.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Det är en lögn, det finns ALLTID pros & cons med allt, bara för att du inte tycker det så betyder det inte att de inte finns.

Ok, en "nackdel" är att man kan fucka upp systemfiler, om man är dum i huvet.
Annars, nä...inga nackdelar.

Varför skulle det vara dåligt att ha fulla rättigheter i sin egen telefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ok, en "nackdel" är att man kan fucka upp systemfiler, om man är dum i huvet.
Annars, nä...inga nackdelar.

Varför skulle det vara dåligt att ha fulla rättigheter i sin egen telefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är även ofta buggigare. När jag använde Cyanogenmod så hade jag bara problem hela tiden. Hade även alltid problem med rootade iPhones.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Det är även ofta buggigare. När jag använde Cyanogenmod så hade jag bara problem hela tiden. Hade även alltid problem med rootade iPhones.

Du jämför äpplen med päron.

Cyanogenmod är en custom rom.

Root innebär bara att man har superuser-tillgång till systemet. Krävs ingen custom rom för det.
Påverkar i sig inte nånting överhuvudtaget, men ger tillgång till alla systemfiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tycker Custom Roms på senare år blivit allt sämre och att det bästa är att flasha en custom stock verison. Där har utvecklaren tagit stock romen, som oftast är väldigt stabil, och deblotat den och optimerat den. Sedan slänger man i en Custom kernel och underklockar processorn, installerar XPosed och GravityBox och Greenify.

Permalänk
Medlem

Jag kör rootat då det tillåter mig att göra mycket mer med telefonen (som jag själv gör diverse program till). Men en sak man skall ha i åtanke är säkerheten. Du öppnar upp ett stort hål om du kör mobilen rootad. Det innebär att programs kan köras med högsta rättigheter och råkar du då lägga in ett program som inte är så snällt som det verkar så kan det göra vad det vill med din mobil och alla filer. Så var extra vaksam om du kör en rootad mobil.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag har rootat ett antal telefoner (htc/samsung) och rootnings processen är enkel.
Dock så är det inte alltid lika enkelt att installera ett custom rom och få det att fungera utan strul.

Min personliga rekommendation är att enbart installera custom rom OM du vill labba och ha lite roligt med din telefon, men räkna med att saker inte kommer fungera och/eller att telefonen uppför sig märkligt jag har nog gått igenom alla tänkbara konstigheter vid det här laget allt från batteritid som blir sämre till att autofokus på kameran inte fungerar eller att blåtandsfunktionen inte funkar m.m

Cyanogen är najs som faen, men låååångt ifrån lika stabilt som ett stockrom.

//Bustah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Det är även ofta buggigare. När jag använde Cyanogenmod så hade jag bara problem hela tiden. Hade även alltid problem med rootade iPhones.

En rootad telefon och en telefon med custom rom är 2 helt olika saker.
Så nej bara för du rootar en mobil blir den inte buggigare.

Och jailbreak på Iphone är också stor skillnad mot en simpel root på android.

Permalänk
Medlem

Det första du ska lära dig är att göra en backup. Fundera inte ens på root innan du lärt dig det.

Backup/Restore EFS Partition for Galaxy S6

Var noga med att kontrollera så att det är just DIN modell guider och program är till för.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Vad finns det för fler program som rensar upp telefonen och gör den snabbare? Hur vet man vilka program man kan tvinga telefonen att ta bort?

Permalänk
Medlem

En nackdel som jag upptäckt nyligen är att vissa appar inte går att använda om man rootat. T.ex. TV4 Play (Premium) går inte spela upp alla program.

Testade några appar som tydligen ska kunna dölja rootningen men fick det aldrig att fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3