Permalänk
Medlem

Vattenskadad mus, en risk för datorn?

Klantig som jag var igår kväll så slog jag ut en flaska vatten mitt över min Steelseries sensei, det var rätt mycket vatten som kom in i musen och som nu verkar ha torkat till rätt fint över natten!

Min stora fundering är ifall det är en risk att koppla i musen i datorn och använda den igen? Kan det bli någon kortslutning i musen som sedan tar sig vidare till moderkort eller liknande i datorn? Skulle kännas väldigt jobbigt om så var fallet!

Någon som har råkat ut för samma missöde, hur gjorde ni?

Kan passa på att ställa frågan om vilken annan mus man skulle köra på om den blir oduglig, spelar FPS-spel och har haft en deathadder innan sensei'en, varit nöjd med båda!

Tackar för all hjälp som kan fås.

Fjalar

Permalänk
Medlem

Vill du vara säker så kan du ju mäta resistansen mellan höljet och alla ledare i USB-kontakten på musen...annars skulle jag inte vara överdrivet orolig så länge som det var kranvatten.

Funkar musen efter torkning så är det piano, funkar den inte så dra ut den så fort som möjligt.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Kort svar: Ja, det kan orsaka en kortslutning i USB-porten i datorn.

Sen om chansen är tillräckligt stor att det händer för att du ska vara orolig är tveksamt. Om det skulle hända något så är det troligtvis bara USB-porten som går sönder, men i värsta fall kan moderkortet också kortslutas, vilket inte vore så trevligt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Förvisso inte musen som tog skada men spillde ut en hel kopp kaffe över/på/i mitt tangentbord för ett par veckor sedan. Tog tillfället i akt och plockade isär det i så många delar jag bara kunde och torkade av någorlunda med ica basics torklappar, passade på att grundligt rengöra alla tangenter också. Två-tre timmar senare så satte jag ihop alla delar och kopplade in i datorn igen. Har inte märkt av några konstigheter än så länge.
Är ju inte så mycket elektronik i möss och tangentbord som riskerar bli genomvåta om man spiller lite på dem. Men otur kan man ju alltid ha.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Vill du vara säker så kan du ju mäta resistansen mellan höljet och alla ledare i USB-kontakten på musen...annars skulle jag inte vara överdrivet orolig så länge som det var kranvatten.

Funkar musen efter torkning så är det piano, funkar den inte så dra ut den så fort som möjligt.

Bästa sättet att torka den på, lufttorkning eller en väldigt svag ström utav varmluft ifrån en hårtork?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfjalar:

Bästa sättet att torka den på, lufttorkning eller en väldigt svag ström utav varmluft ifrån en hårtork?

Lufttorkning är nog bäst men jag har bara praktisk erfarenhet från vakumtorkning...

Försök skruva isär så mycket som det går så att innanmätet blir så exponerat som möjligt för luften så torkar den snabbare.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Lufttorkning är nog bäst men jag har bara praktisk erfarenhet från vakumtorkning...

Försök skruva isär så mycket som det går så att innanmätet blir så exponerat som möjligt för luften så torkar den snabbare.

Vet du om man på något sätt kan se ifall musen är skadad, utan att koppla i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfjalar:

Vet du om man på något sätt kan se ifall musen är skadad, utan att koppla i den?

Inte utan multimeter...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Sätt en usb hub imellan så ska det inte vara någon fara

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700