Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Göra egen cat6 kabel.

Tjena!
Håller på hemma och försöker bygga en egen cat 6 kabel. Köpte en 100meters oskärmad cat6 på inet och sen några skärmade rj45 kontakter på clas ohlson samt krympverktyget. Följde en guide på youtube och jag tror att jag lyckades men när jag kopplar ihop router och dator så händer det absolut igenting alls. Funkar skärmad rj45 kontaktdon ihop med en oskärmad cat6 kabel eller är det jag som får göra ett nytt försök med monteringen?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Kontrollera kontakterna jättenoga, det är lätt att missa så att knivarna inte går in i kablarna ordentligt.

Om du är osäker på färgordning, ta närbilder på kontakterna och lägg upp här så kan vi hjälpa dig.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Är du helt säker på att du har fått in alla färgade kablar på rätt ställe och så långt in i RJ-45 kontakten som möjligt innan du nöp fast den?

Clas Ohlsson har en väldigt bra bok som jag fick med gratis om detta. Står allt man ska göra steg för steg

Permalänk
Medlem

köp en nätverkstestare. finns på kjell för typ 200 eller något.
den visar vilka pins som fungerar och vilka som inte gör det så du vet vart du gjort fel

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att se om dem går in hela vägen på skärmade kontakerna men att dem ligger rätt är jag 100 på. Blir nog till att åka till närmaste CO och köpa oskärmade kontakter. Återkommer med närbilder om det inte fungerar efter nästa försök...

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Hur lång är kabeln?
Vilken guide följde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr1mus:

Hur lång är kabeln?
Vilken guide följde du?

Kabeln är ungefär 10 meter lång. Jag är medveten om att man kan köpa färdigbyggda men vi har varit tvungna att borra genom väggar och endast matat själva kabeln då kontakten är för stor. Följde https://www.youtube.com/watch?v=lullzS740wI

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en senast igår, min första. Va inte så svårt men extremt pilligt med att få kablarna i rätt ordning i kontakten, de var snurrade och spretade åt alla håll. Mitt tips är att helt enkelt bara göra om det. Håll de färgade kablarna runt centimetern långa så kommer det nog att gå galant till slut.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Väldigt svårt att se om dem går in hela vägen på skärmade kontakerna men att dem ligger rätt är jag 100 på. Blir nog till att åka till närmaste CO och köpa oskärmade kontakter. Återkommer med närbilder om det inte fungerar efter nästa försök...

Skulle säga att skärmningen inte kommer göra någon skillnad, det ända som händer blir att kontakterna blir i metall.

Viktigast i det här fallet är nog att se till att färgordningen stämmer i båda ändarna och att krimpningen har blivit bra.

Permalänk
Medlem

Har nu gjort en annan kabel med oskärrmad kontakt och får nu ett fel i form av att datorn inte kan identifiera nätverket. Testade med en annan kabel och det funkar. Kan jag ha lyckats få några ledare att fungera men inte alla?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk

ja, det är väldigt vanligt att det är någon kabel som är lite för kort och därför inte funkar, det har tipsats om nätverkstestare tidigare i tråden. Detta skulle jag verkligen rekommendera att du införskaffar alternativt lånar av någon.

Permalänk
Medlem

Ta några bilder på kontakterna så man ser kabel ordningen och lägg upp så ska vi nog kunna se så att allt är rätt, spontant känns det ju som att nån ledare antingen ligger fel eller har dålig kontakt, du klämmer bara stiften 1 gång va och inte flera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Har nu gjort en annan kabel med oskärrmad kontakt och får nu ett fel i form av att datorn inte kan identifiera nätverket. Testade med en annan kabel och det funkar. Kan jag ha lyckats få några ledare att fungera men inte alla?

Ja.

Om färgerna sitter såhär

så är några ledare inte i kontakt som de ska.

I övrigt kan jag rekommendera att sätta ett uttag på vardera sida av väggen istället då dessa är typ omöjliga att misslyckas med.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Har nu gjort en annan kabel med oskärrmad kontakt och får nu ett fel i form av att datorn inte kan identifiera nätverket. Testade med en annan kabel och det funkar. Kan jag ha lyckats få några ledare att fungera men inte alla?

är svårt att lyckas och bästa sättet är en kabeltestare då man får reda på vilket par som inte fungerar

tog nog 3-4 försök innan jag lyckades första gången och är ett pilligt jobb men övning ger färdighet

annars köp en färdig kabel i önskad längd och klipp ena änden dra den genom de väggar du vill och kläm dit en ny kontakt då har du halverat vad som kan fela

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Hjälpsam

Mycket trevlig guide hos Kjell.

Om det skall vara en rak kabel eller om det skall vara en korsad kabel får du fundera på också beroende på hur den skall kopplas.
http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/ka...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Gjorde om ena kontakten som såg ut att ha kopparledaren en bit in i kabeln och nu fungerar det!!! Kan säga såhär långt att en kabeltestare kommer införskaffas. Tack för all hjälp! Nu ska jag ge mig på att tillverka en kabel till...

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

CAT6 RJ45 är inte riktigt samma som CAT5 RJ45 pga större ytterdiameter, det går å få ihop med CAT5 kontakt, men blir jävligt mycket svårare att få rätt.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

Det är fullt normalt att man svär de första 50 kontakterna man klämmer.

Du har egentligen ingen anledning att köra skärmat, Cat5e klarar 1 Gbps.

Vilken ordning tåtarna sitter i har ingen betydelse, så länge de är i exakt samma ordning på bägge sidor. Dock är det som det skrivits tidigare viktigt att alla ledare går i botten.

Sedan kan de har betydelse hur mycket naken tråd man har också, en korrekt kontakt har höljet in i kontakten.

En annan viktig grej är att inte ha kabeln i nätverksporten på ena sidan när du klämmer den andra, då kan man kortsluta porten den sitter i. Jag slog ut en mindre stads ISDN-nät på det viset på den gamla goda tiden...

Visa signatur

MVH
Anders Hansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweanders:

Vilken ordning tåtarna sitter i har ingen betydelse, så länge de är i exakt samma ordning på bägge sidor.

Antar att du menar att det fungerar bra att växla paren. Du kan ju inte bara blanda precis hur som helst. Det finns ju en anledning varför de är tvinnade par.
Sen är det onödigt att gå ifrån standard.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem