Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För det går ju inte med mekaniska?! Om man har en SSD som man kör Windows på och mekansika för lagring (då lagringsdiskar ändå inte är i behov utav hastigheten), på vilket sätt måste du röra de mekaniska vid en ominstallation då?

Absolut inte, principen är ju exakt densamma, oberoende av vilken typ av disk man använder. Kanske skulle förklarat/sagt att det är så jag använder 128Gb disken

Permalänk

ur ett säkerhetsperspektiv , nej. Du kan aldrig radera information från en ssd.. nästa ägare av datorn kommer få tillgång till kreditkortsuppgifter, lösenord osv.. Går ganska bra med en mekanisk hårddisk, genom att skriva över hela skivan med bc-wipe eller liknande.. om den inte är beslagtagen av säpo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

ur ett säkerhetsperspektiv , nej. Du kan aldrig radera information från en ssd.. nästa ägare av datorn kommer få tillgång till kreditkortsuppgifter, lösenord osv.. Går ganska bra med en mekanisk hårddisk, genom att skriva över hela skivan med bc-wipe eller liknande.. om den inte är beslagtagen av säpo.

Uppenbarligen har du ingen aning hur SSD fungerar.

Snarare är det tvärt om, en SSD är flertalet gånger säkrare och enormt enkel att säkert tömma. Både HDD och SSD idag har inbyggd secure erase funktion som tömmer allt, men saken med SSD är att bara trim kommandot tömmer all gammal data också, något som normalt aldrig sker på en HDD, där det istället ligger kvar tills du skriver över det.

Mao, testa du på en SSD att skriva en massa data, sen ta bort det och skicka trim kommando. Liten stund senare kommer du endast läsa 0 i allt du läser, för allt är borta. Detta är en del av SSDn Garbage Collection rutin, som vidhåller prestanda och håller Write Amplification nere.
Läs något test på en SSD, där de verifierar att trim fungerar, tex detta test. De skriver data till enheten, skickar trim kommando för den data de har skrivit, och disken returnerar 0x00. Finns inget att rädda, eller rensa, och detta sker bara du tar bort något normalt i ett OS som har TRIM stöd på en SSD som har TRIM stöd. Lägg till hårdvarukryptering på detta och du har typ ingen chans att rädda det om du inte har utrustning för miljoner.

Sen att många SSDer har fullt stöd för kryptering av hela enheten, i hårdvara och utan prestanda förlust, vilket gör det enormt svårt att få tag i din gamla data, även om datorn blir stulen. Så även om du inte "hinner" tömma den, så är det ändå extremt svårt att komma åt data.

Sen kan du mer rätt mjukvara ibland tom hitta gammal info på en HDD som har blivit överskriven, dock är detta svårare och svårare desto tätare spår och data ligger, så det är nog idag inte möjligt utan labbutrustning, men det går, tekniskt sett, och jag har själv lyckats på äldre HDD.

Frågar du räddningsföretagen så är det snarare så att de har svårt att ens rädda info från SSDer pga det är i en enda röra (utspritt), svårläst och TRIM har ofta rensat mycket. HDD kan de enkelt rädda saker från...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Uppenbarligen har du ingen aning hur SSD fungerar.

Snarare är det tvärt om, en SSD är flertalet gånger säkrare och enormt enkel att säkert tömma. Både HDD och SSD idag har inbyggd secure erase funktion som tömmer allt, men saken med SSD är att bara trim kommandot tömmer all gammal data också, något som normalt aldrig sker på en HDD, där det istället ligger kvar tills du skriver över det.

Mao, testa du på en SSD att skriva en massa data, sen ta bort det och skicka trim kommando. Liten stund senare kommer du endast läsa 0 i allt du läser, för allt är borta. Detta är en del av SSDn Garbage Collection rutin, som vidhåller prestanda och håller Write Amplification nere.
Läs något test på en SSD, där de verifierar att trim fungerar, tex detta test. De skriver data till enheten, skickar trim kommando för den data de har skrivit, och disken returnerar 0x00. Finns inget att rädda, eller rensa, och detta sker bara du tar bort något normalt i ett OS som har TRIM stöd på en SSD som har TRIM stöd. Lägg till hårdvarukryptering på detta och du har typ ingen chans att rädda det om du inte har utrustning för miljoner.

Sen att många SSDer har fullt stöd för kryptering av hela enheten, i hårdvara och utan prestanda förlust, vilket gör det enormt svårt att få tag i din gamla data, även om datorn blir stulen. Så även om du inte "hinner" tömma den, så är det ändå extremt svårt att komma åt data.

Sen kan du mer rätt mjukvara ibland tom hitta gammal info på en HDD som har blivit överskriven, dock är detta svårare och svårare desto tätare spår och data ligger, så det är nog idag inte möjligt utan labbutrustning, men det går, tekniskt sett, och jag har själv lyckats på äldre HDD.

Frågar du räddningsföretagen så är det snarare så att de har svårt att ens rädda info från SSDer pga det är i en enda röra (utspritt), svårläst och TRIM har ofta rensat mycket. HDD kan de enkelt rädda saker från...

Precis, räddningsföretagen har det riktigt svårt att få ut vettig info ur SSD (även omöjligt i vissa fall). HDD finns den en chans , men inte på SSD än så länge.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Precis, räddningsföretagen har det riktigt svårt att få ut vettig info ur SSD (även omöjligt i vissa fall). HDD finns den en chans , men inte på SSD än så länge.

Vilket gör backup ytterst viktigt. Också en orsak till att SSD inte är nödvändigt. Bättre prestanda får man genom att investera i mera RAM och använda en RAM-disk för data, som behöver laddas snabbt. Sluta sätta datorn i stand-by så behöver du inte boota om dagligen. Vilolägets strömförbrukning är inte nämnvärt större än stand-by.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

ÄH...skit i alla dessa så jävla "duktiga" förståsigpåare...köp dig en SSD om inte du redan har en.
Livet är för kort för vara utan !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Sluta sätta datorn i stand-by så behöver du inte boota om dagligen. Vilolägets strömförbrukning är inte nämnvärt större än stand-by.

Varför behöver man boota om datorn oftare om man använder stand-by läget?????

Permalänk
Skrivet av fagerja:

Vilket gör backup ytterst viktigt. Också en orsak till att SSD inte är nödvändigt. Bättre prestanda får man genom att investera i mera RAM och använda en RAM-disk för data, som behöver laddas snabbt. Sluta sätta datorn i stand-by så behöver du inte boota om dagligen. Vilolägets strömförbrukning är inte nämnvärt större än stand-by.

Vadå inte nödvändig? bara för man inte kan lagra backup på den?

SSD för sitt område är den grym, HDD har sin eget område den briljerar på.

Sen jag satte i SSD har jag dels sluppit vänta 1,5 minut mist vid uppstart och saker startar direkt inte 10/20 sek senare i bästa fall.

Tal om boot, så ska windows starta tar runt 1,5 minut och sen programmen på det. Så 2/3 minuter innan webbläsaren ens startar var vardag för mig förr med HDD, nu 30 sek och är redan i webbläsaren eller spelet.

Är jag borta från datorn längre stunder åker den av, aldrig viloläge (påslagen i onödan eller helt avstängd).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Precis, räddningsföretagen har det riktigt svårt att få ut vettig info ur SSD (även omöjligt i vissa fall). HDD finns den en chans , men inte på SSD än så länge.

Det som konstaterats är att HDD har större chans att räddas om du gör bort dig som en idiot och inte har backup... kanon. Så istället för att satsa lite pengar på extra diskar och ha backup, så ska du pröjsa förmögenhet för att HDD är säkrare att rädda?

Och ni som tycker att SSD är dyrt per GB data, hur dyrt är det att räkna med räddningsföretag per GB data???

Ha SSD för drift, då det är det snabbaste och ändå säkraste för normalt drift du kan få, samt ha backup på HDD så har du bästa av båda världarna, även när du tappar datorn.

@Broken-arrow Detta trodde jag du ansåg redan, men jag kanske har missförstått ditt svar?

Skrivet av fagerja:

Vilket gör backup ytterst viktigt. Också en orsak till att SSD inte är nödvändigt. Bättre prestanda får man genom att investera i mera RAM och använda en RAM-disk för data, som behöver laddas snabbt. Sluta sätta datorn i stand-by så behöver du inte boota om dagligen. Vilolägets strömförbrukning är inte nämnvärt större än stand-by.

Say what?
Så du säger först att backup är viktigt. Sen att SSD är inte nödvändigt, för att (?) du äskar att skicka in din HDD till räddningsföretagen? Och du föreslår RAM-disk... Säg mig, hur mycket data från ram minnen har data företagen räddat tro?

Du toppar du hela skiten med att man ska lagra data i RAM, som är den mest flyktigaste sättet att lagra något i. Inte nog med att du lär enkelt få bit fel efter en tid, du är sårbar för ojämnt PSU, spänningsfall/strömavbrott, defekta program och mer sårbar för ev minnesläckor och buggar när OS och mjukvara har varit igång i många dygn på konsument hårdvara som har 0 säkerhet mot fel. "Genialiskt".

Tror detta var den absolut dummaste kommentaren för datasäkerhet jag någonsin sett.

Permalänk

Minns första gången jag köpte min SSD, det var den mest underbara och härligaste känslan att laddningstider i spel i princip försvann mer eller mindre.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Föga förvånande kanske att jag upplevde bytet från min laptops 5400RPM hdd till SSD som ett större lyft än mina raidade WD Caviar Blacks -> SSD

Nog är det trevligt med SSD. Men vid en stram budget skulle jag nog övervägt att gå med en hårddisk modell piggare istället.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte nog med att du lär enkelt få bit fel efter en tid, du är sårbar för ojämnt PSU, spänningsfall/strömavbrott, defekta program och mer sårbar för ev minnesläckor och buggar när OS och mjukvara har varit igång i många dygn på konsument hårdvara som har 0 säkerhet mot fel. "Genialiskt".

Fast han kan ju välja en workstationplattform, som inte blir speciellt mycket dyrare än konsumentplattformen, och köra ECC minnen.

Fast det är klart. ett stop-error, och alla data man har i ram-disken är borta...
Gigabyte hade en halvkul mellan-lösning. Batteribackup, RAM minnen, och ett kort att koppla ihop skiten på, och ge det ett sATA interface. Det skulle bara haft ECC stöd, och jobbat mot PCI-E bussen i stället. Men tekniken vidareutvecklades inte. Så vida man inte vill kalla SSD'erna för vidareutvecklingen.
Och som med SSD, så vore det helt hopplöst att återskapa data från en sådan lösning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hjälpsam

Tillhör de som anser att SSD är en trevlig sak att ha men absolut inget måste.
Det var onekligen extra trevligt att ha en SSD nyligen, i samband med en stor uppdatering av Windows 10, som närmast kan liknas vid en ominstallation.
Även om det långt i från var någon kvick historia, gladdes jag verkligen åt min SSD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det som konstaterats är att HDD har större chans att räddas om du gör bort dig som en idiot och inte har backup... kanon. Så istället för att satsa lite pengar på extra diskar och ha backup, så ska du pröjsa förmögenhet för att HDD är säkrare att rädda?

Och ni som tycker att SSD är dyrt per GB data, hur dyrt är det att räkna med räddningsföretag per GB data???

Ha SSD för drift, då det är det snabbaste och ändå säkraste för normalt drift du kan få, samt ha backup på HDD så har du bästa av båda världarna, även när du tappar datorn.

@Broken-arrow Detta trodde jag du ansåg redan, men jag kanske har missförstått ditt svar?

Say what?
Så du säger först att backup är viktigt. Sen att SSD är inte nödvändigt, för att (?) du äskar att skicka in din HDD till räddningsföretagen? Och du föreslår RAM-disk... Säg mig, hur mycket data från ram minnen har data företagen räddat tro?

Du toppar du hela skiten med att man ska lagra data i RAM, som är den mest flyktigaste sättet att lagra något i. Inte nog med att du lär enkelt få bit fel efter en tid, du är sårbar för ojämnt PSU, spänningsfall/strömavbrott, defekta program och mer sårbar för ev minnesläckor och buggar när OS och mjukvara har varit igång i många dygn på konsument hårdvara som har 0 säkerhet mot fel. "Genialiskt".

Tror detta var den absolut dummaste kommentaren för datasäkerhet jag någonsin sett.

Du har inte förstått. Allt du lagrar i RAM skall naturligtvis även lagras på mera beständigt mediia. Det du lagrar på RAM-disk är OS och mest använda program. Du har helt rätt i att RAM är det mest flyktiga mediia och just därför är det viktigt att du även har det datat på något annat media.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför behöver man boota om datorn oftare om man använder stand-by läget?????

Du måste boota varje gång du startar datorn från stand.by-läget. Stand-by-läget är det läge datorn går i in när du stänger av datorn med knappen på fronten (stationära).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vadå inte nödvändig? bara för man inte kan lagra backup på den?

SSD för sitt område är den grym, HDD har sin eget område den briljerar på.

Sen jag satte i SSD har jag dels sluppit vänta 1,5 minut mist vid uppstart och saker startar direkt inte 10/20 sek senare i bästa fall.

Tal om boot, så ska windows starta tar runt 1,5 minut och sen programmen på det. Så 2/3 minuter innan webbläsaren ens startar var vardag för mig förr med HDD, nu 30 sek och är redan i webbläsaren eller spelet.

Är jag borta från datorn längre stunder åker den av, aldrig viloläge (påslagen i onödan eller helt avstängd).

Kopplar du ur datorn från el-nätet eller använder du den strömbrytare som eventuellt finns på nätaggregatet? Om inte så är datorn i stand-by-läge.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Du måste boota varje gång du startar datorn från stand.by-läget. Stand-by-läget är det läge datorn går i in när du stänger av datorn med knappen på fronten (stationära).

Nja. Vad som händer när du trycker p åknappen på fronten går att ställa i.

Om du måste boota från standby så är nåt galet. Om du måste boota datorn så ha den varit avstängd. Inte i standby

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Nja. Vad som händer när du trycker p åknappen på fronten går att ställa i.

Om du måste boota från standby så är nåt galet. Om du måste boota datorn så ha den varit avstängd. Inte i standby

Standby i det här fallet betyder att man inte brutit spänningen till datorn helt. Alltså, man har inte slagit ifrån brytaren på nätaggregatet. Dock är datorn helt avstängd.

Du tänker nog på vänteläge, då datorn fortfarande håller datan i RAM-minnet. Eller viloläge, där datan sparats ned till HDD:n. Då behövs ingen "vanlig boot"

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa hela tråden för att se om någon redan har sagt detta, men jag såg en person som hävdade att SSD inte är ett måste för spel:

Min vän kunde inte spela Diablo 3 utan att spelet då och då fick korta frysningar, detta försvann helt när han bytte till en SSD. Men så klart finns möjligheten att hans mekaniska hårddisk inte presterade som den skulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av fagerja:

Kopplar du ur datorn från el-nätet eller använder du den strömbrytare som eventuellt finns på nätaggregatet? Om inte så är datorn i stand-by-läge.

Ja kör inte win 8 eller 10 så datorn är helt avstängd.

Bootar lika fort, att dra ur strömmen från vägen gör ingen skillnad.

Energisparläge kör jag sällan.

SSD för mig ger enormt mycket, mer än boottid, måste flytta starcraft 2 från hdd, är brutalt slö som det är nu.

Har aldrig haft bra erfarenheter av hdd, mina diskar har varit riktigt slöa, tar enorm tid att boota och öppnar man två program samtidigt så står Windows bara och tuggar bra länge. Nej aldrig hdd igen som OS disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Du har inte förstått. Allt du lagrar i RAM skall naturligtvis även lagras på mera beständigt mediia. Det du lagrar på RAM-disk är OS och mest använda program. Du har helt rätt i att RAM är det mest flyktiga mediia och just därför är det viktigt att du även har det datat på något annat media.

Så... inte nog med att jag ska betala dyra pengar per GB för att köpa 64GB ECC RAM (så du är skyddad mot allt, och har plats till allt du ska "lagra" i RAM, jag ska sen dessutom ha disk som ska läsa in detta, vilket bara i sekventiellt bästa fall på en HDD lär ta minst 1 minut, och i verkligheten troligen närmare 5-10 då det ofta är mer random läsning.

Sen måste du dessutom "spara" detta på ett icke flyktigt media i åter igen X antal minuter när du ska stänga av.

SSD + 8/16GB RAM och du har allt du någonsin behöver, till billigare pris. Förstår inte hur mer RAM som kostar bra mycket mer per GB än SSD gör, är en bättre lösning istället för att bara skaffa lagom med RAM och en SSD.

Tex: 64GB DDR3 RAM (inte ens ECC) kostar närmare 3500kr.
För det priset får du 16GB RAM för 800kr och en 500GB SSD för 1500kr och har 1200kr över till annat. Alt 8GB RAM RAM för 400kr och en 1TB SSD för 3000kr för typ samma pris.

Finns ingen som helst nytta med att köpa en sabla massa RAM om du inte direkt måste video editera. Och du måste du ändå handla en HDD till det, som jag inte ens räknat med i priset ovan. Gör du det så lär du kunna få ihop en 1TB SSD och 16GB RAM för samma pengar.

Permalänk
Hjälpsam

@Paddanx: Man skall givetvis ha en jävla massa ram och SSD!
Inte för att jag jobbar på det sättet med min ramddisk, den fungerar enbart som tmp-disk, men i de fall man sparar innehållet på en ramdisk, läser eller skriver man vanligtvis en ISO, det handlar alltså om sekventiell prestanda, men det bör ändå ta nästan 10 sekunder per GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |