Black Friday 2015 – Tips, butiker och erbjudanden

Permalänk

@KRUSSIDULL: Haha ja jag anade att du hade koll eftersom du önskade så litet pris drop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Man får hålla i slantarna den här månaden alltså... Vad hoppas ni få tag i under rean?
Är själv inställd på ett till 980ti och kanske en 4k skärm. Tror iof inte det kommer någon pangdeal på något av just det.

Komplett är det jag hoppas på. Dom sålde ju MSI 980ti för 6400 på en helgrea så dom är ju en aktör som faktiskt har rea på riktigt och inte som inet som har 200kr rabatt på ett 980ti för 8200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Komplett är det jag hoppas på. Dom sålde ju MSI 980ti för 6400 på en helgrea så dom är ju en aktör som faktiskt har rea på riktigt och inte som inet som har 200kr rabatt på ett 980ti för 8200.

Tror du har missat Inet's "sweclockers/swerig helger", skulle vilja påstå att dessa har bland de bättre rabatterna på datorkomponenter. Däremot är de väldigt sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Tror du har missat Inet's "sweclockers/swerig helger", skulle vilja påstå att dessa har bland de bättre rabatterna på datorkomponenter. Däremot är de väldigt sällan.

Det har gått mig förbi ja, kanske då det är så sällan? Brukar ändå kolla prisjakt rätt ofta men vi får hoppas på bra rabatt den 27e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Det har gått mig förbi ja, kanske då det är så sällan? Brukar ändå kolla prisjakt rätt ofta men vi får hoppas på bra rabatt den 27e.

Ja, det rör sig om en handfull gånger per år.

8gb ddr3 har återkommande gått att få för 299kr. Överlag populära produkter som reas ut också, inte skräp.

Håller dock med om att deras vanliga "reor" inte är mycket att hänga i granen, likt de flesta andra nätbutiker.

Japp, vi får hålla kolla på denna tråd också och hoppas det postas en hel del godsaker.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en riktig BF där saker som varit billigare tidigare skall sänkas ännu mer.
T.ex GTX 970 som varit på 2990 flera gånger borde sänkas till 2490 istället. Eller ett 980TI som sänks till nivåer de aldrig varit på 5990:- eller 5490:- beroende på tillverkare.

Det skall vara rea på den normala "rea/superhelg etc).

Annars är det inte en riktig BF i min mening.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Xbox One

Undrar om man kan hitta en XBox One billigt under BF eller man ska vänta till mellandagarna?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 3.6GHz, 16MB | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB VENTUS OC | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | EVGA SuperNOVA G1+ 750W | Noctua NH-D15 | Asus 24" LED VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seimawn:

Undrar om man kan hitta en XBox One billigt under BF eller man ska vänta till mellandagarna?

Man kan hoppas men redan nu är bundlingen ganska billig. Har svårt att se det bli billigare men som BF erbjudande borde det sänkas till 2490:- med minst ett spel.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Avstängd

Skulle inte vilja kalla det black fridag här i Sverige som det är i USA.
Där är det verkligen REA och kaos.
Vad jag minns från förra året var det mest skit som var nedsatt. Hyllvärmare som var nedsatta 20% etc.

Ska det heta black friday ska det vara det också. Tex ett GTX 970 för 1990:- eller en TV till 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Hoppas på en riktig BF där saker som varit billigare tidigare skall sänkas ännu mer.
T.ex GTX 970 som varit på 2990 flera gånger borde sänkas till 2490 istället. Eller ett 980TI som sänks till nivåer de aldrig varit på 5990:- eller 5490:- beroende på tillverkare.

Det skall vara rea på den normala "rea/superhelg etc).

Annars är det inte en riktig BF i min mening.

Webhallen hade Palit 980TI ref. för 5990SEK som jag slog till på

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Avstängd

Acer Aspire ES1-131
Acer ES1-311

50% rabatt på någon av dessa. Ja tack!

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Medlem

Ni kan glömma att butikerna går ut och säljer varor med 20-30% förlust.
Enda chansen till superpriser på komponenter är om tillverkare/distributör gör någon
specialare.

Lätt för exempelvis klädbranschen att sänka 50% när de har 200-300% påslag.

Permalänk
Medlem

Som SUMITOMO säger, deras priser är redan extremt pressade idag, inte lika illa som för några år sedan men fortfarande väldigt låga för att kunna konkurera med de andra. Flera större aktörer har t.ex. gått med förluster vissa år (mer eller mindre) medvetet för att underskära mindre konkurenter sedan fått pengar från sina större moderbolag. När de får tag i billiga partier så sänker de priserna direkt och väntar inte på speciella "rea dagar". 970 kanske finns t.ex. något för 2790:- men är det lägre än så blir jag förvånad, de lite dyrare 390 versionerna kanske sänks några hundra men både tillverkare och försäljare pressar redan priserna.
Det kommer vara rea på vissa TV:er med 4K för att där är marginalerna större osv.

Sedan i USA som folk gärna jämför med så Walmart, Target m.fl. som har de sinnessjuka dealsen, ja de tjänar så mycket på folk iaf då de säljer allt, de kan sälja 100st Sony 4K TV för en dollar eller hur många Samsung som helst för inköpspris utan att det ens märks i deras årsbudget m.m. webhallen kan t.ex inte det.

För att ge lite perspektiv
Webhallen - källa allabolag
Omsättning 2014: 1 253 004 000 SEK (1,25 Miljarder, inte illa pinkat)
Resultat 2014: -332 000 (de gick alltså minus, dock inte mycket och expansioner m.m. men åren innan gick de plus runt 7-9 miljoner SEK)

Walmart - källa googlade Walmart quarter 2015
Omsättning 2:a Kvartalet 2015: 1 043 958 000 000 SEK (just över en biljon när man omvandlar det till SEK)
Resultat 2:a Kvartalet 2015: 32 188 705 000 SEK (alltså en vinst på ~32 miljarder, som förövrigt var sämre än väntat)

Och tänk nu på att för Webhallen var detta ett år, för Walmart ett kvartal, då inser man ganska snabbt att det är omöjligt för Webhallen att ge dessa sinnessjuka deals alla pratar om och är lika besvikna på varje gång. Vi i Sverige köper elektronik ganska billigt redan, anledningen till att vi betalar lika mycket som alla andra är momsen som är mycket högre här än på andra ställen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är också på jakt efter ett 970 (ej ref) för 2500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Ni som är lite mer insatta i Black Friday, brukar det vara mycket rea kläder (tänker på främst Gant, Ralph Lauren, G-star, Sail Racing, Lyle and Scott mfl)? Tror ni man kan hitta nått fynd eller sjunker knappt dessa någonting?

Reor på herrkläder brukar vara rätt torftiga, antingen finns det bara skrikiga kläder som ingen vill ha, eller bara XXL kvar. Antar att du mer är ute efter stapelvaror som säljer ändå, det är ju så klart inte omöjligt att priset sänks lite, men skulle inte räkna med några pangpriser.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Naga:

Det här kommer svida i plånkan...

indeed... :/

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@Crillie90: Så sjukt synd att den är 55 bara, Måste ha minst 60 för att det inte ska se litet ut och då hoppar priset upp till över 30k vilket är helt sinnes.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Hoppas på Xbox One till bra pris.

Visa signatur
Permalänk

Någon här som har erfarenhet av att köpa datorkomponenter på plats i USA under Black Friday? Jag är i USA under Black Friday och tänkte försöka se om man kunde få tag i nåt billigt grafikkort eller cpu då jag ändå är på väg att köpa ny dator.

Finns det några fysiska butiker som faktiskt säljer komponenter över disk?

Visa signatur

Moffelito

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ni kan glömma att butikerna går ut och säljer varor med 20-30% förlust.
Enda chansen till superpriser på komponenter är om tillverkare/distributör gör någon
specialare.

Lätt för exempelvis klädbranschen att sänka 50% när de har 200-300% påslag.

Antagligen helt korrekt.
Förra året vill jag minnas att det var en hel del rage här på swec över hur kasst BF var.

Problemet är ju dock att handlarna skjuter sig själva i foten när dom börjar hypa 1-2 månader innan.
http://cdon.se/black_friday/

Där utlovas det 'galet låga priser' som man ska 'hålla tyst om', allt annat än 25%+ vore ju ett skämt....

Jag har dock nästan aldrig förstått mig på reor. Vill jag ha nått så köper jag det till fullpris. Vill jag göra ett fynd på nått jag egentligen inte behöver så behövs det minst 50%, vilket inte händer..
Har jag inte råd med fullpris får man vänta till priset sjunker.

Så, enda gången en rea slår rätt är ju när nått man ändå tänkt handla råkar reas...

Black Friday är väl tänkt som ett startskott på julhandeln.
Så ok, då kan mitt sista alternativ funka, jag vill köpa julklappar.

Det som dock svenska handlare failade på var ju att dom sitter och väljer ut vissa varor....
Återigen, vad är sannolikheten att det jag behöver reas ut?

Så, kör t ex webhallen 25% rakt av på sortimentet så spenderar jag lätt 10-15kkr oxå blir hela julhandeln avklarad på en dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Antagligen helt korrekt.
Förra året vill jag minnas att det var en hel del rage här på swec över hur kasst BF var.

Problemet är ju dock att handlarna skjuter sig själva i foten när dom börjar hypa 1-2 månader innan.

Där utlovas det 'galet låga priser' som man ska 'hålla tyst om', allt annat än 25%+ vore ju ett skämt....

Jag har dock nästan aldrig förstått mig på reor. Vill jag ha nått så köper jag det till fullpris. Vill jag göra ett fynd på nått jag egentligen inte behöver så behövs det minst 50%, vilket inte händer..

Så, enda gången en rea slår rätt är ju när nått man ändå tänkt handla råkar reas...

Det som dock svenska handlare failade på var ju att dom sitter och väljer ut vissa varor....

Så, kör t ex webhallen 25% rakt av på sortimentet så spenderar jag lätt 10-15kkr oxå blir hela julhandeln avklarad på en dag

En taktik är att man hypar så mycket under lång tid att folk är så laddade att de köper på
impuls vare sig det är billigt eller inte.

Kommer säkert att finnas en del fynd, speciellt på produkter med hög marginal.
Sen om det är sånt man behöver är en annan femma.

Permalänk

@xtQ
Maxgaming (Max fps) har Black Friday rea
http://www.maxgaming.se/black-friday

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Antagligen helt korrekt.

Webhallen skulle gå i konkurs om dom sänkte 25% rakt av på sortimentet. Som någon innan nämnde är det korkat att jämföra Wallmart med svenska butiker.

Permalänk
Medlem

Ska bli trevligt med ännu en black friday, hoppas på en bra deal på ett 980/980ti då mitt 780 inte riktigt pallar med de nya spelen på min 1440p skärm jag köpte på black friday förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Antagligen helt korrekt.

Det var en hel del rage här på swec från folk som hade intalat sig själva/trodde att det skulle vara datorkomponenter med minst 75% rabatt överallt. När så inte blev fallet så stämplade de black friday som värdelöst. Om man däremot lyfte blicken lite och kunde tänka sig köpa film, spel, kläder och lite annan hemelektronik av olika slag så fanns det ganska gott om bra delar förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimstorm:

@xtQ
Maxgaming (Max fps) har Black Friday rea
http://www.maxgaming.se/black-friday

Tack för tipset! Hojta gärna om du snubblar över fler!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Någon som vet om Maxgaming/Inet kommer ta ner priset på gaming stolar eller har gjort tidigare under BF?

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@keyser:
Verkar bli samma visa i år igen, för varenda köprådstråd som kommer upp kommer någon och säger "vänta till black friday, då kommer du kunna köpa 6700k och 980ti sli för 139:- inklusive frakt". Jag kanske är pessimistisk men jag tvivlar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

@Makaveli1:
Svårt att säga, de har inte avslöjat nått ännu
Håller tummarna för de så tjejen får en tidig julklapp