Medieföretaget MTG köper Dreamhack

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Har aldrig varit på DH men tycker det är kul och se matcher oberoende spel och varifrån det sänds. Du verkar inte se turneringar genom media, du har kanske inte familj (den största spelgruppen är 30-40 år, de köper spel till sina barn också) utan har tid och gå på DH. Det kostar pengar att ordna turneringar plus att sända det och nu är det så spel offline/online är numera större ekonomisk angelägenhet än hela musik och filmindustrin. Någon vill göra, kanske bättre, utveckla det, vem vet. Sluta vara egoistisk och se med allas ögon, du själv verkar inte göra något åt det, som en armstols expert.

*). SVT var först i vårlden med att sända matcher från England(tipsextra) se hur det har utvecklats idag , det kostar men du kan se fotboll från hela världen dygnet runt 24/7. Fotboll är nu världens 5e största idustri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Dreamhack har drivits som ett företag i flera år, en "folkrörelse" som drar över 100 miljoner kronor är ingen folkrörelse längre.
Sen om de mot all förmodan har dåligt samvete så kan en kvarts miljards tjock huvudkudde natta bort de flesta dåliga samveten

Skulle precis säga samma sak.
Personligen kan jag inte heller se varför MTG´s ägande skulle vara en katastrof.
Dom har tagit VÄL hand om sina företag hittills.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Skulle precis säga samma sak.
Personligen kan jag inte heller se varför MTG´s ägande skulle vara en katastrof.
Dom har tagit VÄL hand om sina företag hittills.
/Lifooz

Det är redan katastrof.

Dreamhack har redan börjat rensa ut i organisationen (för att vinstmaximera), massiva avhopp i CREW har det också blivit, och fler kommer det troligen bli.

Hur tro MTG att de ska kunna driva Deamhack utan personerna som driver det? Det går inte att rensa ut i organisationen, och på det ha stora avhopp från de i CREW (som hjälpt till gratis) då fallerar hela systemet och blir pankaka.

MTG är kända för att tänka på pengar och åter pengar, inte för att vara framgångsrika / bygga bästa organisationen och behålla folket.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet:

Det är det pengar som styr är bra till. Kinnevik(Stenbeck) började som pappersbruk och är nu Sveriges största mediaföretag genom namnet MTG och gör det bra. De är väldigt innovativa, 1st med gratis tidning Metro(finns i 20-30 länder) och lever än(city håller på att kursa), 1st med svensk reklamtv, lever än (TV4 lever på nåder).Om nu DH är snart en förlust affär så tro mig, det handlar om namnet och det är mediaföretag bra på att utnyttja, för att effektivisera och tjäna pengar och detta kan bli deras språngbräda för något stort(dottern Stenbeck är kvinna som vet, se hur många kvinnor som börjar styra IT-företagen). Tiden som folkrörelse är över, låt kapitalet styra i detta fall, vi har råd. Blanda inte in folkhemmet för ...skull.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

@PowerNet:

Det är det pengar som styr är bra till. Kinnevik(Stenbeck) började som pappersbruk och är nu Sveriges största mediaföretag genom namnet MTG och gör det bra. De är väldigt innovativa, 1st med gratis tidning Metro(finns i 20-30 länder) och lever än(city håller på att kursa), 1st med svensk reklamtv, lever än (TV4 lever på nåder).Om nu DH är snart en förlust affär så tro mig, det handlar om namnet och det är mediaföretag bra på att utnyttja, för att effektivisera och tjäna pengar och detta kan bli deras språngbräda för något stort(dottern Stenbeck är kvinna som vet, se hur många kvinnor som börjar styra IT-företagen). Tiden som folkrörelse är över, låt kapitalet styra i detta fall, vi har råd. Blanda inte in folkhemmet för ...skull.

Kinnevik började som investmentbolag redan 1936, och har sedan dess investerat i en uppsjö olika bolag.

Och Kinnevik har en mindre aktiepost i MTG (20%) vilket gör att de är minoritetsägare totalt sett, dock den enskilt största ägaren.

TV4 går ju inte dåligt direkt heller, så det är inge nåder där.

Låter man endast kapitalet styra så går det åt skogen, finns upprepade exempel som gått åt skogen på grund av att det endast är kapitalet som räknas, inte tekniken eller personerna i sig, eller utveckling/drift.

Och nu när MTG rensar ur i Dreamhack och det är många som hoppar av sedan uppköpet som varit känt länge så kommer tyvärr Dreamhack troligen påverkas under de kommande evenemangen, då de tappat flera i CREW och sparkat resten...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet:

Utan Bonniers hade TV4 varit död. Som tabloid ägare(Bonniers) är de störst men TV4 hade kursat förra året om inte cash injection kommit. Om du nu har så mycket iinfo varför gjorde du inget. Man kan inte ha info utan att ha intresse i marknaden eller du är också armstols expert. Du måste förstå hur pengar funkar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

@PowerNet:

Utan Bonniers hade TV4 varit död. Som tabloid ägare(Bonniers) är de störst men TV4 hade kursat förra året om inte cash injection kommit. Om du nu har så mycket iinfo varför gjorde du inget. Man kan inte ha info utan att ha intresse i marknaden eller du är också armstols expert. Du måste förstå hur pengar funkar.

Inte troligt att de hade varit döda, då TV4 har en rätt god ekonomi över lag.

Varför det inte gjordes något? För att folket på "golvet" inom bolagen normalt inte har något att säga till om, vill ägarna sälja så säljer de, och då är det nytt styre som gäller vilket märks inom Dreamhack med neddragningar och avhopp i CREW.

Vet mycket väl hur pengar funkar, och att köpa upp Dreamhack med dess historiska (lilla vinster) är inte en så ekonomisk bra affär, då det tar närmare 250 år i denna takten innan pengarna kommer igen, men troligen så säljer väl MTG vidare det när de insett att det är en dålig affär (för dålig lönsamhet) eller lägger ner det hela och det startas upp ett nytt Dreamhack av andra.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet:

Wow! Du förstår fortfarande inte hur marknaden fungerar. Du menar att det finns inget att hämta. Du menar att de köper för 250 miljoner för det ramla pengar ut från ett hål fickan och de fick för sig att de pengar som ramla ner på gatan vad skall vi göra köpa ett kexchoklad eller hej...DM är till salu! Say no more! Say no more!

Cash injection har inte med nettointäkter att göra, det är tillgångar eller likviditet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

@PowerNet:

Wow! Du förstår fortfarande inte hur marknaden fungerar. Du menar att det finns inget att hämta. Du menar att de köper för 250 miljoner för det ramla pengar ut från ett hål fickan och de fick för sig att de pengar som ramla ner på gatan vad skall vi göra köpa ett kexchoklad eller hej...DM är till salu! Say no more! Say no more!

Cash injection har inte med nettointäkter att göra, det är tillgångar eller likviditet.

Jo, jag förstår den nog mer än dig.

Köper man upp ett företag så räknar man med att få igen investeringen, antingen via aktieutdelning eller att man efter en del år säljer vidare bolaget mot en högre kostnad än man köpte det för, och då gör en kapitalvinst på investeringen.

Även om Dreamhack skulle gå med lika stor vinst som 2012 (ca 3,3 Miljoner) så skulle det ta närmare 75 år för att få igen investeringen.

Och vad har kexchoklad med Dreamhack att göra? Och vad är "DM" för något företag? Finns inget om "DM" som företag.

Och TV4 har inte tagit emot något av Bonnier, aktiekapitalet är lika stort som det var tidigare, och inga andra inkomster/förändringar direkt. Och TV4 gjorde en rätt OK vinst förra året för den delen med, vilket gör att det är ett lönsamt bolag.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet:

Du är en armstols expert. Om du inte kan läsa mellan raderna så fortsätt lägga tid på en fel skrivning. DH ..nöjd. Du har fortfarande inte svarat på anledningen varför de köper DH. Istället korrigerar du mig för skitsaker och yttrar teknikaliteter utan att föra diskussionen vidare. Så vet du hur marknaden fungerar. För övrigt det du nämner är grundläggande för företag, oavsett hur du riktar ditt företags ägande eller avsikt. Så ännu en gång...förstår du hur marknaden fungerar.

Vet du vad likviditet är? Inte nettointäkter om du förstår det!

Ber om ursäkt för mitt agerande men ibland kan man inte låta bli för okunnighet hos vissa i vissa ämnen är låg. Förlåt!

Permalänk

charmen med dreamhack har gått förlorad.. dom har gått från 90talets inga regler, misär, joltcola och halvnakna booth babes ..

till välordnade former, politisk korrekthet, sura vakter och fokus på esport

och nu finns torrents.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

@PowerNet:

Du är en armstols expert. Om du inte kan läsa mellan raderna så fortsätt lägga tid på en fel skrivning. DH ..nöjd. Du har fortfarande inte svarat på anledningen varför de köper DH. Istället korrigerar du mig för skitsaker och yttrar teknikaliteter utan att föra diskussionen vidare. Så vet du hur marknaden fungerar. För övrigt det du nämner är grundläggande för företag, oavsett hur du riktar ditt företags ägande eller avsikt. Så ännu en gång...förstår du hur marknaden fungerar.

Vet du vad likviditet är? Inte nettointäkter om du förstår det!

Ber om ursäkt för mitt agerande men ibland kan man inte låta bli för okunnighet hos vissa i vissa ämnen är låg. Förlåt!

Nej det är jag inte.

Både Dreamhack och TV4 har en kassalikviditet överstigande 100%, de kan således betala skulderna omgående förutsatt att omsättningstillgångar/anläggningstillgångar kan omsättas (säljas) direkt till rena pengar, alt att de har eget kapital.

Har du låg kunnighet? Varför ger du dig då in i diskussionen?

Och skjuts det till pengar i ett bolag så brukar det finnas med i bokslutet, i antingen som koncernbidrag, eller som ex lån eller liknande från koncernens bolag.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Varför pratar folk om TV4? MTG har inget med TV4 att göra, man sålde sitt sista innehav för mer än ett decennium sen...

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag att det var tråkiga nyheter, sedan tänkte jag till över vad Dreamhack är idag i stället för att referera till DH för 15 år sedan, och plötsligt kunde jag inte bry mig mycket mindre. Rotmorfemet 'hack' hör verkligen inte hemma längre i namnet. Ett mer rättvisande namn hade väl snarare varit "Gaming Con" eller dylikt. Intet ont om e-sport, men det är inte min kopp te. Förhoppningsvis kan det här innebära ett uppsving för de som gör det dock, men för egen del är DH dött sedan många år tillbaka.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

@Crazy Ferret: Dom kör ju faktiskt ett Dreamhackathon som kanske är mer din smak? Jag var där i somras o det var kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neteyes:

@Crazy Ferret: Dom kör ju faktiskt ett Dreamhackathon som kanske är mer din smak? Jag var där i somras o det var kul.

Hm, ja det var ju lite mer intressant måste tillstås (hade inte hört talas om det, tack för tipset!) även om jag trivdes rätt bra med blandningen av allt som hade med datorteknik att göra som var fallet åren kring flytten till Elmia. Men ja, allt har väl sin tid, och handen på hjärtat vet i tusan om jag skulle palla med ett helt DH längre ens om det vore "perfekt". #gammalochstel

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Storföretagen köper ju upp PRECIS allting som håller på o bli riktigt stort! Känns som att framtiden blir den där dystopiska versionen som diverse sci-fi filmer har....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]