Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Gick bara efter vad TS skrev om skatt på 33% man kan givetvis betala in rätt skatte nivå för där du bor, men då får du heller inte tillbaka pengar på skatten senare

Jag investerade pengar på 90-talet och ökade min investering runt 90% på en 7-års period. Så var väl runt 12-14% ökning per år. Jag fick iofs hjälp av min gudfar som jobbar inom bank och investerings världen.

Att få 12-14% per år på 90-talet var knappast någonting märkvärdigt, snarare helt normalt/strax under en helt vanlig marknadsportfölj (Avanza Zero och liknande) beroende på om du menar realavkastning eller inte. En marknadsportfölj är annars en bra start för att bygga kapital, alldeles för många har sparpengarna på konton med låg eller t.o.m. negativ realavkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hezt:

Ett vanligt 7-16 jobb blir du aldrig rik på varesig du jobbar i Sverige eller utomlands.

Min kusin flytta till Kiruna när de skrek efter folk eftersom de flyttade staden, han tjänade runt 60k i månaden med att köra lastbil och hans boende var i stort sett gratis. Han köpte rätt så fort en ny bil, impuls köpte en scooter för typ 40k osv. Det beror helt på vad en person anser vad "bli rik" är, det behöver inte betyda 20 Miljoner på bank kontot.

Skrivet av Kakann:

Att få 12-14% per år på 90-talet var knappast någonting märkvärdigt, snarare helt normalt/strax under en helt vanlig marknadsportfölj (Avanza Zero och liknande) beroende på om du menar realavkastning eller inte. En marknadsportfölj är annars en bra start för att bygga kapital, alldeles för många har sparpengarna på konton med låg eller t.o.m. negativ realavkastning.

Menade det inte som något märkvärdigt, bara att på lång sikt så kan du dubbla pengarna som du investerade, och var det jag menade, att jag dubblade min investering på 7 år och då är det rätt så låg risk. Det enda problemet är väl kanske att unga personer i 20 års åldern är de som slösar och vill köpa prylar där du har andra prioriteringar när du blir äldre.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom alla sidor här i tråden men ..

Ska du tjäna bra krävs det nästan alltid en gedigen utbildning, vare sig det är ingenjör, läkare eller någonting annat ..

Såvida du inte är extremt duktig på något annat, t.ex du är en Markus Persson och kommer på Minecraft eller Mark Zuckerberg och är en stjärna på programmering med en lysande idé. Nu går jag kanske i överdrift med mina exempel, men det gäller fortfarande att du har något av det där "lilla extra" eller något unikt för att kunna lyckas bra utan utbildning. Sen kan man ju förstås komma långt på att vara väldigt driftig.

Det är iallafall vad jag tror.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Menade det inte som något märkvärdigt, bara att på lång sikt så kan du dubbla pengarna som du investerade, och var det jag menade, att jag dubblade min investering på 7 år och då är det rätt så låg risk. Det enda problemet är väl kanske att unga personer i 20 års åldern är de som slösar och vill köpa prylar där du har andra prioriteringar när du blir äldre.

Då är jag med. Många fler borde ha sina sparpengar i indexfonder istället för på bankkonton med låg eller obefintlig ränta. Det är dyrt att inte ha vettig avkastning på sina pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

@Friterad:

@andra94:

"Is it that we collectively thought Steve Jobs was a great man, even when we knew he made billions off the backs of children?
Or maybe it's that it feels like all our heroes are counterfeit?
The world itself just one big hoax, spamming each other with our burning commentary bullshit, masquerading this insight; our social media faking this intimacy.
Or is it that we voted for this? Not with our rigged elections, but with our things, our property, our money.

I'm not saying anything new, we all know why we do this, not because Hunger Games books makes us happy, but because we want to be sedated. Because it's painful not to pretend, because we're cowards. F*ck society."

det är mitt svar till er ifall ni inte förstod vad jag försökte förmedla. We live in a world of fake heroes. Snart kommer världen behöva en revolution, i både kropp och själ. vi måste sluta tänka med egot och tänka vad som är bäst för oss som mänsklighet... men men, kolla klart på eran efterlyst i er sköna soffa.. Jag boykottar tv, radio, massmedia då de oftast pratar strunt, och jag hejar heller inte på nån dum fotboll. Lever ett fylligt liv utan fb messenger eller instagram eller twitter. När ni alla kopplat bort er från dessa struntsaker kommer era ögon att öppnas. än så länge ser jag bara bekväma människor som inte vågar gå emot Status Quon

Ser inte Jobs som en hjälte. Men han satt knappast på arslet och fick pengar att rulla in utan han jobbade.

Permalänk
Medlem

Jag har en lillebror i 40-års åldern som är superintresserad av retrogrejer, gamla möbler, samlarprylar och liknande. Tydligen verkar det som om vissa av dom här sakerna är värda helt galet mycket och bara man är påläst utav attan och intresserad (han pluggar enormt mycket och sveper nätet efter information) så går det att göra sådana där klipp relativt enkelt.

Det gäller bara att veta en hel del (precis som med aktier, odds, konst osv) - du kommer inte undan att antingen plugga eller öva (tänk hantverk, göra handsmidda knivar eller liknande) enormt mycket. Oftast behöver man dessutom vara lite halvt fenomenal rent socialt för att få till det där sista som ger casch. Samt att låta det ta tid, man får helt enkelt inse att man behöver lägga massor med tid på det där för att det ska börja ge något.

Förslagsvis, bestäm dig för något... exempelvis aktier, konst, smide, reparera veteranbilar, odds osv - se till att det är något du är mycket intresserad av. Avsätt flera år av att gradvis öka din kompetens så att du kan göra förtjänst av det. På plussidan, du gör något du är intresserad av och därmed antagligen tycker du det är värt tiden du lägger på det.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Gtoxed:

@Friterad:

@andra94:

"Is it that we collectively thought Steve Jobs was a great man, even when we knew he made billions off the backs of children?
The world itself just one big hoax, spamming each other with our burning commentary bullshit, masquerading this insight; our social media faking this intimacy.
Or is it that we voted for this? Not with our rigged elections, but with our things, our property, our money.

I'm not saying anything new, we all know why we do this, not because Hunger Games books makes us happy, but because we want to be sedated. Because it's painful not to pretend, because we're cowards. F*ck society."

det är mitt svar till er ifall ni inte förstod vad jag försökte förmedla. We live in a world of fake heroes. Snart kommer världen behöva en revolution, i både kropp och själ. vi måste sluta tänka med egot och tänka vad som är bäst för oss som mänsklighet... men men, kolla klart på eran efterlyst i er sköna soffa.. Jag boykottar tv, radio, massmedia då de oftast pratar strunt, och jag hejar heller inte på nån dum fotboll. Lever ett fylligt liv utan fb messenger eller instagram eller twitter. När ni alla kopplat bort er från dessa struntsaker kommer era ögon att öppnas. än så länge ser jag bara bekväma människor som inte vågar gå emot Status Quon

Nu förstår jag exakt varför du är arbetslös...

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Nu förstår jag exakt varför du är arbetslös...

Haha, nej! Det är bara han som ser världen på ett öppet och objektivt sett. Vi andra är får som rättar oss i leden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Då är jag med. Många fler borde ha sina sparpengar i indexfonder istället för på bankkonton med låg eller obefintlig ränta. Det är dyrt att inte ha vettig avkastning på sina pengar!

Jepp trots raset i förra månaden så har OMXS30 dvs index på 30 mest omsatta företagen på stockholmsbörsen ökat med 35% på 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

@Friterad:

@andra94:

Sanningen??
Lägg av med gräset och sluta titta på zeitgeist.

Jag tycker att det är pinsamt att läsa hur folk med elektronik för tiotusentals kronor och flera utbildningar i ryggen gnäller om att livet skulle vara svårt.

"Konspirationen" som lägger krokben för dig i ditt liv är du själv och dina egna dåliga beslut.
Kavla upp ärmarna och skärp dig!

Permalänk
Medlem

Bli rik på börsen är väl ändå relativt "realistiskt" utan att överanstränga dig etc. Går lätt att hantera ett vanligt jobb samt läsa på om aktier vid sidan av.

Sedan gäller det såklart att sätta upp regler. Vill du bli rik om 20-30 år? Då gäller det att hitta en portfölj med stadig tillväxt och bra utdelning och ett månadssparande där du bara pumpar in pengar..

Vill du bli rik om 3-5 år, kanske dubbla kapitalet eller tredubbla då gäller det att öka risken och därmed även en större dos ren tur spelar roll. Göra korta affärer där du sätter upp regler för hur mycket du har att förlora innan du säljer innehavet, samma sak på uppsidan... Jag lyckas dra in ett par tusenlappar i månaden via korta positioner. Nästa månad investerar jag samma belopp + dem extra tusenlapparna och på det sättet bygger jag upp ett enklare kapital.. Sedan är jag medveten om att det när som helst vänder och jag ligger minus tusenlappar.

Slutgiltiga är iaf att jag ligger plus på en del korta affärer

Permalänk

Gäller väl att välja rätt karriär, samt att bo i rätt land. Vet att tex webbutvecklare i USA kan tjäna uppåt 70k i månaden. Krävs heller inte direkt hög utbildning. Sen handlar det mycket om hur driven man är på att bli framgångsrik, om man verkligen vill lyckas så får man väl fokusera på det istället för att festa varje helg osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Min kusin flytta till Kiruna när de skrek efter folk eftersom de flyttade staden, han tjänade runt 60k i månaden med att köra lastbil och hans boende var i stort sett gratis. Han köpte rätt så fort en ny bil, impuls köpte en scooter för typ 40k osv. Det beror helt på vad en person anser vad "bli rik" är, det behöver inte betyda 20 Miljoner på bank kontot.

Fast......nu skrev han ju bokstavligen 100 miljoner+. Tar ganska lång tid att spara ihop till det även om du så tjänar 100k/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hezt:

Fast......nu skrev han ju bokstavligen 100 miljoner+. Tar ganska lång tid att spara ihop till det även om du så tjänar 100k/månad.

Du måste ha läst fel...

Skrivet av Andrezz:

Kunna glida runt och veta att jag har pengar att leva på även om jag slösar. Nu menar jag inte en sån som har oändligt med pengar, superrik 100 miljoner +, som kan göra vad som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du måste ha läst fel...

Helt rätt, läst fel hela tiden..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Intressant tråd, har fått mig att fundera lite över aktier mm, är just nu student så jag har all tid i världen, låga utgifter och ett startkapital på ca 20-30k som jag gärna ser växer. inte mycket pengar så men mycket pengar när man är student någon som har tips på var jag kan läsa och lära mig om aktier mm? har ingen erfarenhet av det så gärna en guide för "dummies". Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av itkoll:

Man blir ej rik av att jobba``

Säg det till Ingvar Kamprad eller Bill Gates

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Säg det till Ingvar Kamprad eller Bill Gates

Ja, de håller nog med. Båda två driver varsin internationell gigant. Sina pengar har de knappast fått från inkomst av tjänst.

Permalänk
Inaktiv

spela poker, kan du lite matematik och vet hur man spelar säkert men sakta så kan du tjäna rätt så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

spela poker, kan du lite matematik och vet hur man spelar säkert men sakta så kan du tjäna rätt så bra

2008 kanske, inte 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag vet att de flesta tjänar rätt bra "fickpengar" genom ODDS o så..
Är du en fotbolls fanatiker, så har du rätt mycket pengar där..

Har själv en kollega på jobbet som oddar runt 200 i veckan och kommer oftast ut med vinst.. någon gång förlorar han men han vinner också mer då.. Hans normala vinst är väl 2-3k.. för 200kr odds..

Kanske inte mkt men där har han iaf extra "lön"..

Bästa sättet att få en liten förmågenhet genom att spela är att börja med en stor förmögenhet.

Många som spelar säger att de går plus men snarare är det så att den absoluta massan blir fattig på spel.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Jobbade i japan ett tag som en host (kvinnor som hyr en pojkvän (ingen prostitution)). Fick ca 7m yen i månaden och massa saker vid sidan om också. Det är inte så svårt att få tag på pengar om det är det enda du tänker på.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@AppendixSE: Skulle väl inte säga att fotbolls odds är något vidare sätt att tjäna pengar, men genom nätpoker kan du dryga ut kassan ordentligt. Det kräver dock att du lägger tid på det och lär dig spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Jobbade i japan ett tag som en host (kvinnor som hyr en pojkvän (ingen prostitution)). Fick ca 7m yen i månaden och massa saker vid sidan om också. Det är inte så svårt att få tag på pengar om det är det enda du tänker på.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte en 500k svenska kronor?

Permalänk
Medlem

Som flera tidigare har skrivit blir väldigt få rika på att arbeta.
Rikedom finns ofta hos dem som förvaltar företag, fastigheter eller värdepapper. Pengarna jobbar åt dem, ist. för att du skall jobba för pengarna.

Mitt tips är att arbeta ihop en klumpsumma som du kan investera i värdepapper, om inte det är aktuellt försöker jag iaf. på sikt förvärva en bostadsfastighet och förvalta den, sedan bara fortsätta.

Dock har jag inga ambitioner att vara rik, skulle bara vara extremt trevligt att leva på passiva inkomster vid 40/45 års ålder och ägna tid till familj och vänner, och bara jobba typ 20-30% för att få någon form utav stimulans.

Jag är 24 år, så har 15 år att nå mitt mål.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Rätta mig om jag har fel, men är det inte en 500k svenska kronor?

jopp det stämmer

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

I ditt fall är det bara att råna en bank så har du så det räcker ett tag i alla fall. Flyktvägen hjälper vi dock inte till med

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

jopp det stämmer

Antar det var gamla ragator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@AppendixSE: Skulle väl inte säga att fotbolls odds är något vidare sätt att tjäna pengar, men genom nätpoker kan du dryga ut kassan ordentligt. Det kräver dock att du lägger tid på det och lär dig spelet.

De i min bekantskapskrets som sa så visade sig senare ha spelat bort hela sitt kapital.
Men det är lätt attberätta om de gånger man vinner och "glömma" att berätta om förlusterna.

Visa signatur

4090/7950X