Permalänk
Medlem

Kommer pascal slå över ?

Tjena.Har lite beslut ångest och behöver värkligen hjälp. Ska uppgradera burken och har redan trådar på det som ni gärna får hjälpa till med.
Men tankar är. Datorn ska uppgraderas. Har tankar på att köpa in ett nytt grafik kort under rean. Vi kan sammanlägga allt här.
Burken
600w psu
760 gpu
i5 3470 3.2 ghz
8gig ram ddr3
64 bit win8
Moderkortet är ett b75plus (något i den stilen)
Corsair 300r.
Ville uppgradera min gpu nu. Samt så köper jag in 8 gig ram till.
Men har misstankarna om pascal. Dom ska ju vara hur bra som helst. Ska man behöva uppgradera moderkort cpu och allt för att man ska kunna använda pascal eller hur ligger det till. PRis och nättdels använade.
Ska man vänta eller dra ett kap under black friday. Kommer ett 980 vara framtids säkert 3 år ? eller vad händer. Ska man gå på ett 390x för mer gddr5 sak ?
Ska man vänta ?
Ska man köra på black friday.? 390x eller 980 Vad håller längst och presterar bäst.
Ska man köpa ny cpu på black friday och gpu sen?
Vad innebär det nya ?
Kommer det nya cpus ?

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid komma nya grejer, förstår inte riktigt frågan. "Ska man vänta elr inte?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

Tjena.Har lite beslut ångest och behöver värkligen hjälp. Ska uppgradera burken och har redan trådar på det som ni gärna får hjälpa till med.
Men tankar är. Datorn ska uppgraderas. Har tankar på att köpa in ett nytt grafik kort under rean. Vi kan sammanlägga allt här.
Burken
600w psu
760 gpu
i5 3470 3.2 ghz
8gig ram ddr3
64 bit win8
Moderkortet är ett b75plus (något i den stilen)
Corsair 300r.
Ville uppgradera min gpu nu. Samt så köper jag in 8 gig ram till.
Men har misstankarna om pascal. Dom ska ju vara hur bra som helst. Ska man behöva uppgradera moderkort cpu och allt för att man ska kunna använda pascal eller hur ligger det till. PRis och nättdels använade.
Ska man vänta eller dra ett kap under black friday. Kommer ett 980 vara framtids säkert 3 år ? eller vad händer. Ska man gå på ett 390x för mer gddr5 sak ?
Ska man vänta ?
Ska man köra på black friday.? 390x eller 980 Vad håller längst och presterar bäst.
Ska man köpa ny cpu på black friday och gpu sen?
Vad innebär det nya ?
Kommer det nya cpus ?

Omöjligt att säga vad som kommer hända med marknaden, antar att du utgår från spel och inte beräkningar, eller benchmarks när du undrar vad som är bäst?
Om det fortsätter som idag så kommer inte 980 köra ultra om 3 år, men medium-high ska inte vara några problem i de mest krävande optimerade spelen iaf.
Om du spelar "source" spel (CSGO, DOTA eller annat), mmo eller strategispel så kan en CPU ge mer ökning i FPS än annars. Men jag föredrar ändå att ha en "K" modell så man kan klocka den lite för att få ut lite extra när det behövs.
Annars ger en ny CPU från den du har väldigt lite.
760 är väl kanske inte det hetaste kortet, men allt beror ju på vad du vill kunna använda din dator till.
Om du bestämmer dig för att köpa något så kika på både Black Friday men även Cyber Monday som kommer måndagen efter helgen

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv

Köp det du behöver i dag och uppgradera när du behöver bättre... Klarar du av att vänta på ett bra pris, så väntar du på ett bra pris. Nästa generation kommer självklart piska den nuvarande generationen. Speciellt nu när dagens kort saknar fullt DX12 stöd.

Vad är det som gör det så svårt att uppgradera, ekonomin?

Permalänk
Medlem

Lite vad skulle du gjort

@chapeR:
Föredrar man att vänta 5 månader för den prestandan extra ?
Ja eller nej och varför.

Permalänk
Medlem

@anon185723:
Så vad skulle du gjort väntat på den nya genereationen eller köpt ett 980 och haft det ca 2-3 år.
Speciellt nu när jag inte betallar fult pris vilket jag inte vill göra för pascal heller.

Permalänk
Medlem

nice info

@Sushifrukt:
Vad skulle du gjort?
Spelen som förekommer är cs gta och streaming kommer det bli mer av.
Tanken är att jag uppgraderar nog gpun och ddr3 minnet till det dubbla nu. alltså typ 760 till 980 och 8gig ddr3 till 16 gig då jag köper en sticka till.
Sen framöver kanske nästa vinter blir det en ny cpu moderkort och nätagg.
Låter det rimligt och bra. Vill få det bästa för pengen. Därför blir det många kap på black friday. Det med cyber monday den 23 ? eller hur ligger det till

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

@Sushifrukt:
Vad skulle du gjort?
Spelen som förekommer är cs gta och streaming kommer det bli mer av.
Tanken är att jag uppgraderar nog gpun och ddr3 minnet till det dubbla nu. alltså typ 760 till 980 och 8gig ddr3 till 16 gig då jag köper en sticka till.
Sen framöver kanske nästa vinter blir det en ny cpu moderkort och nätagg.
Låter det rimligt och bra. Vill få det bästa för pengen. Därför blir det många kap på black friday. Det med cyber monday den 23 ? eller hur ligger det till

Just grafikkort tror jag är smart att kolla under den rea-helgen. Det kanske inte blir just det kortet man tänkt sig, men det finns ju många fler alternativ än på t.ex. CPU, så det är större chans att du får iaf den GPU-modell du siktat in dig på (980) av någon tillverkare lite billigare.

Sen kan du lugnt vänta med CPU tills du känner att du verkligen behöver en, då Skylake precis kommit ut och därför borde sjunka i pris framöver.

Grejen med DX12 är ju att spel kan bli mindre CPU-beroende om de programmeras för att dra nytta av fler kärnor, samt att mer läggs över på grafikkortet, så GPU först låter vettigt även där.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Låter bra

@blackeagle:
Låter bra med gpun. Men den stora frågan är
390x vs 980 vad håller längst och bäst prestanda?
Vad klara min psu av ?
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Datorkom...
Kan jag ens köra korten på denna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

@blackeagle:
Låter bra med gpun. Men den stora frågan är
390x vs 980 vad håller längst och bäst prestanda?
Vad klara min psu av ?
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Datorkom...
Kan jag ens köra korten på denna ?

600W med 80plus ska väl inte vara några problem alls att köra ett ensamt grafikkort och resten av systemet på.

390X och 980 verkar ligga ganska jämnt i Sweclockers prestandatester iaf, prismässigt verkar dock 390x ligga någon tusenlapp lägre och ha 8GB istället för 4GB minne, vilket kanske spelar roll med nyare spel, så jag skulle tagit 390X personligen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av saizz:

Tjena.Har lite beslut ångest och behöver värkligen hjälp. Ska uppgradera burken och har redan trådar på det som ni gärna får hjälpa till med.
Men tankar är. Datorn ska uppgraderas. Har tankar på att köpa in ett nytt grafik kort under rean. Vi kan sammanlägga allt här.
Burken
600w psu
760 gpu
i5 3470 3.2 ghz
8gig ram ddr3
64 bit win8
Moderkortet är ett b75plus (något i den stilen)
Corsair 300r.
Ville uppgradera min gpu nu. Samt så köper jag in 8 gig ram till.
Men har misstankarna om pascal. Dom ska ju vara hur bra som helst. Ska man behöva uppgradera moderkort cpu och allt för att man ska kunna använda pascal eller hur ligger det till. PRis och nättdels använade.
Ska man vänta eller dra ett kap under black friday. Kommer ett 980 vara framtids säkert 3 år ? eller vad händer. Ska man gå på ett 390x för mer gddr5 sak ?
Ska man vänta ?
Ska man köra på black friday.? 390x eller 980 Vad håller längst och presterar bäst.
Ska man köpa ny cpu på black friday och gpu sen?
Vad innebär det nya ?
Kommer det nya cpus ?

Ska man vänta?

När det gäller elektronik så finns det alltid något bättre runt hörnet, vad som alltid är konstant är att man alltid får betala premium för att vara först med ny teknik. Generellt är det bäst att göra inköp när nästa generation är runt hörnet för då brukar företagen sänka priserna för att göra sig av med gamla lager men det finns lika många filosofier som det finns människor i princip.

Ska man köra på black friday.? 390x eller 980 Vad håller längst och presterar bäst.

Om jag får gissa lite så tror jag mer på 390x än 980 då den arkitekturen är mer framtidssäker på grund av dess starkare prestanda i högre upplösningar men bägge korten är stabila inköp även om jag själv skulle rekommendera GTX 970 eller R9 390 istället. Mer prestanda för pengen.

Ska man köpa ny cpu på black friday och gpu sen?

Du behöver definitivt inte en ny CPU. En GPU hade varit ett rejält lyft dock.

Vad innebär det nya?

Om du pratar om Pascal så är det nVidias nya arkitektur som vi vet väldigt lite om så det är ingen mer än nVidias ingenjörer som kan ge ett bra svar på det. Dock kan vi nog förvänta oss ett liknande prestandalyft som mellan GTX 780 och GTX 580. GTX 680 var inte fullfjädrad Kepler.

Kommer det nya cpus?

AMD släpper sin arkitektur Zen och Intel släpper Kaby Lake. Din CPU håller gott och väl flera år till, när det gäller gaming så är inte spelen idag CPU-begränsade. Detta kan komma att ändras framöver när DX12 blir vanligare men då snackar vi fortfarande två, tre år in i framtiden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om du tycker prestandan du har nu är helt ok och inte har bråttom så jovisst kan det vara värt att vänta på Pascal då det är mycket möjligt att det kommer vara en väldigt stor prestandaskillnad pga DX12 samt att det antagligen kommer ha 16 miljarder transistorer, typ dubbelt upp från nuvarande.

Permalänk
Medlem

@Dinoman:
Diggar svaren men har någon fråga till det.

Vad skulle du själv gjort?
Gillar 390x också. nätagget bör räcka men hälften av inet vidar försäljning runt ett 390x rekomenderar 750 watt.
http://www.inet.se/filter?CategoryId=168&properties.Index=29&...
Jag vill ju ha ett jävligt bra kort som håller ett tag med bra inställningar. Jag är lite lost. Men samt alla benchmarks man ser så leverar ett 980 lite bättre. Det är inte lite ett 390x drar heller. Men det är lite mindre kostnad så man kan få in ett fräsht fint nätagg under black friday antagligen också
http://www.gamespot.com/articles/amd-radeon-r9-390x-review/11...390x presterar lite bättre i typ 4k själv har jag en 1920x1080 nu. Dock kör jag 3 monitors samtidigt. Behöve rlite tips om just de om det är möjligt. samt pins vad kan gå i mitt nät agg och vad kan inte? Anledningen till inte 390 eller 970 är för att jag ska få riktigt fin prestanda under priset nu när det är black friday. Då det ska hålla länge
Mitt nätagg
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Datorkom...
Det som grafikkortet främst kommer va till blir. Cod,gta,crysis,witcher,cs
Det kommer att förekomma lite streaming då fiber kommer också. (lite därför en ny cpu kan behövas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

@Sushifrukt:
Vad skulle du gjort?
Spelen som förekommer är cs gta och streaming kommer det bli mer av.
Tanken är att jag uppgraderar nog gpun och ddr3 minnet till det dubbla nu. alltså typ 760 till 980 och 8gig ddr3 till 16 gig då jag köper en sticka till.
Sen framöver kanske nästa vinter blir det en ny cpu moderkort och nätagg.
Låter det rimligt och bra. Vill få det bästa för pengen. Därför blir det många kap på black friday. Det med cyber monday den 23 ? eller hur ligger det till

Jag hade letat en ny CPU under rean åtminstone, ska du streama, så skulle jag definitivt rekommendera en i7a.
Vid just streaming så finns det en hel del tester som visar att du faktiskt tjänar på att ha fler kärnor. Säkert till en viss gräns, men en i7a minst hade jag kört på.
Då är det lika bra o köra på nytt moderkort och nya minnen med. Personligen hade jag föredragit en 5820k och 16 GB minne.
Men även 6700k skulle fungera, fördelar med 5820k är större cache, Quad-channel och högre klock från fabrik, vilket är bra om du inte är bekväm med att klocka. Samt fler kärnor/trådar.
Nackdelar med 5820k är väl främst lite dyrare plattfrom, spara inte in på moderkortet, det är som ryggraden i hela ditt bygge. Skulle satsa på ett kort som ligger på 3k+, nu säger inte priset allt och du borde hitta recensioner på de varor du köper innan du väljer.
Med 6700k har du lite lägre strömförbrukning, det i sig kommer göra extremt lite skillnad, men den är även lite svalare och går att kyla lättare och tystare.
Svårt att säga vad du skulle tjäna mest på, skulle nog inte köpa mer ddr3 minne och nästa GPUer som förhoppningsvis tittar ut runt April-Maj. Kommer ha HBM2 tekniker vilken kan vara extremt intressant. Väldigt brett sett så tar man det bästa från det AMD har idag, och lägger ihop det med det bästa som nVidia har idag.

Jag hade nog letat CPU, moderkort och ram nu på Black Friday och Cyber Monday. Hittar du inget du fastnar 100% för så vänta och spara. Jag hade iaf väntat med GPU till våren. 760 är dock inte jätte intressant, hittar du ett 970 för runt 2300 så kan det vara ett bra kort så länge, du får lite högre kostnad i slutändan, men du kan sälja ditt 970 och få tillbaka en del. Alternativt ett 960 för under 1300kr. Drömpriser, men man vet aldrig.
Cyber Monday är 30e November

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av saizz:

@Dinoman:
Diggar svaren men har någon fråga till det.

Vad skulle du själv gjort?
Gillar 390x också. nätagget bör räcka men hälften av inet vidar försäljning runt ett 390x rekomenderar 750 watt.
http://www.inet.se/filter?CategoryId=168&properties.Index=29&...
Jag vill ju ha ett jävligt bra kort som håller ett tag med bra inställningar. Jag är lite lost. Men samt alla benchmarks man ser så leverar ett 980 lite bättre. Det är inte lite ett 390x drar heller. Men det är lite mindre kostnad så man kan få in ett fräsht fint nätagg under black friday antagligen också
http://www.gamespot.com/articles/amd-radeon-r9-390x-review/11...390x presterar lite bättre i typ 4k själv har jag en 1920x1080 nu. Dock kör jag 3 monitors samtidigt. Behöve rlite tips om just de om det är möjligt. samt pins vad kan gå i mitt nät agg och vad kan inte? Anledningen till inte 390 eller 970 är för att jag ska få riktigt fin prestanda under priset nu när det är black friday. Då det ska hålla länge
Mitt nätagg
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Datorkom...
Det som grafikkortet främst kommer va till blir. Cod,gta,crysis,witcher,cs
Det kommer att förekomma lite streaming då fiber kommer också. (lite därför en ny cpu kan behövas)

Ska se om jag uppfattade alla dina frågor.

  • Nätaggregatet räcker, anledningen till att det rekommenderas 750W är för att tillverkarna vill vara på den absolut säkra sidan eftersom dom inte vet vad för övrigt du har kopplat in till ditt nätagg, hårddiskar, fläktar etc.

  • Skit i nytt nätagg och köp ett 970 istället sen kan du överklocka skiten ur det. Jag hade ett 970 tidigare som jag fick upp i 1500Mhz boost. Presterade som ett 980. Sen om Pascal visar sig vara en riktig hit så kan du lägga ett par tusen på ett mellanklasskort i Pascal som antagligen utpresterar ditt 970, eller inte. Oavsett har du inte kastat för mycket pengar i sjön.

Ska du ha värstingkort så är det R9 Fury X eller GTX 980Ti som gäller. Jag rek. nVidia för tillfället då deras arkitektur, Maxwell, överklockar mycket bättre än AMD. Om du inte vill överklocka så är Fury att rekommendera men eftersom du spelar i 1080p så är det en stor summa pengar rätt ner i toaletten att gå på dom korten.

Summa summarum, mitt råd är GTX 970 alt. R9 390 om du kan få det billigare. Perfekt match till din CPU och upplösning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sushifrukt:

Jag hade letat en ny CPU under rean åtminstone, ska du streama, så skulle jag definitivt rekommendera en i7a.
Vid just streaming så finns det en hel del tester som visar att du faktiskt tjänar på att ha fler kärnor. Säkert till en viss gräns, men en i7a minst hade jag kört på.
Då är det lika bra o köra på nytt moderkort och nya minnen med. Personligen hade jag föredragit en 5820k och 16 GB minne.
Men även 6700k skulle fungera, fördelar med 5820k är större cache, Quad-channel och högre klock från fabrik, vilket är bra om du inte är bekväm med att klocka. Samt fler kärnor/trådar.
Nackdelar med 5820k är väl främst lite dyrare plattfrom, spara inte in på moderkortet, det är som ryggraden i hela ditt bygge. Skulle satsa på ett kort som ligger på 3k+, nu säger inte priset allt och du borde hitta recensioner på de varor du köper innan du väljer.
Med 6700k har du lite lägre strömförbrukning, det i sig kommer göra extremt lite skillnad, men den är även lite svalare och går att kyla lättare och tystare.
Svårt att säga vad du skulle tjäna mest på, skulle nog inte köpa mer ddr3 minne och nästa GPUer som förhoppningsvis tittar ut runt April-Maj. Kommer ha HBM2 tekniker vilken kan vara extremt intressant. Väldigt brett sett så tar man det bästa från det AMD har idag, och lägger ihop det med det bästa som nVidia har idag.

Jag hade nog letat CPU, moderkort och ram nu på Black Friday och Cyber Monday. Hittar du inget du fastnar 100% för så vänta och spara. Jag hade iaf väntat med GPU till våren. 760 är dock inte jätte intressant, hittar du ett 970 för runt 2300 så kan det vara ett bra kort så länge, du får lite högre kostnad i slutändan, men du kan sälja ditt 970 och få tillbaka en del. Alternativt ett 960 för under 1300kr. Drömpriser, men man vet aldrig.
Cyber Monday är 30e November

Ursäkta om jag förolämpar dig nu men det var det sämsta rådet jag har hört på länge.

Prestandaskillnaden mellan Skylake och Ivy Bridge i spel är noll och obefintlig, särskilt de spelen TS spelar. Du tycker att han ska vänta på Pascal men han ska lägga fem tusen spänn på helt nytt moderkort och processor som ger absolut ingen som helst fördel över det han redan sitter på?

Den enskilt bästa uppgraderingen för TS är att köpa nytt grafikkort, punkt slut. Alla andra råd i sammanhanget är oinformerat. Lura inte TS till att lägga tusentals kronor på något som i den bästa av världar kommer ge en marginell prestandavinst. Det är bara onödigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om du behöver ett grafikkort så köper du ett grafikkort, om du vill vänta på #framtiden så väntar du på #framtiden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag tänkt att vänta tills nästa generation. GTX 670 har tjänat mig väl (och gör fortfarande det), spel som BF4 och GTA5 flyter på hyfsat bra på medium-high inställningar. Har inte mätt men det känns som jag ligger runt 50-60 FPS. Sedan har jag inte överdrivet mycket pengar heller, så det "hjälper".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Köp om du vill köpa eller så gör du som jag. "Jag köper en ny dator när X gen kort kommit" sen får det ta den tid det tar. skiter fullständigt i om det blir 1 år försenat. Simpelt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ursäkta om jag förolämpar dig nu men det var det sämsta rådet jag har hört på länge.

Prestandaskillnaden mellan Skylake och Ivy Bridge i spel är noll och obefintlig, särskilt de spelen TS spelar. Du tycker att han ska vänta på Pascal men han ska lägga fem tusen spänn på helt nytt moderkort och processor som ger absolut ingen som helst fördel över det han redan sitter på?

Den enskilt bästa uppgraderingen för TS är att köpa nytt grafikkort, punkt slut. Alla andra råd i sammanhanget är oinformerat. Lura inte TS till att lägga tusentals kronor på något som i den bästa av världar kommer ge en marginell prestandavinst. Det är bara onödigt.

Om du läser så sa han att han ska streama med, eller om jag missuppfattade ts och han menade kolla på stream.
I vilket fall han inte behöver en uppgradering, men en ny cpu ger han en bra boost i både CSGO och jag antar gta? Har inte spelat det själv, men antar att det är som alla MMOs?

Du borde dock läsa på lite om source motorn.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Tanken är.

@Dinoman:
Svaren är fina ska försöka formulera mitt som ditt.

Det blir antinget ett köp nu eller senare. Men skulle gilla nu

Jag diggar tanken med överklockining
Grejen är. Jag har inte gjort det innan men om det går så testar jag. Ska man inte ha någon speciell moderkort för det eller hur ligger det till med sånt. Saken är att jag vill få datorn rätt fin och high end för ett bra pris. Därför är jag inne på ett 980 eller 390x. Då kan man lika gärna försöka överklocka ett 980 till liknande av 980 ti. Då jag tror dett 980 inte går in i budgeten på black friday.Men vill ändå gå för något high end nu som håller ett bra tag och inte köpa något under pascal angående detta här isåfall. Samt 970 har väll något problem med 3,5 gddr5 bugg och 390x som har 8gig låter rätt framtids säkert ett tag till.

Förstår att dett inte är värt
Men det hade inte varit fel med 4690k, 4790k och mobos. något i den stilen för att dom är utgående. Men det kommer väll i framtiden om ett år nytt i den stilen då nutidens nya cpus åker ut. Då det blir mer avancerat som streama (twitch) och spela mer krävande med högre grafik. (då man har en 144 hz)

Permalänk
Medlem

Sammanfattning

Blir nog ett fint grafikkort nu på black friday.
antagligen något i stilen med 390x eller 980 då jag vill nå lite högre och mer anvancerade saker. Kommer det blir några problem med min nätdel eller ska allt passa in osv. Vad är era tankar om
390x eller 980 Vad går bäst i framtiden. Bäst för spel. Köra 3 skärmar. eyefinity gaming kan förekomma inget att tänka på så då det oftast blir main monitorn som gör jobbet. lite streaming,redering inte så, Men tungt belastande spel, Gta battlefield med mera
Går dom att överklocka och hur gör man till de kompenenter jag har till

ddr3 är utgående
Som det står. Ddr3 går ut men ser inget problem med det. Har nuvarande 8 gigabit och maxar ofta ut det. Så köper in 8 gig av samma modell
Så jag kan nå upp i 16 ddr3. Det är väll inte nödvändigt att köpa 2 stickor så det blir totalt 24gig eller går det ens. eller måste man upp till 32 gig direkt. (vilket jag nog inte behöver)
http://www.inet.se/produkt/5315195/corsair-8gb-1x8gb-ddr3-cl1...

Det blir framförallt
Gpu och ram detta året. möjligtvis ett nättagregat då det kommer köpas någon gång ändå.
För att framtidshålla. Men det väntar jag nog med till nästa black friday eller liknande event. Då kanske om ett år jag köper ett uppgraderinspacket med moderkort och cpu för att förbättra streaming och andra möjligtheter för datorn att gå snabbare.
Någon tanke och feedpack på det som kommit fram?

Spelen som jag kan tänka spela
Battlefield 4
Call of duty b03 b02 ghost
Gta v
Csgo
Minecraft
the witcher 3
star wars
crysis 3
På det kommer twitch att läggas då fiber kommer in
Samt lite yt möjligtvis med edits och csgo clips.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sushifrukt:

Om du läser så sa han att han ska streama med, eller om jag missuppfattade ts och han menade kolla på stream.
I vilket fall han inte behöver en uppgradering, men en ny cpu ger han en bra boost i både CSGO och jag antar gta? Har inte spelat det själv, men antar att det är som alla MMOs?

Du borde dock läsa på lite om source motorn.

Jag noterade att han ska streama och till att börja med så tror jag det räcker med 720p/30FPS och det räcker hans CPU till, om han ska uppgradera så skulle det isf vara att köpa sig en 3770K alt. en 4770K. Att helt byta system, a la Skylake, och bli tvungen att byta moderkort samt RAM-minnen är pengar i sjön enligt min mening.

Hur mycket FPS behöver han? En 3570k är mer än tillräckligt för CSGO, grafikkortet har betydligt större inverkan. GTA V är rätt CPU-krävande men som jag skrev så är inte FPS-vinsten kontra kostnaden motiverad. TS får givetvis göra precis som han vill men jag skulle inte ge det rådet.

Gällande GTA V och CPU så är processorhastighet betydligt viktigare än vilken generation det är. Alltså kommer en 3570K @ 4.4GHz prestera i princip samma som en 6600K @ 4.4GHz. Titta på grafen nedan så ser du att generationen av CPU är ointressant, det är hastigheten som spelet skalar med.

Dold text
Dold text

GTA V är inte ett MMO.

Vad är det jag ska läsa på angående Source-motorn?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av saizz:

@Dinoman:
Svaren är fina ska försöka formulera mitt som ditt.

Det blir antinget ett köp nu eller senare. Men skulle gilla nu

Jag diggar tanken med överklockining
Grejen är. Jag har inte gjort det innan men om det går så testar jag. Ska man inte ha någon speciell moderkort för det eller hur ligger det till med sånt. Saken är att jag vill få datorn rätt fin och high end för ett bra pris. Därför är jag inne på ett 980 eller 390x. Då kan man lika gärna försöka överklocka ett 980 till liknande av 980 ti. Då jag tror dett 980 inte går in i budgeten på black friday.Men vill ändå gå för något high end nu som håller ett bra tag och inte köpa något under pascal angående detta här isåfall. Samt 970 har väll något problem med 3,5 gddr5 bugg och 390x som har 8gig låter rätt framtids säkert ett tag till.

Förstår att dett inte är värt
Men det hade inte varit fel med 4690k, 4790k och mobos. något i den stilen för att dom är utgående. Men det kommer väll i framtiden om ett år nytt i den stilen då nutidens nya cpus åker ut. Då det blir mer avancerat som streama (twitch) och spela mer krävande med högre grafik. (då man har en 144 hz)

Skrivet av saizz:

Blir nog ett fint grafikkort nu på black friday.
antagligen något i stilen med 390x eller 980 då jag vill nå lite högre och mer anvancerade saker. Kommer det blir några problem med min nätdel eller ska allt passa in osv. Vad är era tankar om
390x eller 980 Vad går bäst i framtiden. Bäst för spel. Köra 3 skärmar. eyefinity gaming kan förekomma inget att tänka på så då det oftast blir main monitorn som gör jobbet. lite streaming,redering inte så, Men tungt belastande spel, Gta battlefield med mera
Går dom att överklocka och hur gör man till de kompenenter jag har till

ddr3 är utgående
Som det står. Ddr3 går ut men ser inget problem med det. Har nuvarande 8 gigabit och maxar ofta ut det. Så köper in 8 gig av samma modell
Så jag kan nå upp i 16 ddr3. Det är väll inte nödvändigt att köpa 2 stickor så det blir totalt 24gig eller går det ens. eller måste man upp till 32 gig direkt. (vilket jag nog inte behöver)
http://www.inet.se/produkt/5315195/corsair-8gb-1x8gb-ddr3-cl1...

Det blir framförallt
Gpu och ram detta året. möjligtvis ett nättagregat då det kommer köpas någon gång ändå.
För att framtidshålla. Men det väntar jag nog med till nästa black friday eller liknande event. Då kanske om ett år jag köper ett uppgraderinspacket med moderkort och cpu för att förbättra streaming och andra möjligtheter för datorn att gå snabbare.
Någon tanke och feedpack på det som kommit fram?

Spelen som jag kan tänka spela
Battlefield 4
Call of duty b03 b02 ghost
Gta v
Csgo
Minecraft
the witcher 3
star wars
crysis 3
På det kommer twitch att läggas då fiber kommer in
Samt lite yt möjligtvis med edits och csgo clips.

För att sammanfatta dina frågor.

Överklockning av grafikkort ställer inga särskilda krav på ditt moderkort.

Angående VRAM så är 3.5GB inte ett problem, det har bevisats om och om igen. Jays two cents har gjort tester på detta och slått ihjäl denna myten och han är inte den enda.

R9 390x drar ingen nytta av 8GB VRAM, det är enbart marknadsföringstrick. I prestandatestar mot R9 290x med 4GB så är prestandaskillnaden noll och ingenting, till och med i 4K som dessa korten knappt klarar 30FPS i. Kärnan kommer bli begränsad långt innan du får problem med VRAM.

Så länge du är medveten om att du får väldigt lite prestandavinst för väldigt mycket pengar så för all del, köp en ny CPU. Det är trots allt dina pengar, men isf köp en 3770K för att få en CPU med Hyperthreading vilket kan hjälpa till något vid streaming. Mest prestandavinst får du genom att överklocka.

Angående RAM så måste det vara samma storlek på stickorna. Alltså 4x4GB eller 4x8GB t.ex. Du tjänar mer på att ha MER RAM än snabbare. För tillfället så finns det ingen anledning att hoppa över till DDR4.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

Vilken gpu ska det i slutet vara

. Kommer inte dom 8 gig vram vara användbart i framtiden samt vad presterar bäst. Är det amd opmiserade spel som gör bättre i amds gfrafik kort och detsamma for nvidia. Verkar lite så när du kollar in på benchmarks med mera
https://www.youtube.com/watch?v=lYQT8udtuWM
Jag köper antingen 390x eller ett 980. Finns det något annat att leta efter ? vill ju inte direkt gå under det. Vill ja ett high end som klarar sig rätt bra i längden. Kommer alldrig dom 4 extra vramen till användning ? speciellt i streaming och spel som gta ?
eller ska man köpa ett 980 då det verkar väldigt bra. Samt diggar jag båda korten.

cpun väntar jag med ett tag.

ram ddr3
Jag vet vilken jag har just nu. Har 8 gig i burken med en sticka. Exakt denna här.
Köper lätt en till men kommer det vara nödvändigt med mer ?
Tror inte det men om det blir en schyst rea kanske man köper en sticka till kan man köra med 24g
http://www.inet.se/produkt/5315195/corsair-8gb-1x8gb-ddr3-cl1...
Kan någon lägga var jag ska sitta i den ? jag har 4 portar i mitt moderkort och den en stickan sitter längst till vänster just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chapeR:

Det kommer alltid komma nya grejer, förstår inte riktigt frågan. "Ska man vänta elr inte?"

Delvis håller jag med, men samtidigt så sägs det ju att Pascal kommer bli en STOR prestandaskillnad från nuvarande generation 9XX. Så jag skulle säga att det är bättre att vänta till just Pascal om man kan.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Möjlighten finns ju att vänta.

@xcluzive:
Jag kan vänta. Men jag har inte direkt den budgeten heller så att köpa ett för fullt pris kan jag inte gå upp bland pscal ''980 '' eller liknande.
Någon som vet ungefär när dom släpps. Man kan ju alltid vänta och funderar på det. Men kommer det va värt. ett 980-390x nu eller något lägre i pascal ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

@xcluzive:
Jag kan vänta. Men jag har inte direkt den budgeten heller så att köpa ett för fullt pris kan jag inte gå upp bland pscal ''980 '' eller liknande.
Någon som vet ungefär när dom släpps. Man kan ju alltid vänta och funderar på det. Men kommer det va värt. ett 980-390x nu eller något lägre i pascal ?

Nvidia : "Pascal is 10X Faster Than Maxwell – Features Mixed Precision, 3D Memory and NV-Link Coming in 2016"

10 gånger snabbare, 2016. Det är allt jag vet Jag hoppas på Q1, men blir säkert Q2 eller Q3 ;/

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag noterade att han ska streama och till att börja med så tror jag det räcker med 720p/30FPS och det räcker hans CPU till, om han ska uppgradera så skulle det isf vara att köpa sig en 3770K alt. en 4770K. Att helt byta system, a la Skylake, och bli tvungen att byta moderkort samt RAM-minnen är pengar i sjön enligt min mening.

Hur mycket FPS behöver han? En 3570k är mer än tillräckligt för CSGO, grafikkortet har betydligt större inverkan. GTA V är rätt CPU-krävande men som jag skrev så är inte FPS-vinsten kontra kostnaden motiverad. TS får givetvis göra precis som han vill men jag skulle inte ge det rådet.

Gällande GTA V och CPU så är processorhastighet betydligt viktigare än vilken generation det är. Alltså kommer en 3570K @ 4.4GHz prestera i princip samma som en 6600K @ 4.4GHz. Titta på grafen nedan så ser du att generationen av CPU är ointressant, det är hastigheten som spelet skalar med.

GTA V är inte ett MMO.

Vad är det jag ska läsa på angående Source-motorn?

Självklart grundas allt i vilken prestanda TS vill spela och streama i, han frågade hur jag skulle göra och jag skrev det.
Jag vill dock streama i 1080p/60 fps helst.

Det är möjligt att 3570k klarar sig bra med 720p/30fps streams. Men jag skulle ändå rekommenderat en 3770k isf. Nu rekommenderar jag aldrig någon att köpa begagnat då det kan vara en gamble. Jag själv köper en hel del saker begagnade men det är ett beslut man måste fatta själv imo.

TS skriver även att han vill vara framtidssäker när det gäller gpu, jag antar att det även gäller resten av datorn och därför rekommenderar jag nyare och kraftfullare CPUs. Jag är medveten om att nyare spel som kommer köra DX12 påverkas ännu mindre av hur stark CPU man har, men jag vet inte heller vilken teknik som inte annonserats än, vi vet inte vad de kommer göra med den här nya kraften som nu finns över att ta av.

Jag vill inte heller ha några drops under 144 fps i någon situtation nånsin. Så en starkare CPU hade varit skönt, särskilt i CSGO, mycket smokes, HEs m.m kan göra förödande saker med din FPS. Pga source motorn.
Jag antar även att användaren inte har någon större lust att klocka en CPU då han inte har en K modell idag. Det är något jag tycker man ska respektera och inte pusha på någon att göra.
Även om priset skiljer en hel del på en begagnad 3570k och en ny 6700k så har 3570k 3.2 GHz och 6700k 4.0 GHz.
Även 3770k har "bara 3.5 GHz". Detsamma gäller för 4770k och 4670k har 3.4 GHz.
Det är en stor investering och det är som sagt helt beroende på vad TS är ute efter, och vad han har för budget.

Jag tror även jag skrev att en ny CPU inte ger någon FPS förbättring alls, mer eller mindre, om han inte streamar? Kanske missade det.

Hur som helst så är det mitt resonemang varför jag föreslog det jag gjorde.

Source motorn är ytterst bra på att använda flera kärnor och drar enorm nytta av en starkare CPU, som det är idag så handlar det mest om vilken kraft du kan få ut på 4 kärnor har jag för mig? Rätta mig gärna om det är två.
Source2 motorn stödjer dock 8 kärnor, och vi kan nog räkna med, iaf hoppas på att det kommer en CSGO version i source2 motorn, det ryktas ju om en "turnerings version" av CSGO.
Annars kan det ju dröja ett antal år och då kan ju en ny uppgradering vara lägligt. Köper han dock en 6700k eller en 5820k så är inte behovet av att uppgradera CPU förmodligen obefintligt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Cpu väntar jag med men den stora frågan är.

@Sushifrukt: JAg har ju fortfaranade min stora fråga kvar. Bör man vänta och köpa ett lite billigare kort när pascal släpps eller ett 980 eller 390x under black friday. Vad skulle du gjort, Vad ger bäst prestanda?