Permalänk
Medlem

stänga av USB

Är det möjligt att stänga av en USB port med ett c++ program eller liknande ?
Eller ännu bättre, bara stänga av strömmen, men jaja, vet inte ens om det går så.

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Avstängd

Det är alltid bra att förklara anledning till problemet. Om det till exempel finns alternativa lösningar. Är det en WebCam som du behöver stänga av eller varför ska du stänga av USB-porten?

Permalänk
Medlem

ah ok.
Det är så här :
jag har dragit en USB kabel från usb porten, och tagit strömmen därifrån till en fläkt.
Och jag vill ju stänga av / slå på fläkten också, och detta tänkte jag göra med nån knapp på tangentbordet eller liknande

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Medlem

En simpel on/off switch, köpes ex på classe

Visa signatur

.

Permalänk

Som sagt, en vanlig brytare, vilken som.
Inuti usb-kabeln finns 4 trådar om jag inte är senil.
Den röda är det 5V på, så dra ut den ur kabeln och sätt en brytare på den, så kan du bryta osv.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

Amen, jag vill ju kunna slå på den på tangentbordet, sätta en strömbrytade kan jag ju redan, jag vill lära mig nått nytt.
Vem orkar sträcka sig för att slå på fläkten btw ?

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk

Ska du ha den på tangenbordet är det bara att dra massa trådar osv, atmosfärisk överföring är inget som jag tror på.
Drasladden förbi tangentbordet eller vad som helst bara, använd fantasin.
Går att fimpa usb-uttag med programvara vad jag vet annars, vet dock inte hur

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

provat att stänga av porten i Windows?

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk

Outlaw84 - Läst tråden?
Jag blev också lite intresserad, vore kul om nån kom me nåt seriöst förslag.

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

Det är alla fall fullt möjligt att stänga av en usb port från mjukvaran. Ni kan testa i enhetshanteraren att inaktivera en usb port. Har dock ingen lösning på hur man kan koda det hela.

Permalänk
Medlem

Kan detta vara nått av intresse:
http://www.lvr.com/usbcode.htm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hehe, jag har gjort fläkten klart nu, satte bara en enkel strömbrytare på skitn, tråkig lösning
Skulle dock fortfarande villja styra den genom tangentbordet

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]