Permalänk
Medlem

AOC G2460PF

Är det någon som sitter på denna skärm där hemma som kan ge lite info om den?

Beställde nyss en själv då jag inte vill lägga över 2000kr på en ny skärm. Och denna skärm har ju 144hz och AMD Freesync. Visst jag fattar att det inte är toppklass men undrar om det är ett bra köp ändå för mig då jag typ bara spela CS Go och litte battlefield

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Jag har haft ögonen på denna skärm ett tag, och slog till igår.
Det första jag gjorde var att kalibrera den efter denna guide:
https://pcmonitors.info/reviews/aoc-g2460pf/
Jag är inte jättekräsen när det gäller bildkvalitet, eftersom jag bara surfar och spelar på datorn, och jag är nöjd.
Det är ett verkligt lyft att spela på denna skärm jämfört med hur det var att spela på min förra, 60Hz, skärm.

/ Jacob

Permalänk
Medlem

Läste att det var rätt mycket problem med första batchen som AOC släppte. Skärmarna kallades tillbaka och ersattes med en uppdaterad version. Var något problem med Freesync-range.

Men vid det här laget så bör det vara den andra batchen som säljs i butikerna så det är nog ingen fara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Jag har haft ögonen på denna skärm ett tag, och slog till igår.
Det första jag gjorde var att kalibrera den efter denna guide:
https://pcmonitors.info/reviews/aoc-g2460pf/
Jag är inte jättekräsen när det gäller bildkvalitet, eftersom jag bara surfar och spelar på datorn, och jag är nöjd.
Det är ett verkligt lyft att spela på denna skärm jämfört med hur det var att spela på min förra, 60Hz, skärm.

/ Jacob

Vad för kabel kör du skärmen inkopplad till datorn med. För jag läste att hdmi kunde inte köra 144hz på denna skärm. Men är du nöjd generelt med skärmen

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

HDMI verkar vara begränsad till 120Hz.
Jag kör Displayport, 144Hz och Freesync

/ Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Jag har haft ögonen på denna skärm ett tag, och slog till igår.
Det första jag gjorde var att kalibrera den efter denna guide:
https://pcmonitors.info/reviews/aoc-g2460pf/
Jag är inte jättekräsen när det gäller bildkvalitet, eftersom jag bara surfar och spelar på datorn, och jag är nöjd.
Det är ett verkligt lyft att spela på denna skärm jämfört med hur det var att spela på min förra, 60Hz, skärm.

/ Jacob

Hur tycker du skärmen är, nu när den är kalibrerad? Märker du av något flimmer/annat som påpekar dålig kvalité eller är den on-par med andra skärmar som t.ex. VG248QE?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Hur tycker du skärmen är, nu när den är kalibrerad? Märker du av något flimmer/annat som påpekar dålig kvalité eller är den on-par med andra skärmar som t.ex. VG248QE?

Jag undrar samma sak då datorskärmen just nu finns på REA hos SIBA och jag är lite sugen på att slå till.
Någon annan med inputs kring denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Är det någon som sitter på denna skärm där hemma som kan ge lite info om den?

Beställde nyss en själv då jag inte vill lägga över 2000kr på en ny skärm. Och denna skärm har ju 144hz och AMD Freesync. Visst jag fattar att det inte är toppklass men undrar om det är ett bra köp ändå för mig då jag typ bara spela CS Go och litte battlefield

Tänk på att ditt 270 inte stöder Freesync.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Beställde själv denna skärm idag, det ända jag oroar mig för är frame skipping då andra AOC-modeller är kända för det. Någon som har den och har gjort UFO's test? Sålänge det fungerar bra lär det bli en fin uppgradering från min gamla 60hz TN Asus

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Inaktiv

Jag bör få min skärm imorgon så jag borde nog kunna testa lite på mitt exemplar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag bör få min skärm imorgon så jag borde nog kunna testa lite på mitt exemplar då.

Perfekt, ser fram emot en liten review!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Tänk på att ditt 270 inte stöder Freesync.

På AMD hemsida står det att 270 stödjer freesync

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Sweclockers har faktiskt gjort en recension på nästan samma skärm, nämligen AOC G2460PG: http://www.sweclockers.com/test/20769-aoc-g2460pg-gamingskarm...

Är samma skärm som G2460PF om jag inte har helt fel, fast med G-sync istället för Freesync. (Vet inte om PF:en har ULMB?)
Har själv PG:n och är hur nöjd som helst med den. Efter diverse BenQ och Asus-skärmar med BLB var det skönt att äntligen få en skärm utan BLB.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

På AMD hemsida står det att 270 stödjer freesync

All AMD Radeon™ graphics cards in the AMD Radeon™ HD 7000, HD 8000, R7 or R9 Series will support AMD FreeSync™ technology for video playback and power-saving purposes. The AMD Radeon™ R9 295X2, 290X, R9 290, R9 285, R7 260X and R7 260 GPUs additionally feature updated display controllers that will support dynamic refresh rates during gaming.

http://support.amd.com/en-us/search/faq/219

Du måste med andra ord köpa ett nytt grafikkort för att nyttja skärmen fullt ut. (Sen har de inte uppdaterat hemsidan med 300-serien; Fury, Fury X, 390x, 390, 380x, 380 och 360 fungerar också.)

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hur tycker du skärmen är, nu när den är kalibrerad? Märker du av något flimmer/annat som påpekar dålig kvalité eller är den on-par med andra skärmar som t.ex. VG248QE?

Jag är som sagt inte jättekräsen, men jag har inte märkt något som är påtagligt dåligt med skärmen.
Jag har ingen VG248QE att jämföra med, men skulle tro att VG248 är en bättre skärm.
Det som fick mej att slå till var FreeSync för under 2000kr.
Något flimmer eller annat som indikerar att skärmen skulle vara av låg kvalitet har jag inte märkt av.
Jag är hittils nöjd med mitt köp.

/ Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

All AMD Radeon™ graphics cards in the AMD Radeon™ HD 7000, HD 8000, R7 or R9 Series will support AMD FreeSync™ technology for video playback and power-saving purposes. The AMD Radeon™ R9 295X2, 290X, R9 290, R9 285, R7 260X and R7 260 GPUs additionally feature updated display controllers that will support dynamic refresh rates during gaming.

http://support.amd.com/en-us/search/faq/219

Du måste med andra ord köpa ett nytt grafikkort för att nyttja skärmen fullt ut. (Sen har de inte uppdaterat hemsidan med 300-serien; Fury, Fury X, 390x, 390, 380x, 380 och 360 fungerar också.)

Men vadå har då r270 bara freesync stöd för film o annat utan gaming då eller??? E lite noob nät det kommer till sånt här nämligen

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Bildexpert 📺

Vi har G2460PF inne för ett kompletterande test. Den kan primärt ses som 144 Hz-versionen av denna skärm:

http://www.sweclockers.com/test/21088-aoc-g2460vq6-freesync-i...

Så vi kommer att fokusera på skillnaderna, om det finns några, utöver vad 144 Hz ger. Det är dock en del skärmar på testkö, så det dröjer ett par veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vi har G2460PF inne för ett kompletterande test. Den kan primärt ses som 144 Hz-versionen av denna skärm:

http://www.sweclockers.com/test/21088-aoc-g2460vq6-freesync-i...

Så vi kommer att fokusera på skillnaderna, om det finns några, utöver vad 144 Hz ger. Det är dock en del skärmar på testkö, så det dröjer ett par veckor.

Hallelujah, can't wait!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 390 nitro och g2460pf på netonnet's bf rea.

Ett helvete att kalibrera skärmen då jag fick ont i huvudet att hur svårt ljuset var att ställa in.
Hittade tilslut en sida med ett färgschema som gjorde skärmen klart godkänd ( Länk )

Flyter på riktigt bra och är nöjd med både gpu och skärmen. Dock stödjer freesync bara 48 - 144hz tills drivrutinen kommer:

" * FreeSync is capable of working at a refresh rate between 35Hz and 144Hz on this monitor.
An official driver will be published on this website in December. "

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag köpte ett 390 nitro och g2460pf på netonnet's bf rea.

Ett helvete att kalibrera skärmen då jag fick ont i huvudet att hur svårt ljuset var att ställa in.
Hittade tilslut en sida med ett färgschema som gjorde skärmen klart godkänd ( Länk )

Flyter på riktigt bra och är nöjd med både gpu och skärmen. Dock stödjer freesync bara 48 - 144hz tills drivrutinen kommer:

" * FreeSync is capable of working at a refresh rate between 35Hz and 144Hz on this monitor.
An official driver will be published on this website in December. "

Märker du av något flimmer eller ghosting med skärmen? Inga problem med backlight bleeding eller så?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Märker du av något flimmer eller ghosting med skärmen? Inga problem med backlight bleeding eller så?

En snabb review efter har ägt skärmen i tre dagar typ:
+ Grymt prisvärd (1990kr)
+ 1ms 144hz Freesync
+ 3 års garanti
- färgerna är "urtvättade" och svart inte är riktigt svart (även efter kalibrering)
- Fel freesync range (ska fixas i december)
- Betraktningsvinklarna inte bra om du inte sitter rakt framför skärmen

= För den pengen jag gav så kan man inte klaga, det är mycket prestanda för pengarna.
Dock får man som vanligt på 144hz skärmar (i normal prisklass) tumma lite på färgerna.

ICC färgprofilerna gjorde under då kalibrera manuellt inte var det lättaste:
https://pcmonitors.info/reviews/aoc-g2460pf/

EDIT:
flimmer och ghosting märke jag absolut inte av. Testat med och utan Overdrive och anser att bilden blir bäst med det avstängt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

En snabb review efter har ägt skärmen i tre dagar typ:
+ Grymt prisvärd (1990kr)
+ 1ms 144hz Freesync
+ 3 års garanti
- färgerna är "urtvättade" och svart inte är riktigt svart (även efter kalibrering)
- Fel freesync range (ska fixas i december)
- Betraktningsvinklarna inte bra om du inte sitter rakt framför skärmen

= För den pengen jag gav så kan man inte klaga, det är mycket prestanda för pengarna.
Dock får man som vanligt på 144hz skärmar (i normal prisklass) tumma lite på färgerna.

ICC färgprofilerna gjorde under då kalibrera manuellt inte var det lättaste:
https://pcmonitors.info/reviews/aoc-g2460pf/

EDIT:
flimmer och ghosting märke jag absolut inte av. Testat med och utan Overdrive och anser att bilden blir bäst med det avstängt.

Tack, låter som en godvärdig skärm! Köpte själv en från NetOnNet för 1999 och fick bekräftelsen att den har skickats idag men osäker om jag ska behålla den eller lämna tillbaka den och skaffa en Samsung S24D390HL då jag endast kommer att ha den kopplad till en Xbox One ändå (har heller inget AMD kort, blev lite mer av ett impulsköp >.<). Nu när du har kalibrerat skärmen, har du en annan likvärdig skärm som du kan jämföra den mot (t.ex. ASUS VG248QE eller ovannämnda Samsung)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack, låter som en godvärdig skärm! Köpte själv en från NetOnNet för 1999 och fick bekräftelsen att den har skickats idag men osäker om jag ska behålla den eller lämna tillbaka den och skaffa en Samsung S24D390HL då jag endast kommer att ha den kopplad till en Xbox One ändå (har heller inget AMD kort, blev lite mer av ett impulsköp >.<). Nu när du har kalibrerat skärmen, har du en annan likvärdig skärm som du kan jämföra den mot (t.ex. ASUS VG248QE eller ovannämnda Samsung)?

Ganska otroligt att du frågar just om ASUS VG248QE.
Exakt den skärmen hade tösen (vi köpte var sin freesync istället)

Asus har bättre färger och svärta, utan tvekan men skillnaden i flyt på 144hz och 144hz med freesync är som natt och dag så hon bytte nog ner sig i färger men upp sig i flyt (även om hon gick plus minus noll i pris). Hon är mycket nöjd och är inte lika petig som jag

EDIT: du har ju ångerrätt så öppna kartongen försiktigt och testa om du är nöjd

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ganska otroligt att du frågar just om ASUS VG248QE.
Exakt den skärmen hade tösen (vi köpte var sin freesync istället)

Asus har bättre färger och svärta, utan tvekan men skillnaden i flyt på 144hz och 144hz med freesync är som natt och dag så hon bytte nog ner sig i färger men upp sig i flyt (även om hon gick plus minus noll i pris). Hon är mycket nöjd och är inte lika petig som jag

Det är just den skärmen jag äger själv som jag är riktigt nöjd med! Hade gärna haft ett AMD kort men blir nog att returnera skärmen till en billigare IPS då Xbox One ändå stödjer endast 60 Hz och bättre färger är nog att föredra för denna i så fall. Tack för all hjälp!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Perfekt, ser fram emot en liten review!

Borde få skärmen idag men verkar som att den försenast minst en dag pga störningar hos Posten. Ingen uppdatering om att den nått Örebro under natten är också illavarslande men får se. @hakd har ju samtidigt hunnit testa sitt exemplar samtidigt.

Skrivet av Sparco:

Men vadå har då r270 bara freesync stöd för film o annat utan gaming då eller??? E lite noob nät det kommer till sånt här nämligen

Precis, du måste ha ett nyare kort för full FreeSync-kompatibilitet. Just de modeler som nämndes i inlägget innan. Kan vara värt att hålla lite extra koll på priser på grafikkort under december om du ändå sneglar på grafikkort.

Skrivet av Laxpudding:

Vi har G2460PF inne för ett kompletterande test. Den kan primärt ses som 144 Hz-versionen av denna skärm:

http://www.sweclockers.com/test/21088-aoc-g2460vq6-freesync-i...

Så vi kommer att fokusera på skillnaderna, om det finns några, utöver vad 144 Hz ger. Det är dock en del skärmar på testkö, så det dröjer ett par veckor.

Härligt! Det är iallafall i mitt tycke den förmodligen intressantaste skärmen just nu i de lägre prisklasserna i och med att den faktiskt har en Sync-lösning.
Nu har jag ju köpt en själv så jag är något biased möjligen men tyckte den kändes speciell ända sedan modellen tillkännagavs. Det är ju ändå denna typ av skärm och i denna prisklass som bör vara vad som får ut *Sync-skärmar till den breda massan.

Skrivet av hakd:

En snabb review efter har ägt skärmen i tre dagar typ:
+ Grymt prisvärd (1990kr)
+ 1ms 144hz Freesync
+ 3 års garanti
- färgerna är "urtvättade" och svart inte är riktigt svart (även efter kalibrering)
- Fel freesync range (ska fixas i december)
- Betraktningsvinklarna inte bra om du inte sitter rakt framför skärmen

= För den pengen jag gav så kan man inte klaga, det är mycket prestanda för pengarna.
Dock får man som vanligt på 144hz skärmar (i normal prisklass) tumma lite på färgerna.

ICC färgprofilerna gjorde under då kalibrera manuellt inte var det lättaste:
https://pcmonitors.info/reviews/aoc-g2460pf/

EDIT:
flimmer och ghosting märke jag absolut inte av. Testat med och utan Overdrive och anser att bilden blir bäst med det avstängt.

Härligt!
Det ser ju lovande ut med. Nackdelarna är ju typiska TN-problem så det är lite som väntat. Vad gäller FreeSync Range, är det just att den kör 48-144Hz istället för 35-144Hz den är specad för du syftar på?

Hoppas mitt exemplar också fungerar bra, lite oroad då min Lamina-surfplatta från Inet hade en grön pixel. Har inte haft en skärm av något slag med felaktiga/döda pixlar sedan 2007. Men det lär nog gå bra förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Borde få skärmen idag men verkar som att den försenast minst en dag pga störningar hos Posten. Ingen uppdatering om att den nått Örebro under natten är också illavarslande men får se. @hakd har ju samtidigt hunnit testa sitt exemplar samtidigt.

Precis, du måste ha ett nyare kort för full FreeSync-kompatibilitet. Just de modeler som nämndes i inlägget innan. Kan vara värt att hålla lite extra koll på priser på grafikkort under december om du ändå sneglar på grafikkort.

Härligt! Det är iallafall i mitt tycke den förmodligen intressantaste skärmen just nu i de lägre prisklasserna i och med att den faktiskt har en Sync-lösning.
Nu har jag ju köpt en själv så jag är något biased möjligen men tyckte den kändes speciell ända sedan modellen tillkännagavs. Det är ju ändå denna typ av skärm och i denna prisklass som bör vara vad som får ut *Sync-skärmar till den breda massan.

Härligt!
Det ser ju lovande ut med. Nackdelarna är ju typiska TN-problem så det är lite som väntat. Vad gäller FreeSync Range, är det just att den kör 48-144Hz istället för 35-144Hz den är specad för du syftar på?

Hoppas mitt exemplar också fungerar bra, lite oroad då min Lamina-surfplatta från Inet hade en grön pixel. Har inte haft en skärm av något slag med felaktiga/döda pixlar sedan 2007. Men det lär nog gå bra förstås.

Precis, Windows tar 48 - 144hz istället för 35 - 144hz ..
Det är en drivrutin på gång så det är la bara att vänta iof

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Skoj att fler verkar ha köpt skärmen!

Jag hämtade upp min igår från SIBA. Jag väntar på ny dator från INET som kommer först om två veckor ungefär, så ett test får dröja.

Hur är skärmen i övrigt, för ej fast-paced spel och t.ex. film? Är det ok?

Edit: Låt säga att jag skulle koppla in enhet som ej har AMD-kort, t.ex. ett Playstation 4. Hur skulle det fungera?

Permalänk
Skrivet av WalterMitty:

Skoj att fler verkar ha köpt skärmen!

Verkligen, min ligger och väntar på posten

Permalänk

Köpte denna i fredags då jag tyckte precis va ett riktigt fynd!
Att gå från 60hz till 144hz va som dag och natt... Herregud vilken skillnad! Har får inte riktigt till det med färgerna bara, laddat in icc profil (som inte laddas förrens några minuter efter att Windows har startat?) men färgerna resettas så fort jag hoppar in i catalyst för att ändra något (ej Crimson)

Ska man låta alla inställningar i catalyst vara på standard?
Varför startas datorn med en färgprofil men byter efter ett par minuter till den andra?

Nu har jag ett gammalt 7950 som inte klarar freesync så tog också och beställde ett 290x tri-x 4Gb för att se om det blir fart i grejerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

En snabb review efter har ägt skärmen i tre dagar typ:
+ Grymt prisvärd (1990kr)
+ 1ms 144hz Freesync
+ 3 års garanti
- färgerna är "urtvättade" och svart inte är riktigt svart (även efter kalibrering)
- Fel freesync range (ska fixas i december)
- Betraktningsvinklarna inte bra om du inte sitter rakt framför skärmen

= För den pengen jag gav så kan man inte klaga, det är mycket prestanda för pengarna.
Dock får man som vanligt på 144hz skärmar (i normal prisklass) tumma lite på färgerna.

ICC färgprofilerna gjorde under då kalibrera manuellt inte var det lättaste:
https://pcmonitors.info/reviews/aoc-g2460pf/

EDIT:
flimmer och ghosting märke jag absolut inte av. Testat med och utan Overdrive och anser att bilden blir bäst med det avstängt.

Du skulle inte vilja posta dina inställningar?
Ska hämta ut skärmen ifrån posten nu nämligen

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo