Hur stor skillnad gör en bra router? Borde jag byta router?

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad gör en bra router? Borde jag byta router?

Hej,
Har för tillfället en ganska gammal Netgear-router och har på senaste tiden haft lite ostabil uppkoppling så jag funderar därför på om det är routern som håller på att ge upp då den är typ 7 år gammal. Jag har kollat runt lite på routrar och har kollat på bland annat Asus RT-AC68U
som verkar vara väldigt omtyckt. Men min fråga är då hur stor skillnad det verkligen gör att byta router då jag har(eller borde ha) 100mbit/s uppkoppling(fiber)? jag använder trådlöst en del men mestadels trådad(via routern) anslutning. Vad det gäller trådad anslutning har jag fått för mig att det inte ska spela någon större roll vad man har för router gällande vilken hastighet man får men jag kanske har fel(?). Är det någon som skulle förklara för mig vad som gör t.ex. en Asus RT-AC68U prisvärd och hur värt är det igentligen att uppgradera när man mest använder trådad anslutning?
Tacksam för svar!
Mvh

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem

Även kabeluppkoppling är beroende på routern, framför allt om du har fler anslutningar med kabel. En router med dålig throughput sänker hastigheten rejält.
Har du en 7 år gammal router så tjänar du på att byta till exempelvis den ASUS du nämner både med kabel och trådlös anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Även kabeluppkoppling är beroende på routern, framför allt om du har fler anslutningar med kabel. En router med dålig throughput sänker hastigheten rejält.
Har du en 7 år gammal router så tjänar du på att byta till exempelvis den ASUS du nämner både med kabel och trådlös anslutning.

Ja, jag har tre enheter anslutna via routern och trådlösa går lite segt så då låter det bra att fixa en ny router.
Mvh

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem

Har du mätt hastigheten med dator? Både trådat och trådlöst. Den gamle router är säkert långt ifrån 100mbit trådlöst men switchar å routrar har klarat 100mbit trådat som standard bra länge alltså...

Med det sagt, den routern du hittat är riktigt bra, ny med ac-standard och annat men inte så ny som Asus nyaste modeller som verkar strula en del. Den var kraftigt nedsänkt i pris under black friday så det kanske den blir i mellandagsrean också. Kan vara smart att vänta tills dess.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z ROG, I5 3340, Corsair Dominator LP 4x4 GB CL9, Sapphire Radeon 6850, Silverstone Temjin TJ08-E, Corsair AX750, Samsung EVO 850 256 gb, Samsung 830 128 gb, Seagate Barracuda 3TB, Noctua Noctua NH-U12S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_r:

Har du mätt hastigheten med dator? Både trådat och trådlöst. Den gamle router är säkert långt ifrån 100mbit trådlöst men switchar å routrar har klarat 100mbit trådat som standard bra länge alltså...

Med det sagt, den routern du hittat är riktigt bra, ny med ac-standard och annat men inte så ny som Asus nyaste modeller som verkar strula en del. Den var kraftigt nedsänkt i pris under black friday så det kanske den blir i mellandagsrean också. Kan vara smart att vänta tills dess.

Jag lyckades få tag på en Asus RT68U under black friday men jag började tveka om det verkligen var värt att behålla den men eftersom att det trådlösa segar ganska mycket så är det förmodligen värt att behålla den.
Mvh

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem

Du får uppdatera firmwaren till den och resetta factory defaults på den, http://www.asus.com/se/Networking/RTAC68U/HelpDesk_Download/

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Bytte för ett tag sedan från en gammal router till Asus AC66 (eller nåt) och hastigheten på mobilen gick från 20/15 till 60/15 så ja, skillnad blir det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_r:

Har du mätt hastigheten med dator? Både trådat och trådlöst. Den gamle router är säkert långt ifrån 100mbit trådlöst men switchar å routrar har klarat 100mbit trådat som standard bra länge alltså...

Även om en gammal router klarar standarden för 100Mbit för kabel så innebär det faktiskt inte att du får det. Det beror på routerns throughput.
Med enbart en dator ansluten når du närmare 100 men om du har fler datorer uppkopplade kan hastigheten sjunka till en bråkdel av 100.

Jag hade en gammal router från Netgear som jag fick ut ~90Mbit genom, på en 100Mbit lina, när bara en dator var ansluten, kopplade jag in en dator med kabel till sjönk hastigheten till 30Mbit, hade jag fyra datorer anslutna med kabel fick jag ut 15Mbit. Om dessa datorer dessutom hade trafik genom routern så blev hastigheten max 5Mbit/s. Efterbyte till en då modernare D-link router med bra throughput fick jag ~90Mbit/s till alla 4 anslutna datorer med trafik genom routern. Noterbart är att Netgear routern uppfyllde precis samma standard som D-linken men D-linken hade bättre throughput

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Även om en gammal router klarar standarden för 100Mbit för kabel så innebär det faktiskt inte att du får det. Det beror på routerns throughput.
Med enbart en dator ansluten når du närmare 100 men om du har fler datorer uppkopplade kan hastigheten sjunka till en bråkdel av 100.

Jag hade en gammal router från Netgear som jag fick ut ~90Mbit genom, på en 100Mbit lina, när bara en dator var ansluten, kopplade jag in en dator med kabel till sjönk hastigheten till 30Mbit, hade jag fyra datorer anslutna med kabel fick jag ut 15Mbit. Om dessa datorer dessutom hade trafik genom routern så blev hastigheten max 5Mbit/s. Efterbyte till en då modernare D-link router med bra throughput fick jag ~90Mbit/s till alla 4 anslutna datorer med trafik genom routern. Noterbart är att Netgear routern uppfyllde precis samma standard som D-linken men D-linken hade bättre throughput

Aha gött, då lärde jag mig något. Har koll på att bara för att det står 100 i specen får man inte ut 100, så är det med mycket här i livet, men visste inte att fler datorer sänkte hastigheten mer än att 2 får dela på 100 mbit. Det är som med en ännu äldre 10mbit eller 100mbit router man spelade på för galet längesen som inte hade full duplex, där blev det segt när folk tankade saker mellan varandra.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z ROG, I5 3340, Corsair Dominator LP 4x4 GB CL9, Sapphire Radeon 6850, Silverstone Temjin TJ08-E, Corsair AX750, Samsung EVO 850 256 gb, Samsung 830 128 gb, Seagate Barracuda 3TB, Noctua Noctua NH-U12S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_r:

Aha gött, då lärde jag mig något. Har koll på att bara för att det står 100 i specen får man inte ut 100, så är det med mycket här i livet, men visste inte att fler datorer sänkte hastigheten mer än att 2 får dela på 100 mbit. Det är som med en ännu äldre 10mbit eller 100mbit router man spelade på för galet längesen som inte hade full duplex, där blev det segt när folk tankade saker mellan varandra.

En bra router gör gigantisk skillnad. Jag bytte från CG3700 Till R6300 gick upp från 60Mbit/s till 287Mbit/s båda routrarna ligger på 5GHz nätet och på 802.11ac. För testa din nätverksanslutning så kan du gå in på bredbandskollen.se.

Permalänk
Medlem

Jag har en Dlink 890 3200 som jag får ut över 300 Mbit/s trådlöst på min 250/100 lina. Detta på 3 meters avstånd med vägg imellan. Klart snabbaste routern jag haft. Har innan ägt AC 87, AC 68 och AC 66. Kommer säkert vara bra pris på både Aus och Dlinks routrar över jul då bla Dlink 890 kostade 1890:- under ett par dagar och Asus AC 87 låg på 1400:-