Permalänk

Stulet mastercard i vietnam

Ja idag låg man på stranden i nha trang och sola när en ryss fråga tändare.. då hadde jag mobilen med swedbank mastercard i.. la den några centimeter bredvid höften och börja sola igen sen några minuter senare så var mobilen borta när jag kolla.... ångest.. jag förde över alla pengar via bank id till sparkonto så att pengarna ej kan dras och mailat swedbank om råd samt gott till lokal bank här för att försöka föra över till dom men hänvisar till annan bank som är stängd.. så nu kan jag bara vänta på swedbank respons och kanske gå till lokala banken imorrn som jag vet.. några andra tips om hur jag får tag på kontanter via mitt swedbank?

Permalänk
Skrivet av Swedishen:

Ja idag låg man på stranden i nha trang och sola när en ryss fråga tändare.. då hadde jag mobilen med swedbank mastercard i.. la den några centimeter bredvid höften och börja sola igen sen några minuter senare så var mobilen borta när jag kolla.... ångest.. jag förde över alla pengar via bank id till sparkonto så att pengarna ej kan dras och mailat swedbank om råd samt gott till lokal bank här för att försöka föra över till dom men hänvisar till annan bank som är stängd.. så nu kan jag bara vänta på swedbank respons och kanske gå till lokala banken imorrn som jag vet.. några andra tips om hur jag får tag på kontanter via mitt swedbank?

En nordisk ambasad går nog att gå till eller någon nordisk bank störst chans att dom tummar lite på reglerna osv

Permalänk

@Stainlees: jo fast verkar ej finnas här och har inte en endaste viet dong eller nån sedel för att resa till storstan sen grädde på moset så har min ej engelstalande hotell mitt pass som jag ska ta när ja flyttar ut o pröjjsar. Dock 27december men men

Permalänk
Medlem

... Ring Swedbank?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Swedishen

Citerar från https://www.swedbank.se/privat/internet-och-telefontjanster/i...

Om du skulle bli av med ditt kort utomlands finns Servicelinjen till din hjälp. Servicelinjen hjälper dig att spärra ditt kort och ibland även att få ett nytt kort eller hjälp med nödkontanter.

Servicelinjen når du dygnet runt, året om på +46 8 411 10 20. Dit kan du även ringa collect call - mottagaren betalar.

Har du en medresenär som har bankkort kan du via internetbanken eller telefonbanken föra över pengar till personens kortkonto.

Permalänk
Medlem

ring swedbank och försök få ett nytt kort skickat till dig kanske? du har inga vänner eller nåt sånt där borta?

Permalänk
Skrivet av Foffi:

@Swedishen

Citerar från https://www.swedbank.se/privat/internet-och-telefontjanster/i...

Om du skulle bli av med ditt kort utomlands finns Servicelinjen till din hjälp. Servicelinjen hjälper dig att spärra ditt kort och ibland även att få ett nytt kort eller hjälp med nödkontanter.

Servicelinjen når du dygnet runt, året om på +46 8 411 10 20. Dit kan du även ringa collect call - mottagaren betalar.

Har du en medresenär som har bankkort kan du via internetbanken eller telefonbanken föra över pengar till personens kortkonto.

Skrivet av fax110:

ring swedbank och försök få ett nytt kort skickat till dig kanske? du har inga vänner eller nåt sånt där borta?

Yes väntar på att en ska bli online på skype så denna kan ringa, swedbank bör ju svara idag svensk tid på mail men ja får hoppas att det kan express skickas nå kort,, ska testa denna vietcongbank imorrn och hoppas dom förstår och kan göra nått slags temorärt konto som jag kan göra en överföring till.. har ju bankdosan hemma som nån kan få tillgång till för att då fixa överföringen isåfall... kan ju göra nått virtuellt kort med men vet ej hur det kan hjälpa mig här

Dom ända som jag skulle våga skicka till förutom bank är dom på hotellet men dom pratar jag typ teckenspråk med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishen:

Yes väntar på att en ska bli online på skype så denna kan ringa, swedbank bör ju svara idag svensk tid på mail men ja får hoppas att det kan express skickas nå kort,, ska testa denna vietcongbank imorrn och hoppas dom förstår och kan göra nått slags temorärt konto som jag kan göra en överföring till..

Man måste spärra kort/telefon så snabbt som möjligt. Har alltid med mig telefonnummer till spärr-tjänsterna. (På mer än ett ställe, från Amex fick man till och med små klisterlappar med telefonnumret på. De tipsade om att fästa en klisterlapp på insidan av skärpspännet.)

Permalänk
Medlem

Så just nu så har tjuvarna tillgång till både ditt kort och din mobil, och ingen av de är på något sätt spärrade?
Du har väl iaf bytt lösen på mail och liknande?

Jag hade ju i liknande situation iaf haft högre prio på att ringa banken, oavsett samtalskostnad, än att skapa tråd här..

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Så just nu så har tjuvarna tillgång till både ditt kort och din mobil, och ingen av de är på något sätt spärrade?
Du har väl iaf bytt lösen på mail och liknande?

Jag hade ju i liknande situation iaf haft högre prio på att ringa banken, oavsett samtalskostnad, än att skapa tråd här..

Jo mitt kort får dom ut 0 ifrån sen mobilen är spärrad vi google prylar, sen så har dom ej kod till mitt bank id så det ända dom kan är att njuta av mina underbara bilder som jag aldrig får igen. Men dom fick lite sedlar och internationellt idkort som ioförsig kanske kan manipuleras men nog rätt svårt, kan kanske i värstafall åka till sverige och klä ut sig och öppna bankkonto men bankerna vet ju sånt så inte så lätt hoppas jag.. tror skiten ville ha mobilen bara och lite bonus sedlar...

Permalänk
Medlem

Känns inte tydligt om du spärrat ditt mobilabb via operatören?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Känns inte tydligt om du spärrat ditt mobilabb via operatören?

Comviq kontant kort

Ska fixa ersättningskort med samma nummer bara.

Permalänk

Westerunion ombud verkar kunna lösa sådana situationer mot en av sammanhanget obetydande avgift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishen:

Jo mitt kort får dom ut 0 ifrån sen mobilen är spärrad vi google prylar, sen så har dom ej kod till mitt bank id så det ända dom kan är att njuta av mina underbara bilder som jag aldrig får igen. Men dom fick lite sedlar och internationellt idkort som ioförsig kanske kan manipuleras men nog rätt svårt, kan kanske i värstafall åka till sverige och klä ut sig och öppna bankkonto men bankerna vet ju sånt så inte så lätt hoppas jag.. tror skiten ville ha mobilen bara och lite bonus sedlar...

Internationellt ID-kort finns inte annat än pass. Antar att du menar nationellt ID-kort, som gäller inom Schengen/EU.
Däremot skulle de väl kunna använda uppgifterna på det för att begå någon form av kreditkortsbedrägeri.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Internationellt ID-kort finns inte annat än pass. Antar att du menar nationellt ID-kort, som gäller inom Schengen/EU.
Däremot skulle de väl kunna använda uppgifterna på det för att begå någon form av kreditkortsbedrägeri.

Nationellt id . Ja det är möjligt att det kan gå att öppna nått konto i mitt namn ev men jag tror inte det är så enkelt idag,