Problem med 2.4Ghtz bandet på Dlink 890

Permalänk
Medlem

Problem med 2.4Ghtz bandet på Dlink 890

Hej,

Jag köpte en DLINK 890 FRÅN Tyskland då den var mycket billigare (innan den gick ner ännu mer på blackfriday...)
Den funkar ruggigt bra på det trådlösa 5 GHtz bandet där majoriteten av våra prylar finns. Den funkar dock betydligt sämre både hastighetsmässigt och räckviddsmässigt på 2.4 GHtz bandet. Har en 250/100 lina och får ut max på 5-bandet en bra bit ifrån routern. På 2.4 bandet får jag ingen hastighet öht 0.5-10 mbit även vid routern. räckvidden dör snabbt ut. Har testat f.reset, f-w update flera gånger om utan resuitat. Är det inte konstigt att 5-bandet funkar så bra om det är fel på den?
Hade tidigar en Asus Ac 87 stående precis på samma ställe och upplevde inte dessa problem.

En annan fråga. Blir det krångligare med garantierna nu när den är köpt i Tyskland. På pappret skall det ju inte vara det....

Permalänk
Medlem

En snabb googling hittade det här, vet inte om det kan hjälpa:

Some things to try:
Turn off ALL QoS or Disable Traffic Shaping (DIR only) GameFuel (DGL only and if ON.) options. Advanced/QoS or Gamefuel.
Turn off Advanced DNS Services if you have this option under Setup/Internet/Manual.
Turn on DNS Relay under Setup/Networking.
Setup DHCP reserved IP addresses for all devices ON the router. Setup/Networking
Ensure devices are set to auto obtain an IP address.
Set Firewall settings to Endpoint Independent for TCP and UDP under Advanced/Firewall.
Enable uPnP and Multi-cast Streaming under Advanced/Networking.

Sen kan det ju självfallet vara hårdvarufel också, men det kan vara värt att testa innan du sätter dig och skickar tillbaka till Tyskland :/

Permalänk
Medlem

Några utav sakerna jag inte testat. Har även lagt in DD-WRT på den som jag skall pilla lite mer med.
Men nog borde man kunna skicka den direkt till Dlink om det är fel på den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hinken74:

Några utav sakerna jag inte testat. Har även lagt in DD-WRT på den som jag skall pilla lite mer med.
Men nog borde man kunna skicka den direkt till Dlink om det är fel på den?

Hur garantier fungerar bestämmer säljaren/tillverkaren helt själv, du får läsa villkoren,
Den lagstadgade reklamationsrätten har du gentemot säljaren och de villkor som gäller vid handel inom EU ska du ha fått uppgifter om när du handlade.
http://www.konsumenteuropa.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,

Det löste sig med en emergency reset. Sen har min Android LG G3 ett väldigt långsamt 2.4 nät men det gör inget när 5ans funkar så bra. DLink var annars jäkligt bra att ha att göra med och jag hade kunnat få den utbytt. En annan sak som strulade var att den la sig på en kanal som inte min brygga eller Nvidia shield stödde. Därför blev inte 5GHtz nätet synligt först. Så nu är allt frid och fröjd. Uppskattar tipsen!