AP som stödjer WPA2-Enterprise och Microsoft Server

Permalänk
Medlem

AP som stödjer WPA2-Enterprise och Microsoft Server

Billigaste möjliga accesspunkt som stödjer WPA2-enterprise med Server 2012 NPS server? Ska enbart vara labb.
Försökt få Tomato firmware att fungera, men det ville inte fungera out of the box.

Permalänk
Medlem

inget bra svar på vilken den bästa billiga är men min erfarenhet (professionellt) är att den kombon du vill labba med och "billigaste möjliga" är en paradox... många i prisklassen upp till 1000.- kronors AP har stödet, på pappret, men funkar inte i praktiken.
Ta exempelvis två stycken D-Link DAP-2230 funkar klockrent att sätta upp och verifiera sig emot med certifiakt och hela köret men så fort dom skall åter autentiseras eller göra en handover till den andra APn slutar det roliga...
Men skall du bara labba utan krav på tillgänglighet funkar dom, på jobbet kör jag bara meraki nu men även dom strular med jämna mellanrum...

Permalänk
Medlem

Tack. Och den har du använt med NPS i Server 2012r2?

Permalänk
Medlem

Valfri gammal Cisco IOS-baserad ("fet") AP kan prata RADIUS. Kan man hitta på Ebay för några hundra.

Permalänk
Medlem

De flesta APs som jag sett klarar RADIUS.

Jag kör dock Unifi APs i drift på jobbet mot 2012 NPS, och det fungerar klockrent!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Fick faktiskt wpa2 enterprise att fungera med nps efter att ha lagt in senaste tomato.

Vore kul o testa lite mer komplexa miljöer, kan någon rek billiga cisco AP?

Permalänk
Medlem

Det skulle väl vara 1242AG som borde finnas till bra priser, AIR-AP1242AG-E-K9 är artikelnumret från Cisco.
Vi hade en hel bunt med sådana på jobbet, finns fortfarande kvar ett par för punkt-till-punkt länkar.