Permalänk

Taurus eller låta inet bygga?

Hejsan!

Har under mellandagsrean tänkt åka in till inet för att köpa mig en ny dator. Då jag inte förstår mig på så mycket om varken komponenterna som krävs i datorn eller kan bygga det själv, så undrar jag lite vad som är mest värt. Produkten som det lutar mot nu är Taurus Experienced GTX 970.

Frågan är dock, är det mer värt att välja ut komponenter som inet bygger åt mig? Kan jag få en mycket bättre dator än denna för 15000?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Släng ihop ett paket istället och låt dom bygga, bästa vore ju att bygga själv för att slippa dom 800 kronorna eller vad det nu kostar.

Edit: Exempel på paket:

Om Inet bygger så har du här en dator som är bättre än den Taurusen, visserligen hälften RAM men även om du lägger till 8GB extra blir det fortfarande billigare, samt har du då en riktig cpu kylare och K-modell av processorn så du kan överklocka utan några problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Släng ihop ett paket istället och låt dom bygga, bästa vore ju att bygga själv för att slippa dom 800 kronorna eller vad det nu kostar.

Fördelen är att då har man garanti på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8903816/2015-12-17

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Utgår från att TS vill ha Windows med, men det är ett bra paket också! Förutom att det inte är mer än en 250GB SSD då..

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Fördelen är att då har man garanti på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Jojo, är man oerfaren så kan det vara värt den extra pengen, TS betalar trots allt oavsett mindre för lika bra komponenter (eller bättre) än om han skulle köpt en färdig Taurus modell. Man har ju fortfarande garanti från tillverkare men lite enklare att kunna skicka in hela datorn istället för bara en komponent också, speciellt om det är moderkortet/cpu'n som är felet.

Permalänk
Medlem

@Nisbel:

390x är inte värt skillnaden ifrån 390, prestanda per krona är extremt mycket bättre på 390

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfonsåbeerg:

Hejsan!

Har under mellandagsrean tänkt åka in till inet för att köpa mig en ny dator. Då jag inte förstår mig på så mycket om varken komponenterna som krävs i datorn eller kan bygga det själv, så undrar jag lite vad som är mest värt. Produkten som det lutar mot nu är Taurus Experienced GTX 970.

Frågan är dock, är det mer värt att välja ut komponenter som inet bygger åt mig? Kan jag få en mycket bättre dator än denna för 15000?

Tacksam för svar!

1. Visst får du en bättre dator för pengarna oavsett, det finns ingen säkerhet att just en Taurus modell blir prissänkt.
2. Taurus:en innehåller komponenter av relativt låg standard, t.ex låst processor och ett nätaggregat utan 80+ certifiering.

prisvärt förslag med bra komponenter och kraftfullare grafikkort, http://www.inet.se/kundvagn/visa/8903842/2015-12-17

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jfqvist:

Fördelen är att då har man garanti på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har garanti på komponenterna oavsett.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Friterad: Åh perfekt! Har lite svårt att kommentera något om delarna, då jag är ute på hal is Hur ser paketet ut om jag lägger till 8gb ram? (har som sagt dålig koll på komponenterna)

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade då köpt komponenterna själv och stoppat i. Ett flertal bra tips här i tråden

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

@Alfonsåbeerg: 8gb ram är tillräckligt för i princip allt, är väl mer av ett säljargument för okunniga. Det behövs absolut inte för spel eller vanlig multitasking

Edit: Jag tror att Nisbel's dator med ett 390 istället för 390X är bästa valet.

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk

@Peppar2014: Denna låter väldigt lockande! Tack!

Är medveten om att den taurusmodellen (eller någon i liknande prisklass) inte prissänks. Och möjligtvis är det större sannolikhet att någon komponent prissänks.

Min bild om vad jag ska köpa har ändrats en del nu sedan detta inlägg. Har några dagars betänketid, så jag får höra vad alla tycker. Men blir eventuellt att jag hör av mig till inet och visar upp dessa delar. Största problemet med att bygga egen blir att jag kommer ha det svårt att identifiera om någon vara liknande de jag valt ut, prissänks den 26e. Då är det möjligt att jag går minste om bra erbjudanden. Borde dock gå att få råd av inet på plats i så fall, och hur som helst så blir de delar du rekommenderade bättre än taurusen jag tänkt köpa.

Permalänk

@Nisbel:
Tackar! Och till det så behöver jag eventuellt lägga till en hårddisk på kanske 1tb och windows10? Vad är stora skillnaden mot peppars förslag?

Permalänk

@djnaden: Klarar det även av 3d modellering och eventuellt streaming?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfonsåbeerg:

@Peppar2014: Denna låter väldigt lockande! Tack!

Är medveten om att den taurusmodellen (eller någon i liknande prisklass) inte prissänks. Och möjligtvis är det större sannolikhet att någon komponent prissänks.

Min bild om vad jag ska köpa har ändrats en del nu sedan detta inlägg. Har några dagars betänketid, så jag får höra vad alla tycker. Men blir eventuellt att jag hör av mig till inet och visar upp dessa delar. Största problemet med att bygga egen blir att jag kommer ha det svårt att identifiera om någon vara liknande de jag valt ut, prissänks den 26e. Då är det möjligt att jag går minste om bra erbjudanden. Borde dock gå att få råd av inet på plats i så fall, och hur som helst så blir de delar du rekommenderade bättre än taurusen jag tänkt köpa.

Du bör helt klart avvakta, har du riktig tur kanske det blir fri-montering eller priser på komponenterna i min kundvagn blir prissänkta. Du har dock inte tid eller råd att tveka, delarna lär gå åt fort du kan även ändra i efterhand.

Skrivet av Alfonsåbeerg:

@djnaden: Klarar det även av 3d modellering och eventuellt streaming?

Du bör välja 16gb, det blir en merkostnad på 350kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Bara slippa Inets extremt fula chassi är väl värt att bygga själv.
Jag menar Taurus för upp till 32k med ett omodernt och fult HAF-chassi.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på ett 980 Ti om jag var du...

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Du bör helt klart avvakta, har du riktig tur kanske det blir fri-montering eller priser på komponenterna i min kundvagn blir prissänkta. Du har dock inte tid eller råd att tveka, delarna lär gå åt fort du kan även ändra i efterhand.

Du bör välja 16gb, det blir en merkostnad på 350kr.

@Peppar2014:
Du länkade 8GB i ditt förslag va? Menar du då att jag ska ta dessa Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 CL10 1600MHz?

Håller tummarna för gratis montering och kanske någon till komponent, synd att jag inte utnyttjade den som var under black friday. Funderar på att boka delarna några dagar innan och sedan vara på plats i butik vid öppning den 26e. Men får se till att höra lite med inet hur jag ska lägga upp detta

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Skulle satsa på ett 980 Ti om jag var du...

@RealPower: Hur skulle paketet bli då? Hur mycket får jag kompensera med övriga delar om jag inte vill sticka allt för mycket över 15k? Möjligt med bra reor att det kan gå kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Fördelen är att då har man garanti på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har garanti på alla elektriska prylar du köper i 2 år i Sverige. Skillanden är att garantin inte gäller monteringen. Prylarna i sig är det garanti på.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du har garanti på alla elektriska prylar du köper i 2 år i Sverige. Skillanden är att garantin inte gäller monteringen. Prylarna i sig är det garanti på.

Du har ingen lagstadgad garanti alls.
Den är frivillig.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Du har reklamationsrätt

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@SUMITOMO: Du har reklamationsrätt

Ja men det är skillnad på garanti och reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8904288/2015-12-17

Med lagringsdisk, Windows samt ett 390 istället för 390X...

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Tycker att Sweclockers vinterdator ofta passar in på behoven när TS kikar på GTX970 eller liknande. Om du inte har mycket specifika behov av att arbeta med videorendering eller något annat rejält processorkrävande så är I5-processor det bättre valet.

http://www.sweclockers.com/artikel/21102-sweclockers-vinterda...

Edit: Har inte koll på om webhallen erbjuder hopbyggnad av burken men i så fall är det bara bra med tanke på garantin.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z ROG, I5 3340, Corsair Dominator LP 4x4 GB CL9, Sapphire Radeon 6850, Silverstone Temjin TJ08-E, Corsair AX750, Samsung EVO 850 256 gb, Samsung 830 128 gb, Seagate Barracuda 3TB, Noctua Noctua NH-U12S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_r:

Tycker att Sweclockers vinterdator ofta passar in på behoven när TS kikar på GTX970 eller liknande. Om du inte har mycket specifika behov av att arbeta med videorendering eller något annat rejält processorkrävande så är I5-processor det bättre valet.

http://www.sweclockers.com/artikel/21102-sweclockers-vinterda...

Edit: Har inte koll på om webhallen erbjuder hopbyggnad av burken men i så fall är det bara bra med tanke på garantin.

Moderkort och CPU blir bara 400:- billigare i det paketet... och då är en I7:a mer prisvärt enligt mig iaf.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Skrivet av micke_r:

Tycker att Sweclockers vinterdator ofta passar in på behoven när TS kikar på GTX970 eller liknande. Om du inte har mycket specifika behov av att arbeta med videorendering eller något annat rejält processorkrävande så är I5-processor det bättre valet.

http://www.sweclockers.com/artikel/21102-sweclockers-vinterda...

Edit: Har inte koll på om webhallen erbjuder hopbyggnad av burken men i så fall är det bara bra med tanke på garantin.

Skrivet av Nisbel:

Moderkort och CPU blir bara 400:- billigare i det paketet... och då är en I7:a mer prisvärt enligt mig iaf.

Tror nog att jag redan bestämt mig för en i7a. Så lutar nog snarare, just nu, mot någon blandning av det du ( @Nisbel: ) och @Peppar2014: rekommenderat. För övrigt så fick jag en rekommendation med att investera i en 980 ti. Är det möjligt eller sticker priset upp alldeles för mycket då? (kan ju visserligen hoppas på bra rea).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonsåbeerg:

Tror nog att jag redan bestämt mig för en i7a. Så lutar nog snarare, just nu, mot någon blandning av det du ( @Nisbel: ) och @Peppar2014: rekommenderat. För övrigt så fick jag en rekommendation med att investera i en 980 ti. Är det möjligt eller sticker priset upp alldeles för mycket då? (kan ju visserligen hoppas på bra rea).

980ti ligger runt 7000:- som lägst, så lite dyrare blir det allt. Ganska precis dubbelt så dyrt som ett 390.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-