Är detta vanlig RAID prestanda?

Permalänk
Medlem

Är detta vanlig RAID prestanda?

Har satt upp en RAID1 array med två diskar av samma modell. Prestandan är runt 5% bättre på sekventiella grejer (även på skrivningar av någon anledning..). Det enda som får en märkbar förbättring är slumpmässiga läsningar, som ligger på ungefär dubbla hastigheten. Som jag förstår det så borde prestandan nästan dubblas för alla läsningar, medan skrivningar borde vara ungefär samma.
Flaskhalsar mina sekventiella läsningar på något vis? Är detta vanligt?

Test-data från CrystalDiskMark:
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 175.145 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 174.745 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 1.608 MB/s [ 392.6 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 1.520 MB/s [ 371.1 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 172.597 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 168.273 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 0.586 MB/s [ 143.1 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 1.509 MB/s [ 368.4 IOPS]

Med RAID:
Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 180.739 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 186.262 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 3.181 MB/s [ 776.6 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 1.499 MB/s [ 366.0 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 184.134 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 184.131 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 1.269 MB/s [ 309.8 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 1.522 MB/s [ 371.6 IOPS]

Permalänk
Medlem

@Sears:

Rent teoretiskt borde läsprestandan kunna vara dubbel då den skulle kunna läsa från bägge diskarna samtidigt.
Dock tror jag inte att många (någon?) kontroller gör det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ehh vänta nu här... du har satt upp en RAID 1, dvs en klon RAID, och du förväntar du mer prestanda?
Faktumet att kontrollern du har är bra nog att kunna hantera 2x IOPs i läsning med högre ködjup ser jag som en och troligen den enda fördelen du får med RAID 1 i prestanda. Detta görs genom att RAID systemet delar på jobbet, men sekv prestandan är värre då den blir som slumpmässig om diskarna ska "dela på det", så att du får typ samma prestanda där är inget oväntat.

Tänk det som att du säger till den ena disken att läsa sektor 1-3-5-7-9 osv och den andra att läsa 2-4-6-8 osv. I teorin bör detta ge mer tänker du.. men det du gör är att ge diskarna slumpmässiga instruktioner, där diskarna ändå måste vänta på rotationen (latency) på skivorna för att nå datan. Du kan dock be ena disken hämta 1-2-3-4-5-6-7-8-9 och be andra disken hämta 10-11-12-13-14-15-16-17-18-19, och DÅ kommer du få 2x prestanda. Detta är betydligt svårare att praktiskt använda dock

Att du får lite bättre på skrivningar är lite mysko ja, men troligen pga RAID kontrollern hanterar det, istället för att disken direkt gör det och du får bättre prestanda pga det.

@_niko_ nej, rent teoretiskt borde han få, typ det han får. Du tänker RAID 0, eller en jädrigt special optimerad kontroller med mer än 2 diskar.

EDIT, förtydligade mitt svar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ehh vänta nu här... du har satt upp en RAID 1, dvs en klon RAID, och du förväntar du mer prestanda?
Faktumet att kontrollern du har är bra nog att kunna hantera 2x IOPs i läsning med högre ködjup ser jag som en och troligen den enda fördelen du får med RAID 1 i prestanda. Detta görs genom att RAID systemet delar på jobbet, men sekv prestandan är värre då den blir som slumpmässig om diskarna ska "dela på det", så att du får typ samma prestanda där är inget oväntat.

Att du får lite bättre på skrivningar är lite mysko ja, men troligen pga RAID kontrollern hanterar det, istället för att disken direkt gör det och du får bättre prestanda pga det.

Så @_niko_ nej, rent teoretiskt borde han få, typ det han får. Du tänker RAID 0, eller en jädrigt special optimerad kontroller med mer än 2 diskar.

Tror att han utgår från det Wikipedia säger, "Det har även fördelen att läsprestanda kan höjas, då varje disk var för sig kan användas för läsning."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

Tror att han utgår från det Wikipedia säger, "Det har även fördelen att läsprestanda kan höjas, då varje disk var för sig kan användas för läsning."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Jo jag förstår det, läs min edit ovan, så förstår du varför

Permalänk
Medlem

tror TS tänkte sit RAID 1+0, populärt Raid 10 - spegling

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

tror TS tänkte sit RAID 1+0, populärt Raid 10 - spegling

// LZ

Inte med två diskar väl? Raid 0 (eller 1) lär det väl vara med två diskar. Raid 10 kräver väl som minst 4 diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

Tror att han utgår från det Wikipedia säger, "Det har även fördelen att läsprestanda kan höjas, då varje disk var för sig kan användas för läsning."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Värt att tänka på att den texten sannolikt baserar sig på spinnande diskar inte ssd .

Permalänk
Medlem

Du får den mesta ökningen när du ska läsa data. Eftersom du har 2 ställen att läsa ifrån. Förutsatt att du har en bra kontroller, och inte nån mjukvaruskit Men dubbla prestandan får du inte. Mer som den du nämner. Skrivning är lite långsammare eftersom du måste skriva samma till 2 ställen. Vill du ha snabbare prestanda överlag så ska du köra RAID 1+0. Nackdelen är att det går dubbelt så mycket disk.
Men det kräver också en bra kontroller. Då får du Mycket bättre prestanda i läs och skriv. Då du kombinerar raid 1 och 0. För lagring med +5 diskar (för mig det var 5 som var brytpunkten) ska du ha raid6 annars funkar raid 5 bra.

Du nämner inte vad för kontroller du har så det är lite svårt at avgöra vad som är "förväntat" och inte. Men använder du konsumentprodukter/PC och dess inbyggda på moderkortet så skulle jag rekommendera dig att inte köra raid. Det fungerar "bra" första tiden, månad eller så. Sen kommer det bli slöare å slöare för varje vecka/dag.

Tips är att kolla på ebay där finns det massa bra kontrollers från LSI som kostar typ, inget.

Visa signatur

.

Permalänk

Jag har kört några raid 10 servrar och raid 1 arbetsstaioner för några år sen och spegling dvs raid 1 (eller speglad stripe raid 10) ska ge dubbla läsprestandan om du har en "proffs" raidkontroller typ lsi eller serveraid men bara en enterprise ssd fullkomligt krossar hdd raid i prestanda (dock inte i storlek).

-EDIT-

Dom enda hdd vi har som krossar ssd är disksystemen med flera hundra 10000 rpm eller 15000 rpm diskar fast dom nya ssd systemen med med flera hundra ssd diskar är ju förstås snabbare men helvetiskt mycket dyrare.

Jo jag känner mig ganska cool med dom här enterprise disksystemen (dock inte jag som driftar dom men ändå ).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag har kört några raid 10 servrar och raid 1 arbetsstaioner för några år sen och spegling dvs raid 1 (eller speglad stripe raid 10) ska ge dubbla läsprestandan om du har en "proffs" raidkontroller typ lsi eller serveraid men bara en enterprise ssd fullkomligt krossar hdd raid i prestanda (dock inte i storlek).

-EDIT-

Dom enda hdd vi har som krossar ssd är disksystemen med flera hundra 10000 rpm eller 15000 rpm diskar fast dom nya ssd systemen med med flera hundra ssd diskar är ju förstås snabbare men helvetiskt mycket dyrare.

Jo jag känner mig ganska cool med dom här enterprise disksystemen (dock inte jag som driftar dom men ändå ).

Låter som icke tierade blockbaserad system och gamla prisuppgifter/roi beräkningar men visst stora system ser koola ut.
Hade inte lagt många kronor på 10/15k diskar idag och definitvt ännu mindre inom närmaste 3 och därefter kommer dom sannolikt så sakteliga börja försvinna.
Redan i teoriberäkningen så behöver spinnande disk någonstans faktor 10 i antal för att uppehålla samma iops och när nu storlekarna klättrar tillsammans med iops på ssder men inte extremt mycket på spinnande disk så är det främst pris och redundans som kommer rädda spinnande disk kvar i tierade system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ehh vänta nu här... du har satt upp en RAID 1, dvs en klon RAID, och du förväntar du mer prestanda?
Faktumet att kontrollern du har är bra nog att kunna hantera 2x IOPs i läsning med högre ködjup ser jag som en och troligen den enda fördelen du får med RAID 1 i prestanda. Detta görs genom att RAID systemet delar på jobbet, men sekv prestandan är värre då den blir som slumpmässig om diskarna ska "dela på det", så att du får typ samma prestanda där är inget oväntat.

Tänk det som att du säger till den ena disken att läsa sektor 1-3-5-7-9 osv och den andra att läsa 2-4-6-8 osv. I teorin bör detta ge mer tänker du.. men det du gör är att ge diskarna slumpmässiga instruktioner, där diskarna ändå måste vänta på rotationen (latency) på skivorna för att nå datan. Du kan dock be ena disken hämta 1-2-3-4-5-6-7-8-9 och be andra disken hämta 10-11-12-13-14-15-16-17-18-19, och DÅ kommer du få 2x prestanda. Detta är betydligt svårare att praktiskt använda dock

Att du får lite bättre på skrivningar är lite mysko ja, men troligen pga RAID kontrollern hanterar det, istället för att disken direkt gör det och du får bättre prestanda pga det.

Så @_niko_ nej, rent teoretiskt borde han få, typ det han får. Du tänker RAID 0, eller en jädrigt special optimerad kontroller med mer än 2 diskar.

Jag tänker inte på Raid0 men jag håller med om vad du säger och det jag menade var precis det du beskriver i "Du kan dock be ena disken hämta 1-2-3-4-5-6-7-8-9 och be andra disken hämta 10-11-12-13-14-15-16-17-18-19, och DÅ kommer du få 2x prestanda."

Där menade jag att förmodligen hanterar ingen kontroller det så i R1.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Jag tänker inte på Raid0 men jag håller med om vad du säger och det jag menade var precis det du beskriver i "Du kan dock be ena disken hämta 1-2-3-4-5-6-7-8-9 och be andra disken hämta 10-11-12-13-14-15-16-17-18-19, och DÅ kommer du få 2x prestanda."

Där menade jag att förmodligen hanterar ingen kontroller det så i R1.

Det kan jag bevisa att TS kontroller (och vet själv att Intels inbyggda RAID gör också av egen erfarenhet). Av vad jag minns är det samma med Linux mjukvaruraid också.
Titta på hans 4k läs prestanda. Du se att när han ger den 4k-32 så dubbleras prestandan:
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 3.181 MB/s [ 776.6 IOPS]
vs
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 1.608 MB/s [ 392.6 IOPS]
...detta då varje disk får en instruktion vardera. Så kontrollern delar på jobbet så bra det går och i det fallet så är det HDDn prestanda och dens NCQ eller andra tekniker som sätter gränsen, men du får ändå ca 198% av prestandan du hade fått från en ensam disk.

Gör du samma sak med en SSD så försvinner latencyn med skivorna, och prestandan blir väldig nära dubbel även i 1MB slumpmässig, med ködjup på 2+, dvs det fallet jag nämnde ovan. Fick själv ca 185%+ av en disk läs-prestandan över lag med 2 enkla gamla SSDer i RAID 1, och både skriv- och läs-prestandan förbättrades med Raid 0, på likadant sätt, under dens förutsättningar. Kravet är som sagt att du har en kö-djup på 2+ och att inte latency "hindrar" dig. Så ofta når man denna 195%+ prestandan när man har kö-djup på 3+ så att båda diskarna alltid har minst en instruktion att göra, och ev sekv läsning inte störs av andra instruktioner.

Kort sagt, idag är hårdvaruraid inte så kritiskt "bättre" än mjukvaruraid är, utom självklart i CPU avlastning, RAID 5/6 paritet beräkning (hastighet), ev extra RAM cache (som du dock måste ha batteribackup för annars är det fara för dataförlust), och möjlighet till SAS eller mer optimal inkoppling av många diskar. För hemmabruk, eller en enkel RAID 10/1/0 är dessa mjukvaruraid lösningar utan tvekan bra nog och har bra funktioner och prestanda idag. Tex FreeNAS RAID lösning är många gånger bättre än många H/W raid lösningar tom, där de kan hantera dem på en ECC nivå långt över vad diskarna själva kan med ZFS filsystem, även med RAID 5/6 liknande RAIDZ 1,2,3 lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du får den mesta ökningen när du ska läsa data. Eftersom du har 2 ställen att läsa ifrån. Förutsatt att du har en bra kontroller, och inte nån mjukvaruskit Men dubbla prestandan får du inte. Mer som den du nämner. Skrivning är lite långsammare eftersom du måste skriva samma till 2 ställen.

Nä, faktiskt inte. Båda diskarna är samma modeller, så skrivningar är i princip identiska. Logiskt sett borde jag ha dubbla hastigheter på läsningar (som jag skrev i min första kommentar), men jag får bara dubbla prestandan i slumpmässiga läsningar, inte sekventiella, vilket är varför jag frågar om det är något som flaskhalsar mina seventiella läsningar (läs första kommentaren ordentligt nästa gång ).

Citat:

Du nämner inte vad för kontroller du har så det är lite svårt at avgöra vad som är "förväntat" och inte. Men använder du konsumentprodukter/PC och dess inbyggda på moderkortet så skulle jag rekommendera dig att inte köra raid. Det fungerar "bra" första tiden, månad eller så. Sen kommer det bli slöare å slöare för varje vecka/dag.

Intel Z87, integrerad. Varför skulle det bli slöare? Länka gärna ordentlig data som visar detta, för jag ser inte varför något sådant skulle ske. Alla hårddiskar blir slöare med tiden, men jag ser ingen anledning till varför en RAID array skulle bli slöare än en enkel disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tänk det som att du säger till den ena disken att läsa sektor 1-3-5-7-9 osv och den andra att läsa 2-4-6-8 osv. I teorin bör detta ge mer tänker du.. men det du gör är att ge diskarna slumpmässiga instruktioner, där diskarna ändå måste vänta på rotationen (latency) på skivorna för att nå datan. Du kan dock be ena disken hämta 1-2-3-4-5-6-7-8-9 och be andra disken hämta 10-11-12-13-14-15-16-17-18-19, och DÅ kommer du få 2x prestanda. Detta är betydligt svårare att praktiskt använda dock

Ja, men om man ska läsa flera hundra megabyte så borde la kontrollern kunna dela upp sysslan mellan diskarna? Be dem att läsa 200MB var, för ett sammanlagt 400MB.
Den enda vettiga förklaringen till varför sekventiella läsningar inte ger mer prestanda har kommit från Niko, som tror att det är kontrollern som flaskhalsar.

Permalänk
Medlem

@Sears:
Jag läste din kommentar hyffsat noga. Det jag menade är vad du Bör få, inte vad du fick eller SKA få.

Du kommer märka det så småningom...och du funderar även över dina värden...prova en riktigt kontroller så kommer du förstå vad jag menar. Och det är inte diskarna som blir direkt långsammare.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Ja, men om man ska läsa flera hundra megabyte så borde la kontrollern kunna dela upp sysslan mellan diskarna? Be dem att läsa 200MB var, för ett sammanlagt 400MB.
Den enda vettiga förklaringen till varför sekventiella läsningar inte ger mer prestanda har kommit från Niko, som tror att det är kontrollern som flaskhalsar.

Som jag säger, du ser på din egen 4k läsning att den gör denna uppdelning du pratar om och får 198% av prestandan från single disk. Och en kontroller vet inget om 200MB där och 400MB där, den vet endast instruktioner att hämta en viss LBA adress. Så om du ber den läsa 400MB så kommer den läsa 400MB en LBA efter en annan, och även om 50% av dem hamnar på vars en disk så vet inte kontrollern var spåren eller datan finns på disken.
Det är först när du ber den hämta 400MB till på en annat ställe samtidigt, då ska den kunna be ena disken att göra ena jobbet och andra disken att göra andra, då den kan ge 2 olika jobb till diskarna, och HÄR kan mycket väl en bättre RAID kontroller göra skillnad i hur bra den gör allt.

Det hela handlar om vad du ger den för instruktion, på OS nivå till drivrutin. OSet kommer medvetet försöka lägga sig på ködjup 1 vid en enkel kopiering och den säger inte till disken "läs 400MB", utan den säger "läs denna LBA adress", för den vet att hårddiskar normalt tappar mycket prestanda om den får för mycket på en gång, även om det i ditt fall blir sämre prestanda än du teoretiskt kan få. Bla NCQ teknik idag gör att disken kan hantera mer slumpmässigt och därför kan du få flera små access begäran, och då lite högre ködjup när du har flera filer och Windows försöker då hålla sig runt ködjup 2-3 för att NCQ ska kunna göra nytta, och då lär du märka högre prestanda på RAID 1 också i läsning.

Om du läser ett sekventiellt LBA segment, med bara en instruktion, på en HDD så läser den på samma spår, sektor efter sektor och det som "hindrar" det från att gå snabbare är hur fort skivorna med data kan fara förbi läshuvudet. Därför kan du tex läsa snabbare i början på disken, som är i utkanten på skivorna än i slutet på disken längst in. Detta är en teknisk begränsning på hur en HDD fungerar och oavsett vilken RAID, vilken kontroller eller vilken dator du sätter det i, så är detta samma begränsning.
Så även om du ber ena disken att hämta varannan sektor så kommer båda diskarna att vänta på samma snurrande skiva, då samma info ligger på exakt samma adress på diskarna i RAID1. Ev kan spårändringar ske snabbare när ena disken läser och den andra då kan byta till nästa spår tidigare och därför får du lite (nån %-del) mer prestanda som du gör i dina värden också.

Din kontroller må kanske ha en flaskhals, men jag sitter själv på Z87, och det är inga problem att punga ut 80k+ IOPS och över 1GB/s från den. Inga alls... om den kan läsa optimalt från enheter utan latens (riktigt låg, som SSD tex). AMD styrkort har inte samma IOPS möjlighet men inte så låga att de har problem med 2 ynkliga HDD. Däremot kan den får "problem" med flera SSDer.

Vill du skita i vad jag säger så gör det, du bestämmer själv. Köp en dyr kontroller och bevisa mig fel. Men då får du gärna också säga "att det gjorde ingen nytta" i tråden sen också, så att nästa person efter som jag kan länka tråden till, kan lära sig direkt. Och har jag fel så tryck upp det i trynet på mig, då jag får se det med egen ögon. (Erkänner gärna om jag har fel)

Eller så skaffar du 2st SSDer istället, och får både bättre prestanda, bättre IOPS och slipper HDDns rotations latens (även i RAID1)
Notera här att jag inte säger att hårdvaru-kontrollers är "skit", för det finns nytta med dem och de är bättre, utan vad jag säger är att för 2st 7200 RPM HDD, så är inte flaskhalsen i kontrollern, utan i HDD skivornas rotations latens. (En anledningen till varför man kört 10k och 15k RPM diskar när man kör prestanda RAID förr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Nä, faktiskt inte. Båda diskarna är samma modeller, så skrivningar är i princip identiska. Logiskt sett borde jag ha dubbla hastigheter på läsningar (som jag skrev i min första kommentar), men jag får bara dubbla prestandan i slumpmässiga läsningar, inte sekventiella, vilket är varför jag frågar om det är något som flaskhalsar mina seventiella läsningar (läs första kommentaren ordentligt nästa gång ).
Intel Z87, integrerad. Varför skulle det bli slöare? Länka gärna ordentlig data som visar detta, för jag ser inte varför något sådant skulle ske. Alla hårddiskar blir slöare med tiden, men jag ser ingen anledning till varför en RAID array skulle bli slöare än en enkel disk.

Om RAID arrayen inte kan nyttja mer bandbredd än enkel disken så blir självklart RAID arrayen slöare än enkel disken då du tillför overhead i form av raidberäkningen. Troliga trånga sektioner är brist på paralellism i diskkontrollern vilket inte är otroligt på den inbyggd kontrollern samt att DMI 2.0 begränsning på 2 Gb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du kommer märka det så småningom...och du funderar även över dina värden...prova en riktigt kontroller så kommer du förstå vad jag menar. Och det är inte diskarna som blir direkt långsammare.

Nä men va fan är detta? Du duckar helt min fråga och säger att jag borde testa en "riktig" (översättning: separat) RAID controller om jag vill förstå dina luddiga påståenden.
Ingen sån här skit i mina trådar tack..

Skrivet av aluser:

Om RAID arrayen inte kan nyttja mer bandbredd än enkel disken så blir självklart RAID arrayen slöare än enkel disken då du tillför overhead i form av raidberäkningen. Troliga trånga sektioner är brist på paralellism i diskkontrollern vilket inte är otroligt på den inbyggd kontrollern samt att DMI 2.0 begränsning på 2 Gb/s

Det finns ingen beräkning.. Detta är RAID1, spegling involverar ingen paritet.

Och hur är gigabyte begränsningar relevanta om jag inte ens kommer över 200 megabyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

en kontroller vet inget om 200MB där och 400MB där, den vet endast instruktioner att hämta en viss LBA adress. Så om du ber den läsa 400MB så kommer den läsa 400MB en LBA efter en annan, och även om 50% av dem hamnar på vars en disk så vet inte kontrollern var spåren eller datan finns på disken.
Det är först när du ber den hämta 400MB till på en annat ställe samtidigt, då ska den kunna be ena disken att göra ena jobbet och andra disken att göra andra, då den kan ge 2 olika jobb till diskarna, och HÄR kan mycket väl en bättre RAID kontroller göra skillnad i hur bra den gör allt.

Om du läser ett sekventiellt LBA segment, med bara en instruktion, på en HDD så läser den på samma spår, sektor efter sektor och det som "hindrar" det från att gå snabbare är hur fort skivorna med data kan fara förbi läshuvudet. Därför kan du tex läsa snabbare i början på disken, som är i utkanten på skivorna än i slutet på disken längst in. Detta är en teknisk begränsning på hur en HDD fungerar och oavsett vilken RAID, vilken kontroller eller vilken dator du sätter det i, så är detta samma begränsning.
Så även om du ber ena disken att hämta varannan sektor så kommer båda diskarna att vänta på samma snurrande skiva, då samma info ligger på exakt samma adress på diskarna i RAID1. Ev kan spårändringar ske snabbare när ena disken läser och den andra då kan byta till nästa spår tidigare och därför får du lite (nån %-del) mer prestanda som du gör i dina värden också.

Din kontroller må kanske ha en flaskhals, men jag sitter själv på Z87, och det är inga problem att punga ut 80k+ IOPS och över 1GB/s från den. Inga alls... om den kan läsa optimalt från enheter utan latens (riktigt låg, som SSD tex). AMD styrkort har inte samma IOPS möjlighet men inte så låga att de har problem med 2 ynkliga HDD. Däremot kan den får "problem" med flera SSDer.

Jaha, det förklarar saken. Tackar för infon.

Citat:

Vill du skita i vad jag säger så gör det, du bestämmer själv. Köp en dyr kontroller och bevisa mig fel.

Nej för fan, jag bryr mig ärligt talat inte så hemskt mycket om prestandan. Ville egentligen bara veta vad som är vanligt och hur det fungerar. Kör RAID1 för data-säkerheten. Prestanda-boosten är bara en bonus.

Citat:

för 2st 7200 RPM HDD, så är inte flaskhalsen i kontrollern, utan i HDD skivornas rotations latens. (En anledningen till varför man kört 10k och 15k RPM diskar när man kör prestanda RAID förr).

Er.. De är faktiskt 5900RPM
De är lagringsdiskar. Hamnar väl några spel där, men mina viktigaste spel hamnar på SSDn.
Dock verkar de ha ganska bra prestanda för låg-varviga diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@Sears:

Rent teoretiskt borde läsprestandan kunna vara dubbel då den skulle kunna läsa från bägge diskarna samtidigt.
Dock tror jag inte att många (någon?) kontroller gör det.

Har avvänt professionella kort som gör det. Medan det vanliga hemma ofta gått långsammare än 1 disk i raid 1.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det är inte luddigt svar mannen det är fakta. Du ville veta om resultaten du fick var rimliga. Svaret är kontroller och diskarna.

Kort å gott den har en egen kontroller/cpu som sköter all raiddata. Vilket din CPU i datorn måste hantera, dessutom med mjukvara imellan. Vilket slöar ner det. Och med tiden så kommer det blir mer å mer avancerat (mer data fram å tillbaka osv) därför det blir slöare å slöare med tiden. Dessa problem slipper/minskar du/med riktig kontroller. Eftersom den är optimal för jobbet.
Sen att dina diskar körde 5900 om jag inte uppfattade infon så är det också en förklaring varför det går långsamt.

Jag spyr inte galla över dina grejer eller dig, jag bara förklarar varför du får långsammare överföringen. Vilket du frågade om det verkade rimligt. Med den kontrollern du har på de moderkortet så är det nog helt ok resultat. Ju mer avancerad raid desto sämre kommer du uppleva det dvs raid 5,6,10 osv.
Se det som ren å skär information, tips för framtiden. Vill du köra raiden inbyggt på moderkortet så gör det. Är du nöjd med det du får/upplever så är det bra för dig.

Och nej jag duckade inte för dina frågor. Jag förklarar dem spot on. För problemet att du inte får bättre värden i seq-data är just kontrollern och sen att diskarna är 5900 rpms.

Edit: ändrade lite stavfel och formulerade om lite meningar

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Har avvänt professionella kort som gör det. Medan det vanliga hemma ofta gått långsammare än 1 disk i raid 1.

Även med hårddiskar, inte SSD? Går inte detta emot vad Paddanx har skrivit? (den bästa förklaringen jag sett hittills)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kort å gott den har en egen kontroller/cpu som sköter all raiddata. Vilket din CPU i datorn måste hantera, dessutom med mjukvara imellan. Vilket slöar ner det. Och med tiden så kommer det blir mer å mer avancerat (mer data fram å tillbaka osv) därför det blir slöare å slöare med tiden. Dessa problem slipper/minskar du/med riktig kontroller.

Men herregud.. För det första så kommer du inte med någon fakta för att backa upp dina påståenden och för det andra så verkar du inte ens veta hur RAID1 fungerar..
RAID1 är spegling. Det finns ingen overhead, kontrollern bara ger samma data till båda diskarna.
Sedan finns det ingen mjukvara emellan som körs på CPUn då jag använder en hårdvaru-kontroller.

Det är möjligt att det du skriver stämmer för RAID versioner med paritets-data (i.e: 0, 5, 6 och mer), men du har ju inte kommit med någon data för att backa upp dina påståenden, så jag har inte någon bra anledning att tro dig, speciellt med tanke på att du sagt flera felaktiga saker i tråden redan..

Citat:

Sen att dina diskar körde 5900 om jag inte uppfattade infon så är det också en förklaring varför det går långsamt.

... men vad fan har min rotationshastighet att göra med saken? Om båda diskarna har samma hastighet (samma modell) så är det fullkomligt irrelevant när man jämför mellan vanlig och RAID1 prestanda.

Jag har aldrig sagt att det gått långsamt. Läs ordentligt..

Permalänk
Medlem

"...Det enda som får en märkbar förbättring är slumpmässiga läsningar, som ligger på ungefär dubbla hastigheten. Som jag förstår det så borde prestandan nästan dubblas för alla läsningar, medan skrivningar borde vara ungefär samma.." - Detta är vad jag svarat på. Kanske missat poängen med texten? Ber om ursäkt isf och du kan bortse från mina svar.

Jag pratar om egen erfarenhet med mjukvaruraid kontra hårdvaruraid. Och ger dig information om varför dina hastigheter är som de är. Kan tyvärr inte ge dig nån länk eller skärmdump på det jag har i skallen. Men jag har ingen anledning att hitta på bara för att gnälla på att mjukvaruraid är sämre än hårdvaruraid. Och Ja, jag vet mycket väl hur raid fungerar. Och det är din cpu som sköter "kontrollerdelen". Finns ingen anledning att sucka å gnälla på mina inlägg. Bättre du tar åt dig informationen och erfarenheten som de andra inläggen och sedan kan du utifrån vad folk skrivit även kolla på google vad fler skrivit om exakt det moderkortet. Så får du uppfattning om hur det ser ut för dig.

Ska du fortsätta gnälla och vara otacksam för vad folk bistår med för information/erfarenheter så behöver du inte citera/svara på detta inlägg.

Rotationshastigheten påverkar svarstiden och läs/skrivhastigheten.

Btw, du kan ju även prova flera benchmarkprogram för att se om det ger dig annan data/information?
Kollat ifall det finns någon firmware-uppgradering som ger dig annorlunda värden?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kan tyvärr inte ge dig nån länk eller skärmdump på det jag har i skallen.

Då är jag tyvärr inte intresserad eftersom du har en tendens att skriva saker som inte stämmer.

Citat:

Men jag har ingen anledning att hitta på bara för att gnälla

Det har du troligtvis inte, men bara för det behöver du inte ha rätt. Du har ju redan haft fel flera gånger i bara denna tråden.

Citat:

Bättre du tar åt dig informationen och erfarenheten som de andra inläggen

Du har skrivit information som direkt motsätter sig det jag läst på sidor som wikipedia, samt even kommentarer från andra användare i denna tråd. Om du skulle komma med bevis på dina påståenden så skulle det vara en annan femma, men just nu har jag sannolikt mer att förlora av att ta åt mig av din information.

Citat:

Rotationshastigheten påverkar svarstiden och läs/skrivhastigheten.

Fortfarande helt irrelevant då jag bara jämför med och utan RAID på samma hårddisk modell.

Permalänk
Medlem

Ah okej då e jag med. Då har jag missuppfattat hela din frågeställning. Sorry.

Då kan du prova och se om det finns nån firmware som kan hjälpa till och även testa med ett annat program för att se om det ger andra siffror.

Visa signatur

.