Permalänk

Adapter/ljudkort 3.5mm - USB

Halloj!
Har beställt ett nytt headset till sonen, ett Sennheiser PC 350.

Problemet är att 3.5mm-uttaget på hans dator funkar inte. =(
Så nu hoppas jag på er!

Har förstått att det finns adapter att köpa, för att lösa problemet, men vad ska man köpa?

Har oxå förstått att headset med 3.5mm inkopping inte har något eget ljudkort, som dom med USB-kontakt har...innebär det att allt hänger på själva ljudkortet?

Måste jag ha ett jättedyrt ljudkort för att kunna utnyttja ljudet i headsetet?

Hjälp mig! Det var så bra pris på det här headsetet, att jag inte kunde låta bli...trots problemet det orsakar. =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindavimsig:

Halloj!
Har beställt ett nytt headset till sonen, ett Sennheiser PC 350.

Problemet är att 3.5mm-uttaget på hans dator funkar inte. =(
Så nu hoppas jag på er!

Har förstått att det finns adapter att köpa, för att lösa problemet, men vad ska man köpa?

Har oxå förstått att headset med 3.5mm inkopping inte har något eget ljudkort, som dom med USB-kontakt har...innebär det att allt hänger på själva ljudkortet?

Måste jag ha ett jättedyrt ljudkort för att kunna utnyttja ljudet i headsetet?

Hjälp mig! Det var så bra pris på det här headsetet, att jag inte kunde låta bli...trots problemet det orsakar. =(

Vad menar du med funkar inte?
Ett ljudkort behöver inte kosta en förmögenhet, ta en titt på creative sound blaster z helt okej kort och duger bra till allround användning.

DAC kanske kan vara ett alternativ också men det beror ju på hur mycket du hade tänkt spendera givetvis.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren:

Ja, det kommer inget ljud ur det. Är verkligen inte haj på det här.
Jag var mer ute efter en adapter, än ett helt ljudkort...
Typ något sånt här...

https://www.komplett.se/product/587214/datorutrustning/ljudko...

Även om jag fattar att det finns bättre...

Permalänk
Medlem

@Lindavimsig
Nu är jag inte proffs på ljud men det headsetet borde man även lägga en peng på ljudkort med.
Kanske ett extern kan vara nåt? asus xonar u7

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Permalänk

@bärplockaren:

Skulle kanske köpt ett med USB iallafall. Det andra som rekommenderades var det här...

http://www.inet.se/produkt/6607439/hyperx-cloud-ii-gun-metal#...

Diffade bara en 100-lapp i pris, det var därför jag valde det andra...som verkade vara mer kvalité...men det verkar bli dyrt i slutändan.

Permalänk
Medlem

Om du högerklickar på högtalaren vid klockan så kan du välja avspelningsenhet, det kanske är så att fel är vald där?

Permalänk

@beh:
Tror att han har provat det mesta...men en sån enkel grej, kan ju ha missats...ska kolla när han vaknar. Tack för tipset!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lindavimsig:

@bärplockaren:

Ja, det kommer inget ljud ur det. Är verkligen inte haj på det här.
Jag var mer ute efter en adapter, än ett helt ljudkort...
Typ något sånt här...

https://www.komplett.se/product/587214/datorutrustning/ljudko...

Även om jag fattar att det finns bättre...

Det är ju ett ljudkort du länkat.....
Beroende på hur du vill koppla så behöver du endera en dac (och hörlursförstärkare) eller ett ljudkort, ljudkortet ger dig möjlighet att ansluta en mikrofon också medan en dac bara kan användas för uppspelning av ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Proffsmobbare

Det finns tyvärr ingen ren adapter mellan 3,5mm och USB i.om. att det ena är analoga signaler och det andra är digitala signaler, då behövs en omvandlare.

DAC - Digital to Analog Converter (hörlurar) = Omvandlar USB till t.ex. 3,5mm.
ADC - Analog to Digital Converter (mikrofon) = Omvandlar t.ex. 3,5mm till USB.

Har enheten både DAC och ADC brukar det kallas för ett ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindavimsig:

@bärplockaren:

Ja, det kommer inget ljud ur det. Är verkligen inte haj på det här.
Jag var mer ute efter en adapter, än ett helt ljudkort...
Typ något sånt här...

https://www.komplett.se/product/587214/datorutrustning/ljudko...

Även om jag fattar att det finns bättre...

Kommer inget ljud, pratar vi anslutningarna på fronten eller där bak?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless