Permalänk

Problem med RAM-minne

Hej!

Jag köpte nyligen 2x4 gb corsair vengeance minne. Jag köpte exakt likadana, samma MHz, latency, samma spänning och märke. Men när jag kopplar in minnet i moderkortet startar min dator men på ett väldigt konstigt sätt. Först går alla fläktar på sen stängs de av, det här händer 3 ggr sen går datorn igång normalt. Fast ett medlande kommer upp: " The current version of Intel ME firmware is 7.1.10.1065, backup is 7.1.10.1065. The system failed to boot several of times before. Jag har moderkortet AsRock Z68 Extreme4 Gen3. Jag har testat att koppla mina gamla minnen i den andra porten och det fungerar. Den enda skillnaden mellan ram minnet är versionen mina gamla tror jag är 2.19 och det nya är 4.19. När jag går in i bios när alla minnen är anslutna så står det att minnena körs på 1333MHz. Jag har även ett corsair 850w så jag tror inte att det är det som är felet. Har endast 2 grafikkort, 2 ssd:s, en processor och ram minnena.

Vad kan jag göra?

Permalänk

Hur ä ramminnena ikopplade i moderkort, dvs sitter de i de slots som de skall sitta i enligt moderkortet manual? Testa även att köra ett memtest för att se om det är de nya minnena som spökar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk

Testade köra memtest, det var inget fel på minnena. De är även korrekt isatta.

Permalänk

Hmm vet inte riktigt vad det kan bero på då, kanske smuts i slotsen annars vet jag inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk
Inaktiv

Kolla om du har böjda CPU pinnar

Permalänk

Testa att slå på XMP I biosen .

Permalänk
Medlem

I värsta fall så är det ditt moderkort, hade ett liknande (extreme 3 gen 3) och efter ett och ett halvt år så gav det upp, jag hade problem med, grafikkort, USB-portar, RAM-minnen och hade även random kraschar.
Min lösning: pulveriserade moderkortet med en hammare och köpte ett MSI.

Visa signatur

Intel i7 9700k, MSI RTX 3080 10GB GAMING X TRIO, Samsung 970 PRO 1TB NVME, Samsung SSD 850 PRO 512GB, Corsair 16GB DDR4 CL16 3200Mhz VENGEANCE RGB, MSI MEG ACE Z390, Corsair RM850x 80+ Gold Modular, Corsair H100i PRO, ASUS TUF Gaming GT501, LG 27GL850 144Hz 1 ms, Logitech G403, Corsair K95 RGB, Sennheiser GSP 550

Permalänk

Löste problemet reseta cmos