Vilket program för att styra hemmabyggd NAS ?

Permalänk

Vilket program för att styra hemmabyggd NAS ?

hejsan. Sitter och skall fixa en NAS till huset och som vanligt går man i tankarna att bygga eget.
Har kollat en del på Synologys maskiner och de har ju ett bra program för hur man går in och styr datorn via nätverket, där man kan ha torrent program etc direkt på nasen.

Om jag bygger en egen NAS, så kommer jag ju kunna dela filer, typ filmer på nätverket och kolla på dessa ifrån min HTPC MEN, har ni någon bra lösning på vilket program man skall använda för att komma åt datorn i gaderoben, ifrån HTPCn i vardagsrummet? (alltså se skrivbordet på NASen)

Är det VNC som gäller eller ?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

@MixeR_staveN
Bygger du en egen NAS med ett Windows kan du köra Splashtop som speglar skrivbordet till din main rigg/surfplatta, dock behöver man skapa ett konto men annars är det smidigt, om det var nåt sånt du menade.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Finns oftast inget skrivbord på "NAS-OS", det skrivbordet du ser på Synology ser du via en webbsida. Så du kan bara använda vilken browser som helst.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Tack för svaren!

@bärplockaren
Det var något sådant jag menade ja, vill kunna gå in på NASEN som står i gaderoben ifrån min HTPC och starta te.x hemladdningar, uppdateringar et.c. Är Spalashtop snabbare/bättre än VNC? VNC är ju gratis

@moron
Okej, så med andra ord blir det mer användarvänligt att bygga en egen NAS med te.x windows 8.1? När det kommer till att kunna starta torrenter och liknande.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

@MixeR_staveN
Det kan jag tyvärr inte svara då jag ej har prova VNC, men jag har inte märkt av några konstigheter med Splashtop, du har även Teamviewer på de behöver man inte skapa nån användare bara en kod som man knappar inte från server datorn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du kan göra allt sånt (som behövs) via webbklienten. Dvs typ ladda in torrents etc.

(Enklast för torrents, tycker jag, är att du sätter upp en "watch folder" som är syncad över alla datorerdu har (etc Dropbox). Sen sparar du dina torrentfiler där - NAS/serverdatorn ser dom nya filerna och laddar in dom automatiskt.

Sen kan det ju vara så att du VILL ha Windows att plocka med som en filserver, det funka även det för vanliga behöv. DÅ skulle jag rekommendera RealVNC t.ex. eller nåt gratisalternativ.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Kör bara Fjärrskrivbord om det ändå bara är lokalt du vill styra den.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jag kör en dator med OS:et FreeNAS vilket jag tycker ha fungerat väldigt bra. Jag kan kontrollera själva nasen via en webbläsare där jag enbart skriver in den lokala webadressen. Detta ger mig full kontroll över vad jag vill låta koppla upp mot nasen, användare, samba, ftp osv. Det är även ett gratis OS.

Permalänk

Tack Får nog bli att slänga ihop en NAS av min gamla Q6600 och några hårddiskar, tror till och med att det är m-atx mobo i den
Borde inte behövas så mycket mer för det antar jag. ?

Sen köra med vanlig teamview tror jag, ska läsa mer om FreeNAS med, kan jag via webbläsaren installera torrent program och dra hem torrenter med freeNAS ? alltså typ som vanlig fjärrstyrning.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Bygger du egen så finns det FreeNAS, Nas4Free som kör FreeBSD i botten. Sedan har du Open media vault som kör Debian. Sen finns Openindiana också som kör ett forkat project av Solaris.

Själv kör jag Nas4Free i min NAS vilket funkat riktigt bra i snart 2 år.

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

Med FreeNAS kan du inte av vad jag känner till dra ner torrents direkt från maskinen. (Sedan finns det massvis med addons som man kan installera på den och något kanske möjliggör det du vill åt). Vad du kanske skulle kunna göra dock är att när du installerat kommer du ha något liknande SMB/CIFS för att komma åt mapparna via ditt lokala nätverk. Med detta kan du kanske länka din nedladdning från en dator dit (Nackdel här skulle vara att du inte laddar ner direkt från maskinen utan via en annan dator. Jag skulle som sagt kolla in om det finns addons för det till själva FreeNAS).

Jag kan minnas lite fel på detaljer här och där men i stora drag bör det fungera som jag beskrev

Kan tillägga att jag tycker du gör helt rätt med att kolla upp att allt ska fungera först!

Permalänk
Medlem

@AfterShock: har du inget webb-interface till typ Transmission eller så? Där ska man kunna lägga till torrents.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@AfterShock: har du inget webb-interface till typ Transmission eller så? Där ska man kunna lägga till torrents.

Jodå det finns som plugin. Instruktionsvideo från freenas teamet https://www.youtube.com/watch?v=lyW7BpKfBmk

En guide med lite mer än bara transmission
https://forums.freenas.org/index.php?threads/seting-up-freena...

Permalänk

freenas?