Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lenovo lanserar X1 Carbon och X1 Yoga på CES 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Nej det går inte bra. Det går uselt.

Är ren idioti att ha en ctrl tangent och sen ändå ändra de kortkommandon som över 90% att världens befolkning använder sig av (andel OS på laptop/desktop sidan).

CTRL knappen är en av de mest använda knapparna på det standardiserade QWERTY bordet som vi växt upp med. Att påstå att det "går bra" att flytta denna är trams.

CTRL+C och CTRL+V är på perfekt avstånd mellan vänstra lillfingret och vänstra pekfingret. Detta gör att man inte behöver bryta sin handhållning för bäst hastighet när man skriver på QWERTY. Någon som inte är uppnåbart med Mac.

Om det inte skulle ha varit ett problem så skulle Apple heller inte lagt in en funktion där man i OSX kan återgå till ctrl istället för cmd.

Skrivet av Vqo:

Jag håller med dig. CTRL är en av de viktigaste tangenterna. Använder det ofta på min Mac särskilt när man jobbar i Terminalen för olika ändamål.

Hade önskat att Mac kört samma standard. Man har vant sig vid placeringen, men jag kan inte direkt säga att det är en bra lösning de valt.

Skrivet av Motherofgod:

Inte jag, så nej. Det går inte bra av precis samma anledning som att det inte går bra på en lenovo. Fortfarande lika efterblivet..

Jag tycker det är galet mycket skönare att trycka på CMD + v osv. Jag sitter ofta med vänsterhanden lite snett så det är jobbigt att vrida den för att nå ctrl-tangenten.
Då är det mycket lättare att flytta tummen från blanksteg till CMD.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Skrivet av PalmiNio:

Nej det går inte bra. Det går uselt.

Är ren idioti att ha en ctrl tangent och sen ändå ändra de kortkommandon som över 90% att världens befolkning använder sig av (andel OS på laptop/desktop sidan).

CTRL knappen är en av de mest använda knapparna på det standardiserade QWERTY bordet som vi växt upp med. Att påstå att det "går bra" att flytta denna är trams.

CTRL+C och CTRL+V är på perfekt avstånd mellan vänstra lillfingret och vänstra pekfingret. Detta gör att man inte behöver bryta sin handhållning för bäst hastighet när man skriver på QWERTY. Någon som inte är uppnåbart med Mac.

Jag kan tycka att CTRL är lite vansinnig ut ergonomisynpunkt. CMD sitter galant att komma åt med tummen. Lillfingret på CTRL är lite oskönt. Personligen föredrar jag nog fn längst ut, så att rörelsen för lillfingret blir rakare nedåt.

CTRL används dessutom som brukligt i terminalen. Fn + backspace kan för övrigt vara en kombination jag saknar på alla tangentbord. Att hitta delete på en bärbar kan vara som att hitta en nål i en höstack.

Skrivet av PalmiNio:

Om det inte skulle ha varit ett problem så skulle Apple heller inte lagt in en funktion där man i OSX kan återgå till ctrl istället för cmd.

Detta går inte att göra utan att ställa om ^ till något annat?

Mer on topic:
Får lägga vantarna på en X1 Carbon anno 2015 nästa vecka - ska bli intressant att se om det är flipp eller flopp. Litar inte en sekund på att styrplattan är något att ha. Om F-tangenterna dessutom är touch borgar det för riktigt kaos

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Jag tycker det är galet mycket skönare att trycka på CMD + v osv. Jag sitter ofta med vänsterhanden lite snett så det är jobbigt att vrida den för att nå ctrl-tangenten.
Då är det mycket lättare att flytta tummen från blanksteg till CMD.

Uuh, jaa det kanske du tycker. Det har dock ingenting att göra med vad vi pratar om här. Att du gillar att använda cmd försvarar inte att det är riktigt löjligt att hatta runt med placeringen av ctrl.

Permalänk

Har använt min X1 Carbon gen3 i snart fyra månader och är överlag nöjd. Färgerna på skärmen (1920x1080) är lite åt den bleka sidan och byggkvalitén är ok med tanke på den tunna designen. Påstås vara militärklassad men det tvivlar jag på (inte för att jag utsatt den för tortyrtest). Upplevt dock ett klickande ljud varje gång jag vilar handleden på höger sida, bredvid touchpad:en. Trots att skruvarna var åtdragna så kvarstod problemet. Enligt lenovo forumet verkar jag inte vara den enda som upplever detta. Får hoppas på förbättring med gen4(?).
Kul att de valt att lägga till SD-kort läsare samt ett USB-uttag till och ersatt den värdelösa fingeravtrycksläsaren som är på gen3, tror det kommer bli en grym ultrabook

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Uuh, jaa det kanske du tycker. Det har dock ingenting att göra med vad vi pratar om här. Att du gillar att använda cmd försvarar inte att det är riktigt löjligt att hatta runt med placeringen av ctrl.

"Samma sak på skit-mac..."

Jag svarade på detta som du skrev om du minns. Att på Mac:en använder man CMD istället för ctrl.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

"Samma sak på skit-mac..."

Jag svarade på detta som du skrev om du minns. Att på Mac:en använder man CMD istället för ctrl.

Vad har ditt svar med det faktum att mac har fn där ctrl brukar vara på i princip alla tangentbord? "man" använder inte nödvändigtvis cmd istället för ctrl, det finns inställningar för det i OSX. Dock finns det ingen möjlighet att sätta fn och ctrl på rätt ställe utan man får dras med mögen som de implementerat av någon outgrundlig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Vad har ditt svar med det faktum att mac har fn där ctrl brukar vara på i princip alla tangentbord? "man" använder inte nödvändigtvis cmd istället för ctrl, det finns inställningar för det i OSX. Dock finns det ingen möjlighet att sätta fn och ctrl på rätt ställe utan man får dras med mögen som de implementerat av någon outgrundlig anledning.

Glöm att jag svarade på ditt inlägg, jag kan tyvärr inte förklara för någon som inte förstår.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Glöm att jag svarade på ditt inlägg, jag kan tyvärr inte förklara för någon som inte förstår.

Det du säger är att du inte kan och aldrig kommer att kunna förklara något för någon. Varför skulle man behöva förklara någonting för någon som förstår det hela? Det blir helt överflödigt.
Men för att göra saken klar (verkar vara du som inte vill förstå) så är jag medveten om att man kan använda cmd för samma ändamål som man kan med ctrl på exempelvis windowsdatorer. Det har ändå ingenting att göra med varför tangenterna är malplacerade som de är, hur mycket du än önskar att det vore så.

Permalänk
Medlem

Ni som vill byta plats på fn och ctrl på mac. Testa detta om det nu är så störande http://moox.io/blog/switch-ctrl-fn-keys-macbook-keyboard/

Själv använder jag ctrl väldigt sällan i OS X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Ni som vill byta plats på fn och ctrl på mac. Testa detta om det nu är så störande http://moox.io/blog/switch-ctrl-fn-keys-macbook-keyboard/

Själv använder jag ctrl väldigt sällan i OS X.

Har försökt, men har inte fått det att fungera på yosemite. Det är typ första träffen vid en googling. Samtliga som stör bör rimligtvis försökt just det, hehe. Men tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Av bilderna att döma så kommer det vara samma skräp med dessa. fn där ctrl ska vara. Förstår inte företag som byter plats på dessa. Det är ren idioti.. Samma sak på skit-mac...

Ja och du skall veta att det inte är IBM/Lenovo/Apple som bytt plats på dessa tangenter. Fn-tangenten debuterade 92 och har alltid varit längst ut nere till vänster sedan dess, det är HP och Dell med flera som fuckat upp. Det finns goda anledningar till att ha den nere i hörnet som att det blir enklare och snabbare att utföra fn-kombinationer. Majoriteten har inte alltid rätt.

Att Apple kör på samma sätt är nog tack vare Jobs förtjusning med Thinkpad och för att Mac OS 10 egentligen inte använder fn för något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Har försökt, men har inte fått det att fungera på yosemite. Det är typ första träffen vid en googling. Samtliga som stör bör rimligtvis försökt just det, hehe. Men tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt en kommentar så skall det till och med fungera till El Capitan, men ett extra steg krävs. Citerar honom.

"This still works today (in Oct 2015, on El Capitan), with one additional step. After setting "Control_L to Fn", you have to set it so the shortcuts work. It's a dumb thing about how the keyboards are actually set up that makes it "impossible" to change which key is Fn. There are two different settings you can use: Fn + Functional Keys to F1...F12 (That's for if you have it set so that when you press F1 without F12, the brightness goes down), or Fn+F1...F12 to Functional Keys (That's for if you have it set so that pressing F1 with Fn lowers your brightness). There are pictures and better descriptions in the official FAQ here:

https://pqrs.org/osx/karabiner/faq.html.en#fn
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0x90:

Ja och du skall veta att det inte är IBM/Lenovo/Apple som bytt plats på dessa tangenter. Fn-tangenten debuterade 92 och har alltid varit längst ut nere till vänster sedan dess, det är HP och Dell med flera som fuckat upp. Det finns goda anledningar till att ha den nere i hörnet som att det blir enklare och snabbare att utföra fn-kombinationer. Majoriteten har inte alltid rätt.

Att Apple kör på samma sätt är nog tack vare Jobs förtjusning med Thinkpad och för att Mac OS 10 egentligen inte använder fn för något alls.

Intressant! Tack! Själv utför jag sällan fn-kombinationer i jämförelse med ctrl-funktioner, så jag känner inte av dessa goda anledningar. Ingen jag känner verkar känna av dem heller.

Permalänk
Medlem

Kan det vara på gång med OLED för datorskärmar nu?!

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Ja vad menar du?

Jag dregglar rätt ordentligt åt den där tablet modellen med OLED.

Många klagomål på nyare thinkpad speciellt på tangentbordet, är det jag sett i alla fall och sämre byggkvalité.

Skrivet av skewgen:

Kan det vara på gång med OLED för datorskärmar nu?!

Vore nice ja men troligen ligger oled (om det ens kommer som vanliga skärmar) troligen en bit fram i tiden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har aldrig funnits spyware på thinkpad serien, men det är väl enkare att spy galla än att faktiskt googla det hela...

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.