Permalänk
Medlem

Framtidsdator Skylake + frågor

Hej! Fått ett OK att bygga dator till mig själv som företaget står för. Självklart vill jag slå till stort för att få en framtidssäker dator för tex Occulus Rift, M.2 hastigheter, nästa tre (?) generationers GeForce kort.

Det viktigaste är att den är uppgraderingsbar. Senast jag byggde min dator var 2010, då hade precis USB 3.0 och SATA 6gb/s kommit ut.

Bör jag vänta ett par månader tills det kommer något nytt som gör en stor skillnad?

Frågor:

  1. Är Skylake 1151 plattformen framtidssäker eller blir det någon Skylake-E om några månader som blir nya standarden?

  2. Är SATA 6Gb/s eller SATA Express nya standarden? Jag har 6 st lagringsdiskar och 2 st SSD idag jag vill få plats med. Gärna fler i framtiden

  3. Går det köra med både SATA 6 och SATA Express i burken valfritt? bara byta kabel?

  4. Om moderkortet inte har >8 SATA platser, är det vettigt köpa extra kort för det, eller tar det PCI-E bandbredd från GPU?

  5. Vilket Chipset på moderkortet är bäst? Helt okunnig på det området.

  6. Finns det bättre Moderkort som ger bättre prestanda eller fler kontakter? Helst skulle jag vilja ha möjlighet till fler SATA och M.2 och 15 st USB. Nu verkar det finnas färre anslutningsmöjligheter än andra tidigare generations moderkort.

Delar jag har idag, som jag kanske kan "återanvända" Kommentera om nått ser fel ut ihop med nya delar:

  1. Corsair Obsidian 800D http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=464690

  2. Corsair HX850 850W http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=433869

  3. Asus ROG Swift PG279Q http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333873

  4. Asus GeForce GTX 970 Strix http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809941

  5. Crucial MX100 2.5" 7mm 512GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683849

  6. WD Red WD50EFRX 64MB 5TB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2739255

Nya delar jag funderar på är:
Känner inte riktigt än att jag behöver uppgradera Grafikkortet än. Men när det sker blir det ett 980 Ti eller nyare generation.

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8988735/2016-01-05datordelar

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk

Har inte så stor koll på de frågor du ställer är jag rädd, men Nvidia släpper "pascal" under 2016. Tror detta kan vara värt att vänta på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHaggland:

Har inte så stor koll på de frågor du ställer är jag rädd, men Nvidia släpper "pascal" under 2016. Tror detta kan vara värt att vänta på!

Det kommer alltid nytt och man kan inte alltid ha senaste.

970 skulle jag dock inte kalla framtidsäkert 3,5GB Vram är tajt, BF4 eller Starwars tar idag 3.3GB för mig.
Jag hade valt 390 (samma prisklass, samma prestanda +~4%) med 8GB vram eller lagt mera cash och köpt något annat än 970 iaf.

EDIT: Du har valt en 1440p skärm med Gsync, 970 kommer få kämpa och problemet med 3,5GB vram kommer bli extra tydligt vid högre upplösningar än 1080p, 980 eller 980 TI kan rekommenderas om plånboken tillåter

Resten av uppdateringen är riktigt bra även om m.2 inte direkt är prisvärda gentemot vanliga Sata.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

öh det där moderkortet? 4k för ett mobo med z170 chipset för skylake? jag hade satsat på ett x99 moderkort(socket 2011-3) med en minst 6 kärnig eller mer cpu istället. garanterat mer usb å sata platser på ett sådant.

å kan inte fatta, ett sketet z170mobo för 4k. wtf tänker de med. hade det varit ett nice x99 med massa mos på då jäklar... men ananrs e detta rena rama blåsningen jue.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av hakd:

Det kommer alltid nytt och man kan inte alltid ha senaste.

970 skulle jag dock inte kalla framtidsäkert 3,5GB Vram är tajt, BF4 eller Starwars tar idag 3.3GB för mig.
Jag hade valt 390 (samma prisklass, samma prestanda +~4%) med 8GB vram eller lagt mera cash och köpt något annat än 970 iaf.

EDIT: Du har valt en 1440p skärm med Gsync, 970 kommer få kämpa och problemet med 3,5GB vram kommer bli extra tydligt vid högre upplösningar än 1080p, 980 eller 980 TI kan rekommenderas om plånboken tillåter

Resten av uppdateringen är riktigt bra även om m.2 inte direkt är prisvärda gentemot vanliga Sata.

Han skriver väl att han redan har ett 970? Det finns en punkt när nästa grafikkortsgeneration är såpass nära att det är mer värt att vänta än att köpa direkt. Beroende på vad man har för tillfället flyttas den punkten längre fram eller bak, skulle jag säga.

Visa signatur

i7 6700K @ 4.5GHz | MSI 1080 Gaming X | Asus Z170 Pro Gaming | Define R5 | EVGA G2 850W | Corsair 2x8GB 3000 MHz | NH-D15 | 960 EVO 1TB | WD Blue 6 TB | Seagate 4TB | WD Green 3TB
Acer XB270HU | Benq BL2400PT | Logitech G502 Proteus Core | Logitech G710+ | Philips Fidelio X2 | V-Moda Boompro | Func 1030 R2 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det kommer alltid nytt och man kan inte alltid ha senaste.

970 skulle jag dock inte kalla framtidsäkert 3,5GB Vram är tajt, BF4 eller Starwars tar idag 3.3GB för mig.
Jag hade valt 390 (samma prisklass, samma prestanda +~4%) med 8GB vram eller lagt mera cash och köpt något annat än 970 iaf.

EDIT: Du har valt en 1440p skärm med Gsync, 970 kommer få kämpa och problemet med 3,5GB vram kommer bli extra tydligt vid högre upplösningar än 1080p, 980 eller 980 TI kan rekommenderas om plånboken tillåter

Resten av uppdateringen är riktigt bra även om m.2 inte direkt är prisvärda gentemot vanliga Sata.

Nej alltså jag har redan skärmen och 970 och behåller dom tills nya Nvidia kort kommer, och som också har Gsync. Då kanske Pascal kort är värda vänta på.

Skrivet av DST:

öh det där moderkortet? 4k för ett mobo med z170 chipset för skylake? jag hade satsat på ett x99 moderkort(socket 2011-3) med en minst 6 kärnig eller mer cpu istället. garanterat mer usb å sata platser på ett sådant.

å kan inte fatta, ett sketet z170mobo för 4k. wtf tänker de med. hade det varit ett nice x99 med massa mos på då jäklar... men ananrs e detta rena rama blåsningen jue.

Jag förstår inte varför man ska vara kvar på Socket 2011-3, den är ju ganska "gammal" även om den uppehåller bra prestanda fortfarande. Tanken var att nya datorn skulle använda delar som är just "framtidssäkra".

Z170 chipset för Skylake eller x99 chipset för Skylake? Är det möjligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Medlem

slösa inga 4k på ett moderkort med z170 chipset, 2lax max isf å även det e för mycket för den plattformen.
Först e det la Broadwell-E som ska släppas till x99(socket 2011-3) sen e la tanken att skylake-E kommer till samma plattform.
x99 kommer garanterat inte ut i socket 1151 socket utan stödjer bara 2011-3.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niike:

Jag förstår inte varför man ska vara kvar på Socket 2011-3, den är ju ganska "gammal" även om den uppehåller bra prestanda fortfarande. Tanken var att nya datorn skulle använda delar som är just "framtidssäkra".

Fler kärnor och fler trådar vilket kan göra enorm skillnad beroende på vad du arbetar med vilket du inte har skrivit.

Permalänk
Medlem

1151 är inte nödvändigtvis mer framtidssäkert om man ser till prestanda. Faktum är att 6/12 kärnor är mer framtidssäkert än vad 4/8 någonsin kommer att bli. Såhär skulle jag kört, och dessutom får du möjlighet att krama skiten ur din processor. (4 Ram-stickor för Quad Channel).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8995805/2016-01-06

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

slösa inga 4k på ett moderkort med z170 chipset, 2lax max isf å även det e för mycket för den plattformen.
Först e det la Broadwell-E som ska släppas till x99(socket 2011-3) sen e la tanken att skylake-E kommer till samma plattform.
x99 kommer garanterat inte ut i socket 1151 socket utan stödjer bara 2011-3.

Får se om jag förstår dig rätt, Det kommer en Skylake-E på socket 2011-3 och kan använda chipset x99 (vilket är en kraftfullare chipset)?
Det verkar som x99 kan ha fler minneskanaler och USB portar. Även USB 3.1 gen2, USB type c?
Inom ett år känns det som USB type c (vändbara) kommer slå stort!?

Skrivet av Andreaz1:

Fler kärnor och fler trådar vilket kan göra enorm skillnad beroende på vad du arbetar med vilket du inte har skrivit.

Processorn är framförallt till spel men också en del Programmering, men där kommer inte CPU begränsningar, utan vill ha en CPU som "orkar" med Nvidia kort om 3-5 år. Kanske borde se på bandbredd flaskhals mellan CPU och GPU?

Skrivet av HotLegs:

1151 är inte nödvändigtvis mer framtidssäkert om man ser till prestanda. Faktum är att 6/12 kärnor är mer framtidssäkert än vad 4/8 någonsin kommer att bli. Såhär skulle jag kört, och dessutom får du möjlighet att krama skiten ur din processor. (4 Ram-stickor för Quad Channel).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8995805/2016-01-06http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8995805/2016-01-06

Tackar, ska ta det i åtanke och kanske byta siktet från Skylake till Haswell-E. Går det med samma moderkort sedan köra Broadwell-E och eventuellt Skylake-E? Kanske för långt i framtiden men finns spekulationer eller fasta fakta?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HotLegs:

1151 är inte nödvändigtvis mer framtidssäkert om man ser till prestanda. Faktum är att 6/12 kärnor är mer framtidssäkert än vad 4/8 någonsin kommer att bli. Såhär skulle jag kört, och dessutom får du möjlighet att krama skiten ur din processor. (4 Ram-stickor för Quad Channel).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8995805/2016-01-06http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8995805/2016-01-06

Någon anledning till att jag inte bör gå på detta moderkort istället?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3085933

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niike:

Får se om jag förstår dig rätt, Det kommer en Skylake-E på socket 2011-3 och kan använda chipset x99 (vilket är en kraftfullare chipset)?
Det verkar som x99 kan ha fler minneskanaler och USB portar. Även USB 3.1 gen2, USB type c?
Inom ett år känns det som USB type c (vändbara) kommer slå stort!?

Processorn är framförallt till spel men också en del Programmering, men där kommer inte CPU begränsningar, utan vill ha en CPU som "orkar" med Nvidia kort om 3-5 år. Kanske borde se på bandbredd flaskhals mellan CPU och GPU?

Tackar, ska ta det i åtanke och kanske byta siktet från Skylake till Haswell-E. Går det med samma moderkort sedan köra Broadwell-E och eventuellt Skylake-E? Kanske för långt i framtiden men finns spekulationer eller fasta fakta?

Broadwell-E skall köras i 2011-3. Kommer Q2 detta året, så några månader till med andra ord. Väldigt saftiga CPUer skall sägas. Hur det blir med prissättningen är dock en annan femma.

http://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-6950x-broadwel...

Det skall tilläggas att 6700k inte på något sätt är ett dåligt val om man tittar på prestanda-tester i spel. Du har likvärdig prestanda, om inte snäppet bättre för 6700k då den har mer kapacitet per kärna. Men pratar vi program så är 6 kärnor eller mer en solklar vinnare, och frågan JAG ställer mig då är om vi de kommande åren kommer att få se fler spel som utnyttjar mer än 4/8 kärnor.

Gamear du enbart och inte kör så mycket tunga program blir valet alltså svårare. Med 1151 kan du, om du vill, spara in lättare på kostnaden för att göra en tidigare uppgradering. Vem vet hur Haswell-E står sig om 2-3 år.

Lycka till :-)..

Edit: Tillägger även att jag hört att DX12 skall kunna använda fler kärnor bättre också.

En video där man jämför 5820k och 6700k:
http://youtu.be/FFNhlq2b518

Jag håller nog fast vid att 5820k är ett smartare val.

Permalänk
Medlem

Funderar nu på om ECC minnen är smart om man vill kunna köra Virtuella maskiner på datorn. Vilket jag ser att jag kommer vilja göra!

Skrivet av HotLegs:

Broadwell-E skall köras i 2011-3. Kommer Q2 detta året, så några månader till med andra ord. Väldigt saftiga CPUer skall sägas. Hur det blir med prissättningen är dock en annan femma.

http://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-6950x-broadwel...

Det skall tilläggas att 6700k inte på något sätt är ett dåligt val om man tittar på prestanda-tester i spel. Du har likvärdig prestanda, om inte snäppet bättre för 6700k då den har mer kapacitet per kärna. Men pratar vi program så är 6 kärnor eller mer en solklar vinnare, och frågan JAG ställer mig då är om vi de kommande åren kommer att få se fler spel som utnyttjar mer än 4/8 kärnor.

Gamear du enbart och inte kör så mycket tunga program blir valet alltså svårare. Med 1151 kan du, om du vill, spara in lättare på kostnaden för att göra en tidigare uppgradering. Vem vet hur Haswell-E står sig om 2-3 år.

Lycka till :-)..

Edit: Tillägger även att jag hört att DX12 skall kunna använda fler kärnor bättre också.

En video där man jämför 5820k och 6700k:
http://youtu.be/FFNhlq2b518

Jag håller nog fast vid att 5820k är ett smartare val.

Tackar! Det blir troligen den med fler kärnor. Speciellt om nya Broadwell-E kommer med 10/20 kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hakd:

Det kommer alltid nytt och man kan inte alltid ha senaste.

970 skulle jag dock inte kalla framtidsäkert 3,5GB Vram är tajt, BF4 eller Starwars tar idag 3.3GB för mig.
Jag hade valt 390 (samma prisklass, samma prestanda +~4%) med 8GB vram eller lagt mera cash och köpt något annat än 970 iaf.

EDIT: Du har valt en 1440p skärm med Gsync, 970 kommer få kämpa och problemet med 3,5GB vram kommer bli extra tydligt vid högre upplösningar än 1080p, 980 eller 980 TI kan rekommenderas om plånboken tillåter

Resten av uppdateringen är riktigt bra även om m.2 inte direkt är prisvärda gentemot vanliga Sata.

Börjar inte "3,5 GB" kännas uttjatat när det snart 1,5 år efter att 970 lanserats fortfarande finns noll spel där minneskonfigurationen är ett problem? Bl.a. Guru3D har testat hur 970 faktiskt uppför sig när man pressar den förbi 4 GB, resultatet blev att trots "minnesbuggen" så får man i princip samma beteende som 980 så 970 är långt mer likt ett 4 GB kort än ett 3,5 GB kort.

"On GTX 980, Shadows of Mordor drops about 24% on GTX 980 and 25% on GTX 970, a 1% difference. On Battlefield 4, the drop is 47% on GTX 980 and 50% on GTX 970, a 3% difference. On CoD: AW, the drop is 41% on GTX 980 and 44% on GTX 970, a 3% difference. As you can see, there is very little change in the performance of the GTX 970 relative to GTX 980 on these games when it is using the 0.5GB segment."

Är då 4 GB VRAM ett potentiellt problem? Du nämner BF och Battlefront, kolla hur ett 2 GB 960 klara 2456x1440 i "Ultra" jämfört med 4 GB 960 och 980, något som t.ex. Gamers Nexus gjort. Genomsnittlig FPS är 42 FPS för 4 GB versionen och 41 FPS för 2 GB versionen, man ser däremot att lägsta FPS är sämre på 2 GB. D.v.s. i 1440p med "Ultra" så använder detta spel aktivt strax över 2 GB, däremot är det fullt möjligt att långt mer är allokerat på en grafikkort med mer VRAM.

The TechReport har gjort en ganska detaljerad artikel om exakt hur mycket VRAM man behöver i dagens spel, vad de kom fram till är att 4 GB är fullt tillräckligt även i 4k, är först i 5760x3240 som 4 GB VRAM börjar bli ett problem (då främst för AMD, t.ex. 980 klarar även detta hyfsat OK). Naturligtvis är det totalt ospelbart redan i 4k på de flesta kort, men flaskhalsen är andra saker är VRAM kapacitet. De 6 GB VRAM som 980ti har var överhuvudtaget inte en flaskhals ens i 7680x4320, det i Shadow of mordor som är känt för att vara en av de absolut VRAM-törstigaste spelet som finns idag.

Angående 5820K vs 6700K: för en förkrossande majoritet kommer resultaten i WebXprt och Dolphin (där 6700K vara 20-30% snabbare) vara det långt mer vanliga resultatet än vad 7zip och Cinebench visar. För TS är ändå kanske inte E-serien ett dumt val, då p.g.a. av antalet PCIe-linor (men det är inte en flaskhals i Z170 heller så länge du bara kör med en GPU, då har du massor med PCIe-linor kvar för extra USB och SATA).

I spel är inte heller E-serien så dum, men då p.g.a av den större L3-cachen inte antalet CPU-kärnor. Är man ute efter spelprestanda är i så fall i7-5775C ett bättre val. Vad vi sett av DX12 (och även Mantle) så här långt är det ju i3 och AMDs APUer som relativt sett stört prestandalyft, inte CPUer med fler kärnor än 4.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Börjar inte "3,5 GB" kännas uttjatat när det snart 1,5 år efter att 970 lanserats fortfarande finns noll spel där minneskonfigurationen är ett problem? Bl.a. Guru3D har testat hur 970 faktiskt uppför sig när man pressar den förbi 4 GB, resultatet blev att trots "minnesbuggen" så får man i princip samma beteende som 980 så 970 är långt mer likt ett 4 GB kort än ett 3,5 GB kort.

"On GTX 980, Shadows of Mordor drops about 24% on GTX 980 and 25% on GTX 970, a 1% difference. On Battlefield 4, the drop is 47% on GTX 980 and 50% on GTX 970, a 3% difference. On CoD: AW, the drop is 41% on GTX 980 and 44% on GTX 970, a 3% difference. As you can see, there is very little change in the performance of the GTX 970 relative to GTX 980 on these games when it is using the 0.5GB segment."

Är då 4 GB VRAM ett potentiellt problem? Du nämner BF och Battlefront, kolla hur ett 2 GB 960 klara 2456x1440 i "Ultra" jämfört med 4 GB 960 och 980, något som t.ex. Gamers Nexus gjort. Genomsnittlig FPS är 42 FPS för 4 GB versionen och 41 FPS för 2 GB versionen, man ser däremot att lägsta FPS är sämre på 2 GB. D.v.s. i 1440p med "Ultra" så använder detta spel aktivt strax över 2 GB, däremot är det fullt möjligt att långt mer är allokerat på en grafikkort med mer VRAM.

The TechReport har gjort en ganska detaljerad artikel om exakt hur mycket VRAM man behöver i dagens spel, vad de kom fram till är att 4 GB är fullt tillräckligt även i 4k, är först i 5760x3240 som 4 GB VRAM börjar bli ett problem (då främst för AMD, t.ex. 980 klarar även detta hyfsat OK). Naturligtvis är det totalt ospelbart redan i 4k på de flesta kort, men flaskhalsen är andra saker är VRAM kapacitet. De 6 GB VRAM som 980ti har var överhuvudtaget inte en flaskhals ens i 7680x4320, det i Shadow of mordor som är känt för att vara en av de absolut VRAM-törstigaste spelet som finns idag.

Angående 5820K vs 6700K: för en förkrossande majoritet kommer resultaten i WebXprt och Dolphin (där 6700K vara 20-30% snabbare) vara det långt mer vanliga resultatet än vad 7zip och Cinebench visar. För TS är ändå kanske inte E-serien ett dumt val, då p.g.a. av antalet PCIe-linor (men det är inte en flaskhals i Z170 heller så länge du bara kör med en GPU, då har du massor med PCIe-linor kvar för extra USB och SATA).

I spel är inte heller E-serien så dum, men då p.g.a av den större L3-cachen inte antalet CPU-kärnor. Är man ute efter spelprestanda är i så fall i7-5775C ett bättre val. Vad vi sett av DX12 (och även Mantle) så här långt är det ju i3 och AMDs APUer som relativt sett stört prestandalyft, inte CPUer med fler kärnor än 4.

1,5 år är inte en lång tid. Just nu är det förstås inget problem, det håller jag med om, men i framtiden kommer spelen kräva mer VRAM och först då kommer 970 bekänna färg. Ett kort med högre mängd VRAM kommer, som man kan se historiskt sett, hålla längre.

970 känns inte prestandamässigt som ett optimalt val för 1440p G-Sync oavsett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niike:

Funderar nu på om ECC minnen är smart om man vill kunna köra Virtuella maskiner på datorn. Vilket jag ser att jag kommer vilja göra!

Endast Xeon-processorer stödjer ECC-minne.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon259415:

1,5 år är inte en lång tid. Just nu är det förstås inget problem, det håller jag med om, men i framtiden kommer spelen kräva mer VRAM och först då kommer 970 bekänna färg. Ett kort med högre mängd VRAM kommer, som man kan se historiskt sett, hålla längre.

970 känns inte prestandamässigt som ett optimalt val för 1440p G-Sync oavsett.

Under detta år kommer grafikkort från båda "lägren" baserad på en ny process, detta kommer förpassa dagens modeller minst ett steg ned på skalan oavsett hur mycket VRAM de har.

Tittar man rent historiskt så är det långt vanligare att de första korten med mer VRAM än standarden för klassen aldrig kommer få någon nytta av detta än att VRAM blir en flaskhals för de som kör med "mainstream". Undantag går naturligtvis att hitta, men det är statistiskt sett ju det: undantag.

Guru3D har även titta på faktiskt användning av VRAM i dagens spel (användning, inte bara hur mycket som är allokerat)

"At 2560x1440 I tried filling that graphics memory, but most games simply do not use more than 1.5 to 3 GB at that resolution combined with the very best image quality settings. This includes MSAA levels of up-to 8x. At the best settings and WHQD we tried, Alien Isolation, Alan Wake, BioShock Infinite, Hitman, Absolution, Metro Last Light, Thief, Tomb Raider, Asassin’s Creed Black Flag."

Alla som förstår grunderna med MSAA vet att mängden VRAM som behövs är i stort sätt samma som om man körde SSAA vilket i sin tur är samma som om man körde en upplösning motsvarande antal "samples". D.v.s. 2560x1440 med 8x MSAA använder VRAM motsvarande ungefär 7200x2600. Om dagens titlar använder mellan 1,5-3,0 GB VRAM i motsvarande 7200x2600, är det då överhuvudtaget sannolikt att 4 GB VRAM kommer bli en flaskhals innan andra delar av grafikkortet blir betydligt större flaskhalsar?

Det finns lite större språng i VRAM användning, de hänger till 100% ihop med lansering av nya konsoler. Att det gick ganska fort från att 1 GB VRAM var fullt tillräckligt till att nu vissa spel faktiskt har problem med 2 GB VRAM (har inte sett något spel som har problem med 3 GB VRAM än) beror helt på PS4 och XBO som har betydligt mer plats för texturer jämfört med PS3/360, den praktiska mängden RAM de verkar kunna använda för grafik ligger runt 2,0-3,0 GB.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niike:

Får se om jag förstår dig rätt, Det kommer en Skylake-E på socket 2011-3 och kan använda chipset x99 (vilket är en kraftfullare chipset)?
Det verkar som x99 kan ha fler minneskanaler och USB portar. Även USB 3.1 gen2, USB type c?
Inom ett år känns det som USB type c (vändbara) kommer slå stort!?

Processorn är framförallt till spel men också en del Programmering, men där kommer inte CPU begränsningar, utan vill ha en CPU som "orkar" med Nvidia kort om 3-5 år. Kanske borde se på bandbredd flaskhals mellan CPU och GPU?

Tackar, ska ta det i åtanke och kanske byta siktet från Skylake till Haswell-E. Går det med samma moderkort sedan köra Broadwell-E och eventuellt Skylake-E? Kanske för långt i framtiden men finns spekulationer eller fasta fakta?

det e vad många förväntar sig men e inte säkert att skylake släpps till 2011-3(x99) kan mycket väl innebära att skylake-e får ett nytt chipset och en ny socket. Vanliga skylake fick ju en ny socket för att dess integrerade spännings regulator, "får jag det till" togs bort från den och sattes på moderkortet istället. Kan mycket väl hända att intel stuvar om i entusiast plattformen när det e dags för skylake.

men du behöver la en ny dator nu och eg om du behöver en framtidssäker dator så hade jag gjort så här. en vanlig 6600k/6700 å ett billigt z170 moderkort för ca 1500 för att sen när nått nytt dyker upp så e det bara att byta cpu å mobo. Du vet att om nått e dyrt som det dära dyr msi z170mobot e betyder ju inte att det e framtidssäkert lixom. Sen vill du ha massa usb å så å minnen å what not men då e det x99 som gäller utan tvivel även om det inte 100% säkert att den får skylake.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare

@DST: man behöver inte spekulera i huruvida Skylake E-serie behöver en ny plattform eller ej, den kommer behöva detta!

Anledningen är att E-serien är baserad på Xeon E5 och där fanns tidigare en del spekulation kring om Intel skulle hoppa över Broadwell. Det ska man inte, anledningen är just därför att den stora nyheten med Xeon Skylake är en ny plattform och byte av plattform på servers är ett ganska stort ingrepp så finns en stor marknad även för Broadwell för de som i stället väljer att uppgradera enbart CPU.

Broadwell Xeon E5 har släppts eller kommer släppas inom kort. Skylake Xeon E5 kommer med Xeon mått mätt väldigt nära inpå Broadwell, planen är tidigt 2017 och E-serien lanseras typiskt rätt tätt inpå den Xeon E5 modell som ligger till grund.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Moderkortet för dyrt för min smak men vi är alla olika så, skulle personligen hellre köpa billigare moderkort och senare uppgradera igen, eller gå X99 vägen och få 2 extra kärnor på köpet.

Permalänk
Medlem

ah, men då måste ju trådskaparen verkligen ta ställning då om han ska köra på en z170 eller x99. x99 får en till cpu-uppdatering innan den ersätts iof så e det la så med vanliga konsuments chipset nu för tiden oxå. sandybridge/ivybridge, haswell/broadwell, å skylake/kabylake innan det e dags för att byta sockel å tvinga alla att köpa nya mobos igen

Z170 verkar vara lika end of line precis som x99 i så fall.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare

Om det blir "som vanligt" borde Z170 stödja Skylake samt krympningen av den mikroarkitekturen, d.v.s. Cannonlake.

Kaby-lake får nog ses som en Devils canyon på steroider, CPU-delen i Kaby-lake är av alla rykten att döma identisk med Skylake medan iGPU-delen uppdateras, i Devils canyon var både CPU och iGPU densamma, endast frekvenser som ökades något. Så rimligen kommer Z170 stödja Skylake (14 nm), Kaby-lake (14 nm, uppdaterad iGPU) samt Cannolake (10 nm).

Förutsatt att TS inte sitter och renderar hela dagarna eller gör något annat som faktiskt skalar i stort sett linjärt med CPU-kärnor så skulle jag säga att 6700K är ett bättre CPU val än E-serien. TS hade däremot lite högre krav på antal USB-portar och SATA-portar än normalanvändaren, därför kan fortfarande E-serien vara vettig. Så länge man bara planerar att köra ett grafikkort har Z170 tillräckligt med PCIe-banor för att täcka även de mest extrema USB/SATA-kraven, så är i princip bara om tanken är att köra CF/SLI som E-serien blir vettig sett ur aspekten "antal PCIe", då borde man kanske också sikta på 5930K i stället för 5820K.

En av de få faktiska fördelarna CPU-prestandamässigt i Skylake är att HyperThreading ger mer "boost" för heltalsberäkningar jämfört med tidigare (däremot ingen teoretisk förbättring för HT ihop med flyttal från tidigare, så Cinebench bör inte se något större förändring). Så 4 kärnor / 8 trådar Skylake är närmare 8 "riktiga" kärnor än tidigare (men handlar fortfarande om typiskt ~30% extra prestanda från HT). Kompilering av kod är ett exempel där man kan se denna förbättring

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vänta på pascal eller zen, pass på 980ti jag är riktigt besviken på prestandan utifrån speltester i 4k upplösning. Broadwell -E låter mycket lovande för spel och rendering. Avvakta med köp.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Medlem

Tackar för svar, mer frågor och tankar...
1. Hur kan man lista ut vilka moderkort som har mest "utrymme" för alla extra delar jag kanske kan behöva:
980Ti SLI, >6st USB 3.0/3.1 (gen1/gen2 ?), en drös SATA och M.2 för C:\
2. Nån som har ungefär tid när Broadwell-E för x99 kommer ut? Alltså ny high-end konsument i7 inte Xeon.
3. Ny lista på delar som eventuellt passar? Kommentarer snälla.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3016384&view=b
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3016384&view=b
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3016384&view=b

Skrivet av Andreaz1:

Endast Xeon-processorer stödjer ECC-minne.

Tackar, då släpper jag ECC tankarna då jag inte är intresserad av Xeon.

Skrivet av fark:

Moderkortet för dyrt för min smak men vi är alla olika så, skulle personligen hellre köpa billigare moderkort och senare uppgradera igen, eller gå X99 vägen och få 2 extra kärnor på köpet.

Jo jag kommer gå ner i pris på moderkort, och även välja x99 som det ser ut nu.

Skrivet av DST:

ah, men då måste ju trådskaparen verkligen ta ställning då om han ska köra på en z170 eller x99. x99 får en till cpu-uppdatering innan den ersätts iof så e det la så med vanliga konsuments chipset nu för tiden oxå. sandybridge/ivybridge, haswell/broadwell, å skylake/kabylake innan det e dags för att byta sockel å tvinga alla att köpa nya mobos igen

Z170 verkar vara lika end of line precis som x99 i så fall.

Det får man ju förvänta sig med Intels standard Tick-Tock uppgraderingar. Jag har idag "Nehalem" Bloomfield i7 950 – 3.06 GHz/3.33 GHz Turbo Boost. Ganska gammal konfiguration med andra ord.

Skrivet av Yoshman:

Om det blir "som vanligt" borde Z170 stödja Skylake samt krympningen av den mikroarkitekturen, d.v.s. Cannonlake.

Kaby-lake får nog ses som en Devils canyon på steroider, CPU-delen i Kaby-lake är av alla rykten att döma identisk med Skylake medan iGPU-delen uppdateras, i Devils canyon var både CPU och iGPU densamma, endast frekvenser som ökades något. Så rimligen kommer Z170 stödja Skylake (14 nm), Kaby-lake (14 nm, uppdaterad iGPU) samt Cannolake (10 nm).

Förutsatt att TS inte sitter och renderar hela dagarna eller gör något annat som faktiskt skalar i stort sett linjärt med CPU-kärnor så skulle jag säga att 6700K är ett bättre CPU val än E-serien. TS hade däremot lite högre krav på antal USB-portar och SATA-portar än normalanvändaren, därför kan fortfarande E-serien vara vettig. Så länge man bara planerar att köra ett grafikkort har Z170 tillräckligt med PCIe-banor för att täcka även de mest extrema USB/SATA-kraven, så är i princip bara om tanken är att köra CF/SLI som E-serien blir vettig sett ur aspekten "antal PCIe", då borde man kanske också sikta på 5930K i stället för 5820K.

En av de få faktiska fördelarna CPU-prestandamässigt i Skylake är att HyperThreading ger mer "boost" för heltalsberäkningar jämfört med tidigare (däremot ingen teoretisk förbättring för HT ihop med flyttal från tidigare, så Cinebench bör inte se något större förändring). Så 4 kärnor / 8 trådar Skylake är närmare 8 "riktiga" kärnor än tidigare (men handlar fortfarande om typiskt ~30% extra prestanda från HT). Kompilering av kod är ett exempel där man kan se denna förbättring
http://techreport.com/r.x/skylake/qtbench.gif

Jag har kommit på ett till användningsområde som jag faktiskt gör men inte funderat över. Live rendering av Spel till Twitch + rendering pga Plex server. Vilket gör att när jag spelar kanske datorn får konstant rendera 1080p material. (4K vid behov i framtiden). I det fallet kanske x99 och en billig CPU idag fungerar, för att sedan uppgradera CPU med nya Broadwell-E med 10/20 kärnor om jag känner 4K renderingen laggar.

När det gäller M.2, SATA och USB kräves ju 3st UBS 3.0 för Occulus Rift. Och sen behöver jag ju några till utöver det till andra prylar. Z170 saknar möjligheter då som det ser ut?

Om jag även ska köra SLI, säg 2st 980Ti på denna setup, ja vilket moderkort klarar den prestanda jag söker?

Skrivet av Medien:

Vänta på pascal eller zen, pass på 980ti jag är riktigt besviken på prestandan enligt speltester i 4k upplösning. Broadwell -E låter mycket lovande för spel och rendering. Avvakta med köp.

Jo det är framtidsplanerna att invänta nästa, eller näst-nästa generation av GPU innan jag uppgraderar mitt 970. Vill dock vara mer säker att jag inte behöver köpa nytt moderkort om en ny generations GPU kräver lite mer PCI-e bandbredd än "standard" idag. Dumt råka köpa något som fungerar med 970 idag, men blir flaskhals om 2 år.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Medlem

Ja du, ang det där att man ska vara framtidssäker när det gäller cpu/moderkort med framtida grafikkort å så e ju lite svårt att sia om. Om två, tre år kanske du kommer sitta i samma sits som du sitter i nu, förvisso så funkar la din maskin med 970kortet utan några större problem i moderna speltitlar? men vem vet om hur det blir i framtiden. Spelutvecklingen verkar typ byta fot nu å man kanske blir tvungen att byta hårdvara oftare i framtiden. who knows.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare

@Niike: Tror inte USB, SATA eller M.2 städ blir ett problem för dig med Z170, tydligen så kan man ha upp till 10 USB3 och 14 USB2 portar utan extra kretsar

Men du gör ju helt klart saker som t.ex. live rendering där det finns en poäng att ha någon extra CPU-kärna utöver de som krävs av spelet, så du kanske är en av de rätt få användare där E-serien faktiskt är helt rätt produkt. Och oavsett så går du inte fel med E-serien, man offrar inte jättemycket enkeltrådprestanda så en E-serie CPU presterar bra i allt.

Är bara att för de flesta PC-användare så är redan allt utöver 2 kärnor med HT overkill, den stora massan är bäst servad av den CPU som kan erbjuda absolut högsta möjlig prestanda per CPU-tråd till lägsta möjliga pris.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen alla! Behöver sista input för eventuellt köp:

Hur ser denna setup ut? Vad saknas?

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16481...

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3016384&view=b

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk

Enkel fråga: Fördel med Skylake?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Enkel fråga: Fördel med Skylake?

Det har andra redan svarat i denna tråd.

Men enkel kortfattning är väl att den är snabbare i enkeltrådade operationer. Alltså mer gjord om man bara kör ett fåtal program och/eller spel som oftast använder fåtal trådar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2