Rösta fram Årets Datorbutik 2015

Permalänk
Medlem

Förra året fick Inet min röst men detta år har Netonnet levererat. Min röst lades på Netonnet. CDON är årets utmanare imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inet får min röst, även fast jag aldrig får någon pingvinstång.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Röstade på Komplett - gammal trogen kund. Tyckte de hade en liten dipp innan de köpte Inwarehouse men nu är det klockrent, framför allt supporten har varit bra. Inet och Webhallen har jag tyvärr mest haft problem med gällande just support. Netonnet har också gjort ett bra år. Det är väl dessa fyra jag handlar hos primärt - med en klar majoritet på dyrare köp hos Komplett respektive Netonnet, medan de andra två mest blir en fläkt eller liknande.

Permalänk
Medlem

Blev netonnet för min del. Bäst priser på det jag köpt 2015, snabb leverans och såklart bra lagershopp som jag också besökt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Att CDON ens är nominerade när vi diskuterar årets bästa datorbutik är lite ironiskt.

Årets klusterfuck hade varit rättvist, men deras reklampengar här kittlar väl juryn på de rätta ställerna. (sorry, men det känns så)

Nyfikna kan ju kolla prisjakts senaste omdömen eller deras tråd här på swec. Fantastisk läsning!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

För mig så var valet av inet enkelt pga bra service. Både webhallen och cdon har jag haft stora problem med där de försöker undgå att ta ansvar för felande produkter så dessa hamlar sist på mina lista över bra butiker. Med inet är det aldrig något problem.

Permalänk
Medlem

I år lade jag min röst på Komplett då jag har haft bra erfarenhet av deras support i år. Tätt följt av Inet.

För bara några år sen var jag trogen kund hos Dustin och handlade in allt där, men ack så dåliga dom har blivit. Alltid sämst priser, dåligt sortiment på vettiga produkter, ofta saker slut i lager. Supporten är väl fortfarande rätt hyffsad.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Skäggig legend

Glömde nämna att jag röstade på komplett. Jag har alltid röstat på Webhallen innan men detta år fick det bli Komplett!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Inte helt klart vem det är som anordnar denna "tävling" och vem som väljer vilka som blir nominerade?
Är det någon branschorganisation eller är det sweclockers?
"Presenteras av sweclockers.com" är öppet för tolkningar.

Permalänk
Medlem

Lagt min röst på Inet då jag alltid fått extremt bra support därifrån och sånt uppskattas.

Permalänk
Medlem

Lite ironiskt att så många uppskattar supporten så mycket på Sweclockers. Man kan ju tycka att support endast borde behövas vid reklamationer här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

I år tycker jag att vi röstar på Komplett

Det är inte ofta man har tur när nått går sönder
När mitt 7970 gick sönder på den absolut sista dagen av garantin så skickade jag in det, sen ringde komplett och sa att dom skickar ett 280x istället eftersom 7970 inte längre görs, helt ok tyckte jag eftersom det är samma kort.
Men då frågade jag om jag fick byta upp mig lite om jag la pengar emellan, och det var inga problem.
Då ville jag ha ett 290x och då sa supporten att prisskillnaden är så liten så den bjuder vi på.

En sån support är bra mycket bättre än en pingvinstång.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Jag valde NetOnNet, pga att det känns som dom ibland har galet låga priser på saker jag är intresserad av.

Inet har enligt mig bäst support, men fick nyligen en beställd vara mer än en vecka senare än väntat leveransdatum så dom får inte min röst.

Jag gillar även Webbhallen för att jag kan svänga förbi deras trevliga fysiska butik på väg hem från jobbet om man behöver ställa en fråga. Köpte ett moderkort där som bara var kompatibelt med min processor om det var nyaste BIOS-versionen, vilket bara gick att kontrollera genom att fysiskt öppna förpackningen (ingen webb-butiks support kunde hjälpa mig).

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

I år tycker jag att vi röstar på Komplett

Det är inte ofta man har tur när nått går sönder
När mitt 7970 gick sönder på den absolut sista dagen av garantin så skickade jag in det, sen ringde komplett och sa att dom skickar ett 280x istället eftersom 7970 inte längre görs, helt ok tyckte jag eftersom det är samma kort.
Men då frågade jag om jag fick byta upp mig lite om jag la pengar emellan, och det var inga problem.
Då ville jag ha ett 290x och då sa supporten att prisskillnaden är så liten så den bjuder vi på.

En sån support är bra mycket bättre än en pingvinstång.

Jag handlade hos webhallen, där stod en tjej i butiken och vi pratade lite om grafikkort. Till slut blev det ett 970 och jag fick även en dejt med bruden i fråga. Senare den dagen låg hon med mig som om jag vore sista människan på jorden.

En sån kundservice är bra mycket bättre än ett snäpp högre byte utav grafikkort.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Blir webhallen för snyggast butiker och att jag kan handla allt ifrån en sli brygga till en brödrost på samma ställe.
Ingen som kör Bookie över det här för lite extra spänning

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Webhallen for sure.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Lite ironiskt att så många uppskattar supporten så mycket på Sweclockers. Man kan ju tycka att support endast borde behövas vid reklamationer här.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur butikerna är när problem uppstår är något av det bästa att dömma hur bra butiker faktiskt är. Sälja kan vem som helst, hur man hanterar en missnöjd kund kräver betydligt mer av butiken/kedjan och dess personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur butikerna är när problem uppstår är något av det bästa att dömma hur bra butiker faktiskt är. Sälja kan vem som helst, hur man hanterar en missnöjd kund kräver betydligt mer av butiken/kedjan och dess personal.

Du har en poäng där.
På företaget jag arbetar så ser vi inte en reklamation som ett misslyckande, utan en chans till personlig kontakt och visa hur duktiga vi är att hantera eventuella problem.

Permalänk
Medlem

Röstade Misco.

Mest för dom har någon snubbe på supporter som är stencool och utan problem vill snacka lite skit med en

Blev knappt av med han sist så min mat kallande men kunde inte lägga på för vi snackade SSD diskar, bland annat Samsung katastrof 840 EVO fiasko som han fan så intresant, var tvungen att fråga om han inte hade andra kunder som väntade men det var lugnt sa han

Sådant jag gillar, och ja jag fick hjälp med att få fram kollinummer till mina nya SSD enhetr med och alltid roligt att dom inte bara vill bli av med en ASAP bara för att.

Men jag vet vilket support jag helst vill ringa i alla fall

Efter det kommer nog Dustin som alltid hjälper till med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Godis kan du köpa billigare i vilken butik som helst, visst, det är en trevlig gest, men att folk blir som tokiga för lite godis säger faktiskt mer om hur folk är än hur Inet är som datorbutik.

Ja det är smått fantastiskt att en pingvinstång lockar så pass.
Finns i mer eller mindre varje affär för typ 10kr för 3st.

Man kan tro att det bara är folk i yngre tonåren som lockas, men kolla på Facebook,
så sitter det folk med helskägg och beklagar sig att de inte fick en pingvinstång.

Var samma sak under Datorbutikens tid med sina "lakritsar",
och Datorbutiken var inte alls något utöver de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja det är smått fantastiskt att en pingvinstång lockar så pass.
Finns i mer eller mindre varje affär för typ 10kr för 3st.

Man kan tro att det bara är folk i yngre tonåren som lockas, men kolla på Facebook,
så sitter det folk med helskägg och beklagar sig att de inte fick en pingvinstång.

Var samma sak under Datorbutikens tid med sina "lakritsar",
och Datorbutiken var inte alls något utöver de andra.

Jag upplevde "datorbutiken 1.0" som väldigt bra och pålitlig, även med låga priser och leveranstider i toppklass, men med "datorbutiken 2.0" och senare Inet har det inte alls varit samma sak.

Och ja, jag har också sett det flera gånger, att folk klagar om det inte ligger en pingvinstång i kartongen. Om det bara var en "kul grej" eller en "bonus" skulle inte folk ens kommentera det, men det verkar faktiskt som att pingvinstången vid ett flertal tillfällen fällt avgörandet när folk väljer var de ska handla,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Recall:

Varför finns det med ett gäng obskyra skitbutiker med i omröstningen? Har dom betalt för att vara med eller?

Snarare så att du inte hört talas om den och därför tolkar dem som obskyra. I stort sett alla de butiker som Sweclockers har med i omröstningen är relativt stora förutom t.ex. Datorfixarna som är en lokal butik i Piteå som tidigare även fanns i Umeå. De må inte vara en stor kedja men de är fortfarande en toppbutik sett till service och leverans.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Blev netonnet för mig. Jag fick ett nätagg som tjöt som fasen och fick det utbytt 2 gånger. Fick sedan välja att ta pengarna tillbaka vilket jag också gjorde. Blev inte tvingad till att ta ett presentkort som många andras sidor gör.

De skötte mitt reklamationsärende utmärkt. Snabba svar från kundtjänst och de betalade även frakten för att skicka in nätaggen. Att veta att hemsidan man handlar från har bra kundtjänst är för mig jäkligt viktigt och det känns skönt att veta att man kan få hjälp ifall det behövs!

De har också fri frakt och min uppfattning är att Netonnet tillsammans med Webbhallen har de billigaste priserna på datorkomponenter i Sverige.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Det känns lite problematiskt att rösta då jag inte handlar datorprylar nog för att utnyttja speciellt många butiker per år. Visst håller man sig kvar när man får bra service, priser, osv, men hur ska jag egentligen kunna veta att där jag handlat varit bättre än ett ställe jag inte varit kund hos? Prismässigt kan jag såklart enkelt se skillnaden, och det är ju den första faktorn man tittar på, men det ligger klart mer än så bakom en sådan här utmärkelse.

Under det gångna året har det varit relativt få inköp så har nyttjat Inet och Netonnet. Båda har vid alla köptillfällen skött sig utomordentligt bra.

Permalänk
Medlem

Jag röstar nog inte längre skulle jag tro, ser ingen mening med men det skulle vara kul att se nån annan ta kronan i år, det finns faktiskt fler och bra är dom också om inte bättre ibland. Tycker själv att flera av dom etablerade aktörerna håller hög klass så inte så lätt som man kan tro att avgöra, ahh kanske kastar in en röst iaf då lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur butikerna är när problem uppstår är något av det bästa att dömma hur bra butiker faktiskt är. Sälja kan vem som helst, hur man hanterar en missnöjd kund kräver betydligt mer av butiken/kedjan och dess personal.

Absolut. garanti och reklamationsärenden är något som skiljer många butiker emellan. Det är också en viktig del för att få nöjda kunder. Även support. Dock finner jag det fortfarande lite kul att just support är så uppskattat i detta forumet då flertalet användare anser sig vara så bra på att bygga/fixa datorer och därför inte tordes behöva någon nämnvärd support.
Hade denna tråden startats på familjeliv.se eller vad sidan heter hade jag haft mer förstående för just supporten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lessismore:

Du har en poäng där.
På företaget jag arbetar så ser vi inte en reklamation som ett misslyckande, utan en chans till personlig kontakt och visa hur duktiga vi är att hantera eventuella problem.

Instämmer helt där, misslyckandet sker först när man förlorat kunden. Konkurrenter finns det alltid som slåss om kunder, om de såväl är privatpersoner som multinationella storföretag.

Skrivet av Triton242:

Absolut. garanti och reklamationsärenden är något som skiljer många butiker emellan. Det är också en viktig del för att få nöjda kunder. Även support. Dock finner jag det fortfarande lite kul att just support är så uppskattat i detta forumet då flertalet användare anser sig vara så bra på att bygga/fixa datorer och därför inte tordes behöva någon nämnvärd support.
Hade denna tråden startats på familjeliv.se eller vad sidan heter hade jag haft mer förstående för just supporten

Skickades från m.sweclockers.com

Nu snackar nog de flesta här inte om simpla frågor som hur man kopplar in skrivaren i datorn utan reklamationer av olika slag. Vissa butiker är mycket smidigare än andra på denna punkten. Och det är iallafall detta jag själv är inne på. Nu bör butikernas kundtjänst även klara av att förklara för teknikointresserade att USB-kabeln måste kopplas mellan skrivare och dator också förstås.

Permalänk
Medlem

Skickade min röst på NetonNet. Har inte blivit speciellt mycket inköp, men det var ett väldigt snabbt och smidigt köp så den upplevelsen hade jag verkligen inget att klaga på

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer helt där, misslyckandet sker först när man förlorat kunden. Konkurrenter finns det alltid som slåss om kunder, om de såväl är privatpersoner som multinationella storföretag.

Nu snackar nog de flesta här inte om simpla frågor som hur man kopplar in skrivaren i datorn utan reklamationer av olika slag. Vissa butiker är mycket smidigare än andra på denna punkten. Och det är iallafall detta jag själv är inne på. Nu bör butikernas kundtjänst även klara av att förklara för teknikointresserade att USB-kabeln måste kopplas mellan skrivare och dator också förstås.

Med tanke på alla 52 tusen är min CPU för varm trådar så är nog inte din USB tes jätte långt borta tyvärr. Det är också det ironiska

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min röst går till webbhallen. Har handlat på inet med.
Köpte ett grafikkort på inet. Skulle stödja upp till 4 skärmar med 2 aktiva displayports adaptrar (DP, DP, HDMI, DVI). Men när jag kopplade in 3 skärmar så funkade det bara att köra med 2. Oavsett hur jag kopplade skärmarna från grafikkortet. Åkte tillbaka och dom felsökte kortet och det fanns inga fel. Testade igen. Samma sak. Åkte tillbaka ennu en gång. O denna gången hade jag kontaktat Gigabyte här på forumet som konstaterade snabbt att det var fel på kortet, och tog med mig dokumentationen.
Fick då följa med in i verkstaden på ringön (göteborg). Då visade det sig att inet bara hade testat med 2 skärmar och kopplat om för att utesluta fel på kortets kontakter. Jag bad dom fixa fram en tredje skärm vilket dom inte kunde. Visade dokumentationen från gigabyte och krävde pengarna tillbaka samt bränsleersättning för båda gångerna jag var tvungen att åka dit.
Det tog 2 veckor från att jag köpte kortet till att jag fick pengarna tillbaka.
Slutade med att jag köpte ett bättre grafikkort på webbhallen istället. Lade till 8 kr o fick ett AMD R9 280 istället för AMD R9 270x. Och detta var tredje gången jag bråkade med Inet om garantiärende. Samtliga gånger har jag fått kontakta tillverkaren för att få produkten utbytt/pengarna tillbaka. Inet har förlorat mig som kund.

Köpte mitt chassi från webbhallen (coolermaster CM Storm trooper). I detta chassi kan du koppla 3 led fläktar som du kan sätta på och stänga av med en knapp på fronten. Men den funkade inte.
Ringde Webbhallen som gav mig en mailadress. Mailade och blev uppringd dagen efter. Dom hade inget chassi inne på lager så det tog en dag för dom att få in det. Eftersom jag kunde montera ut kretskortet som knappen satt på så vände jag mig till butiken i Göteborg och frågade om dom kunde göra det samma så slipper jag montera ut alla komponenter. Inga problem. Det hela tog 3 dagar. Och jag fick lite extraskruvar med som plåster på såret
Webbhallen har en helt underbar service oavset om det är support, garantiärende eller något annat.
Inet har tappat mig som kund. Tog nästan 2 ve

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz