Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweClockers testar konsumentversionen av Oculus Rift på CES 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Verkligen. En bra spelskärm kostar enligt mig 50000 kr (OLED).

Ja, och det är vad de gjorde. Skulle de haft ännu bättre lurar hade du fått räkna med än högre prislapp.

Sant. Vive har dock bara fördelen så länge du har ett dedikerat rum till VR (jag har 140 m2 + källare, men har ändå inte plats...). Samt att om du ändå har platsen måste du ha en person med dig som kontrollerar kabelhärvan/sladd.

Har du ens sett videon?? De tycker att lurarna känns "meh". Jag vet inte vad du har för standard, men ett par lurar som känns "meh" skulle inte jag säga är schyssta lurar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du ens sett videon?? De tycker att lurarna känns "meh". Jag vet inte vad du har för standard, men ett par lurar som känns "meh" skulle inte jag säga är schyssta lurar.

Det är subjektivt. Eller lever du bara på Sweclockers? Finns de som tycker de är bra.

Men som jag skrev - vill du ha bättre kvalitet får du pröjsa.

Bättre då att skicka med lite enklare lurar, där sedan de som inte är nöjda kan använda sina egna värstinggrejer.

Permalänk
Medlem

Ingen spelskärm just det där. Men klart intressant. Dock inget som ens är i närheten av prisvärt på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Ingen spelskärm just det där. Men klart intressant. Dock inget som ens är i närheten av prisvärt på ett tag.

Vet inte hur du definierar spelskärm, men för mig vore det en mycket bättre spelskärm än något som finns idag.

För dyr nu, ja, behöver gå under 20.

Grymt att det händer något med skärmar för datorer. Högre Hz, sync, curved, 4K, OLED. Intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Vet inte hur du definierar spelskärm, men för mig vore det en mycket bättre spelskärm än något som finns idag.

För dyr nu, ja, behöver gå under 20.

Grymt att det händer något med skärmar för datorer. Högre Hz, sync, curved, 4K, OLED. Intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är väl främst priset som gör att den är mindre lämplig som spelskärm.

Sedan att man inte kan använda mer än 80Hz i uppdateringshastighet om man ska använda "native" upplösning. På grund av att dagens grafikkort inte klarar av mer. Vet inte när de nya kretsarna kommer... men det lär väl inte dröja så länge antar jag.

De skärmar som marknadsförs som spelskärmar idag klarar ju 144Hz. Och förutom responstiden så är det är ju just uppdateringsfrekvensen som många anser viktig.

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro:

OK, tack för svaret.

För mig är dock svärta och kontrast långt viktigare än 60+ FPS när jag spelar (kör nästan uteslutande singelplayer).
Mörka scener/banor ser så platta och tråkiga ut med dagens skärmar (prövat både IPS- och VA-panel).

Skulle ge mycket pengar för en stor OLED (gärna curved då jag alltid suttit väldigt nära min monitor), såvida jag inte blir så såld på VR att jag mest spelar sådana spel framöver. I så fall blir kvaliteten på 2D-spelandet mindre viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Går enligt vad sweclockers sa angående beräkningslådan, kan mycket väl ha fel dock.

2kkr var dock rätt orealistiskt, när till och med det de sa (350-400$) skulle bli närmare 4k på svensk marknad. Ny teknologi är dyrt, så är det helt enkelt, väldigt sällan första konsument varianten av det senaste inom teknologin är billigt. Dessutom om man tänker på DK varianterna, de kan de ta att sälja med lite större förlust, eftersom de är riktade mot utvecklare, inte slut användarna. Då är det ok att tappa lite pengar på den fronten bara för att få det i händerna på utvecklarna för att få lite fler program anpassade.

Jag vet inte heller, har ingen pålitlig källa. Det jag läste var att lådan ansluts via HDMI, har ingen aning om hur man ska kunna få ut "rådata" som ska processas vidare via HDMI, men det kanske går?

Angående 2kkr var det mer bara min egna undersökning kring vännerna...
En mobil kan kosta 5-10kkr eftersom folk idag vet värdet utav den, och har ett stort behov.
VR har ju inte riktigt slagit ännu, så då tror jag det är svårt att sälja för 7kkr+...
Så, 2kkr var ungefär vad folk jag pratat med tyckte det är värt att betala för nått som dom egentligen inte vet vad dom ska använda det till...

Som sagt, jag köpte en DK2 och var inte alls imponerad av det jag såg, inte en chans att jag droppar 7kkr i grisen i säcken igen... Det var en kul gimmick, såg det som pengar väl värda för att mätta mitt teknikintresserade ego, men just där tog det stopp.
Kanske ändras sen när spel börjar levereras, så det finns mer av allt för alla så att säga, men just nu vetefasen.

Och det är ju återigen det som är problemet när man ska "komma igång", spelarna kommer när spelen finns, spelen utvecklas när spelarna finns för att köpa... Moment 22.
Förstår ju att Oculus gjorde så gott dom kunde, de säljer för +/- 0, vilket är just det man kan förvänta sig i denna situationen, prispressa så mkt som möjligt så att man får ut hårdvara = konsumenter = intresse för utvecklare.
Det trista var ju bara tt kostnaden blev såpass hög ändå...

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag vet inte heller, har ingen pålitlig källa. Det jag läste var att lådan ansluts via HDMI, har ingen aning om hur man ska kunna få ut "rådata" som ska processas vidare via HDMI, men det kanske går?

Angående 2kkr var det mer bara min egna undersökning kring vännerna...
En mobil kan kosta 5-10kkr eftersom folk idag vet värdet utav den, och har ett stort behov.
VR har ju inte riktigt slagit ännu, så då tror jag det är svårt att sälja för 7kkr+...
Så, 2kkr var ungefär vad folk jag pratat med tyckte det är värt att betala för nått som dom egentligen inte vet vad dom ska använda det till...

Som sagt, jag köpte en DK2 och var inte alls imponerad av det jag såg, inte en chans att jag droppar 7kkr i grisen i säcken igen... Det var en kul gimmick, såg det som pengar väl värda för att mätta mitt teknikintresserade ego, men just där tog det stopp.
Kanske ändras sen när spel börjar levereras, så det finns mer av allt för alla så att säga, men just nu vetefasen.

Och det är ju återigen det som är problemet när man ska "komma igång", spelarna kommer när spelen finns, spelen utvecklas när spelarna finns för att köpa... Moment 22.
Förstår ju att Oculus gjorde så gott dom kunde, de säljer för +/- 0, vilket är just det man kan förvänta sig i denna situationen, prispressa så mkt som möjligt så att man får ut hårdvara = konsumenter = intresse för utvecklare.
Det trista var ju bara tt kostnaden blev såpass hög ändå...

Håller med, kommer troligtvis inte att köpa den här modellen heller, utan kommer vänta tills det finns mer spel för det och eventuella nya modeller. Oculus själva har ju erkänt att de inte tycker de lyckats med att lösa alla problemen än, utan helt enkelt gjort så gott de kan med vad som finns tillgängligt i dagens teknologi. Dessutom är jag student så har inte riktigt pengarna att lägga på en så pass dyr produkt utan gå utan mat några veckor

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |