Skrivet av Trunk:
Jasså, har du källa på det? Eller skriver du bara ner sådant som passar din egen världsbild?
Det är fritt fram för dig att gå in på BRÅ och kika för året 2008, eftersom jag inte kunna lokalisera någon senare. Antalet återfallsbrott inom 3 år var då 217162 eller 6,49 per person per 1 styck ingångshändelse. Om individen har mer än 1 styck ingångshändelse så slumpar BRÅ vilken ingångshändelse de skall basera statistiken på.
Skrivet av Trunk:
Du skojar va?
USA är (i västvärlden) ett praktexempel på hur fängelser missbrukas.
Hur många fall finns det inte med domare som mutas till att skicka folk i fängelse fast det inte behövs?
Hur många fall finns det inte när folk från utsatta grupper anklagas av polis när de egentligen är oskyldiga?
Och hur rimligt är det att folk åker i fängelse för småsaker som att ta droger på fester? Ifall du tycker det är legitim anledning att förlora sin rösträtt så skulle helt plötsligt en *väldigt* stor del av svenska folket förlora sin rösträtt.
Kan Du hänvisa till statistik som jag själv kan läsa? Men rent krasst, om de har dömts för en kriminell gärning utav en domstol och domen vunnit laga kraft, borde inte personen då fråntas sin frihet under en bestämd period? Eller vad är det för kriminella gärningar som Du tänker på som enligt det landets/statens lagar som man blivit dömd för där lagen vunnit laga kraft inte borde sluta med att man blir fråntagen sin frihet under en bestämd period?
Gällande droger så vet Du nog min ställning ifall Du blir dömd för det. När man läser ditt inlägg så låter det som att Du anser att det borde finnas någon slags "straffrabatt" på om man man blir dömd för olagligt bruk utav narkotiska preparat. Dom flesta tillverkar inte sina droger för eget bruk, utan så fort någon köper narkotiska preparat som man saknar nyttjanderätten till så gynnar man dom kriminella och ens eget olagliga bruk kan dessutom skada icke kriminella.
På min arbetsplats så måste man genomföra ett drogtest(via håret) innan man anställs, tyvärr så visar inte hårtesterna tillräckligt långt bak i tiden. Fick själv åka till Företagshälsovården Runstenen i mitt närområde där dom klippte lite hår och dom packade ner det och dom skickade det till ett laboratorium i USA.
Så jag kan säga med god säkerhet att har Du blivit dömd någon gång, har inte din ekonomi i gott skick, knarkar lite då och då på fester så hade Du inte fått jobb inom min bransch. Vi hjälper organisationer med bl.a. det här att folk inte kan göra rätt för sig hos sina arbetsgivare och de har klarat alla ordinarie gallringar inför anställningen. Vi hjälper organisationer med att bl.a. till 100% identifiera personer som inte kan skilja på ditt och mitt eller som inte arbetar de timmar som de har rapporterat in.
Skrivet av Trunk:
Snacka om att göra ett ickeproblem till att verka vara ett problem. Visst, en dömd pedofil bör inte få jobba på en förskola. Jag personligen har inget emot att någon gör det ifall man blivit "botad", men det går förstås inte att bevisa så då bör man ta det säkra före det osäkra.
Men det finns ingen anledning till att bli ytterligare bestraffad resten av sitt liv för något helt orelaterat.
Så Du hade inte haft några problem med att skicka din dotter till en förskola där en dömd pedofil jobbar bara för att någon intygar att personen är botad? Vet Du vad manipulation och psykopatiska mytomaner har gemensamt?
Man borde ha tänkt på konsekvenserna innan man utförde en kriminell gärning om vi nu skall titta på det generellt och inte blanda in specifika brott. Jag är starkt för att kriminella inte skall få lov att befinna sig i det öppna samhället eftersom dom skrämmer oskyldiga och oskyldiga kan råka illa. Och man trollar inte bort kriminalitet ur generna på folk. Detta är USA väl medvetna om och därför skall det bli intressant att se vad USA:s befolkning tycker senare i år.
Skrivet av Trunk:
Du är medveten om att nästintill inga arbetsgivare kan se brott begångna för x antal år sedan? Så att du tar upp det som ett argument säger lite emot dig själv.
Gäller det alla brott? Jag kan nästan sätta mitt lillfinger på att du gjort något olagligt någon gång.
Du är medveten om att Domstolsverket har samtliga beslut och att man söka på personnummer om personen varit part i målet? Jag slog precis på en klasskamrats förnamn och efternamn på www.lexbase.se och fick bekräftat att minst en domstol har dömt honom, men kan inte se om domen vunnit laga kraft. Det är inte avancerat i dagens samhälle att få fram uppgifter. Annars fungerar telefonen väldigt bra till Skatteverket och Domstolsverket.
Det Du tänker på är gallring ur belastningsregistret. Det innebär inte detsamma som att man inte kan se vad en person har blivit dömd till bara för uppgifterna har gallrats ur belastningsregistret. Och om Du t.om. jobbar som en snickare/elektriker/målare/nätverkstattare på ett bygge som bygger t.ex. ett polishus eller skattekontor så går det så långt som att Säkerhetspolisen blir inblandade vid kontrollen, och jag vet inte vad de har tillgång till utöver det jag nämnt tidigare.
Det gäller brott där domstolsbeslut vunnit laga kraft, och nej, jag har inga sådana annars hade jag inte kunnat jobba i den bransch som jag jobbar i. Jag har kört på en cyklist för många år sedan med bil och fått några parkeringsböter, men inga utav dessa handlingar är kriminella gärningar som gick ens vidare till en förundersökning. Du får lära dig att skilja på brott och kriminella gärningar där ett domstolsbeslut vunnit laga kraft. Vi kan inte döma alla potentiella våldsextremister bara baserat för att dom röstar på V, MP, Trump eller SD. Jag anser att en dom måste först ha vunnit laga kraft innan man kan bli straffad och att man skall ha möjlighet att i framtiden ansöka om benådning alternativt få hela processen till att starta om, om man kan påvisa nya bevis som talar till ens fördel att man var helt oskyldig till den gärning som man dömts för.
Jag stärks mer i min uppfattning när man läser vissa inlägg i denna tråd att kriminella personer(dom skall först vara dömda så att jag är klar och tydlig på denna punkt) skall inte få lov att ha samma rättigheter som övriga. Ett samhälle som USA eller Sverige kan inte nå sin optimala potential om man har straff som i Sverige, vilka jag personligen inte betraktar som straff. Jag har ingen statistik men jag är övertygad om att Malmö ser ut som det gör för att vi saknar straffsatser som Iran och Saudiarabien.
USA är ett föredöme när det kommer till straffsatser men samtidigt så har dom fler till antalet kriminella, så när det kommer till dom absoluta föredömena gällande just straffsatser så borde Sverige och USA titta närmare på Iran och Saudiarabien. Vi får se om Trump blir vald vad han kan göra med kriminaliteten i USA. Med tanke på att han inte är främmande för att stärka relationerna med Ryssland så kanske det är ett positivt tecken på vad mer han kan tänkas göra för USA.
Jag vill t.ex. inte ha en dömd våldtäktsman, pedofil, tjuv, mördare, utpressare, våldsverkare, skattefuskare, knarkare på arbetsplatsen. Och kan jag så vill jag inte ha dom i närheten av mig, men det är i dagsläget önsketänkande även om www.lexbase.se är till viss hjälp. Bara för att det heter Kriminalvården här i Sverige betyder det inte att man är "botad" när man lämnar institutionen. Läs gärna lite om psykopatiska mytomaner. Dom kan både vara dumma, normala eller smarta så det är inte kopplat till intelligensnivån utan är en mental sjukdom som inte är ovanlig bland kriminella i Sverige, dock även förekommande bland icke kriminella i Sverige, och kan i värsta fall undgå en erfaren psykologs radar.