Permalänk

Konstiga internetproblem

Hallå gott folk!
Jag behöver lite snabb hjälp från folk som vet vad de håller på med innan det eventuellt händer något igen med internet.
Mitt internet slutade plötsligt fungera, jag öppnar troubleshooter och jag får upp "One or more internet protocols are missing from this computer". Jag startade om routern och nu funkar det, men jag fick upp en network error ruta som säger "Another computer on this network has the same IP address as this computer."
Förslag på vad jag kan göra nästa gång det händer, och behöver jag ändra min IP på något sätt?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadprince:

Hallå gott folk!
Jag behöver lite snabb hjälp från folk som vet vad de håller på med innan det eventuellt händer något igen med internet.
Mitt internet slutade plötsligt fungera, jag öppnar troubleshooter och jag får upp "One or more internet protocols are missing from this computer". Jag startade om routern och nu funkar det, men jag fick upp en network error ruta som säger "Another computer on this network has the same IP address as this computer."
Förslag på vad jag kan göra nästa gång det händer, och behöver jag ändra min IP på något sätt?

Starta CMD och kolla så du inte har ip-konflikt på nätet

arp -a

har du DHCP eller fast ip på datorn?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Starta CMD och kolla så du inte har ip-konflikt på nätet

arp -a

har du DHCP eller fast ip på datorn?

DHCP

Edit: Jag har även trådlöst nätverk med en TP-link usb adapter om det kan ha något med saken att göra.

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadprince:

DHCP

Edit: Jag har även trådlöst nätverk med en TP-link usb adapter om det kan ha något med saken att göra.

Ingen aning vad det är för något. Jag passar denna vidare till någon med bättre koll på TP-link grejen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Ingen aning vad det är för något. Jag passar denna vidare till någon med bättre koll på TP-link grejen.

Det är helt enkelt en Wi-Fi-adapter med USB-anslutning vilket ger dig möjligheten till att ansluta till lokala nätverk med datorer.

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Kan du logga in på routern å kolla i dhcp-releasen? Där ser du alla adresser som routern har tilldelat. Så kan du se om det är någon som har samma. Har du fasta adresser på någon utrustning hemma? Vad har ni mer för nätverksutrustning?

Visa signatur

.