Slutsteg till golvhögtalare? (inomhus)

Permalänk
Medlem

Slutsteg till golvhögtalare? (inomhus)

I vardagsrummet har jag två stora golvhögtalare (tror det sitter en 15" + 8" + diskant i varje) samt en aktiv 12" sub.

Försöker man spela lite högt så låter det som att olika ljud/frekvenser "tar ut varandra". Är det t.ex. en basslinga som går och sen börjar någon sjunga sänks volymen på basen, och när artisten slutar sjunga går basen tillbaks till ursprungsvolym.

Golvhögtalarna drivs med en Yamaha RX-V365 som är en äldre "hemmabioreciever" i det lägre prissegmentet. Enligt specifikationerna ska den klara 5x100w men det vette tusan.

Helst skulle man ju vilja skaffa en ny förstärkare, men dom är ganska dyra och jag har inte plats för en större modell i TV-bänken. Eftersom jag är nöjd med recievern i övrigt (in/utgångar, bildväxling etc.) så tänkte jag att det borde fungera att bara köpa ett slutsteg till respektive högtalare för att få lite mer drag.

Någon som har tips på vart man kan hitta bra och relativt billiga slutsteg som drivs på 240v? Andra tips på att få ut mer ljud?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Utan att vara expert skulle jag börja med att kolla kablarna till högtalarna. är de tillräckligt dimensionerade (inga tunna saker) samt att de är korrekt inkopplade (dvs röd till röd, svart till svart). Just dessa problem har jag hittat samt åtgärdat hos bekanta tidigare.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Klurigt problem...

Upplever du problemet bara under musiklyssnande eller även vid filmtittande?
Det skulle i teorin kunna bli problem om du har något DSP läge aktiverat.
Kör du ljudkällan i direktläge och stereo?

Permalänk
Medlem

Slutsteg anpassade till Hi-fi är dyra, och jag tror att du vinner mer på att leta efter en riktigt Stereoförstärkare, om du nu tänkt köra stereo enbart och inte en surroundlösning.

Rekommenderar Rehifi.se, eller generellt begagnat överhuvudtaget, finns otroligt mycket ljud/krona att hämta om du spenderar lite tid att leta.

EDIT:

Och jag tror inte din reciever har PRE-OUT som behövs för att koppla in externa slutsteg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

I vardagsrummet har jag två stora golvhögtalare (tror det sitter en 15" + 8" + diskant i varje) samt en aktiv 12" sub.

Försöker man spela lite högt så låter det som att olika ljud/frekvenser "tar ut varandra". Är det t.ex. en basslinga som går och sen börjar någon sjunga sänks volymen på basen, och när artisten slutar sjunga går basen tillbaks till ursprungsvolym.

Golvhögtalarna drivs med en Yamaha RX-V365 som är en äldre "hemmabioreciever" i det lägre prissegmentet. Enligt specifikationerna ska den klara 5x100w men det vette tusan.

Helst skulle man ju vilja skaffa en ny förstärkare, men dom är ganska dyra och jag har inte plats för en större modell i TV-bänken. Eftersom jag är nöjd med recievern i övrigt (in/utgångar, bildväxling etc.) så tänkte jag att det borde fungera att bara köpa ett slutsteg till respektive högtalare för att få lite mer drag.

Någon som har tips på vart man kan hitta bra och relativt billiga slutsteg som drivs på 240v? Andra tips på att få ut mer ljud?

Kan garantera att din reciever saknar preout.

Leta en begagnad stereoförstärkare.

Som denna. 2500 kr

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=157925

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Kuufukuji Har 2,5mm kablar, tror inte det är för klent?

@Tazok Enda jag har kopplat till förstärkaren är datorn via en 3,5mm->2xRCA. Blir samma fel oavsett vad jag spelar, men märks mest i musik, är ju ofta ganska varierande ljudvolym i filmer.
Har testat lite olika inställningar men ska prova med "direct mode" eller vad det nu heter igen...

@macroy, @Jonas79. Finns en pre-out till subb'en, men inte till de övriga högtalarna. Är ju kass på sån't här, tänkte man bara kunde seriekoppla, lite förstärkning från nuvarande reciever, lite till från slutsteg
Begagnat är definitivt ett alternativ, har funderat på en "enkel" stereoförstärkare men tycker det är svårt att veta vad man ska köpa. De effektangivelser som står på alla stereoprylar verkar ju vara värre än de på nätagg förre 80+ standarden, och det är svårt att hitta recensioner. Inte som med grafikkort, bara se vad man får för poäng i 3D mark...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Harman Kardon HK980 kommer definitivt driva dina högtalare utan problem. Jag har själv HK3490 som är något klenare än HK980 och jag har drivit mina golvare till sanslösa ljudnivåer utan problem.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

@macroy, @Jonas79. Finns en pre-out till subb'en, men inte till de övriga högtalarna. Är ju kass på sån't här, tänkte man bara kunde seriekoppla, lite förstärkning från nuvarande reciever, lite till från slutsteg
Begagnat är definitivt ett alternativ, har funderat på en "enkel" stereoförstärkare men tycker det är svårt att veta vad man ska köpa. De effektangivelser som står på alla stereoprylar verkar ju vara värre än de på nätagg förre 80+ standarden, och det är svårt att hitta recensioner. Inte som med grafikkort, bara se vad man får för poäng i 3D mark...

Hej igen! Stirra dig INTE blind på alla dessa Watt hit och Watt dit, det är mer komplicerat än så.

Ger lite förslag under på nya produkter, leta också efter begagnade, det finns uppsjöar med recensioner på nätet..

Väldigt fin instegsmaskin
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-a-s300-svart-stereofor...

Med digitala ingångar
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-a-s301-svart-stereofor...

Lite bättre maskin, med grymt reapris just nu
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-r-n500-svart-stereorec...

Exklusivare yamaha, om än orelevant
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-a-s1100-black-piano-bl...

Permalänk
Medlem

@macroy, @Kalium Tack för många svar!
Låter som att det är en "ny" stereoförstärkare som är det vettigaste alternativet. Tror alla ni länkade till hade separat utgång till subben också, och det finns inga planer på surround i vardagsrummet.

Macroy nämnde digitala ingångar. Det ska jag nog testa med min nuvarande förstärkare också, känns ju som att det är bättre att låta förstärkaren sköta d/a-omvandlingen än det integrerade ljudkortet i datorn. Visa moderkort har ju "premium" ljudkretsar men misstänker att mitt är väldigt basic.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Jag testade mina CW med en billig yamaha, det blev ett jäkla lyft när jag köpte NAD istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Testa att spela med endast en högtalare i taget. Detta för att lyssna så att både höger och vänster högtalare spelar likadant och är hela. I samband med det bör du även kontrollera att <plus/röd> och <minus/svart> bak på förstärkaren är ansluten till rätt + och - bak på respektive högtalare.

Om man av misstag har anslutit plus till minus och minus till plus på endast den ena högtalaren kan det bli exakt det du beskriver. Hörs tydligare desto högre volym du spelar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

@Kuufukuji Har 2,5mm kablar, tror inte det är för klent?

@Tazok Enda jag har kopplat till förstärkaren är datorn via en 3,5mm->2xRCA. Blir samma fel oavsett vad jag spelar, men märks mest i musik, är ju ofta ganska varierande ljudvolym i filmer.
Har testat lite olika inställningar men ska prova med "direct mode" eller vad det nu heter igen...

@macroy, @Jonas79. Finns en pre-out till subb'en, men inte till de övriga högtalarna. Är ju kass på sån't här, tänkte man bara kunde seriekoppla, lite förstärkning från nuvarande reciever, lite till från slutsteg
Begagnat är definitivt ett alternativ, har funderat på en "enkel" stereoförstärkare men tycker det är svårt att veta vad man ska köpa. De effektangivelser som står på alla stereoprylar verkar ju vara värre än de på nätagg förre 80+ standarden, och det är svårt att hitta recensioner. Inte som med grafikkort, bara se vad man får för poäng i 3D mark...

Då går det tyvärr ej ansluta ett slutsteg till din reciever.

Men när man kollar efter en stereoförstärkare är det hur strömstarka dom är som avgör hur det kommer leta och går att googla fram detta om man vill.

Därför jag rekommenderar Harman Kardon 970 alt 980 begagnat är för att dessa är erkänt strömstarka för ca 2000 kr på begagnat marknaden och finns inget som slår dom i denna prisklass.

Saknar man preout för subb så kan du använda B utgångarna på stereoförstärkaren och dra högtalar kablar till högnivå ingångarna på subben och ställa om förstärkaren i AB läge.

HK3490 har subbutgångar via preout men är också klenare en ovanstående alternativ.

Är du beredd att betala mer pengar så köp HK990 med subb utgångar via preout och 150 watt rms 8 ohm per kanal i 200 Ampere så behöver du aldrig mer byta förstärkare bara högtalare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ska testa köra digitalt och kolla så jag inte kopplat högtalarna som en kratta.

När jag funderade på slutsteg tänkte jag mig kring 1000sek/högtalare, så en stereoförstärkare för 2000 är ju samma pengar. Om jag förstått det rätt så håller ju förstärkare väldigt länge (jämfört med datorkomponenter) så det går bra att köpa lite äldre modeller, och det gör ju heller inget om man lägger nå'n krona till om man kan använda den länge. 2500 för en HK980 lät ju vettigt isåfall, ska se om det finns någon 990 att få tag på begagnad.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Då går det tyvärr ej ansluta ett slutsteg till din reciever.

Men när man kollar efter en stereoförstärkare är det hur strömstarka dom är som avgör hur det kommer leta och går att googla fram detta om man vill.

Därför jag rekommenderar Harman Kardon 970 alt 980 begagnat är för att dessa är erkänt strömstarka för ca 2000 kr på begagnat marknaden och finns inget som slår dom i denna prisklass.

Saknar man preout för subb så kan du använda B utgångarna på stereoförstärkaren och dra högtalar kablar till högnivå ingångarna på subben och ställa om förstärkaren i AB läge.

HK3490 har subbutgångar via preout men är också klenare en ovanstående alternativ.

Är du beredd att betala mer pengar så köp HK990 med subb utgångar via preout och 150 watt rms 8 ohm per kanal i 200 Ampere så behöver du aldrig mer byta förstärkare bara högtalare.

Inte allt handlar om strömstyrkan, det är mer en kombination av komponenterna som sitter invändigt. Du kan ha världens bästa effektsteg och så länge du parar det ihop med ett försteg som är dåligt konstruerad hjälper det nada hur många tusen watt som finns tillgängligt. Jämför bilder på nätet mot säg till exempel Simaudio Moon 220i neo och HK980. Nu menar jag inte att man måste köpa en förstärkare för 20k utan det är visa kompromisser man får göra utifrån ens satta budget utan ville mest påpeka att strömresurser är inte allt, finns klass A förstärkare på ynka 20w som kan spela högt och samtidigt väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Inte allt handlar om strömstyrkan, det är mer en kombination av komponenterna som sitter invändigt. Du kan ha världens bästa effektsteg och så länge du parar det ihop med ett försteg som är dåligt konstruerad hjälper det nada hur många tusen watt som finns tillgängligt. Jämför bilder på nätet mot säg till exempel Simaudio Moon 220i neo och HK980. Nu menar jag inte att man måste köpa en förstärkare för 20k utan det är visa kompromisser man får göra utifrån ens satta budget utan ville mest påpeka att strömresurser är inte allt, finns klass A förstärkare på ynka 20w som kan spela högt och samtidigt väldigt bra.

Nu var dock hans budget 1000 kr/högtalare.

Självklart har försteget en stor roll om detta är transparent eller färgar ljudet som rör förstärkare till exempel gör med mycket mindre watt som många verkar fastnat för.

Men tyvärr inget för mig.

För hans budget har jag väldigt svårt att se att det finns nått bättre en HK980.

Målet är juh en strömstarkare förstärkare till Cerwin Vega med bas som mål och då är Harman Kardon enormt bra och ej transparent utan målet för Hk är bas.

På transparenta förstärkare som Primare får man ge mycket mer pengar och han skulle fortfarande säkert tycka att den lät tråkig för gissar att det är en ungdom som letar.

Det var juh inte så att han leta en förstärkare till sina Sonus Faber Olympica II högtalare som ska matchas med transparenta förstärkare som Primare, Bladelius Thor 3, Hegel H360 och tänka på hela kedjan med kablar strömrenare, en bra Dac till sina Digital musik.

Har själv snöat in rejält på ljud och varit över ett 20 års intresse.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nu var dock hans budget 1000 kr/högtalare.

Självklart har försteget en stor roll om detta är transparent eller färgar ljudet som rör förstärkare till exempel gör med mycket mindre watt som många verkar fastnat för.

Men tyvärr inget för mig.

För hans budget har jag väldigt svårt att se att det finns nått bättre en HK980.

Målet är juh en strömstarkare förstärkare till Cerwin Vega med bas som mål och då är Harman Kardon enormt bra och ej transparent utan målet för Hk är bas.

På transparenta förstärkare som Primare får man ge mycket mer pengar och han skulle fortfarande säkert tycka att den lät tråkig för gissar att det är en ungdom som letar.

Det var juh inte så att han leta en förstärkare till sina Sonus Faber Olympica II högtalare som ska matchas med transparenta förstärkare som Primare, Bladelius Thor 3, Hegel H360 och tänka på hela kedjan med kablar strömrenare, en bra Dac till sina Digital musik.

Har själv snöat in rejält på ljud och varit över ett 20 års intresse.

Förstår inte varför alla snöar in sig på Hegel, det är ett märke som är så hype:at som det bara inte finns mer på den här planeten. Jag hade svårt att förstå texten. Nu när du säger CW så spelar det knappt någon roll som du själv är inne på. Är själv inne på ett slutsteg för att få lite bättre stadga i volymen och hjälpa till min hembioreciver, mina högtalare är inte direkt CW och bor ej i Sverige så jag letar efter dem förutsättningar jag har till hands och min budget är en aning högre än TS. Jag har bara Primare som CD spelare, som jag köpte till ett väldigt bra pris, har inte riktigt fastnat för klass D även fast jag vet att det är framtiden, små nätta pjäser utan att förlora något i effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Förstår inte varför alla snöar in sig på Hegel, det är ett märke som är så hype:at som det bara inte finns mer på den här planeten. Jag hade svårt att förstå texten. Nu när du säger CW så spelar det knappt någon roll som du själv är inne på. Är själv inne på ett slutsteg för att få lite bättre stadga i volymen och hjälpa till min hembioreciver, mina högtalare är inte direkt CW och bor ej i Sverige så jag letar efter dem förutsättningar jag har till hands och min budget är en aning högre än TS. Jag har bara Primare som CD spelare, som jag köpte till ett väldigt bra pris, har inte riktigt fastnat för klass D även fast jag vet att det är framtiden, små nätta pjäser utan att förlora något i effekt.

Bara för att vara snäll och förklara för dig lite om förstegen.

Transparent = Så rak frekvenskurva på en Eq som möjligt alla reglage satta på 0. Man vill att ljudet ska låta så realistiskt som möjligt utan någon påverkan alls från något.

Vamt Ljud = Svårt att förklara men själv uppfattar jag ljudet som fylligare lite mer nyanser åt försteget som går åt det varmare hållet. Pioneer och Marantz har till exempel valt detta hållet och föredragit detta själv på försteg.

Kallt Ljud = Uppfattar jag som väldigt ljus och saknar detaljer i ljudet och väldigt basfattig enligt mig har Sony haft detta på bilstereos och Yamaha på sina billigare recievers så därför dom alltid åkt ut från mitt hem och aldrig varit nöjd.

EQ ljud = Tillverkaren har som mål att framhäva en viss frekvens till exempel att man boostar basen mellan 30-50 hz eller en egen Eq kurva över lag. Onkyo och Harman Kardon har valt denna väg på försteget.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Watt angivelsen är alltid nått konsumenter kollar efter på ett steg.

Finns dock massa fusk en tillverkare kan ta till med för att det ska låta bättre, Onkyo recievers mäter till exempel enbart med 1 kanal driven i 8 ohm och påstår att alla kanaler har dessa watt som absoulut inte är fallet.

Dom flesta hemmabiorecievers mäter dock med 2 kanaler drivna och tappar så klart i effekt efter desto fler högtalare som kopplas på.

Sedan finns även en Ohm val i recievers och ställer man ner till 6 eller 4 ohm så sätter man i en strömspärr för att skydda denna för att överhetta men också begränsar bra mycket hur mycket effekt man använda till högtalarna så därför aldrig använt denna funktion utan får stå kvar på 8 ohm som är standard.

Billigare förstärkare brukar mäta med en högre dist (Thd) angivelsen för att det ska låta mer en det är och sedan att många anger dynamiska watt eller musik watt för att detta oftast är den dubbla siffran och då säljer dom mer till ej insatta personer.

Säg att steget är 150 dynamiska watt eller 80 watt rms.

Ampere är strömstyrkan steget klarar att mata.

Därför alla insatta alltid väntar in Kubmätningar, då ser man Ampere, Watt, Dist och Ohm tal alla mätningar är gjorda för.

Dist = när stegen klipper, försöker mata mer ström en tillgängligt.

Då blir oftast ljudet mycket ljusare och låter riktigt dåligt och ej rent så man sänker volymen.

Därav att jag föredrar steg som kan mata mer watt en dom på 20-40 watt om man vill spela högt och rent innan stegen klipper.

Sedan har DB värdet på en högtalare hur högt dom kan spela med en viss watt mängd.

Lägre DB = Känslighet så spelar dom lägre med denna watt mängd och mer tungdrivna för en förstärkare. Säg 82 db

Än högtalare med väldigt högt Db värde blir alltså mycket mer lättdriven (101 db) för en förstärkare och kan spela mycket högre en annan högtalare med lågt db värde.

8 Ohms högtalare är också det bästa för en förstärkare när man tänker på minimal belastning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Watt angivelsen är alltid nått konsumenter kollar efter på ett steg.

Finns dock massa fusk en tillverkare kan ta till med för att det ska låta bättre, Onkyo recievers mäter till exempel enbart med 1 kanal driven i 8 ohm och påstår att alla kanaler har dessa watt som absoulut inte är fallet.

Dom flesta hemmabiorecievers mäter dock med 2 kanaler drivna och tappar så klart i effekt efter desto fler högtalare som kopplas på.

Sedan finns även en Ohm val i recievers och ställer man ner till 6 eller 4 ohm så sätter man i en strömspärr för att skydda denna för att överhetta men också begränsar bra mycket hur mycket effekt man använda till högtalarna så därför aldrig använt denna funktion utan får stå kvar på 8 ohm som är standard.

Billigare förstärkare brukar mäta med en högre dist (Thd) angivelsen för att det ska låta mer en det är och sedan att många anger dynamiska watt eller musik watt för att detta oftast är den dubbla siffran och då säljer dom mer till ej insatta personer.

Säg att steget är 150 dynamiska watt eller 80 watt rms.

Ampere är strömstyrkan steget klarar att mata.

Därför alla insatta alltid väntar in Kubmätningar, då ser man Ampere, Watt, Dist och Ohm tal alla mätningar är gjorda för.

Dist = när stegen klipper, försöker mata mer ström en tillgängligt.

Då blir oftast ljudet mycket ljusare och låter riktigt dåligt och ej rent så man sänker volymen.

Därav att jag föredrar steg som kan mata mer watt en dom på 20-40 watt om man vill spela högt och rent innan stegen klipper.

Sedan har DB värdet på en högtalare hur högt dom kan spela med en viss watt mängd.

Lägre DB = Känslighet så spelar dom lägre med denna watt mängd och mer tungdrivna för en förstärkare. Säg 82 db

Än högtalare med väldigt högt Db värde blir alltså mycket mer lättdriven (101 db) för en förstärkare och kan spela mycket högre en annan högtalare med lågt db värde.

8 Ohms högtalare är också det bästa för en förstärkare när man tänker på minimal belastning.

Inte för att vara Allan, du behöver inte beskriva det du gjorde till mig, är redan insatt så långt. Har haft, Rega, NAD, Hegel och numera Marantz och Yamaha har jag också hört en hel del, sedan högre upp i hierakin har jag hört mark levinson, T+A, Naim och Burmester. När det kommer till de andra siffror försöker jag undersöka om det verkligen stämmer och läser ibland mellan raderna på diverse recensioner om det jag är intresserad utav. Sista skrik just nu är Densen b340+ för ca 11k.

Skickades från m.sweclockers.com