Montera stor center på väggen? Håller detta?

Permalänk
Medlem

Montera stor center på väggen? Håller detta?

Hej,

Jag har en Monitor Audio RX Center som väger ca 10 KG som som jag vill ha monterat på väggen ovanför TVn i vardagsrummet. Det är självklart viktigt att den inte riskerar åka ner då den lär troligen slå sönder den oersättliga plasma TVn. Dessutom har vi en katt som kan få för sig att hoppa upp på centern så då får vi lägga till 10 KG i värsta fall

I förra boendet använde jag följande konsoler

Här fästes de 2 övre skruvarna med expanders i gipsväggen medan de nedre satt direkt i gipset och gjorde egentligen ingen större nytta. Konsolerna höll dock högtalarna bra under lång tid. Anledningen till att jag inte ville köra på samma konsoler igen var för att de är på tok för höga som man kan se här :

Istället bestämde jag mig för något mer diskret och hittade två varianter, den ena säljs av Bauhaus och den andra av Biltema. Efter som jag har långt till Bauhaus och de vägrar skicka så fick det bli från Biltema :

2 konsoler av denna typ är specade till 20 KG med en bräda på 40x20 vilket är på gränsen för lite. Vikten de klarar är troligen främst baserad på skruvarna som medföljde vilket var ganska små. Nu väljer jag istället M6 Expanders gör 16mm gips men jag väljer också att sätta 3 istället för 2 konsoler vilket bör öka max vikten till iallafall 30 KG

Jag knackade på väggen för att försöka hitta en regel men det var lönlöst så jag mätte ut och började borra och hamnade faktiskt i någon form av regel! =D Anledningen till att jag säger någon form är för att spånet var vitt som gips men ändå stabilt. I regeln satte jag en 5x60 mm trä skruv och det tog emot bra när man skruvade i skruven.

Expander är inte alltid jätte kul att jobba med, i detta fallet skulle de sättas i 16 mm gips vilket i o för sig inte är några problem. Men när man draget åt expandern så att den sitter och drar i den så kan man höra att den borrar sig in i gipset. Detta gör också att konstruktionen blir lite mer fjädrande medan träskruven i regeln är stum.

Såhär blev det :

Det ser ut som att hyllan lutar MYCKET här men tänk på att fotot i sig är ganska snett.

Man kan se här att fästets underläpp ligger inte helt mot brädan trotts att den sitter väl skruvan i väggen. Antingen beror detta på att expanderfästet har en ring som skjuter ut fästet någon mm eller så är konsolen från Biltema av sämre passform(vilket inte skulle vara förvånande)

Man kan se här att de 2 som sitter men expander sitter en liten bit ifrån väggen. Ett alternativ är kanske att banka in expanderfästet mer men man vill samtidigt inte spräcka gips väggen där en stor TV hänger.

Själva hyllplanet sitter bra, det går inte rycka ut, däremot så sviktar det en del när man lägger centern på den. En del av svikten är att läppen under plattan diffar med par mm och när tyngden läggs på så kommer brädan ner till läppen. Man kan se här att vattenpasset säger att det lutar en hel del .

Vad säger ni, ska jag känna mig nöjd med detta eller bör jag göra något mer? Byta ut fästena mot Bauhaus versionen? Lägga något under läppens framkant för att bära upp nivån?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

har du skruvat iaf några av fästena i reglarna bakom gipset?

skulle aldrig våga hänga upp nå så tungt i bara gips speciellt inte med den hävstångseffekten de där små fästen lär få.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu har du ju redan borrat men varför har du inte TVn på väggen och centern liggandes under på bänken? Hade blivit mycket snyggare

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Vågat att köra enbart i gips, skulle verkligen försöka hitta en regel om jag var du

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Nu har du ju redan borrat men varför har du inte TVn på väggen och centern liggandes under på bänken? Hade blivit mycket snyggare

Håller med jag tror inte alls på gipsväggar så skulle aldrig våga trots att det går förutom om man har 2st träreglar man kan fästa i. Hade gjort nästan som du säger, hade fäst 1-2 brädor bak på tvbänken och målat dessa sedan fäst teven på den/dem sedan lagt centern på tvbänken under teven.

Om den lutar ner så mkt enligt vattenpasset hade jag tagit ner centern, 10kg på en vägg är ändå rätt mkt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Köp en sån här och leta reda på reglar.

Alternativt så sätter du upp TVn på väggen och centern på TV-bänken.
Känns inte som att de där kommer hålla i längden tyvärr, speciellt inte om katten kan få för sig att hoppa upp på centern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du skruvat iaf några av fästenac i reglarna bakom gipset?

skulle aldrig våga hänga upp nå så tungt i bara gips speciellt inte med den hävstångseffekten de där små fästen lär få.

Som jag nämnde så har en skruv(den längst till höger) hamnat i någon form av regel. Det konstiga var att spånet var vitt men känslan stum, skruven tog bra grepp och var tung att skruva in.

Jag har haft liknande tyngd sittande i gips vägg tidigare och det är inga problem med expanders. En expander av den storleken jag kör klarar 30-40 KG iallafall, det är mer risk att gipset i sig inte håller för belastningen än att skruven i sig släpper.

Skrivet av 2000+:

Nu har du ju redan borrat men varför har du inte TVn på väggen och centern liggandes under på bänken? Hade blivit mycket snyggare

Det hade helt klart blivit diskretare men kan tycka att hyllan med 3 snygga fästen som detta ger en snyggare lösning. Men visst tanken slog mig efter som det alltid är lite krångel att hänga grejer på gipsväggar. Tyvärr fanns det ingen möjlighet att göra plats för centern under TVn då där redan står en förstärkare och blu-ray spelare. Min uppfattning är också att ljudbilden blir klart bättre när centern sitter i övre delen av en stor TV då de som pratar oftast befinner sig i övre delen av bilden. För mig är det faktiskt ljudet från centern som brukar vara en av de bästa effekterna av 5.1 ljud(eller liknande) då man verkligen får känslan av att rösten kommer från personerna istället för från högtalare vid sidan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Köp en sån här och leta reda på reglar.

Alternativt så sätter du upp TVn på väggen och centern på TV-bänken.
Känns inte som att de där kommer hålla i längden tyvärr, speciellt inte om katten kan få för sig att hoppa upp på centern.

Jag tittade på sådana apparater för ett bra tag sen för att leta fram reglar men tyvärr verkade de fungera väldigt dåligt. I detta fallet är hyllan inte merän 40 cm bred så det betyder att endast ett av fästena kan pricka en regel och i detta fallet verkar det som att jag faktiskt hittat en regel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Vågat att köra enbart i gips, skulle verkligen försöka hitta en regel om jag var du

Ja jag håller med, i enkel gips är det vågat, i dubbelgips är det dock lugnt kan jag garantera. I mitt fall har jag gips som är 16 mm tjockt medan enkelgips är 13 mm så det är något mellanting.

Vad jag kunnat läsa mig till så ska expander av storlek M6 klara ca 30-40 KG i enkel gips om det monteras rätt. I vitt fall har jag 2 st expanders så där har vi iallafall 40-60 KG och sen ytterligare en 5x60mm skruv i en regel precis som jag förklarade i mitt första inlägg.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det jag funderar på är gipsexpandern jag valde var från 13- många mm, det betyder troligen att benen blir ganska spetsiga mot gipset istället för att de ligger rakt om man hade kunnat använda expander som var för precis 16 mm. Detta i sin tur kan troligen göra att det dels sviktar lite men det kan ju också vara det som man hör när man drar i expandern, d.v.s att benen gräver sig in i gipsen lite. Det bästa hade varit att använda 16 mm expanders men vad jag vet finns det bara 2 storlekar, d.v.s enkel och dubbel som då är 13 kontra 26.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Neon:

Jag tittade på sådana apparater för ett bra tag sen för att leta fram reglar men tyvärr verkade de fungera väldigt dåligt. I detta fallet är hyllan inte merän 40 cm bred så det betyder att endast ett av fästena kan pricka en regel och i detta fallet verkar det som att jag faktiskt hittat en regel.

Okej, fungerar hur bra som helst hemma hos mig iaf!
Tänkte att du får köra en bredare hylla eller sätta upp TVn istället, om du ska köra direkt i reglarna dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Okej, fungerar hur bra som helst hemma hos mig iaf!
Tänkte att du får köra en bredare hylla eller sätta upp TVn istället, om du ska köra direkt i reglarna dvs.

Aha, då får jag prova en sådan då! Tack för tipset!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Montera med gipsankare:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Gips--och-skruvanka...

Finns givetvis att köpa på andra ställen också.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Som jag nämnde så har en skruv(den längst till höger) hamnat i någon form av regel. Det konstiga var att spånet var vitt men känslan stum, skruven tog bra grepp och var tung att skruva in.

Jag har haft liknande tyngd sittande i gips vägg tidigare och det är inga problem med expanders. En expander av den storleken jag kör klarar 30-40 KG iallafall, det är mer risk att gipset i sig inte håller för belastningen än att skruven i sig släpper.

Det hade helt klart blivit diskretare men kan tycka att hyllan med 3 snygga fästen som detta ger en snyggare lösning. Men visst tanken slog mig efter som det alltid är lite krångel att hänga grejer på gipsväggar. Tyvärr fanns det ingen möjlighet att göra plats för centern under TVn då där redan står en förstärkare och blu-ray spelare. Min uppfattning är också att ljudbilden blir klart bättre när centern sitter i övre delen av en stor TV då de som pratar oftast befinner sig i övre delen av bilden. För mig är det faktiskt ljudet från centern som brukar vara en av de bästa effekterna av 5.1 ljud(eller liknande) då man verkligen får känslan av att rösten kommer från personerna istället för från högtalare vid sidan.

Jag tycker och skulle.
Hänga tv´n på väggen, då får du behagligare "titthöjd" på den också.
Ställ centern på bänken med en kil eller dylikt i framkant så du vinklar den uppåt det gör väldigt stor skillnad i vissa fall. Börja med att testa centern på bänken innan du skruvar upp tv´n så du är nöjd med ljudet.
Enklast, säkrast och framför allt snyggast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Montera med gipsankare:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Gips--och-skruvanka...

Finns givetvis att köpa på andra ställen också.

Högst tveksam till att de skulle klara samma vikter som expanderskruvarna? Har du någon "data" på dem?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joth:

Jag tycker och skulle.
Hänga tv´n på väggen, då får du behagligare "titthöjd" på den också.
Ställ centern på bänken med en kil eller dylikt i framkant så du vinklar den uppåt det gör väldigt stor skillnad i vissa fall. Börja med att testa centern på bänken innan du skruvar upp tv´n så du är nöjd med ljudet.
Enklast, säkrast och framför allt snyggast.

TVn hänger redan på väggen(hur kunde du missa det?) och under den står det en redan låg mediabänk. I bänken står det förstärkare, blu-ray spelare, konsoler och lådor till ex spel. Det finns med andra ord ingen chans att trycka in en center under TVn. Men låt oss leka med tanken, om centern ska vara vinklad måste den troligen ligga öppen, ovan på något, antingen en dedikerad hållare som gör att inget annat kan placeras under TVn eller att den ligger på en bänk. Vad jag vet finns det dock ingen mediabänk som är så låg som det skulle krävas för att få in den under en TV (Tänk på att det är en 65" som monterats enligt konstens regler, d.v.s ögonhöjden 1/4 på toppen när man sitter ner). Säg att vi skulle nöja oss med att lägga den plant, då hade den kunnat läggas i ett "fack" och därmed inte synas men samtidigt hade man förlorat den levande ljudbild man får av att talet verkligen kommer från de som pratar på bilden.

Det är mycket möjligt det hade gått att få till på någon vänster men jag tycker inte det är självklart och personligen tycker jag inte häller det är snyggt. För mig känns det snarare som en lat lösning när man inte orkar eller kan montera upp den där den är tänkt att sitta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Högst tveksam till att de skulle klara samma vikter som expanderskruvarna? Har du någon "data" på dem?

ja expanderskruvarna har högre hållvikt har jag för mig så det är rätt.

det som får mig att se rött är att det snarare brukar vara gipsskivan som ger sig.

sett exempel på när tvapparater trillat ner pga att de endast fäst den i gipsskivan med ett halvmeterstort hål mitt i väggen och krossad tv som resultat när den slitit med sig en stor bit av skivan på vägen ner.

så rekommenderar att försöka fästa i reglar så gått det går iaf med 2 utav fästena.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

Jag tittade på sådana apparater för ett bra tag sen för att leta fram reglar men tyvärr verkade de fungera väldigt dåligt. I detta fallet är hyllan inte merän 40 cm bred så det betyder att endast ett av fästena kan pricka en regel och i detta fallet verkar det som att jag faktiskt hittat en regel.

Du har helt rätt i att regelsökare ofta är ganska kassa, ibland kan det dock hjälpa att hålla en hand mot väggen (motverkar statiskt elektricitet som kan störa regelsökaren).
Personligen föredrar jag en kraftig neodymmagnet, betydligt enklare och billigare:

Skrivet av Neon:

Högst tveksam till att de skulle klara samma vikter som expanderskruvarna? Har du någon "data" på dem?

Sådana (som Hurtigbullen länkade till) är klart klenare än både mollypluggs/expanderskruv och gummiankare, se http://gyproc.se/f%C3%A4sta-i-gipsv%C3%A4gg

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du har helt rätt i att regelsökare ofta är ganska kassa, ibland kan det dock hjälpa att hålla en hand mot väggen (motverkar statiskt elektricitet som kan störa regelsökaren).
Personligen föredrar jag en kraftig neodymmagnet, betydligt enklare och billigare:
https://www.youtube.com/watch?v=H5U0sLKyJJw

Sådana (som Hurtigbullen länkade till) är klart klenare än både mollypluggs/expanderskruv och gummiankare, se http://gyproc.se/f%C3%A4sta-i-gipsv%C3%A4gg

De där var nice, får se var man kan få tag på en sådan magnet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

TVn hänger redan på väggen(hur kunde du missa det?) och under den står det en redan låg mediabänk. I bänken står det förstärkare, blu-ray spelare, konsoler och lådor till ex spel. Det finns med andra ord ingen chans att trycka in en center under TVn. Men låt oss leka med tanken, om centern ska vara vinklad måste den troligen ligga öppen, ovan på något, antingen en dedikerad hållare som gör att inget annat kan placeras under TVn eller att den ligger på en bänk. Vad jag vet finns det dock ingen mediabänk som är så låg som det skulle krävas för att få in den under en TV (Tänk på att det är en 65" som monterats enligt konstens regler, d.v.s ögonhöjden 1/4 på toppen när man sitter ner). Säg att vi skulle nöja oss med att lägga den plant, då hade den kunnat läggas i ett "fack" och därmed inte synas men samtidigt hade man förlorat den levande ljudbild man får av att talet verkligen kommer från de som pratar på bilden.

Det är mycket möjligt det hade gått att få till på någon vänster men jag tycker inte det är självklart och personligen tycker jag inte häller det är snyggt. För mig känns det snarare som en lat lösning när man inte orkar eller kan montera upp den där den är tänkt att sitta.

Missade nog det i och med att det ser ut som det på bilden. Det svarta under tv´n ser ut som en fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joth:

Missade nog det i och med att det ser ut som det på bilden. Det svarta under tv´n ser ut som en fot.

Jepp, håller med, var nog lite missvisande tyvärr, det är från förra bostaden, nu sitter TVn på väggen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

De där var nice, får se var man kan få tag på en sådan magnet.

Finns hos bl.a. ClasOhlson och Teknikmagasinet

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Högst tveksam till att de skulle klara samma vikter som expanderskruvarna? Har du någon "data" på dem?

Som jag minns det så klarar dom typiskt 20kg, men jag vet inte hur bra just Biltemas är.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag köpte hem toggle(M5) och expander(M6) men det slutade ändå med att jag körde med expander gjord för 13 mm gips efter som det fungerat så bra till TVn. Innan jag tog bort de gamla så kände jag på hur de satt och de glappade ganska bra i väggen faktiskt så de var inte konstigt att hyllan inte blev helt stabil.

Vid fästningen av den nya expandern använde jag givetvis expander verktyget vilket gör det lätt att veta när expandern vecklat ut sig fullt. Förra gången kunde man trycka och trycka här och man hörde bara hur klorna borrade sig djupare in i gipsen, denna gången tog det riktigt stop vilket tyder på att armarna hamnat rätt trotts den märkliga tjockleken på gipset.

Efter som den nya expandern satte sig så mycket bättre så försvann yttre brickan också vilket medförde att konsolen kom ända in till väggen.

Då jag hade problem förra gången med att underläppen på konsolen inte låg an mot hyllplanet helt så valde jag att limma fast små brickor längst ner på baksidan av underläpparna mot väggen. Detta hade troligen inte behövts nu när de hamnade ända in till väggen. Resultatet blev att hyllplanen med last pekar smått uppåt men det är väldigt lite, huvudsaken är att den inte pekar ner som tidigare.

Så nu sitter det bra i väggen, det känns riktigt stabilt och jag känner mig säker på att den klarar av en katt om han så skulle lyckas hoppa upp.

Jag kan faktiskt rekommendera konsolerna så länge som man har tålamod att fästa dem rätt i väggen.

Här är lite bilder på resultatet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag köpte hem toggle(M5) och expander(M6) men det slutade ändå med att jag körde med expander gjord för 13 mm gips efter som det fungerat så bra till TVn. Innan jag tog bort de gamla så kände jag på hur de satt och de glappade ganska bra i väggen faktiskt så de var inte konstigt att hyllan inte blev helt stabil.

Vid fästningen av den nya expandern använde jag givetvis expander verktyget vilket gör det lätt att veta när expandern vecklat ut sig fullt. Förra gången kunde man trycka och trycka här och man hörde bara hur klorna borrade sig djupare in i gipsen, denna gången tog det riktigt stop vilket tyder på att armarna hamnat rätt trotts den märkliga tjockleken på gipset.

Efter som den nya expandern satte sig så mycket bättre så försvann yttre brickan också vilket medförde att konsolen kom ända in till väggen.

Då jag hade problem förra gången med att underläppen på konsolen inte låg an mot hyllplanet helt så valde jag att limma fast små brickor längst ner på baksidan av underläpparna mot väggen. Detta hade troligen inte behövts nu när de hamnade ända in till väggen. Resultatet blev att hyllplanen med last pekar smått uppåt men det är väldigt lite, huvudsaken är att den inte pekar ner som tidigare.

Så nu sitter det bra i väggen, det känns riktigt stabilt och jag känner mig säker på att den klarar av en katt om han så skulle lyckas hoppa upp.

Jag kan faktiskt rekommendera konsolerna så länge som man har tålamod att fästa dem rätt i väggen.

Här är lite bilder på resultatet.

http://i.imgur.com/ltrCHl2.jpg
http://i.imgur.com/ILqnCHM.jpg
http://i.imgur.com/IpoNtdW.jpg
http://i.imgur.com/nL6wBur.jpg
http://i.imgur.com/5W4Kf5x.jpg

Såg fint ut, bara jag som tycker TVn sitter lågt? har min betydligt högre upp på väggen vill jag minnas

typ tvns överkant i överkant med där du har din center

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Såg fint ut, bara jag som tycker TVn sitter lågt? har min betydligt högre upp på väggen vill jag minnas

typ tvns överkant i överkant med där du har din center

När vi flyttade in i huset så satt det redan TV hållare för TV i källaren och då reagerade jag på hur lågt den var men ändrade inte det. När jag då satte TVn där uppe så kollade jag upp det och då säger man att ögonen ska vara 1/4 från toppen av TVn och är det en stor TV så kan den kännas som att den är långt ner då. Iallafall så kan jag konstatera att den sitter på rätt höjd efter många timmars filmtittande

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

När vi flyttade in i huset så satt det redan TV hållare för TV i källaren och då reagerade jag på hur lågt den var men ändrade inte det. När jag då satte TVn där uppe så kollade jag upp det och då säger man att ögonen ska vara 1/4 från toppen av TVn och är det en stor TV så kan den kännas som att den är långt ner då. Iallafall så kan jag konstatera att den sitter på rätt höjd efter många timmars filmtittande

Håller med, det är behagligt att ha TV'n lågt. Det värsta är när folk hänger upp TV i "tavelhöjd", det kanske ser bra ut, men jobbigt att titta på.