Donald Trump: kan han vinna presidentvalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

@Huzzbutt: Vi får väl se om alla kan betala för sig själva sen om bostadsvärdet skulle sjunka, räntan höjas och amorteringarna blir mer frekventa. Det var inga problem att låna ut till Amerikanska medborgare då fastighetsvärdet sköt i höjden, även om låntagaren inte kunde betala så ökade ju huset i värde vilket gjorde att han kunde ta nya lån för att betala sina gamla.

Länderna där man kan producera för endast produktionskostnaden blir allt färre, bara för inflationen idag ligger lågt betyder det inte att den gör det om 10år.

Min fars villa kostade 130k i nypris, idag tror jag den säljer för säkert 3milj. Produktionskostnaden följer efterfrågan, och det finns ingen idé att utöka utbudet om du kan sälja ett hushåll för två.

Den som tror att värdet på fastigheter kan mångdubblas för varje decennium medans lönerna ligger kvar runt samma nivåer och samtidigt hävda att vi inte lever på kredit och ingen bubbla existerar är inte bara lite cynisk. Den sportbilen du köper efter din senaste husförsäljningen har köparen till ditt hus betalat med ett lite större banklån, inget mervärde har skapats.

Du har misförstått sub-prime krisen, den handlade inte om ökande marknadsvärden utan att man inte kontrollerade låntagarens betalningsförmåga på ett vettigt sätt. I Sverige så har bankerna ålagts att ställa vissa krav på sina bolånekunder exempelvis att klara av att betala vid en många gånger högre ränta. I USA så var det dock så att man istället för att se till faktiska inkomster lät låntagaren bestämma sin egen betalningsförmåga.

Sub-prime = Arbetslös 19 åring kan ta lån som en miljonär
Svenska bostadsmarknaden = Bolånekunden kan låna upp till 85% av beloppet som fastigheten värderas till om den kan uppvisa betalningsförmåga vid många gånger högre ränta.

Jag förstår inte meningen vad du menar i din andra mening, att räntan är flytande råder ingen tvekan om varken här eller någon annanstans, jag tror till och med att Trump håller med.

När byggdes din farsas 150 000 villa? Kan det ha varit så att den byggdes på 70-talet? Tycker du verkligen att det är konstigt att priserna på bostadsmarknaden söker sig uppåt när de legat lågt under flera decennier? Jag förstår inte riktigt dina resonemang det verkar som att du är bekymrad över att dagens fria bostadsmarknad har en annan beskaffenhet än gårdagens reglerade.

Som andra säger, det är svårt att se kopplingen till Trump i annat än trumpetstötarna.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Han kallar folk dårar som anser att klimatet är viktigare än terrorismen.

Visst är den globala terrorismen ett stort samhällsproblem, men klimatförändringarna kommer att ständigt skapa nya terrorister i spåren av torka, missväxt, översvämningar och naturkatastrofer. Något som vi redan ser i mellanöstern idag. Vad ska vi koncentrera oss på - sjukdomen eller symptomen?

svarade du inte lite på de där själv.. varför skulle han bry sig om problem som finns i mellanöstern.. ge dom ett "värde" ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

7 år? herregud... det kommer ta GENERATIONER innan vi kan tala om att tjäna på flyktingmottagningen. Det är det som menas med långsiktiga investeringar i dessa sammanhangen. Det är inte riktigt som för aktiemarknaden eller privata företag... hur lång tid tror du det tar innan något som tunnelbanan i malmö betalat för sig? öresundsbron? osv osv.

Gillar hur du använder osv osv i en argumentation. Även hur du tar upp infrastruktur i en fråga om invandringens kostnader. Du kommer bara med personliga åsikter om hur du tror att det ligger till. Säger ingenting alls om hur det verkligen är. Nu sitter jag på jobbet men det var knappast så att siffrorna efter 10år såg bra ut heller. Faktan finns där ute om man vill ta tills sig den.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Gillar hur du använder osv osv i en argumentation. Även hur du tar upp infrastruktur i en fråga om invandringens kostnader. Du kommer bara med personliga åsikter om hur du tror att det ligger till. Säger ingenting alls om hur det verkligen är. Nu sitter jag på jobbet men det var knappast så att siffrorna efter 10år såg bra ut heller. Faktan finns där ute om man vill ta tills sig den.

Det tar 27 år för en Svensk kohort att börja betala för sig, längre än så för att den ska ha betalt för sig.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gabriel15:

Något jag tycker är intressant med Donald Trump är att han inte går att köpa vilket kanske stämmer med tanke på att han redan har pengar.

Det är inte en fråga om pengar, det är en fråga om att köpslå med tjänster och gentjänster, vem som skall stödja vem. Vem kontrollera media, vem kontrollerar dv. lobby organisationer, vilka behöver man ha med på tåget för att få det stöd som behövs. Oavsett hur mycket pengar man har är och förblir politik kompromisser och köpslå, avtal och backstab.

Oavsett hur mycket pengar han har kan han inte köpa titeln utan politiskt stöd.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det tar 27 år för en Svensk kohort att börja betala för sig, längre än så för att den ska ha betalt för sig.

Hahaha bra poäng men nevermind that, av invandrarna har ju bara 50% anställning efter 7år. Uppenbar förlust för samhället långsiktigt... undrar vad vi bör göra åt alla 7åringar i landet, ganska säker på att 0% av dem har anställning så det ser ju riktigt illa ut för framtiden

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Hahaha bra poäng men nevermind that, av invandrarna har ju bara 50% anställning efter 7år. Uppenbar förlust för samhället långsiktigt... undrar vad vi bör göra åt alla 7åringar i landet, ganska säker på att 0% av dem har anställning så det ser ju riktigt illa ut för framtiden

Hmm. Det kanske är dags att återuppta kolbrytningen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Fast den biten står ju föräldrarna för så det är inte relevant men det är kul att du gör den jämförelsen.
Om vi ska göra en vettig jämförelse så efter 7 år så har ca 50% av flyktningarna arbete.
I jämförelse så förvärvsarbetar ca 85% av dom svenskfödda.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Så du är för barnarbete?

Är det bara detta du har att komma med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast den biten står ju föräldrarna för så det är inte relevant men det är kul att du gör den jämförelsen.
Om vi ska göra en vettig jämförelse så efter 7 år så har ca 50% av flyktningarna arbete.
I jämförelse så förvärvsarbetar ca 85% av dom svenskfödda.

På vilket sätt står föräldrarna för den biten? Varje år betalar staten ut ca 120 000 kr per unge för att denne ska kunna gå på förskola och sedan skola. Till detta så kommer förstås alla andra kostnader som barn tvingar på staten. För att inte tala om högskoleutbildningar, kostnader i samband med födsel och så vidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Så du är för barnarbete?

Är det bara detta du har att komma med?

Hahaha snygg straw man. Antar att poängen flög dig rakt över huvudet?

Min poäng var, givetvis, att vi tjänar på att föda barn i längden på samma sätt som vi tjänar på att ta emot folk i längden. Och att vi nog tjänar snabbare på att ta emot vuxna/ungdomar är ju faktiskt bara en bonus.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Hahaha snygg straw man. Antar att poängen flög dig rakt över huvudet?

Min poäng var, givetvis, att vi tjänar på att föda barn i längden på samma sätt som vi tjänar på att ta emot folk i längden. Och att vi nog tjänar snabbare på att ta emot vuxna/ungdomar är ju faktiskt bara en bonus.

Och faktan flyger fortfarande dig över huvudet verkar det som.
Du kan använda dig av antaganden och fina ord som "nog" bäst du vill. Jag förlitar mig mer på den faktan och den statistik som finns att tillgå.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triffid:

Nej vi tjänar ej på att föda barn, det allra mest lönsamma är att inte skaffa några barn alls och bara leva livet, då behövs heller inga skatter till alla barn.
Sedan varför vissa skaffar barn är en genetisk betingat som har gjort att var art inte har självdött. Det räcker att en generation tänker som jag nämnde så kommer denna generation ha det jättebra, men så är det slut efter detta.

Och poängen är att det är fel att jämföra kostnader för ens egna barn med andras, på samma sätt det är för äldre. Och vad man efterfrågar är en filosofisk fråga där olika har olika tycke, där vissa vill ösa pengar över deras egen avkomma bara för att.
Jag tycker det är så himla fel när vissa statuerar att vissa grupper ska ha så och så mycket och kunna lata sig utan att ha vettiga argument.

På frågan vad jag efterfrågar så är det att alla grupper ska jobba mer, pensionärer, barn, sjuklingar etc, men alla ska såklart arbeta efter sin förmåga och inte må dåligt. -Många "sjuklingar" hade t.ex. mått bättre av ett arbete anpassat efter deras förmåga.
Barn så är det inte alls fel att 15åringar prövar på lite arbete någon enstaka helg, men det får ej gå utför på skolan.

Om vi tar Donald Trump så står han rätt lika mig när det gäller vem som ska arbeta, hans livsfilosofi skiljer sig dock en aning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Som sagt, det är skillnad på den vetenskapsteoretiska idén om raslära och det i dagligt tal använda begreppet rasism. Att Trump kallas för rasist är varken konstigt sett till de uttalanden han gör eller hur ordet rasism faktiskt används.

Skulle jag koppla ett attribut till Trump så skulle jag sträcka mig så långt som att säga att, att enligt svenskt standard, så diskriminerar han hela grupper. Med det sagt så menar jag inte att hans uttalande är konstigt på något sätt. Är säkert enklare i USA att vädra sina åsikter än i Sverige. Men det betyder inte att man är rasist per automatik för det. Rädsla kan faktiskt binda samman ett splittrat folk om man spelar sina kort rätt.

Skrivet av Huzzbutt:

"Intelligensnivån" styrs främst av kvalitén på utbildning som är tillgänglig för individen, I USA hänger det samman med taxeringsvärdena i skoldistriktet vilket har lett till stora klyftor i betyg mellan olika grupper. Vilket är skälet till att skolpolitiken är en så mycket mer hätsk och kontroversiell fråga i USA än vad den är i Sverige.

Naturligtvis krävs yttre stimulans för att påvisa intelligens hos en varelse, men varelsen kommer inte bli mer intelligent än vad det biologiska arvet samt fungerande felkorrigeringssystem ger upphov till. Som reservation, jag betraktar inte minnet som avsevärd del utav intelligensen, utan hur en varelse kan lösa problem som de aldrig tidigare i någon omfattning kommit i kontakt med. Det är bara att kika på en ensam råtta eller ensam katt utan att de vet att övervakas så ser man verklig intelligens långt utöver(relativt sett till hjärnans storlek) Homo Sapiens förmåga. Skulle bli rädd om råttan fick tillgång till en människas hjärna men som den använde med råttans motsvarande kapacitet mot sin egen.

Nu har jag inga siffror att tillgå på detaljnivå, och USA är långt större och delat än vad Sverige är, men gissningsvis skulle jag säga att eleverna i skoldistrikt med sämre betyg beror på att eleverna saknar förmåga att ta till sig och behandla information som ges utav pedagogerna och att detta kan generera uttryck utav eleven som påverkar övriga elever och således blir där en dominoeffekt så länge dominobrickorna är lika sköra. Samt att risken finns att vårdnadshavarna saknar styrförmågan samt kanske inte kan bistå med hjälp i hemmet när det gäller t.ex. läxor. Men detta är bara något jag hittar på och som fullständigt saknar någon som helst vetenskaplig förankring.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Är inte korrekt jämförelse att Israel skulle förbjuda kristna från att resa in i landet? (konstigt nog). Om uttalandet vore att han ville förbjuda inresande från Syrien pga kriget så skulle det vara mer förståeligt (fortfarande korkat)

Känns det bättre om Du jämför med att Saudiarabien förbjuder judar från inresa? Försök att ansöka om inresevisum till Saudiarabien där Du är tvungen att ange religion och ange då judendomen. Skulle bli förvånad om Du ens hade fått svar på att Du fått avslag. Och Du kommer inte få ett inresevisum om du har israeliska stämplar i ditt, trots till allt, svenska pass och angett kristen på visumansökan.

Och om Du nu vill prova detta till sin yttersta spets, skaffa dig ett nytt fräscht svenskt pass, ange icke muslim på visumansökan, ta flyget dit, ta på dig en kalott på flygplatsen precis innan Du går fram till gränskontrollen. Berätta för oss på SweC hur det gick .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säger som någon i början av tråden sa, följer Trumphs kampanj med skräckblandad förtjusning. Det är extremt underhållande men om han skulle bli president.... så ser jag inte fram emot de kommande 4 åren.... varken för USA eller övriga världen..... skrämmande skulle det vara.

Sen noterade jag diskutionen ovan om invandrare vs barn och kostnader. Kan vi inte bara lägga ner hela den diskutionen. Invandring kostar (punkt). Barn kostar.(punkt)

Skillnaden är att Staten har ett ansvar för sina medborgare. Staten har inte ett ansvar för övriga världen och dess invånare. Det är en god gärning att hjälpa, och moraliskt riktigt. Men att jämföra kostnader för barn med kostnader för flyktingmottagningen är.....märkligt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Det finns många som skulle vilja säga att investera i folket inte är en så dum idé om du nu syftar på att låna pengar för att klara de flyktingar som kommer hit. Befolkningsökning är exakt en investering "som med ganska stor säkerhet ger bra avkastning." nämnligen, om än en väldigt långsiktig sådan... hur tror du USA blev världens mäktigaste land? om du glömt din historia så gavs det bort både det ena och det andra till de som kom dit

För mig är det ganska självklart att de som pallrat sig hit, genom åtskilliga länder och kassa förhållanden, TILL FOTS och gummibåt, inte vill något hellre än att jobba och skapa ett liv för sin familj/sina barn. Att låna pengar för att möjliggöra detta ÄR en investering... när deras ungar kan börja kolla game of thrones, lira LOL och world of warcraft, ha egna rum och deras föräldrar decent jobs... då blir de som vem som helst.

men nu handlar detta inte om Trump längre

Med andra ord så borde Grekland vara en blomstrande ekonomi och grekerna borde inte låta en enda migrant lämna Grekland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Med andra ord så borde Grekland vara en blomstrande ekonomi och grekerna borde inte låta en enda migrant lämna Grekland.

Greklands dåliga ekonomi har absolut inget med migranter att göra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Skulle jag koppla ett attribut till Trump så skulle jag sträcka mig så långt som att säga att, att enligt svenskt standard, så diskriminerar han hela grupper. Med det sagt så menar jag inte att hans uttalande är konstigt på något sätt. Är säkert enklare i USA att vädra sina åsikter än i Sverige. Men det betyder inte att man är rasist per automatik för det. Rädsla kan faktiskt binda samman ett splittrat folk om man spelar sina kort rätt.

Naturligtvis krävs yttre stimulans för att påvisa intelligens hos en varelse, men varelsen kommer inte bli mer intelligent än vad det biologiska arvet samt fungerande felkorrigeringssystem ger upphov till. Som reservation, jag betraktar inte minnet som avsevärd del utav intelligensen, utan hur en varelse kan lösa problem som de aldrig tidigare i någon omfattning kommit i kontakt med. Det är bara att kika på en ensam råtta eller ensam katt utan att de vet att övervakas så ser man verklig intelligens långt utöver(relativt sett till hjärnans storlek) Homo Sapiens förmåga. Skulle bli rädd om råttan fick tillgång till en människas hjärna men som den använde med råttans motsvarande kapacitet mot sin egen.

Nu har jag inga siffror att tillgå på detaljnivå, och USA är långt större och delat än vad Sverige är, men gissningsvis skulle jag säga att eleverna i skoldistrikt med sämre betyg beror på att eleverna saknar förmåga att ta till sig och behandla information som ges utav pedagogerna och att detta kan generera uttryck utav eleven som påverkar övriga elever och således blir där en dominoeffekt så länge dominobrickorna är lika sköra. Samt att risken finns att vårdnadshavarna saknar styrförmågan samt kanske inte kan bistå med hjälp i hemmet när det gäller t.ex. läxor. Men detta är bara något jag hittar på och som fullständigt saknar någon som helst vetenskaplig förankring.

Visst är det så att en demagog kan binda samman ett folk med skräckpropaganda, men det är just bara ett folk som binds samman och det är inte oproblematiskt då inget land består av bara ett folk.
(Givetvis så finns det biologiska hinder, men en ska vara noga med att minnas att förutom två undantag: Khoi Khoi och Austral (x) så finns det inga människogrupper som varit isolerade under någon väsentlig tid.)
Ja det är självklart så att det sociala arvet påverkar resultat i USA såsom det påverkar resultat i Sverige. Men skillnaden mellan USA och Sverige är att man i USA inte tillför resurser efter behov då skolanslagen som sagt grundas i distriktets huspriser.

Skrivet av Veni:

Greklands ekonomi är idag på samma nivå som 2004 och den har sedan länge förlitat sig på migranter för att upprätthålla lågproduktiva sektorer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Intelligensnivån sitter inte i etniciteten min vän. Jag hoppas innerligen att jag misstolka dig. Men lite så lät det som att du ville få det att framstå.
Återigen, om det inte var det du menade så är det bara att säga det. Misinformation på hög grad, var tvungen att säkerställa.

Du har misstolkat det, troligtvis medvetet, eftersom jag nämnde ingenstans i inlägget etnicitet. Utan jag nämnde genetik(arv från de biologiska föräldrarna samt hur långt föräldrarna är ifrån varandra) och evolution(som sker vid förökning som avkomman får ta del av).

Naturligtvis så har avkomman till biologiska föräldrar där bägge två har låg intelligensnivå ingen möjlighet att bli intelligentare och dessutom stor risk för att felkorrigeringen inte fungerar om föräldrarna är biologiskt nära varandra(kusin/syskon gifte).

Men etnicitet är nästa steg i definitionen utav en individ. Etnicitet kommer ifrån det biologiska arvet. Tar man första och andra stycket ovanför detta, så ser man evolutionen har en bra bit kvar där dom genetiska arven har det hårt ställt p.g.a. inavel och höga dödstal. Man kan då säga att det är inte p.g.a. etniciteten som påverkar avkomman i positiv eller negativ riktning gällande intelligens, men deras genetiska arv gör det i allra högsta grad.

Tittar man på https://en.wikipedia.org/wiki/File:National_IQ_per_country_-_... som blev kritiserad hur sina metoder och noggrannhet, så ser man att den visar en tydlig skillnad på intelligensnivån på världsdelsnivå. Man kan skämta lite om danskarna i detta, eftersom det ser illa ut för Grönland. Där finns inte en intelligent varelse så långt ögat kan se om man skulle stirra sig blind på denna karta. Och tittar man på denna karta så är det lätt att se hur intelligens och genetik går hand i hand med varandra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Greklands dåliga ekonomi har absolut inget med migranter att göra.

Det var inte det jag syftade på. Jag drog slutsatsen baserat på citatet, att Grekland borde vara en blomstrande ekonomi med tanke på antalet migranter som anländer till Grekland och att grekerna skulle inte släppt en enda vidare med tanke på om man använder citatet så skulle migranter tillföra enormt mycket till grekerna.

Gick det att misstolka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Skrivet av Veni:

Det var inte det jag syftade på. Jag drog slutsatsen baserat på citatet, att Grekland borde vara en blomstrande ekonomi med tanke på antalet migranter som anländer till Grekland och att grekerna skulle inte släppt en enda vidare med tanke på om man använder citatet så skulle migranter tillföra enormt mycket till grekerna.

Gick det att misstolka?

Ännu en tomte som inte läst/förstått långsiktigheten som (i de flesta fall) krävs för att tjäna på befolkningsökning trillar in, trevligt , trevligt

Men det är värre än så, för du har heller inte läst/förstått när jag skrev att det är en INVESTERING dvs man måste INVESTERA (PENGAR) för att få ut något (vi pratade ju om att låna pengar till att klara flyktingarna, och med klara menas givetvis integrera i samhället, utbilda, osv osv, vilket jag faktiskt skrev rakt ut.). Hur mycket tror du grekland har investerat? Hur ser greklands ekonomi ut?

Kort sagt är din jämförelse smärtsamt okunnig och går ej att applicera på situationen i sverige eller vad vi pratat om i tråden hittils överhuvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Gick det att misstolka?

Det är en liknelse som inte hör hemma i en intelligent diskussion eftersom de olika variablerna ej passar in och därmed blir slutsatsen felaktig.

Att förvränga fakta för att få sitt påstående kompatibelt med sin världsbild är inget som imponerar här.

För övrigt är även dina påstående gällande genetik och arv kopplat till intelligensnivå fel. Två mindre intelligenta föräldrar kan absolut få ett intelligent barn precis som att två väldigt långa föräldrar kan få ett barn som blir kortare än dem. Sök gärna lite information om genetik och arv och utmana dig själv gällande att ta in ny information och fakta, även om de inte passar in i din världsbild.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ännu en tomte som inte läst/förstått långsiktigheten som (i de flesta fall) krävs för att tjäna på befolkningsökning trillar in, trevligt , trevligt

Men det är värre än så, för du har heller inte läst/förstått när jag skrev att det är en INVESTERING dvs man måste INVESTERA (PENGAR) för att få ut något (vi pratade ju om att låna pengar till att klara flyktingarna, och med klara menas givetvis integrera i samhället, utbilda, osv osv, vilket jag faktiskt skrev rakt ut.). Hur mycket tror du grekland har investerat? Hur ser greklands ekonomi ut?

Kort sagt är din jämförelse smärtsamt okunnig och går ej att applicera på situationen i sverige eller vad vi pratat om i tråden hittils överhuvudtaget.

Tomten i denna tråden är ingen annan än du själv. Du har inte kommit med några belägg alls för dina absurda påståenden. Tyckanden och ord som "osv" "nog" stärker inte heller det du säger.

Roligt är det även att du kommer fram till att en jämförelse är "smärtsamt okunnig" när du själv gör tokiga jämförelser sedan tidigare i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Tomten i denna tråden är ingen annan än du själv. Du har inte kommit med några belägg alls för dina absurda påståenden. Tyckanden och ord som "osv" "nog" stärker inte heller det du säger.

Roligt är det även att du kommer fram till att en jämförelse är "smärtsamt okunnig" när du själv gör tokiga jämförelser sedan tidigare i tråden.

Om du tänker attackera vad jag sagt får du gärna vara mer specific. Vilka "absurda påståenden" är det jag sagt som behöver beläggas? vilka "tokiga jämförelser" har jag gjort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Att invandring är positivt långsiktig (30-60år) står i princip bortom tvivel. Vad du snackar om är antagligen flyktingmottagning vilket nog kommer ta ännu mer tid. Det är en fråga om hur långsiktigt man tänker och inget annat.

7 år? herregud... det kommer ta GENERATIONER innan vi kan tala om att tjäna på flyktingmottagningen. Det är det som menas med långsiktiga investeringar i dessa sammanhangen. Det är inte riktigt som för aktiemarknaden eller privata företag... hur lång tid tror du det tar innan något som tunnelbanan i malmö betalat för sig? öresundsbron? osv osv.

Som nämnts fick de under vissa perioder gratis mark, vilket på den tiden nog får ses som bättre än temporär bostad bostad och kassa jobbutsikter (eller är du en av dom som tror de som kommer hit faktiskt föredrar att sitta och glo in i väggen framför att jobba?).

Och surprise! I dagens (väst)värld behöver man inte "slita hårt" bara för att överleva. Vi har liksom en lite högre standard överlag än för 120 år sedan.

Jag tycker vissa borde fråga sig vad som hänt ifall någon främmande makt invaderat sverige och du varit tvungen att fly till typ kina, indien, japan eller något sådant. Hade du velat bli tilldelad en skruttig bostad ute på byggden och levt ut ditt liv där på minimal inkomst, inte gjort ett skit och försökt utnyttja deras välvilja, eller hade du försökt skaffa ett jobb och etablera dig?

Det vi VET är att invandring slutade vara lönsam för Sverige efter 90-talet, sen TROR vissa att invandring KANSKE kan vara LITE lönsam om 60 år OM vi lyckas integrera dem på arbetsmarknaden (vilket vi haft svårt med i 30 år). Alla studier visar på att invandringen kostat väldigt mycket pengar och inga siffror pekar på att det helt plötligt ska vända. Att investera så massivt i något så osäkert, långsiktigt och med låg avkastning låter riktigt dåligt, invandringen kommer ha kollapsat svenska välfärdsstaten innan den börjar betala tillbaka sig.

I USA var fortfarande tvungna att överleva och bidra till samhället och kunde inte passivt leva på de andra. Vad spelar det för roll vad de föredrar? Att 50 % fortfarande är arbetslösa efter 8 år är riktigt dåliga utsikter eftersom det krävs att över 90-95% jobbar enbart för att vi inte ska gå minus. Exakt, det var 120 år sedan och världen och samhället så annorlunda ut då eftersom de som kom inte kunde belasta statens ekonomi lika mycket, så sluta jämföra dagens situation med den i USA då det är äpplen och päron.

Jag förstår inte varför vissa måste låtsas som om vi TJÄNAR på det? Det är helt absurt.. Säg istället att vi ska göra det av humanitära skäl istället för att ljuga.

Fortfarande så spelar det ingen roll om de som kommer hit vill jobba eller inte när de inte FÅR chansen pga våran stela arbetsmarknad? Förstår inte den logiken faktiskt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Och för en invandrad visar alla siffror på att de aldrig betalar för sig.
-De kostar generellt mer då det krävs specialundervisning och de får höga etableringsbidrag osv
-De får generellt lågbetalda jobb = måste jobba ÄNNU längre för att ha betalt in tillräckligt med skatt för att börja bidra.
-De hinner inte jobba tillräckligt länge för att det ska ske..

Skrivet av Triffid:

Efter 10 år har 58 procent av invandrarna jobb, och efter det händer inte så mycket mer. Med tanke på att invandrare generellt kostar mer pengar för staten än vad en 7 åkning gör som lever på sina föräldrar, så krävs det alltså att invandraren tidigt får ett välbetalt jobb och jobbar länge för att inte vara minus för samhället totalt.

Kan vi sluta prata om huruvida vi tjänar pengar invandrare eller inte, det känns ganska osmakligt? Det räcker med att alla siffror visar att så aldrig kommer bli fallet och att det vi håller på med är välgörenhet, att hävda något annat är ju bara galenskap, punkt.

Permalänk
Medlem

En av de mest hatade människorna i staterna om du frågar mig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defeat^:

Och för en invandrad visar alla siffror på att de aldrig betalar för sig.

Pratar du om invandrare eller flyktingar nu? Hur skulle det inte löna sig om det kommer hit en ingenjör från Indien för att arbeta? Du pratar även väldigt mycket om siffror, du får gärna visa källor för det du skriver ut som fakta.

Permalänk
Avstängd

@Dizzö:

men en av de mest älskade med...lämnar man normalen blir man hatad och älskad...