Mycket undermålig reparation och service av INFOCARE

Permalänk
Medlem

Mycket undermålig reparation och service av INFOCARE

Hej!

Detta kommer bli en ganska lång historia, men om ni är intresserade av konsumenträtt och hur fel en reparation kan bli, läs vidare.

Skriver det här inlägget för att försöka upplysa folk om den helt sanslöst dåliga service/kunnande och tekniska känsla som personalen på InfoCare besitter.

Jag äger en HP Omen laptop, en dator som kostar 16-17000 kr ny. Det är alltså en väldigt dyr bärbar dator som man önskar skall hanteras mycket varsamt vid en service.

Det hela började när en tangent på laptopen gick sönder, kontaktade HP och frågade om dom inte kunde skicka en ersättningstangent som jag själv skulle kunna sätta dit istället för den trasiga, men så fungerar det ju förstås inte enligt HP's policys. Faktum är att jag lätt hade kunna gjort den reparationen själv eftersom tangenterna sitter fast som vanliga tangenter brukar göra (Med bygel och klackar).
Istället skulle datorn skickas in till InfoCare för reparation av tangenten. Sagt och gjort.

När jag väl får tillbaka datorn läser jag på rapporten att man har bytt hela toppchassit på datorn. Man har alltså, p.g.a. att en tangent har gått sönder, bytt halva datorn. Detta känns i sig väldigt överdrivet, men det första jag märker när jag ska öppna datorn är att skärmen har blivit påtagligt glapp. Samt att glipor har uppstått mellan skärm och chassi. Se video nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=Ou1QhdpS9oM

Jag kontaktar HP igen och påpekar detta, jag får åter igen skicka in datorn till InfoCare för reparation. Sagt och gjort.
När jag får tillbaka datorn är skärmen lite bättre, men efter bara några dagar har samma glapp uppstått igen. Nu börjar jag bli trött på att skicka in datorn fram och tillbaka plus att garantitiden har gått ut. Så jag bestämmer mig för att skruva isär datorn för att se vad personalen på InfoCare egentligen missat.
Det jag upptäcker kan ni se enligt bilder nedan.

Vandaliserade och runddragna Chassiskruvar

Avsaknad av skruvar som skall hålla moderkortet

Och framförallt, det saknas en skruv som håller gångjärnet i datorn.

För att tydliggöra: Jag har alltså lämnat in datorn för att reparera ett glappt gångjärn, HUR KAN MAN HA MISSAT ATT DET SAKNADES EN SKRUV?

Hur skall jag gå vidare med detta tycker ni? Jag anser mig vara vara berättigad att erhålla en helt ny dator eftersom den jag har har blivit totalt vandaliserad.

Hur kan personalen på InfoCare vara så totalt inkompetent? Skrämmande tycker jag..
Tänker förstås kontakta HP och upplysa dom om detta också.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Kontakta den du köpt den av och reklamera den i stället för att använda garantin, reklamationsrätt har du i 3 år.
Det låter på dig som om du inte reklamerat till säljaren utan tagit kontakt med HP direkt redan vid de första reparationerna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kontakta den du köpt den av och reklamera den i stället för att använda garantin, reklamationsrätt har du i 3 år.
Det låter på dig som om du inte reklamerat till säljaren utan tagit kontakt med HP direkt redan vid de första reparationerna ?

Problemet är att jag köpte den av en privatperson som vunnit den från en tävling under dreamhack. Jag har alltså varit tvungen att utnyttja HP's garanti för att reparera produkten.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NysoO:

Problemet är att jag köpte den av en privatperson som vunnit den från en tävling under dreamhack. Jag har alltså varit tvungen att utnyttja HP's garanti för att reparera produkten.

Då blev det mer komplicerat, har du frågat kommunens konsumentvägledare om råd ? Om inte kontakta dem omedelbart.
Du borde hursomhelst kunna reklamera själva reparationen om den inte är fackmannamässigt utförd och fattas skruvar låter inte fackmannamässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då blev det mer komplicerat, har du frågat kommunens konsumentvägledare om råd ? Om inte kontakta dem omedelbart.
Du borde hursomhelst kunna reklamera själva reparationen om den inte är fackmannamässigt utförd och fattas skruvar låter inte fackmannamässigt.

Tack för tipset, ska ringa dom och fråga imorgon. Skall även kontakta HP som sagt. Om jag reklamerar reparationen så antar jag att datorn måste skickas till InfoCare igen? Detta är jag allt annat än sugen på i det här läget.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

De lämnar väl 90 dagars garanti på utförd rep? Så är det hos de flesta iaf. Så att du inte har nån garanti kvar idag från inköpsdatum gör inget. Du har fortfarande garanti på arbetet de gjort.

Permalänk
Medlem

Kontakta den person i din kommun som har hand om konsumentupplysning som kan kanske berätta mer om vad som gäller vid vinster av produkter, om Dreamhack räknas som att dem " sålt " till dig så kanske du får vända dig till dem och reklamera, enklast om det varit inom 6 månader för annars lär säkert Infocare dra en rövare och säga att det fattades redan skruvar, annars har du såklart både reklamationsrätt och HPs garanti.

Kan själv bekräfta att Infocare är värdelösa, detsamma hände mig med Asus spellaptop, lämnar in för USB 3.0 fel, och får tillbaka det med felet kvar samt såväl glapp i skärm, skada i chassi, fattas skruvar, glapp i skärmbezel, och med inte minst ett skrattretande sätt att felsöka på.

Det minst du nog kan få är att inte behöva betala för dem ska fixa problemet, och via HP kan du påpeka hur Infocare hanterat ditt ärende, tror inte dem lär bli glada att en sketen repairfirma som Infocare besudlar deras rykte och hanterar garantier som ett spädbarn leker med en kökskniv.

Medan du även väntar på svar från såväl Infocare samt konsumentombudet, ta direkt kontakt även med Dreamhack, och HP , så har du fyra fronter att arbeta dig fram på, någon av dem lär nog vika sig

Lycka till !

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva en uppföljning på detta.
Kontaktade HP igår och pratade med dom i 50 minuter. Vi bollade allt från att skicka in datorn igen och låta HP prata direkt med tekniker, eller att jag lagar datorn själv. Det slutade med att jag lagar den själv, dom kollade om dom kunde ordna fram ersättningsskruvar men det gick tyvärr inte. Jag råkade ha en hög med skruvar liggandes så jag hittade en skruv som åtminstone passade i gångjärnet så att skärmen kunde lagas, äntligen är den tight och fast som den skall vara. Däremot saknar jag en skruv till moderkortet men en sådan kan jag säkert hitta om jag orkar. Man var tvungen att demontera kylaren för att kunna komma åt att åtgärda gångjärnen så passade även på att byta kylpastan. Datorn fungerar i alla fall bra nu.
Han sade även att han skulle lyfta detta högre upp i företaget, förhoppningsvis leder det till att InfoCare får känna av detta lite..

Jag får 6 månaders förlängd garanti, plus lite tillbehör som datorväska och trådlös mus.

Kontaktade även InfoCare och jag fick svar av kvalitetsansvarig. Dom beklagade det som hänt men menar att dom visst har bra kvalitet på sina reparationer (men ibland misslyckas dom). Dom ville såklart även att jag skulle skicka in datorn igen men detta kommer ej hända eftersom dom har förbrukat mitt förtroende när dom misslyckats två gånger i rad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har också lämnat in min HP till Infocare

Jag spräckte min skärm (har en konvertibel pavilion) och när jag fick tillbaka datorn funkade inte wifi. Satt med HP support i 2 veckor innan jag lämnade in den till infocare igen, och då visade det sej att WLAN-kortet var trasigt. Jag fick under denna reparation 2 sms om att de inväntade reservdelar så jag ringde och frågade vad som hade hänt, och då hade min webbkamera-kabel brunnit upp medans dom bytte WLAN-kortet.

Eftersom jag inte kan göra så jävla mycket så godtog jag detta och tänkte att reparatören kanske hade lite otur. Men när jag igår fick hem datorn igen kunde jag inte ansluta till wifi i mer än en halv minut, och DESSUTOM var skärmen inte helt tillbakatryckt i datorn så den var bucklig. Måste va skitbra för en glasskärm att vara bucklig. Sååå jag tog tillbaka datorn till Siba idag och väl där fick Siba-snubben en bluescreen, min dator har alltså kraschat helt och hållet.

Så istället för att bara byta skärm på min dator har InfoCare:
- sabbat mitt WLAN-kort
- bränt upp en kabel när dom bytte WLAN-kort
- kraschat min dator

känns bra de här

Permalänk
Avstängd

Jag har reparerat ganska många laptops och skulle säga nån helt oerfaren har lagat den och är det första gången nån 15 åring försökt sig på att laga en gamal skit laptop så hade jag haft förståelse om det varit missar men det där är inte annat än rent jävla slarv för ingrepp ska inte synas och vara väl utfört och är verkligen inte ok och ska helt klart fixas av HP eller helt enkelt byta ut den mot en likvärdig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

InfoCare tar in unga killar med datorintresse som aldrig haft ett jobb typ. HP:s datorer är dessutom inte alltid de mest lättmekade med skruvar som kan vara rätt hårt åtdragna och onödigt mycket som måste tas loss vid reparation. Byta webcam kan på vissa modeller innebära att man tar bort samtliga komponenter i datorn.
Men, man anlitar aldrig InfoCare. Bättre att anlita någon lokal men pålitlig certifierad reparatör. Går man via HP så blir det InfoCare som gäller, men man oftast gå direkt till ett företag som är certade och få hjälp där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NysoO:

Tänkte skriva en uppföljning på detta.
Kontaktade HP igår och pratade med dom i 50 minuter. Vi bollade allt från att skicka in datorn igen och låta HP prata direkt med tekniker, eller att jag lagar datorn själv. Det slutade med att jag lagar den själv, dom kollade om dom kunde ordna fram ersättningsskruvar men det gick tyvärr inte. Jag råkade ha en hög med skruvar liggandes så jag hittade en skruv som åtminstone passade i gångjärnet så att skärmen kunde lagas, äntligen är den tight och fast som den skall vara. Däremot saknar jag en skruv till moderkortet men en sådan kan jag säkert hitta om jag orkar. Man var tvungen att demontera kylaren för att kunna komma åt att åtgärda gångjärnen så passade även på att byta kylpastan. Datorn fungerar i alla fall bra nu.
Han sade även att han skulle lyfta detta högre upp i företaget, förhoppningsvis leder det till att InfoCare får känna av detta lite..

Jag får 6 månaders förlängd garanti, plus lite tillbehör som datorväska och trådlös mus.

Kontaktade även InfoCare och jag fick svar av kvalitetsansvarig. Dom beklagade det som hänt men menar att dom visst har bra kvalitet på sina reparationer (men ibland misslyckas dom). Dom ville såklart även att jag skulle skicka in datorn igen men detta kommer ej hända eftersom dom har förbrukat mitt förtroende när dom misslyckats två gånger i rad.

Har insikt i det här företaget i mitt jobb sen tidigare, och såklart kan alla misslyckas, det gör alla verkstäderna
Det man måste tänka på är att det passerar en överjävlig mängd datorer och annat genom rep-linjerna där, så såklart slarvas det men infocare är enligt mig en av de värsta jämfört med andra verkstäder

Vet t e x att asus har nån verkstad som skickar ut skruvar till folk om de ramlat av eller nåt sånt, fick mig en hel bunt skruvar sänt till en laptop på mitt förra jobb, nåt som asus betalade tydligen, men de var noga me o berätta att det här inte funka på alla datorer utan en del var de tvungna att ta in för garantiernas skull

Infocare är inte helt värst dock, alla som är gamla i branschen minns nog de gamla rävarna Anovo för att ge ett riktigt hemskt exempel ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har aldrig använd mig av att skicka in produkterna för service.

Har använt mig av deras on-site-repair genom Lenovo.
Har pratat med teknikern på telefon och vi kom fram till att han ev. kan behöva andra delar än dom som Lenovo skickade till honom.
Han ska komma imorgon och reparera datorn, återkommer efteråt med en recension.

Det är för övrigt 4st skruvar under datorn till bottenplattan som inte tar gäng, dom var lösa när dom kom till mig dvs när datorn kom och var spritt ny.
Så bottenplattan sitter endast med en skruv.

Dom påstår att dom kan byta ut gängorna i datorn jag har ingen aning om det ja, utom tycker det låter lite konstigt men vi får se hur det går.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Har aldrig använd mig av att skicka in produkterna för service.

Har använt mig av deras on-site-repair genom Lenovo.
Har pratat med teknikern på telefon och vi kom fram till att han ev. kan behöva andra delar än dom som Lenovo skickade till honom.
Han ska komma imorgon och reparera datorn, återkommer efteråt med en recension.

Det är för övrigt 4st skruvar under datorn till bottenplattan som inte tar gäng, dom var lösa när dom kom till mig dvs när datorn kom och var spritt ny.
Så bottenplattan sitter endast med en skruv.

Dom påstår att dom kan byta ut gängorna i datorn jag har ingen aning om det ja, utom tycker det låter lite konstigt men vi får se hur det går.

Kan tänka mig lite olika sätt att fixa gängorna, beror på hur det är gjort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

JAg vet att när jag har behövt service med min föregående HP dator, så på vissa problem jag hade så fick jag två alternativ. Antingen skickade jag in dator för service, eller så skicakde HP ut reservdelen till mig o så fick jag göra bytet själv o garantin fortsatte. Jag valde de flesta gånger att byta själv

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan tänka mig lite olika sätt att fixa gängorna, beror på hur det är gjort.

Blev faktist bra, en duktig tekniker kom hem till mig och rev ner allt faktist, skärm ja allt och bytte chassit.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Tråkigt.

Reklamera och köp från en leverantör som erbjuder på-platsen-service, Dell t.ex.