Mycket undermålig reparation och service av INFOCARE
Hej!
Detta kommer bli en ganska lång historia, men om ni är intresserade av konsumenträtt och hur fel en reparation kan bli, läs vidare.
Skriver det här inlägget för att försöka upplysa folk om den helt sanslöst dåliga service/kunnande och tekniska känsla som personalen på InfoCare besitter.
Jag äger en HP Omen laptop, en dator som kostar 16-17000 kr ny. Det är alltså en väldigt dyr bärbar dator som man önskar skall hanteras mycket varsamt vid en service.
Det hela började när en tangent på laptopen gick sönder, kontaktade HP och frågade om dom inte kunde skicka en ersättningstangent som jag själv skulle kunna sätta dit istället för den trasiga, men så fungerar det ju förstås inte enligt HP's policys. Faktum är att jag lätt hade kunna gjort den reparationen själv eftersom tangenterna sitter fast som vanliga tangenter brukar göra (Med bygel och klackar).
Istället skulle datorn skickas in till InfoCare för reparation av tangenten. Sagt och gjort.
När jag väl får tillbaka datorn läser jag på rapporten att man har bytt hela toppchassit på datorn. Man har alltså, p.g.a. att en tangent har gått sönder, bytt halva datorn. Detta känns i sig väldigt överdrivet, men det första jag märker när jag ska öppna datorn är att skärmen har blivit påtagligt glapp. Samt att glipor har uppstått mellan skärm och chassi. Se video nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=Ou1QhdpS9oM
Jag kontaktar HP igen och påpekar detta, jag får åter igen skicka in datorn till InfoCare för reparation. Sagt och gjort.
När jag får tillbaka datorn är skärmen lite bättre, men efter bara några dagar har samma glapp uppstått igen. Nu börjar jag bli trött på att skicka in datorn fram och tillbaka plus att garantitiden har gått ut. Så jag bestämmer mig för att skruva isär datorn för att se vad personalen på InfoCare egentligen missat.
Det jag upptäcker kan ni se enligt bilder nedan.
Vandaliserade och runddragna Chassiskruvar
Avsaknad av skruvar som skall hålla moderkortet
Och framförallt, det saknas en skruv som håller gångjärnet i datorn.
För att tydliggöra: Jag har alltså lämnat in datorn för att reparera ett glappt gångjärn, HUR KAN MAN HA MISSAT ATT DET SAKNADES EN SKRUV?
Hur skall jag gå vidare med detta tycker ni? Jag anser mig vara vara berättigad att erhålla en helt ny dator eftersom den jag har har blivit totalt vandaliserad.
Hur kan personalen på InfoCare vara så totalt inkompetent? Skrämmande tycker jag..
Tänker förstås kontakta HP och upplysa dom om detta också.