Intel tvingar moderkortstillverkare ta bort stöd för överklockning av låsta processorer

Permalänk
Medlem

Vad skall Intel göra då? Skära av allt samarbete med moderkortstillverkarna? Då är det bättre alla moderkortstillverkare sätter ner foten tillsammans så får Intel smaka marknadsförluster som heter duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

I sommar? Jag trodde att det handlade om en papperslansering i december och att tillgången skulle vara god först 2017.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog server-processorn med 32 kärnor du tänker på.
Jag har iaf förstått det så att Zen ska släppas för konsumenter i år iaf.

Permalänk
Medlem

Så då uppdaterar man inte bios om man nu köpt ett kort som detta fungerar på.
Garanterat så kan man hitta bios filerna på något random forum med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Med tanke på att det är omöjligt att se om någon överklockat så länge de inte delidat sin CPU så är det på alla sätt relevant att de inte vill få in förstörda CPUer pga överklockning.

Fast det är inte en hållbar ursäkt. Det hade varit skitenkelt att lägga ett register som går att läsa utifrån där man lagrar den högsta klockfrekvensen CPU'n någonsin körts i. Helt automatiskt. Med mindre än att man bränner sönder det registret manuellt går det alltid att läsa ut frekvensen även om CPU'n är helt död. Och bränner man ut registret helt, är det inte längre en garanti, och så slipper man låsa CPU'er på det här viset.
(Det här är en funktion jag tycker man borde ha på allt, i dagsläget betalar jag som är ärlig för alla som reklamerar enheter de har förstört genom överklockning... Vilket är ok om jag köper en produkt som har ett premiumpris just för att de lämnar garantier även vid överklockning, men inte är okaj i normalfallet.)

Skrivet av Ozzed:

Men så är det ju inte. Har du på laglig väg köpt en produkt är den DIN och ingen jävel ska tala om för dig vad du får och inte får göra med den, sålänge du inte gör något olagligt.. Och sist jag kollade är det inte olagligt att överklocka.

Och hade det varit olagligt att överklocka, är det INTE tillverkaren som ska leka polis...

Skrivet av tvelander:

DOM BLOCKAR enbart överklock för att 1 : sälja K cpur som är dyrare 2: att dom vill ha lägre RMA rate på CPUr.

Fast det är deras förbannade plikt och skyldighet att ställa upp funktionsrelaterade parametrar som grund för vad som är, och inte är en kvalificerad RMA. Att en CPU inte klockar så bra som man tycker att den borde, är INTE en godtagbar anledning för reklamation. I det fallet har Intel en CPU man kan köpa "tilläggstjänst" för, som låter en göra just det. Att nyttja sin "reklamationsrätt" för att CPU'n inte klockar bra nog, går inte igenom, och klockar man ihjäl den, och reklamerar den i alla fall, trots att man har förstört sin enhet själv, så är det bedrägeri, och olagligt. Att risken för att åka fast är obefintlig, är inte detsamma som att det är ok. Intel har andra verkningsfulla lösningar att ta till, som hade låtit konsumenterna experimentera, men girighet gör att man helt enkelt vill kunna ta lite mer betalt för att tillåta överklockning, även om den inte ens då är en godtagbar grund för reklamation.

Skrivet av ThreadRipper:

Jag vill betala varuvärde (Tillverkningskostnad + fast xx% påslag för försäljning) oavsett om modellen heter 6700K eller någon i3 med två kärnor. Påslaget ska inte variera med modell. Priset ska sålunda bero på den faktiska tillverkningskostnaden som grund och alla modeller har därefter samma procentuella prispåslag. Ska jag betala mycket för en produkt, ja då ska den också ha kostat mycket att tillverka!

Helt ok. Här får du ett val. Du kan köpa en 6600K för 7000:-. Din 6600K kommer från en wafer, där alla CPU'er som inte klarat testerna för att bli en 6600K har kasserats. Man fick fram 5 6600K från sagda wafer, och den kostar lite drygt 25000:-. Efter att alla led har gjort små påslag slutar det med en CPU som kostar, i runda slängar 7000:-, och marginalerna för alla är så små att det knappt är lönt att sälja CPU'er.
Ditt andra alternativ är att köpa en 6600K för 2300:- där skillnaden är att man istället för att kassera resten av kislet har tagit och sorterat alla chip efter hastighet, och antal fungerande kärnor, för att sen låta alla dessa tillsammans bekosta tillverkningskostnaden tillsammans.

Jag vet vilken CPU JAG hade köpt, men du får gärna motivera varför du vill ha en förändring.

Skrivet av anon159643:

Detta med RMA har jag funderat på. Borde inte CPU, GPU tillverkarna med flera kunna lagra klockfrekvenserna, spänningarna och temperaturen inne i deras produkter och de sedan kan köra att garantin försvinner vid överklock? Nu är det ej så mycket ledigt minne i en CPU, men högsta värden plus klockslag borde gå att spara. (klockslag kräver självklart att klockan är rätt inställd)
Nu skulle väl detta gå att hacka bort allt annat, vilket kanske gör det meningslöst och skapar mer problem än nytta.

Visst skulle det gå. Man skiter fullständigt i klockslag, och hur länge, man skulle bara lagra högsta frekvens. Det hade rent av gått att standardisera så att man kunde läsa av "alla" tillverkares olika enheter via motsvarigheten till en multimeter, som läste ut frekvensen i en display. 2 kontaktytor på ovansidan / kretskortets baksida. Lämpligtvis under en klisterlapp av typen "warranty void if removed, or tampered with". Men det är nu inte den huvudsakliga orsaken till att man låser sina produkter.

Skrivet av tvelander:

Men resten av idioter dom RMA och får ett helt nytt.

Pissigt sätt, och det hade varit skitlätt att förhindra, men det vill inte tillverkarna.

Skrivet av Ozzed:

Jag kräver inte att intel ska supporta överklockning, men de ska inte försvåra för mig om jag vill det.

I grund och botten håller jag med dig, men se dig om som hastigast. När det kommer till analogier är bilindustrin ofta utskälld, så varför inte nu med? Hur många bilar kommer med en artificiell varvspärr, eller rent av en limiter på toppfarten? Vad jag menar är att det är ett ganska vanligt sätt att låsa ned en produkt, huvudsakligen så att produkten inte ska konkurrera med de egna premium produkterna. När det kommer till bilar så lagrar man redan alla uppgifter man behöver för att avslå reklamationskrav pga övervarv, osv, så det är helt onödiga begränsningar, som konsumenter inte ens funderar över.

Skrivet av Dual-Tjur:

Verkligen? Tycker du att du ska få behålla garantin på den också?

Det tycker jag. Ända tills man använder den på ett sätt som Intel inte garanterat att den ska tåla. Och det är väl där det här bli intressant. Överklocknings"låset" har inte ett skit med din eventuella reklamationsrätt att göra, utan är till 100% ett sätt att se till så att de billiga produkterna inte konkurrerar med premiumsegmentet. Hade man velat komma åt felaktiga krav på reklamationer, så finns det lätta lösningar på det.

Skrivet av hakd:

Garanterat så kan man hitta bios filerna på något random forum med.

Det här är faktiskt det som är mest positivt i hela den här soppan. Eftersom man har listat ut att det är en ren BIOS fråga, så kommer det finnas massor av folk som försöker lista ut exakt vad som ska till, för att sen hacka ihop nya, och gamla bitar av BIOS'ar och bygga nya versioner, som innehåller alla buggfixar, nya funktioner, stöd för nya CPU'er, och fortfarande tillåter överklockning. Det kommer bli mindre mainstream, och mer exklusivt för "riktiga" överklockare. Jag tycker det låter skitbra. Själv sitter jag med en BIOS i mitt moderkort som ger NVMe stöd, trots att standarden inte ens var påtänkt när MSI tillverkade moderkortet, och de då definitivt inte tänker släppa en BIOS med stöd för det... Min kompetens på området är sådan att jag är hemskt tacksam för att andra plockat fram tydliga instruktioner för hur man skulle göra, så att jag bara kunde följa dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dreten:

@VresiBerba: Nu är det så att inel aldrig kommer bestämma över min processor och vad jag gör med den..

V... va? Intel kan väl bestämma vad dom vill sälja till dig, och då kan dom väl också bestämma vad du kan göra med den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

I sommar? Jag trodde att det handlade om en papperslansering i december och att tillgången skulle vara god först 2017.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Det snackas om eventuellt tidigt Q4 2016. Senast jag såg en artikel om saken så förväntas Zen dyka upp på hyllorna i oktober. Sedan om det är en papperslansering eller inte förtäljer inte källorna.

http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/amd-set-to...

Skrivet av iben301:

Vad exakt är skillnaden med en upplåst K variant?

Skickades från m.sweclockers.com

K-varianterna har upplåsta multiplar. Du klockar alltså inte via BCLK.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Där kom det.

Alla visste det, inte en fråga OM de skulle, utan NÄR.

Äntligen kom det snarare!

Skrivet av Tilax:

Suck... det var kul så länge det varade. Intel är likt Nvidia väldigt måna om sina artificiella låsningar och uppdelning av marknaden.

Kul? Det är knappast "kul" om "svenssons" överklockar en cpu som inte är konstruerad för det, eller att kyllösningen inte räcker till.

Du vet, det finns anledningar varför man låser ner cpuer än bara för att "tjäna pengar" som vissa tror är huvudanledningen (Vilket är en del i anledningen att låsa ner cpuer), men en större anledning att låsa ner cpuer är för att de inte ska överhettas/skadas och skada moderkort mm vid för dålig kylning.

För köper man en cpu med säg 50W TDP och sätter i en mindre dator, och kör säg bara ett kylblock på den (ingen fläkt utan bara passivt), sen läser Kalle i tonåren på nätet om att även andra cpuer än Intel´s K modeller kan överklockas, och då drar in nytt bios och "drar på" sin cpu på högre klockning, funkar bra en stund då klockfrekvensen sjusteras automatiskt, men när Kalle väl börjar spela så utvecklas för mycket värme, och både cpu, moderkort, nätaggregat mm riskerar att ta skada/sluta fungera, och det går inte på RMA/garantier.

Vilket är då bäst?
Att sälja låsta cpuer som används i ex mindre datorer, och sedan sälja upplåsta (K) modeller som används i datorer där det finns tillräcklig kylning och således kan överklockas utan att det tar skada?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Kallas för ironi. En utdöende konstart i dagens PK-klimat när "kränktaproffsen" växer sig allt starkare...

Skrivet av Moriquende:

Nu känner jag mig kränkt.

..och nu känner jag mig minsann kränktare för att du känner dig kränkt. Jag kommer alltid vara den mest kränktaste, för det är så det känns!

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det här är faktiskt det som är mest positivt i hela den här soppan. Eftersom man har listat ut att det är en ren BIOS fråga, så kommer det finnas massor av folk som försöker lista ut exakt vad som ska till, för att sen hacka ihop nya, och gamla bitar av BIOS'ar och bygga nya versioner, som innehåller alla buggfixar, nya funktioner, stöd för nya CPU'er, och fortfarande tillåter överklockning. Det kommer bli mindre mainstream, och mer exklusivt för "riktiga" överklockare. Jag tycker det låter skitbra. Själv sitter jag med en BIOS i mitt moderkort som ger NVMe stöd, trots att standarden inte ens var påtänkt när MSI tillverkade moderkortet, och de då definitivt inte tänker släppa en BIOS med stöd för det... Min kompetens på området är sådan att jag är hemskt tacksam för att andra plockat fram tydliga instruktioner för hur man skulle göra, så att jag bara kunde följa dem.
B!

Please do tell!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Äntligen kom det snarare!
Kul? Det är knappast "kul" om "svenssons" överklockar en cpu som inte är konstruerad för det, eller att kyllösningen inte räcker till.

Du vet, det finns anledningar varför man låser ner cpuer än bara för att "tjäna pengar" som vissa tror är huvudanledningen (Vilket är en del i anledningen att låsa ner cpuer), men en större anledning att låsa ner cpuer är för att de inte ska överhettas/skadas och skada moderkort mm vid för dålig kylning.

För köper man en cpu med säg 50W TDP och sätter i en mindre dator, och kör säg bara ett kylblock på den (ingen fläkt utan bara passivt), sen läser Kalle i tonåren på nätet om att även andra cpuer än Intel´s K modeller kan överklockas, och då drar in nytt bios och "drar på" sin cpu på högre klockning, funkar bra en stund då klockfrekvensen sjusteras automatiskt, men när Kalle väl börjar spela så utvecklas för mycket värme, och både cpu, moderkort, nätaggregat mm riskerar att ta skada/sluta fungera, och det går inte på RMA/garantier.

Vilket är då bäst?
Att sälja låsta cpuer som används i ex mindre datorer, och sedan sälja upplåsta (K) modeller som används i datorer där det finns tillräcklig kylning och således kan överklockas utan att det tar skada?

Fast vad stoppar det Kalle köpa en K modell och överklocka den i samma position som tidigare och den dör lika snabbt som en icke K variant. På vilket sätt är det skillnad för Intel?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Fast vad stoppar det Kalle köpa en K modell och överklocka den i samma position som tidigare och den dör lika snabbt som en icke K variant. På vilket sätt är det skillnad för Intel?

Att K modellen kör luftkylare, därav klarar den av (mycket) högre klockfrekvenser än passivt kylt som är vanligt i mindre datorer.

Så nej, inte direkt troligt att den tar stryk av det, men fläkten kommer nog gå på högvarv och vara irriterande

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Att K modellen kör luftkylare, därav klarar den av (mycket) högre klockfrekvenser än passivt kylt som är vanligt i mindre datorer.

Så nej, inte direkt troligt att den tar stryk av det, men fläkten kommer nog gå på högvarv och vara irriterande

Jo men han kan fortfarande montera den på ditt passiva block i tron på att det funkar kanske även på grund av att han störde sig på fläkten som följde med.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Jo men han kan fortfarande montera den på ditt passiva block i tron på att det funkar kanske även på grund av att han störde sig på fläkten som följde med.

Nej. För delssåföljer fläkt med i paketen till de flesta cpuer, och dels så har passkva block en tydlig TDP märkning, och går således bort "automatiskt".

Och dels så köper knappast Kalle i tonåren och bygger ihop datorn själv, utan får den färdigmonterad med ampassad kylning till varje modell.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Frågan är ju om det verkligen är ett stort problem för Intel. De flesta som vill överklocka köper väl trots allt en K-processor ändå?

Bara för att man måste , nu blir i princip alla processorer "K" , varför då betala mer för inget? De som har överklockning som hobby är så försvinnande få att de kan bortses från i sammanhanget.

Innan skulle den stora massan få tillgång till högre klockade processorer utan att betala för det vilket skulle skada intel ekonomiskt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Bara för att man måste , nu blir alla processorer "K" , varför då betala mer för inget?

Blir det inte, vill du nå bättre överklockning så måste du överlag klocka med multipeln.

Skrivet av PowerNet:

Nej. För delssåföljer fläkt med i paketen till de flesta cpuer, och dels så har passkva block en tydlig TDP märkning, och går således bort "automatiskt".

Och dels så köper knappast Kalle i tonåren och bygger ihop datorn själv, utan får den färdigmonterad med ampassad kylning till varje modell.

Varför inte vi ser rätt många trådar här på Swec där tonåringar som bygger. Sedan som du säger så kommer även icke K märkta med exakt samma kylare därav moot point helt att diskutera vad kalle skulle göra eller inte göra med eller utan en K processor för du kan uppnå exakt samma skador med båda och det är användarens fel oavsätt.

Samt K märkta processorer skulle överlag ha fler skador då folk ser K som något approved och då överklockar i blindo för det är "gjord för överklockning" och blir förvånade sen när VRMen på moderkortet går.

Att blockera överklockning helt på icke K märkta modeller är inget annat än att få folk att köpa K för att överklocka, att skylla ifrån det på att det skulle vara mer RMA om det skulle gå att överklocka icke K för det är nonsens.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Blir det inte, vill du nå bättre överklockning så måste du överlag klocka med multipeln.

Varför inte vi ser rätt många trådar här på Swec där tonåringar som bygger. Sedan som du säger så kommer även icke K märkta med exakt samma kylare därav moot point helt att diskutera vad kalle skulle göra eller inte göra med eller utan en K processor för du kan uppnå exakt samma skador med båda och det är användarens fel oavsätt.

Samt K märkta processorer skulle överlag ha fler skador då folk ser K som något approved och då överklockar i blindo för det är "gjord för överklockning" och blir förvånade sen när VRMen på moderkortet går.

Att blockera överklockning helt på icke K märkta modeller är inget annat än att få folk att köpa K för att överklocka, att skylla ifrån det på att det skulle vara mer RMA om det skulle gå att överklocka icke K för det är nonsens.

Nej. K modellerna har större kylare (högre kylflän blandannat) än icke K modeller.

Så ja, att blocka överklockning på icke K modeller är väldigt klokt, då det minskar skador och felaktig hantering.

Sedan så är det inte så många trådar om det här på Swec sett till majoriteten av de sålda datorerna som köps i butik, ex på Elgiganten, Siba, Komplett mfl, och kommer då med kylning etc.

Det är ett rätt litet antal som bygger eget, i förhållande till totala försäljningen.

Och det går inte heller på RMA då det är utanför "normalt användande" dvs, användarens fel och får då själv stå för kostnader.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. K modellerna har större kylare (högre kylflän blandannat) än icke K modeller.

Så ja, att blocka överklockning på icke K modeller är väldigt klokt, då det minskar skador och felaktig hantering.

Sedan så är det inte så många trådar om det här på Swec sett till majoriteten av de sålda datorerna som köps i butik, ex på Elgiganten, Siba, Komplett mfl, och kommer då med kylning etc.

Det är ett rätt litet antal som bygger eget, i förhållande till totala försäljningen.

Och det går inte heller på RMA då det är utanför "normalt användande" dvs, användarens fel och får då själv stå för kostnader.

Har du någon källa alls som påvisar att sen Intel började blockera klockning på sina vanliga processorer att det har blivit mindre skador och felaktig hantering?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. K modellerna har större kylare (högre kylflän blandannat) än icke K modeller.

Kylarna som levereras med respektive modell är identiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Och hade det varit olagligt att överklocka, är det INTE tillverkaren som ska leka polis...

Nej naturligtvis inte. Jag ville bara med eftertryck påvisa att intel absolut inte har att göra med vad jag gör med min processor när den väl sålts till mig.

Citat:

I grund och botten håller jag med dig, men se dig om som hastigast. När det kommer till analogier är bilindustrin ofta utskälld, så varför inte nu med? Hur många bilar kommer med en artificiell varvspärr, eller rent av en limiter på toppfarten? Vad jag menar är att det är ett ganska vanligt sätt att låsa ned en produkt, huvudsakligen så att produkten inte ska konkurrera med de egna premium produkterna. När det kommer till bilar så lagrar man redan alla uppgifter man behöver för att avslå reklamationskrav pga övervarv, osv, så det är helt onödiga begränsningar, som konsumenter inte ens funderar över.

Mja, snarare är det som om biltillverkarna får nys om att vissa överskrider 120Kmph och därför tvingar bilpriovningen, serviceställen mm att uppdatera firmware i bilarna så att det inte går att köra fortare.. Jag kan lova att det blivit ett liv på folk. Och så hade det säkert funnits människor av den "nyttiga" sorten som sagt att det är rätt och de förstår dem för det är ändå inte meningen att man ska köra fortare osv osv.

Sen är det väl också så att det "går" att lyfta begränsningarna men då måste man ha en specialbyggd laptop som kostar 20 000.. Och så syns det vid service osv. Det är ett krångligare område helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Kylarna som levereras med respektive modell är identiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Det skiljer mellan olika modeller. Få det behövs olika stira kylare till olika TDP värden.

Skrivet av Ozzed:

Nej naturligtvis inte. Jag ville bara med eftertryck påvisa att intel absolut inte har att göra med vad jag gör med min processor när den väl sålts till mig.

Mja, snarare är det som om biltillverkarna får nys om att vissa överskrider 120Kmph och därför tvingar bilpriovningen, serviceställen mm att uppdatera firmware i bilarna så att det inte går att köra fortare.. Jag kan lova att det blivit ett liv på folk. Och så hade det säkert funnits människor av den "nyttiga" sorten som sagt att det är rätt och de förstår dem för det är ändå inte meningen att man ska köra fortare osv osv.

Sen är det väl också så att det "går" att lyfta begränsningarna men då måste man ha en specialbyggd laptop som kostar 20 000.. Och så syns det vid service osv. Det är ett krångligare område helt enkelt.

Fast, i det fallet kan Regering/Riksdag besluta att det ska programeras in en fartspärr ställd på max 120km/h vid nästa service/bilprovningsbesök, annars blir det körförbud, och lmhändertagande.

Det skulle faktiskt behöva göras, då folk kör som dårar ute på vägar.

Det som med bör vara lagstadgat är alkolås i ALLA bilar, och automatisk hastighetsavkänning via ex GPS som då spärrar hastigheten på sträckor till den lagstadgade ex 70km/h, 80km/h etc, så skulle stora kostnader besparas, antalet olyckor minska, försäkringspremier gå ner, antalet döda/skadade skulle sjunka osv.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. Det skiljer mellan olika modeller. Få det behövs olika stira kylare till olika TDP värden.
Fast, i det fallet kan Regering/Riksdag besluta att det ska programeras in en fartspärr ställd på max 120km/h vid nästa service/bilprovningsbesök, annars blir det körförbud, och lmhändertagande.

Det skulle faktiskt behöva göras, då folk kör som dårar ute på vägar.

Det som med bör vara lagstadgat är alkolås i ALLA bilar, och automatisk hastighetsavkänning via ex GPS som då spärrar hastigheten på sträckor till den lagstadgade ex 70km/h, 80km/h etc, så skulle stora kostnader besparas, antalet olyckor minska, försäkringspremier gå ner, antalet döda/skadade skulle sjunka osv.

Ja. Men det kommer aldrig att hända i det här landet då neoliberalismen har extremt starkt fotfäste. "Staten ska ge fan i mig och vad jag gör!" är parollen.

Jag håller med i princip, men din frihet slutar där mina rättigheter börjar. Om man tycker att det är "frihet" att bete sig och orsaka skada och lidande för andra, så har man missuppfattat begreppet grovt.

Sidospår men hur som helst så skulle en sådan begränsning, hur nyttig den än är, möta motstånd, vilket nu inre det verkar göra i intels fall då det är "rätt av dem" "förståeligt" och "sluta grina" och allt vad folk skriver. Människor här på Sweclockers verkar helt enkelt tycka att företag ska ha rätt att försämra sina produkter i efterhand, och det tycker inte jag att de skall få göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja. Men det kommer aldrig att hända i det här landet då neoliberalismen har extremt starkt fotfäste. "Staten ska ge fan i mig och vad jag gör!" är parollen.

Jag håller med i princip, men din frihet slutar där mina rättigheter börjar. Om man tycker att det är "frihet" att bete sig och orsaka skada och lidande för andra, så har man missuppfattat begreppet grovt.

Sidospår men hur som helst så skulle en sådan begränsning, hur nyttig den än är, möta motstånd, vilket nu inre det verkar göra i intels fall då det är "rätt av dem" "förståeligt" och "sluta grina" och allt vad folk skriver. Människor här på Sweclockers verkar helt enkelt tycka att företag ska ha rätt att försämra sina produkter i efterhand, och det tycker inte jag att de skall få göra.

Luhn, det kommer att hända om vi ska uppnå "nollvisionen".
Du vet, det kommer säkert ett EU krav om alkolås i nya bilar, och fartspärr med, sen om det ta 5 eller 10 eller 15 år är rätt ointressant, men det kommer säkerligen att komma till slut.

Och nej, Intel försämrar inte produkten, utan de upprätthåller endast produktens specifikationer.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Luhn, det kommer att hända om vi ska uppnå "nollvisionen".
Du vet, det kommer säkert ett EU krav om alkolås i nya bilar, och fartspärr med, sen om det ta 5 eller 10 eller 15 år är rätt ointressant, men det kommer säkerligen att komma till slut.

Och nej, Intel försämrar inte produkten, utan de upprätthåller endast produktens specifikationer.

På papper är det ju bra men Sverige har ju vid ett flertal tillfällen visat att det går göra lite som man vill med EU-direktiv. Men man kan ju hoppas.

Det här med intel känns som jag har dragit klart. De har sålt en produkt och då är det inte deras sak att gå in och förstöra om någon kommer på ett sätt att göra den bättre. Som jag ser det i alla fall. Men som sagt så har jag inget emot om de nu vill göra en "superlocked"-version senare, som i så fall moderkortstillverkarna får komma på ett nytt sätt att gå runt.

Ungefär som med AMD athlon.. Det var tider.. För att låsa upp multipeln så ritade man mellan två punkter. AMD hanterade det genom att i nästa revision bränna av gapet med laser, vilket löstes med superlim, silverlack och en tejpbit.. Och så där höll det på. Inga glädjedödande BIOS-uppdateringar där inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. Det skiljer mellan olika modeller. Få det behövs olika stira kylare till olika TDP värden.

2600, 2600K och 2700K TDP 95W.
3770 och 3770K TDP 77W
4770 och 4770K TDP 84W

Respektive serie levereras med identiska kylare oavsett K eller ej.

Intels senaste K-modeller levereras inte med någon kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och nej, Intel försämrar inte produkten, utan de upprätthåller endast produktens specifikationer.

Det handlar om pengar och ingenting annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det här är faktiskt det som är mest positivt i hela den här soppan. Eftersom man har listat ut att det är en ren BIOS fråga, så kommer det finnas massor av folk som försöker lista ut exakt vad som ska till, för att sen hacka ihop nya, och gamla bitar av BIOS'ar och bygga nya versioner, som innehåller alla buggfixar, nya funktioner, stöd för nya CPU'er, och fortfarande tillåter överklockning. Det kommer bli mindre mainstream, och mer exklusivt för "riktiga" överklockare. Jag tycker det låter skitbra. Själv sitter jag med en BIOS i mitt moderkort som ger NVMe stöd, trots att standarden inte ens var påtänkt när MSI tillverkade moderkortet, och de då definitivt inte tänker släppa en BIOS med stöd för det... Min kompetens på området är sådan att jag är hemskt tacksam för att andra plockat fram tydliga instruktioner för hur man skulle göra, så att jag bara kunde följa dem.
B!

Av ren nyfikenhet, vilket moderkort är det du har som fick NVMe-stöd via moddat BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så blir det när dom får bestämma över tillverkarna.
Jag äger min CPU och moderkort ingen annan.

Inte för att skydda Intel, men vad har det med saken att göra ö.h.t? Det är en designfråga det handlar om, och det har du inget som konsument att göra med, såvida du inte är nån sorts chef på något moderkortsföretag... Hade inte sett bra ut med moderkort utan stöd för Intel cpu:er.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du säljer ett hus till mig med två sovrum, och jag upptäcker ett tredje genom att slå ut en vägg, så kan du väl för fan inte mena att du har rätt att komma och mura igen väggen?

Om det vore så att du betalar per kvadratmeter så vore det väl alldeles rimligt, tycker jag. (vet inte om sådana avtal förekommer, men det är irrelevant) Eller kanske snarare att de tar ifrån dig släggan, vilket är närmare liknelsen. Att den väggen sedan är helt artificiell är något annat. Du har fortfarande rätt att göra precis vad du vill med processorn. Du tillhandahålls bara inte längre verktygen av tillverkarna. Har du en gång slagit ut väggen så kan de inte göra något åt saken. Kan du skaffa verktygen på egen hand kan de heller inte göra något åt saken, inte heller har de rätt att göra så.

Det är ju fullständigt rimligt att de vill undvika att tillverkare låter sina kunder använda de artificiellt sämre produkterna lika bra som de bättre. Det är de artificiella begränsningarna ni får klaga på, men det låter inte som det är det ni har problem med, främst. Att det är en girig marknadsstrategi att begränsa på det här viset kan jag eventuellt hålla med om. Att de sedan själva ser till att marknadsstrategin efterhålls är väl helt rimligt.

Skrivet av Ozzed:

Ungefär som med AMD athlon.. Det var tider.. För att låsa upp multipeln så ritade man mellan två punkter. AMD hanterade det genom att i nästa revision bränna av gapet med laser, vilket löstes med superlim, silverlack och en tejpbit.. Och så där höll det på. Inga glädjedödande BIOS-uppdateringar där inte.

Nu vet jag inte om jag har missat något relevant sammanhang här, men jag tolkar detta som att du gillade Athlon-lösningen. Så, förutsatt att den extra kapaciteten finns där, så är det bara acceptabelt att låsa ute den om man gör detta på fysiskt vis?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Mja, snarare är det som om biltillverkarna får nys om att vissa överskrider 120Kmph och därför tvingar bilpriovningen, serviceställen mm att uppdatera firmware i bilarna så att det inte går att köra fortare.

Vem det är som stryper motorn är ju fullständigt ointressant i sammanhanget. Om Mercedes vill att deras bilar med AMG-märkning är strypta så spelar det ju ingen roll om det är AMG som gör det eller om de är strypta från fabrik, folk får ju rätta sig efter det oavsett vem som utfört strypningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Please do tell!

I won't. I refuse to. But these guys know a thing or two about it.

Skrivet av Ozzed:

Mja, snarare är det som om biltillverkarna får nys om att vissa överskrider 120Kmph och därför tvingar bilpriovningen, serviceställen mm att uppdatera firmware i bilarna så att det inte går att köra fortare.. Jag kan lova att det blivit ett liv på folk. Och så hade det säkert funnits människor av den "nyttiga" sorten som sagt att det är rätt och de förstår dem för det är ändå inte meningen att man ska köra fortare osv osv.

Fast det är ju precis så det är i dag. Tillverkarna tvingar licensierade servicepartners att installera deras uppdaterade mjukvaror vid service, just för att man inte ska plocka bort strypningen, och kunna konkurrera med deras (mer) premium fordon. Fel på bilen? Spelar ingen roll om det så är rassel från gardinen i bakrutan, utan uppdaterad mjukvara är fordonet inte godkänt för reklamationer. Ny mjukvara, och en eventuell chipptrimning är historia.

Skrivet av Ozzed:

Sen är det väl också så att det "går" att lyfta begränsningarna men då måste man ha en specialbyggd laptop som kostar 20 000.. Och så syns det vid service osv. Det är ett krångligare område helt enkelt.

Fast så dyrt behöver det ju inte bli. faktum är att de flesta boxar i dag går att programmera via ODB-uttaget, och utrustningen för ett specifikt fordon kostar tusenlappar. Det är betydligt dyrare med mer generell hårdvara, och mjukvara som låter en trimma "alla" märken från samma plattform, men det köper man ju knappast för att ta bort spärren på en bil.

Skrivet av anon5930:

Av ren nyfikenhet, vilket moderkort är det du har som fick NVMe-stöd via moddat BIOS?

Eftrsom du kan modda in det i nästan alla BIOS'ar vid det här laget, följ tråden jag länkade till ovan, så känns det inte jätte relevant, men, MSI P67A-GD65 (B3) till min 2500K. Så här långt har jag bara test-kört det som hastigast med lånad PCI-E SSD, så jag vågar inte säga något om det längre perspektivet. Det kommer förhoppningsvis bli en 1tB SSD i en PCI-e slot här under våren.

Skrivet av VresiBerba:

Vem det är som stryper motorn är ju fullständigt ointressant i sammanhanget. Om Mercedes vill att deras bilar med AMG-märkning är strypta så spelar det ju ingen roll om det är AMG som gör det eller om de är strypta från fabrik, folk får ju rätta sig efter det oavsett vem som utfört strypningen.

Fast i det här fallet är det en intressant jämförelse, eftersom just Mercedes är kända för att ha strypt toppfarten på en del modeller för att de annars konkurrerar med dyrare modeller. Och deras servicepartners är skyldiga att installera den nyaste mjukvaran vid varje service. Det slarvas friskt med det, speciellt om man säger ifrån om att man har en chipad bil, och inte vill ha mjukvaran uppdaterad, men rent krasst är Mercedes kapabla att neka service & garantier, oavsett felorsak, om du kör runt utan uppdaterad mjukvara. Något WV kommer att luta sig ganska tungt på för att slinka undan så mycket skadestånd som möjligt, när det kommer till deras skandal med avgasvärden... Alla bilar ska in, och allas mjukvara ska uppdateras. Här finns det rent av risk att bilprovningen blir involverad och att det blir krav på mjukvara senare än version X.
Och WV är intressant på det viset att den uppdaterade mjukvaran kommer göra fordonen långsammare i accelerationen, och göra så att de förbrukar mer bränsle. Snacka om att tvinga på kunderna en försämring de aldrig bett om...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.