Frysproblem i spel, CPU/moderkort/PSU som är problemet... behöver hjälp att lokalisera problemet.

Permalänk
Medlem

Frysproblem i spel, CPU/moderkort/PSU som är problemet... behöver hjälp att lokalisera problemet.

Hej, jag har gjort test och mer test och kommit till slutfattningen att det är antingen moderkortet eller cpu:n eller PSU:n som krånglar. Jag vet bara inte hur jag ska sätta finger på vilket.

Det är nämligen så att jag skulle kunna stå för att köpa ett nytt moderkort/PSU även om jag har garantin kvar då jag inte orkar hålla på att skicka in hela datorn för felanmälning för att få den tillbaka efter någon månad...
Däremot om det är CPU:n som krånglar då är jag illa tvungen då CPU:n går för cirka 3.500:-

Så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta...
systemet som har problem är uppbyggt av detta:
Fläktar: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm B
1.00 795138 Cooler Master G650M, 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P
1.00 817261 Intel Core i7-4790K
Socket-LGA1150,Quad Core,4.0GHz,8MB,88W,22nm,HD460
1.00 832149 ASUS Z97-E (White box), Socket-1150
ATX, Z97, DDR3, 2xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA, DVI, HDM
1.00 812852 HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black
2x4GB 1600MHz DDR3 CL10 DIMM (Kit of 2) HyperX Fur
1.00 825178 MSI GeForce GTX 980 4GB
PCI-Express 3.0, Witcher 3 (digital voucher)
1.00 828769 Samsung 850 EVO 250GB SSD
SATA6.0Gbps, 3d V-nand 32 layer,MGX ctrl, 540/520
1.00 794859 Seagate® Desktop SSHD 1TB
SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), 64MB Cache, MLC 8GB NAND F
1.00 778356 Samsung DVD Writer, SH-224DB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 12x, CD-R: 48x, Bulk,

Notera att jag har lagt till 8GB RAM till systemet.

Har ett annat system som jag skulle kunna använda mig av för att kunna exkludera delar, det systemet består av:
Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz 36 °C
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 532MHz (7-7-7-20)
Motherboard
MSI P67A-G45 (MS-7673) (SOCKET 0) 37 °C
Graphics
BenQ G2420HD (1920x1080@60Hz)
1279MB NVIDIA GeForce GTX 570 (CardExpert Technology) 40 °C
Storage
465GB Western Digital WDC WD5002AALX-00J37A0 ATA Device (SATA) 38 °C
83GB Corsair Force 3 SSD ATA Device (SSD) 30 °C
Optical Drives
Optiarc DVD RW AD-5280S ATA Device
Audio
Realtek High Definition Audio

Vad kan jag göra för att hitta det som orsakar mina problem?
Uppskattar all hjälp jag kan få.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Hjälp med nytt moderkort!

Hej, jag har haft problem med (troligtvis) moderkortet. Problemet har gjort att spel fryser fast i någon sekund/millisekunder i spel.
Gjort tester efter CPU:n osv men verkar som att det är moderkortet det är problem med. Om nu inte PSU:n men jag har valt att köpa ett nytt moderkort.

Min fråga är vilket ska jag köpa?
Det jag har nu är denna:
https://www.komplett.se/product/832149#

De tre jag har tänkt välja mellan är dessa:
https://www.komplett.se/product/815062/datorutrustning/moderk...
https://www.komplett.se/product/815060/datorutrustning/moderk...
https://www.komplett.se/product/814897/datorutrustning/moderk...

Min nuvarande setup är denna:
Processor: Intel® Core™ i7-4790K CPU @ 4.00GHz, Intel64 Family 6
Model 60 Stepping 3
Processor Count: 8
Graphics Card: NVIDIA GeForce GTX 980, -1 Mb
Motherboard: ASUSTeK COMPUTER INC., Z97-E
Cooler Master G650M, 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P

Uppskattar alla svar!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk

Ganska säker på att det där inte är ett problem du löser genom att byta moderkort. Förmodligen har du problem med mjukvara/drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem förut med att spel fryser en kort stund... I mitt fall var det hårddisken som hade packat ihop och åkt hem.

Visa signatur

Bara döda fiskar följer strömmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbetobbe:

Ganska säker på att det där inte är ett problem du löser genom att byta moderkort. Förmodligen har du problem med mjukvara/drivrutiner.

Har testat allt. Det är i varje spel, dock är det mer i tex GTA V och millsekunders frys i csgo.
Har uppdaterat windows / bios / nvidia, lagt till mer RAM. Inget hjälper.

Skrivet av Gonzo:

Jag har haft samma problem förut med att spel fryser en kort stund... I mitt fall var det hårddisken som hade packat ihop och åkt hem.

Har testat spel på båda hårddiskarna men problemet är fortfarande där.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

@Benna: Prova med att koppla ut den hårddisk som inte används av windows och se om det hjälper... Det var så jag upptäckte att min var trasig.

Visa signatur

Bara döda fiskar följer strömmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonzo:

@Benna: Prova med att koppla ut den hårddisk som inte används av windows och se om det hjälper... Det var så jag upptäckte att min var trasig.

Det var det skummaste... Det fungera.
Det jag inte förstår är varför spelet fryser även om den sitter på andra disken?
Har gjort flera Disk-test men inget fel har hittats...

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

@Benna: Hur det kan frysa fast det är på en annan disk vet jag inte... Det kanske nån annan kan svara på Gjorde också flera Disk-test som inte visade något... Så jag tog ur ena disken i ren frustration

Visa signatur

Bara döda fiskar följer strömmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonzo:

@Benna: Hur det kan frysa fast det är på en annan disk vet jag inte... Det kanske nån annan kan svara på Gjorde också flera Disk-test som inte visade något... Så jag tog ur ena disken i ren frustration

Märkte nu en grej. När jag tog bort hårddisken så tog jag även ut sladden som var kopplad till min TV.
Testade att sätta in sladden till TV:en utan den andra hårddisken och det fryser igen... så antar att det var TV:en.
Testade att även sätta in andra hårddisken och ingen TV kopplad och det verkar flyta på som det ska.

Frågan är nu om det är TV:en som gjorde det eller om det är strömförsörjningen/moderkortet?
Jag använder HDMI - sladd för TV:en och DisplayPort för min main monitor och VGA för min andra monitor.
Använder mig även utav Grenuttag för strömförsörjning till allt förutom tv:en som sitter i andra änden i rummet...

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Benna: Då har jag ingen aning Moderkortet är det inte i alla fall, Strömförsörjningen borde du klara. Tror nån annan kan svara bättre på vad som är fel.

Visa signatur

Bara döda fiskar följer strömmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonzo:

@Benna: Då har jag ingen aning Moderkortet är det inte i alla fall, Strömförsörjningen borde du klara. Tror nån annan kan svara bättre på vad som är fel.

Jag tänker att det nästan måste vara PSU:n som inte klarar av TV:en. Det jag inte förstår dock är ju att monitors och TV:en har ju egen strömkabel så varför skulle det dras av PSU:n? Är det bara det som överförs?

Jag gjorde en simpel kalkylring på en sida som räknade ut hur mycket voltage man använder och jag kom upp till 559~ och jag har en 650w PSU... så 559 + TV som drar via HDMI kabeln är alltså upp emot 100v? Kan det stämma? ;o

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Jag tänker att det nästan måste vara PSU:n som inte klarar av TV:en. Det jag inte förstår dock är ju att monitors och TV:en har ju egen strömkabel så varför skulle det dras av PSU:n? Är det bara det som överförs?

Jag gjorde en simpel kalkylring på en sida som räknade ut hur mycket voltage man använder och jag kom upp till 559~ och jag har en 650w PSU... så 559 + TV som drar via HDMI kabeln är alltså upp emot 100v? Kan det stämma? ;o

Nej, du blandar i hop flera saker. Volt och Watt är helt olika saker. Du har normalt en spänning mellan 0 och 500V, därav begreppet 220-240v då du har en sinusvåg på 50Hz växelström vilket ger en nominell på 220-240V. Det datorn har är likström (enriktad) på mellan 1 och 12V, därav nätaggregatet som gör om all ström. Det som datorn drar, dvs Watt är det som du betalar för och är för datorn och det TV drar på elnätet. Normalt har du en säkring på 10 A (ampere) vilket är hur mycket några uttag kan leverera tillsammans.

10A på nominell 230V är max 2300w (10x230), sedan smäller det i proppskåpet, men oftast så klarar proppskåpet 1000w mer i korta intervaller. (Annars skulle det smälla av så fort du startar en mikrovågsugn eller en dammsugare.) Den watt nätaggregatet har är maxbelastningen innan dess säkring löser ut. Men det krävs ganska bra med saker innan du kommer upp i maxvärdet. Normalt drar en dator mellan 180-250w och för att komma över 550w så krävs i princip 2 grafikkort och CPU med maxbelastning konstant.

Det som TV, dator och bildskärm drar tillsammans skulle lätt få plats i datorns nätaggregat. Eftersom alla dessa har egna nätaggregat så är belastningen i proppskåpet. Det som du kopplar in i datorn påverkar i princip inget, så länge du inte sätter in extremt med usb-diskar, typ 20+.

Kort sagt, det enda som TV kan påverka i detta fall är att det är jordfel i signalkabeln eller att ditt grafikkort eller TV är dåligt jordad eller trasig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Hejsan Benna,

Skrivet av Benna:

Märkte nu en grej. När jag tog bort hårddisken så tog jag även ut sladden som var kopplad till min TV.
Testade att sätta in sladden till TV:en utan den andra hårddisken och det fryser igen... så antar att det var TV:en.
Testade att även sätta in andra hårddisken och ingen TV kopplad och det verkar flyta på som det ska.

Frågan är nu om det är TV:en som gjorde det eller om det är strömförsörjningen/moderkortet?
Jag använder HDMI - sladd för TV:en och DisplayPort för min main monitor och VGA för min andra monitor.
Använder mig även utav Grenuttag för strömförsörjning till allt förutom tv:en som sitter i andra änden i rummet...

Jag har antagligen haft ett liknande problem med min HTPC, en äldra sak med en Phenom II x4 CPU och ett Radeon HD6950 som GPU.
När jag körde HDMI mellan dator och TV "hackade" det hela tiden, det var hopplöst att flytta musen.
Bytte till VGA, då flöt allt som det skall.
Jag har inte grävt vidare i problemet, det kan vara så att grafikkoret (Asus 6950 DCII) och TVn har olika HDMI-versioner.

Permalänk
Medlem

@OldComputer:

Tack för ditt svar! Ja, något fel är det i alla fall då TV:en gör problemet... Tråkigt bara att jag inte kan använda TV:en då jag önskade att kunna göra det
Kan det göra någon skillnad ifall jag använder HDMI uttaget till moderkortet istället för grafikkortet?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Benna,
Jag har antagligen haft ett liknande problem med min HTPC, en äldra sak med en Phenom II x4 CPU och ett Radeon HD6950 som GPU.
När jag körde HDMI mellan dator och TV "hackade" det hela tiden, det var hopplöst att flytta musen.
Bytte till VGA, då flöt allt som det skall.
Jag har inte grävt vidare i problemet, det kan vara så att grafikkoret (Asus 6950 DCII) och TVn har olika HDMI-versioner.

Ingen aning faktiskt, jag tänkte att eftersom det fungerar så borde det väl vara korrekt. Mycket möjligt att uttaget kan vara lite knasigt då jag råkat stöta i sladden som håller mellan tv och datorn.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Hej igen Benna,

Skrivet av Benna:

Ingen aning faktiskt, jag tänkte att eftersom det fungerar så borde det väl vara korrekt. Mycket möjligt att uttaget kan vara lite knasigt då jag råkat stöta i sladden som håller mellan tv och datorn.

Har du provat använda någon annan utgång från grafikkortet?
Som tex VGA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hej igen Benna,
Har du provat använda någon annan utgång från grafikkortet?
Som tex VGA?

VGA finns inte på graffikortet. Det som finns är DisplayPort - HDMI - DVI-D och två andra som liknar hdmi / displayport ??

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Säkert nerklockning för att processorn inte tycker den har tillräckligt att göra, med påföljande strypt minnesbandbredd. prova ladda ner core parking manager och sätta det på 100%.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Säkert nerklockning för att processorn inte tycker den har tillräckligt att göra, med påföljande strypt minnesbandbredd. prova ladda ner core parking manager och sätta det på 100%.

Syftar du på denna?:
http://coderbag.com/programming-c/cpu-core-parking-manager

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Hejsan igen Benna,

Skrivet av Benna:

VGA finns inte på graffikortet. Det som finns är DisplayPort - HDMI - DVI-D och två andra som liknar hdmi / displayport ??

Är du säker på att det är en DVI-D och inte en DVI-I?
Se i manualen alternativt googla det.
Jag använde en DVI -> VGA kabel då mitt 6950 inte hade någon VGA-utgång.
Vill minnas att kortet hade två DVI-utgångar varav den ena var både digital och analog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan igen Benna,
Är du säker på att det är en DVI-D och inte en DVI-I?
Se i manualen alternativt googla det.
Jag använde en DVI -> VGA kabel då mitt 6950 inte hade någon VGA-utgång.
Vill minnas att kortet hade två DVI-utgångar varav den ena var både digital och analog.

Jo sant, DI-I var det. Men endast en och den använder jag nu till min ena skärm (inte main) behöver använda HDMI ifall jag ska ha TV:en kopplad då jag behöver den långa sladden...

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Just precis det.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Hedersmedlem

Hallå,

Min ena dator led av fryslagg och likadant som du gjort gjorde jag. Dvs testa allt möjligt med drivrutiner, kablar med mera.

Men det som till slut fick fryslagget att försvinna var en nyinstallation av Windows 10. Om du inte testat det än så ge win10 en chans.