Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pany:

Är det någon vänligt skäl som skulle kunna tipsa om ett/några par smidiga telefon hörlurar i stil med "Samsungs/Iphones egna variant" fast ett par med schysst ljud. Det kommer lyssnas 99.9% HÅRD rock i dessa lurar.

Det jag gillar med deras "öronsnäckor" är att dom sitter i örat men är ändå inte som ett par djupa inear då jag upplever att jag kan få lite ont i öronen av inear. Men det kanske beror på vad det är för några också? Hur som helst, ett par smidiga telefonlurar att lyssna på rock i till och från jobbet.

Mvh Timmy

http://penonaudio.com/Earphones/earbuds

Där kan du kolla på lite snäckor. Hittar du några som ser intressanta ut så rekommenderar jag att du söker efter reviews på Headfi.org där brukar det finnas många recensioner. Jag har inte testat några själv, men kan hålla med att de är "snällare" mot öronen än in ear.
Xiaomi är ett märke många har nämnt med hyfsat gillande.

Permalänk
Medlem

@Foolwolf:

Okej ska kika direkt. Tack så jättemycket för din hjälp.

Ha en trevlig dag

Mvh Timmy

Permalänk
Skrivet av Pany:

Är det någon vänligt skäl som skulle kunna tipsa om ett/några par smidiga telefon hörlurar i stil med "Samsungs/Iphones egna variant" fast ett par med schysst ljud. Det kommer lyssnas 99.9% HÅRD rock i dessa lurar.

Det jag gillar med deras "öronsnäckor" är att dom sitter i örat men är ändå inte som ett par djupa inear då jag upplever att jag kan få lite ont i öronen av inear. Men det kanske beror på vad det är för några också? Hur som helst, ett par smidiga telefonlurar att lyssna på rock i till och från jobbet.

Mvh Timmy

Skulle säga Venture Electronics Monk..Ett mirakel som kostar 7 USD inkl frakt. Lyckades själv norpa ett par och nu håller världen på att gå sönder då dom är slut i lager Monk låter som högtalare i ett rum. Mycket power och bas väldigt musikaliska och det mesta låter riktigt roligt. Monk klarar att spela mycket bas och ändå låta luftigt på samma gång. Ingen referens kanske men ett bra köp!

Har även ett par Dasetn MC5 som spelar riktigt bra men låter lite burkigare jämfört med monk. Lite för tjocka i klangen.

Snackar lite med en dansk på instagram som köpte ett par Boarseman K25 på aliexpress som enligt honom ska vara relativt neutrala. Dom kostar ca 8USD.

Några billiga rekommendationer att prova, kostar dom under 10 USD så kan man ju testa lite

Tråden om Venture Electronics Monk..125 sidor and counting.

MC5 till vänster och Monk till höger.

Permalänk
Medlem

Kom på nu att man har en technics sa 200k förstärkare som står och samlar damm. Den gamla förstärkaren har hörlursutag så undrar hur den står med hörlursförstärkare i dagens läge runt 1000kr

Ska köra philips fidelio x2 😃😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizook:

Kom på nu att man har en technics sa 200k förstärkare som står och samlar damm. Den gamla förstärkaren har hörlursutag så undrar hur den står med hörlursförstärkare i dagens läge runt 1000kr

Ska köra philips fidelio x2 😃😄

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt manualen har den hög utimpedans så den är inte nått extremt bra iallafall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enligt manualen har den hög utimpedans så den är inte nått extremt bra iallafall.

Jaa kanske inte är lika bra O2 som du tipsa men bättre än inget å fiio för 500kr nog

Får köpa o2 senare om ja har möjligheten att testa den nån gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wizook:

Jaa kanske inte är lika bra O2 som du tipsa men bättre än inget å fiio för 500kr nog

Får köpa o2 senare om ja har möjligheten att testa den nån gång

Skickades från m.sweclockers.com

Utimpedans ska man inte underskatta. Fiio gör riktigt bra grejer för lite pengar, men det finns ju alltid bättre prylar att köpa. Tänk på att utimpedansen bör vara 1/8 av lurens impedans eller där ikring för optimal matchining.

X2 ligger på 30 ohm så optimalt vore en utimpedans på 3,75 ohm. Blir det för stor skillnad så kan det absolut påverka ljudet. Både från luren och från förstärakren ,det behöver inte låta illa för det, men det kan vara bra att fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Utimpedans ska man inte underskatta. Fiio gör riktigt bra grejer för lite pengar, men det finns ju alltid bättre prylar att köpa. Tänk på att utimpedansen bör vara 1/8 av lurens impedans eller där ikring för optimal matchining.

X2 ligger på 30 ohm så optimalt vore en utimpedans på 3,75 ohm. Blir det för stor skillnad så kan det absolut påverka ljudet. Både från luren och från förstärakren ,det behöver inte låta illa för det, men det kan vara bra att fundera på.

Får väl höra hur det låter! Annars får man väl köpa o2 tråkig nog kan man inte testa o2 i Sverige. Är väl bara å beställa å hoppas hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wizook:

Får väl höra hur det låter! Annars får man väl köpa o2 tråkig nog kan man inte testa o2 i Sverige. Är väl bara å beställa å hoppas hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Den är bra, du behöver inte oroa dig Själv skulle jag nog köpa en o2+odac i samma låda så kan du ha den till en dator om du nu skulle vilja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Den är bra, du behöver inte oroa dig Själv skulle jag nog köpa en o2+odac i samma låda så kan du ha den till en dator om du nu skulle vilja det.

O2 å dac kostar mer än philips fidelio x2 hörlurna jag har. Känns lite överdrivet för dom hörlurna hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizook:

Får väl höra hur det låter! Annars får man väl köpa o2 tråkig nog kan man inte testa o2 i Sverige. Är väl bara å beställa å hoppas hehe

Skickades från m.sweclockers.com

O2 är neutral i klangen så den låter inget alls, du kan lyssna på nått annat som är neutralt för att jämföra, tex en Holographic Audio, det är de som köper färgade prylar som måste lyssna och matcha prylar, om man hela tiden strävar efter transparenta delar så slipper man ifrån allt sånt och kan koncentrera sig på musiken i stället, låter musiken dålig så byter man ut den i stället för att letar utrustnnig som färgar och distar den så den låter bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Wizook:

O2 å dac kostar mer än philips fidelio x2 hörlurna jag har. Känns lite överdrivet för dom hörlurna hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

som jag svarade i andra tråden gällande dac/amp till Philips Fidelio X2. Geek Out 450 gör ett mycket bra jobb och kostar inte skjortan. Den rockar även med Hifiman och ett gäng andra hörlurar enligt mig.
http://m.ebay.com/itm/252274548860?_mwBanner=1

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

I-landsproblem att ha för många O2+ODAC combos? Nja, man kan använda en för att driva lurarna och en som försteg till stereon för att minska bruset från MiniDSPn.

Den undre är min egna, typ tre år gammal eller så. Ska byta både fram och bakpanelen på den och fixa så att strömkontakten är på baksidan istället. Då kommer den se ut som den övre som är den senaste jag byggde ihop, och kanske min sista någonsin. Börjat tröttna lite på att bygga dom, men skulle vara roligt att prova att bygga någon annan förstärkare framöver.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

I-landsproblem att ha för många O2+ODAC combos? Nja, man kan använda en för att driva lurarna och en som försteg till stereon för att minska bruset från MiniDSPn.
http://i.imgur.com/U19ZGB4.jpg
Den undre är min egna, typ tre år gammal eller så. Ska byta både fram och bakpanelen på den och fixa så att strömkontakten är på baksidan istället. Då kommer den se ut som den övre som är den senaste jag byggde ihop, och kanske min sista någonsin. Börjat tröttna lite på att bygga dom, men skulle vara roligt att prova att bygga någon annan förstärkare framöver.

Om du bor i Sverige är alla dina problem i-landsproblem... just saying;)
Och vad är det för tokerier om att ha för många pryttlar? Dumheter, man kan aldrig ha för mycket - såvida det inte rasar ner i hövvet på en

Permalänk

Vad tycker ni om dessa? Min budget är typ 1200kr Max
https://www.dustinhome.se/product/5010807617/mdr-xb950bt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 6600k@Stock | Corsair H110i GTX | Asus Z170-A | Samsung EVO 250gb x3 | Fratcal Design Define S | 32GB DDR4 2666Mhz |Evga geforce gtx 1070 ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Kanske beyerdynamic custom one pro? Inte hört så mycket om de men de verkar bra. Noise xancelling ändrar ljudet så de ska du inte ha. Trådlösa är de inte men de funkar ju självklart till mobil

Ser helt klart intressanta ut, någon som har fler förslag?

Här är mitt originalinlägg:http://www.sweclockers.com/forum/post/15980442

Permalänk
Skrivet av jespergrund:

Vad tycker ni om dessa? Min budget är typ 1200kr Max
https://www.dustinhome.se/product/5010807617/mdr-xb950bt

Skickades från m.sweclockers.com

Dom ska vara rätt bra om man gillar grönjävulskt mycket bas. Jag gör det inte, så det är inget för mig

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Dom ska vara rätt bra om man gillar grönjävulskt mycket bas. Jag gör det inte, så det är inget för mig

Lyssnar typ på indierock/folk så kanske inte är nåt för mig då^^
Nån som har några tips för hörlurar till detta? Kan nog sträcka mig till typ 2k om det verkligen är värt det

Visa signatur

i5 6600k@Stock | Corsair H110i GTX | Asus Z170-A | Samsung EVO 250gb x3 | Fratcal Design Define S | 32GB DDR4 2666Mhz |Evga geforce gtx 1070 ftw

Permalänk

@jespergrund: Du vill ha trådlösa antar jag?

Permalänk

@Agustavsson: Helt ärligt så kan jag nog köra med bara sladd om det är nån skillnad på ljudet
Ljudet är det viktigaste.

Visa signatur

i5 6600k@Stock | Corsair H110i GTX | Asus Z170-A | Samsung EVO 250gb x3 | Fratcal Design Define S | 32GB DDR4 2666Mhz |Evga geforce gtx 1070 ftw

Permalänk
Medlem

@jespergrund: Om du lyckas hitta dem (t.ex. om du bor i Gävle) så tror jag att Sennheiser Momentum over ear generation 1 skulle passa dig utmärkt. Annars så finns AKG K550 för 990:- på diverse ställen, vilket är otroligt mycket hörlur för pengarna.

Permalänk

@oatp1b1: Okej, läst lite om dem nu och skulle gärna ta emot några vettiga tips för trådlösa hörlurar också.
Då det kanske är skönt att ha det på gymmet

Visa signatur

i5 6600k@Stock | Corsair H110i GTX | Asus Z170-A | Samsung EVO 250gb x3 | Fratcal Design Define S | 32GB DDR4 2666Mhz |Evga geforce gtx 1070 ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@jespergrund: Om du lyckas hitta dem (t.ex. om du bor i Gävle) så tror jag att Sennheiser Momentum over ear generation 1 skulle passa dig utmärkt. Annars så finns AKG K550 för 990:- på diverse ställen, vilket är otroligt mycket hörlur för pengarna.

Du (eller någon annan) skulle inte ha nån aning om K550 finns att testa (demoex) i någon butik i Stockholm?

Permalänk

@roggeee: Testa eference Audio

Götgatan 35
11621 Stockholm

08 - 642 80 64
info@referenceaudio.se

K.A.G. Reference Audio AB
Orgnr: 556195-7050

Öppettider

Mån - Fre:
Lördag:
Söndag:
11:00 - 18:00
11:00 - 16:00
Stängt

Visa signatur

i5 6600k@Stock | Corsair H110i GTX | Asus Z170-A | Samsung EVO 250gb x3 | Fratcal Design Define S | 32GB DDR4 2666Mhz |Evga geforce gtx 1070 ftw

Permalänk
Skrivet av jespergrund:

@oatp1b1: Okej, läst lite om dem nu och skulle gärna ta emot några vettiga tips för trådlösa hörlurar också.
Då det kanske är skönt att ha det på gymmet

AKG k550 är en bra lur, men inte som bärbart då den är enorm rent fysiskt

Kör själv med Jabra Move som trådlösa. Inte speciellt dyra men har riktigt bra ljud och är väldigt diskreta.

Permalänk
Medlem

Parrot zik och liknande

Massa spännande i tråden! tyvärr hinner jag inte kolla igenom allt i den så jag ställer frågan helt enkelt. Är det någon som har använt Parrot zik 2.0? Saken är den att jag har haft ett par "gaming"-lurar med sladd och ljudet är väl inte det roligaste. Därför ska jag köpa lite bättre lurar men jag vill ändå kunna använda dem till att snacka med mina polare på skype, discord och andra liknande program samt till min Iphone. Några förslag? Prislappen är väl mellan 2000-3000 kr.
Helst trådlöst med, tröttnat lite på sladd.(japp, vet att det påverkar ljudet markant)

TobLar

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Du (eller någon annan) skulle inte ha nån aning om K550 finns att testa (demoex) i någon butik i Stockholm?

Reference Audio har demoex som kan testas

Permalänk

Grabbar, hur är ASUS Essence STX II i jämförelse med externt ljudkort/amplifier?

Tänkte köpa mig 880/990 eller HD598 med detta ljudkortet, kommer jag få ordentligt ljud med bra bas då tror ni?

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso-Philips Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Antagligen. Köp lurarna först och utvärdera om du vill lägga ner mer pengar.

Permalänk
Medlem

Hej alla galningar.

Har ni något förslag på vad man kan köpa för lurar som skulle passa ihop med mitt ljudkort som är ett asus strix raid dlx?
I första hand är det bra ljud och fet bas i spel jag är ute efter. Lyssnar inte så mycket på musik men när jag gör det vill jag kunna kräma på ordentlig såklart. Gärna lurar som inte släpper in/ut för mycket ljud då jag vill kunna spela på hög volym mitt i natten utan att väcka hela huset.

I dagsläget har jag astro a40 och sennheiser 350. Och av dessa tycker jag astro a40 är överlägsna(nåja, bättre iaf) både vad gäller komfort och ljud.
Känns lite dumt att ha ett ljudkort som kostar mer än dubbelt så mycket än hörlurarna.

Har skummat igenom sista sidorna i den här tråden och blir inte mycket klokare.

Budget: Vad det kostar men inget överdrivet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |