LG G5 får konstant påslagen skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Nokia (nu microsoft) har använt detta koncept hur länge som helst på sina windows mobiler med oled, min 1020 har denna funktion och har haft den så länge jag kan minnas. Här går det dock att välja om det ska vara på hela tiden eller styras av närhetssensorn eller några andra val...
Är sjukt smidigt om man bara vill kolla klockan eller snabbt kolla om man fått något meddelande eller notifiering...

Detta kördes även på Symbian telefonerna. Och inte bara oled Lumia 920 kör ips och har funktionen utan några direkta nackdelar med batteritiden vad jag minns.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har varit resurssnålt på dom Windows lurarna jag har kört. (920,925,1020, 950 xl)
Lätt värt att ha det på, om inte annat så på intervall vilket jag antar LG också kommer köra med.
Att det sedan är snyggt är ju bara en bonus.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Christley:

nej tack, vill jag se tiden och notifikationer klickar jag bara på en knapp. vill inte att batteriet slösas när jag inte behöver de

Batteriet dräneras ju iallafall..

Permalänk
Medlem

Får hoppas något bra släpps i år.

Rykterna på dom nya mobilerna har varit annat än roliga. Blir det en bra soc, är i stället mobilen jag inte vill ha.

Vad hände med lg's G serie? Lg verkar göra en Samsung. Får hoppas det är falska rykten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Slaktardej:

Hade en LG G2 förut, med 1080p display, nu kör jag Xperia Z5 Premium med 4K och skillnaden är definitivt märkbar!

"4K"

Den är i FHD när det inte behövs kontrastrika färger, som högupplösta bilder eller video.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min LG G4 (leather) under 2015 och känner för första gången inget behov av ett sedanligt årligt byte. Så G4:an får vara kvar under minst 2 år men kanske t.o.m. 3-4 år. Batteriet går att byta ut om det skulle behvöas. Den har senaste androidversionen (6.0). Mycket nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nej tack, vill jag se tiden och notifikationer klickar jag bara på en knapp. vill inte att batteriet slösas när jag inte behöver de

Håller med dig helt och hållet.
Det känns som att det hela inte kommer att vara så strömsnålt.
Så med andra ord så är det knappast bästa kuren för en telefon, som redan dricker en massa batteri.
Det vore dock en annan sak om man kunde stänga av det.
Att tända skärmen tar typ 1.5 sekunder, och den tiden kan jag lägga på apparaten om jag nu vill se klockan.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det känns ju väldigt korkat att alltid visa notifikationer 24/7 på det viset om den enbart har en OLED-skärm eftersom OLED likt plasma SLITS och därmed får INBRÄNNINGAR. Har fått inbränningar på samtliga mina OLED-skärmar och då har skärmen inte ens visat statiska notifikationer som denna och knappt haft någon timmas skärmtid per dag. Kan ju bara tänka mig hur LGs skärm kommer se ut efter någon vecka om några enskilda pixlar ska lysa vitt KONSTANT..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Det känns ju väldigt korkat att alltid visa notifikationer 24/7 på det viset om den enbart har en OLED-skärm eftersom OLED likt plasma SLITS och därmed får INBRÄNNINGAR. Har fått inbränningar på samtliga mina OLED-skärmar och då har skärmen inte ens visat statiska notifikationer som denna och knappt haft någon timmas skärmtid per dag. Kan ju bara tänka mig hur LGs skärm kommer se ut efter någon vecka om några enskilda pixlar ska lysa vitt KONSTANT..

Det fungerar på WP och har gjort i flera år. Är inte säker men tror att texten "hoppar runt" med jämna intervall om man har den inställd på "always on" (jag aktiverar den med närhetsensorn eller accelerometern, denna funktion lyser upp när jag lyfter luren iaf eller drar handen över). Dessutom körs ju låg ljusstyrka, tror också att inbränningar är ett mindre problem på mobilskärmar än tv-skärmar, men det är bara en känsla jag fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Detta kördes även på Symbian telefonerna. Och inte bara oled Lumia 920 kör ips och har funktionen utan några direkta nackdelar med batteritiden vad jag minns.

Det stämmer säkert, tekniken lämpar sig dock bättre för OLED. Men en LCD med väldigt låg ljusstyrka kan säkert också utnyttjas utan större problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Det känns ju väldigt korkat att alltid visa notifikationer 24/7 på det viset om den enbart har en OLED-skärm eftersom OLED likt plasma SLITS och därmed får INBRÄNNINGAR. Har fått inbränningar på samtliga mina OLED-skärmar och då har skärmen inte ens visat statiska notifikationer som denna och knappt haft någon timmas skärmtid per dag. Kan ju bara tänka mig hur LGs skärm kommer se ut efter någon vecka om några enskilda pixlar ska lysa vitt KONSTANT..

Jag har inte fått inbränningar på en enda AMOLED-skärm, inte heller sett eller hört talas om nån som fått det...och då har vi c:a 600 anställda som har telefoner med just AMOLED och jag har mycket med folks telefoner att göra.
Har bara sett folk på nätet som fått det.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att jag hoppas verkligen att de kör på OLED, då jag tycker det är den bättre tekniken för mobilskärmar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Då får vi hoppas på en Nexus 5 2016 från LG med OLED då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

nej tack, vill jag se tiden och notifikationer klickar jag bara på en knapp. vill inte att batteriet slösas när jag inte behöver de

Jag har den funkteionen på min Lumia 640 som har lcd-skärm. Utifrån min personliga användning tror jag att det hade dragit mer batteri att slå på skärmen varje gång jag kollar klockan jämfört med att alltid ha den på lite svag bakgrundsbelysning.

Brukar klara mig ca 2 dagar på en laddning. Med min iPhone 4 klarade jag ca en dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag har inte fått inbränningar på en enda AMOLED-skärm, inte heller sett eller hört talas om nån som fått det...och då har vi c:a 600 anställda som har telefoner med just AMOLED och jag har mycket med folks telefoner att göra.
Har bara sett folk på nätet som fått det.

Hur länge brukar du köra en statisk bild på din telefon? Skälet till att du inte får något sådant på din telefon är med största sannolikhet att du dels inte köra full kontrast/ljusstyrka och inte heller köra statiska bilder i flera timmar/dagar i sträck. Dra upp ljustyrka/kontrast på max och lägg på en bakgrundsbild och stäng av skärmsläckaren så skall du få se på grejor.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara riktigt onödigt i mitt tycke.. Telefonerna har ju nog dålig batteritid

Permalänk
Medlem

Haft detta i tre år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Hur länge brukar du köra en statisk bild på din telefon? Skälet till att du inte får något sådant på din telefon är med största sannolikhet att du dels inte köra full kontrast/ljusstyrka och inte heller köra statiska bilder i flera timmar/dagar i sträck. Dra upp ljustyrka/kontrast på max och lägg på en bakgrundsbild och stäng av skärmsläckaren så skall du få se på grejor.

Nu var det ju en replik till den som menar på att man får inbränningar hur lätt som helst.

"Har fått inbränningar på samtliga mina OLED-skärmar och då har skärmen inte ens visat statiska notifikationer som denna och knappt haft någon timmas skärmtid per dag."

Att göra det du sa är bara korkat.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

@Pellepelikan:
Japp, det fungerar också på min jobb telefon lumia 620, men min privata 735 har Amoled men den har inte stöd för att visa något på skärmen när den är avstängd vilket är synd.
Lumia 830 har IPS och den visar klockan med avstängd skärm...
Microsoft kallar detta glance screen tror jag.

/johnerik

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hade en LG G2 förut, med 1080p display, nu kör jag Xperia Z5 Premium med 4K och skillnaden är definitivt märkbar!

Men du inser att Z5 Premium kör 1080p uppskalat till 4K i alla scenarion förutom videouppspelning med 4K-material?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Uhm... Varför tror alla att det kommer vara en OLED display? Bilden med matt grå text och ikoner indikerar rätt så tydligt en EPD display, annars känt som... "Always On" display. Det är vad jag ser iaf.

Kanske har dom lyckats baka in en liten genomskinlig fyrkant i den i vanliga skärmen med nåt hokus pokus och flera lager. Skulle ju vara rätt så coolt sätt att lösa "problemet" med skärmar som drar ström, utan att ha flera skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Onödigt att bara häva ur sig skit på lösa grunder och visa din okunskap för hela forumet. Lyckligtvis har några medlemmar förklarat läget för dig redan men riktigt tråkigt att tråden sätter igång med någon som gapar felaktigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

27 likes på inlägget visar ganska tydligt att jag inte bara "håvar ur mig skit på lösa grunder"
om jag kollar mobilen 1-2 gånger per dag, så har jag enormt svårt att se hur en sak som är på 24/7 kan spara mer el än att jag startar skärmen 2 gånger om dagen.

men eftersom du vet direkt hur jag använder min mobil, och hur de andra 27 personerna använder sin mobil så förstår jag att du tycker jag håvar ur mig massa skit på lösa grunder.
trevlig ton vissa medlemmar har på swec

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

27 likes på inlägget visar ganska tydligt att jag inte bara "håvar ur mig skit på lösa grunder"
om jag kollar mobilen 1-2 gånger per dag, så har jag enormt svårt att se hur en sak som är på 24/7 kan spara mer el än att jag startar skärmen 2 gånger om dagen.

men eftersom du vet direkt hur jag använder min mobil, och hur de andra 27 personerna använder sin mobil så förstår jag att du tycker jag håvar ur mig massa skit på lösa grunder.
trevlig ton vissa medlemmar har på swec

Du kan ju läsa det en annan medlem skrev i tråden:

"Fast med rätt implementering så drar detta försumbart med ström, några få skärmpixlar med låg ljusstyrka. Det kommer inte märkas på batteritiden och det är faktiskt användbart.
Faktiskt tror jag snarare att det sparar batteri totalt sett då man inte behöver klicka telefonen ur sovläge varje gång man ska kolla klockan eller kolla om man fått något meddelande, något som för de flesta nog drar mer batteri än det denna funktion drar."

Men du kan ju fortsätta att jaga dina likes med huvudet i sanden, du verkar inte veta att OLED bara drar ström för de pixlar som används och kunde inte bemöda dig att fråga i tråden hur det hade tänkas gå till heller utan var tvungen att skrika rakt ut om hur korkat det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

hmm, Pentile är väl inget problem i 2560x1440, eller?

Nej det var länge sedan det var ett problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Men du inser att Z5 Premium kör 1080p uppskalat till 4K i alla scenarion förutom videouppspelning med 4K-material?

Skrivet av tcntad:

"4K"

Den är i FHD när det inte behövs kontrastrika färger, som högupplösta bilder eller video.

Inte i menyer, surf och så vidare. Enbart i vissa spel, och jag använder inte min telefon till att spela. Facebook, Chrome, och andra appar med mycket text är i rätt upplösning, och eftersom jag använder telefonen till att läsa saker på och lyssna på musik, så är det mesta 4K.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Proffsmoddare

Mycket bra att fler tillverkare dumpar sina värdelösa lcd-paneler mot oled Nu ska storlekarna ner under 4.7 tum också, så att man kanske kan börja fundera på att köpa en telefon av dem.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nu var det ju en replik till den som menar på att man får inbränningar hur lätt som helst.

"Har fått inbränningar på samtliga mina OLED-skärmar och då har skärmen inte ens visat statiska notifikationer som denna och knappt haft någon timmas skärmtid per dag."

Att göra det du sa är bara korkat.

Du förstod inte att den sista delen var ironi? Hur som helst så är de onödigt att få folk att tro att OLED inte är känsligt för det. För det är tekniken (idag), och speciellt i de fall när man kör högre kontrast eller ljusstyrka. Sen är det ju väldigt sällan man kör en statiskt bild på en telefon, de flesta telefoner släcker ju även bilden inom högst ett par minuter.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Men betyder detta att du icke behöver trycka ned en knapp för att sätta in pin/skyddskoden för telefonen? För jag har X antal gånger fått av min mamma(innan hon hade satt pin kod) X antal samtal när hon var ute för att telefonen låstes upp av sig själv.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du kan ju läsa det en annan medlem skrev i tråden:

"Fast med rätt implementering så drar detta försumbart med ström, några få skärmpixlar med låg ljusstyrka. Det kommer inte märkas på batteritiden och det är faktiskt användbart.
Faktiskt tror jag snarare att det sparar batteri totalt sett då man inte behöver klicka telefonen ur sovläge varje gång man ska kolla klockan eller kolla om man fått något meddelande, något som för de flesta nog drar mer batteri än det denna funktion drar."

Men du kan ju fortsätta att jaga dina likes med huvudet i sanden, du verkar inte veta att OLED bara drar ström för de pixlar som används och kunde inte bemöda dig att fråga i tråden hur det hade tänkas gå till heller utan var tvungen att skrika rakt ut om hur korkat det var.

Citat:

Att LG tar steget över till OLED för sina mobiltelefoner tillbakavisas av webbsidan Android Authority, som istället gör gällande att LG G5 tar efter V10. LG V10 har en andra, mindre skärm som kan visa information och användas för enklare navigering, någonting som således ska ha byggts in i den fullstora skärmen för G5.

du antar att OLED är sanning och 100% confirmed. jag är mycket medveten om att OLED är bättre pga att den endast powrar enskilda pixlar. vilket faktiskt står i artikeln att den gör.

men uppenbarligen tycker du att en sida av allt är det enda rätta och håller du inte med ska du skitas ned på. jag får inte tycka som jag vill för dig, utan du ska störa dig på det. jag får inte uttrycka min åsikt utan att du ska störa dig på det, då du anser att det är fel.
utan du attackerar och säger att jag håvar ut massa skit för en spekulation.
sorry för att jag tycker det vore en dålig implementation.

plus, om jag inte vore så smart utan säger det för att jag inte vet att det kanske drar så lite energi att det kanske tar 100w på 4 timmar, så istället för att förklara som alla andra har gjort så attackerar du och säger att jag bara spyr ut massa skit och borde bara skämmas över vad jag sagt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Slaktardej:

Inte i menyer, surf och så vidare. Enbart i vissa spel, och jag använder inte min telefon till att spela. Facebook, Chrome, och andra appar med mycket text är i rätt upplösning, och eftersom jag använder telefonen till att läsa saker på och lyssna på musik, så är det mesta 4K.

Lyssna på musik i 4K? Sweet!

Nej, telefonen skalar upp till 4K. Från FHD.