Rösta fram t-shirt till communityt!

Tips på ovanliga operativsystem

Permalänk

Tips på ovanliga operativsystem

Jag har en dator som jag inte använder till något speciellt.. Vill testa några ovanliga operativsystem, kan ni ge mig några tips?

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

OpenVMS?

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, de har iaf en lista med operativsystem..
http://www.fuckmicrosoft.com/

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem

OpenVMS kostar väl pengar? Onödigt att antingen köpa eller "sno" ett OS bara för att leka lite.
On topic: Det beror väl på hur geek du är. NetBSD kanske? Vill du ha mer ovanliga, så kanske AtheOS eller QNX?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Kan bara kommentera det jag testat...

(Allt e X86)

BeOS/OpenBeos! Finns mycket programvara. Ett BraOS

NewOS saknar det mesta.

QNX, trevligt, men taskigt med program. (*FANTASTISK* windowmanager (Photon) som borde finnas till Linux istf X11!)

Atheos, tja... ganska najs, men inte komplett alls, saknar h/w support ordentligt.

Plan9/Inferno - om du gillar att leka med konstiga saker.

OS/2 Warp - kanske inte 'ovanligt' men fungerar kanon. Finns mycket program och det mesta fungerar.

EDIT: Jag ska nog ta och installera SkyOS tror jag... Ser bra ut!

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk

QNX

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk

AtheOS. Har kört det i 20Min och det verkar vara ett väldigt trevligt litet system.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Inaktiv

Har installerat och kört QNX i ca 5 min... det verkade jävligt trevligt! snygg var det också vill jag minnas!